joostvansurksum schreef:Om nog even door te gaan op de gestrande inschrijving voor het project Haagweg-Tram 15 / Hoornbrug:
Effe in het kort: De aanbesteding bestond uit twee delen kortgezegd het straatwerk en de brug. Aannemercombi BAM/xxx constateerde dat de Hoornbrug het door de opdrachtgever gestelde aanbestedingsplafond van max. ca. 12,x miljoen niet realiseerbaar was. BAM heeft daarover overleg gehad maar het plafond werd slechts met een paar ton verhoogd, zij hebben daarop geen aanbieding gedaan. Andere partijen hadden echter op (totaal) ruim 21 miljoen euro ingeschreven en een van hen heeft de opdracht gekregen. Als je daar de 12,5 miljoen voor de brug van aftrekt, dan resteert voor het andere deel (de Haagweg zelf) ruim 8 miljoen. Een realistische schatting was echter 4 miljoen, maar voor dat (straat)deel was (heel toevallig) in de aanbesteding geen plafond vastgesteld. BAM vermoedt dat er geschoven is met getallen om e.e.a. te maskeren.
Dit is toch te gek voor woorden? Gemeente en Haaglanden stellen eerst dat de brug max. 12,5 miljoen, (on)realistisch totaal voor beide delen ca. 16,5 miljoen mag kosten en geven de klus daarna voor ruim 21 miljoen aan een ander. Daarbij is met posten geschoven om de boel 'glad te strijken'! Ze hebben kennelijk met opzet geen plafond op de straatklus gezet om dit mogelijk te maken, dit is je reinste manipulatie. Geen wonder dat BAM een kort geding aanspant en nog gelijk krijgt ook (en dat is goed van ze!)... Stelletje * ambtenaren bij gemeente/haaglanden...
Bron: https://www.rijswijk.nl/sites/default/files/novell/015%20RA%2014-009%20Kopie%20van%20briief%20%20inzake%20Aanbesteding%20Hoornbrug%20en%20Haagweg..pdf
ik noem dit ambtelijk wanbeleid en daar moet een einde aan komen, want het is voor de zotte dat dit gebeurt. ze spelen hierbij wel met ons belastinggeld en nu de aanbesteding ongeldig is kost het alleen maar meer.
Eind deze week komt de eerst Avenio binnen en dan wekelijks 2 maar waar kan deze nu rijden dan ? niets is af.
het is net wat een ander al zei hier ze wisten in 2010 al dat er een brede tram zal komen maar beginnen met de werkzaamheden pas in 2014 en houden totaal geen rekening met tegenslagen.
Deze verantwoordelijke Ambtenaren moeten op staande voet ontslagen worden en ook geen vertrekpremie krijgen