Werkzaamheden tramlijn 15

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor trambestuurder » 19 jun 2014 14:35

joostvansurksum schreef:Om nog even door te gaan op de gestrande inschrijving voor het project Haagweg-Tram 15 / Hoornbrug:

Effe in het kort: De aanbesteding bestond uit twee delen kortgezegd het straatwerk en de brug. Aannemercombi BAM/xxx constateerde dat de Hoornbrug het door de opdrachtgever gestelde aanbestedingsplafond van max. ca. 12,x miljoen niet realiseerbaar was. BAM heeft daarover overleg gehad maar het plafond werd slechts met een paar ton verhoogd, zij hebben daarop geen aanbieding gedaan. Andere partijen hadden echter op (totaal) ruim 21 miljoen euro ingeschreven en een van hen heeft de opdracht gekregen. Als je daar de 12,5 miljoen voor de brug van aftrekt, dan resteert voor het andere deel (de Haagweg zelf) ruim 8 miljoen. Een realistische schatting was echter 4 miljoen, maar voor dat (straat)deel was (heel toevallig) in de aanbesteding geen plafond vastgesteld. BAM vermoedt dat er geschoven is met getallen om e.e.a. te maskeren.

Dit is toch te gek voor woorden? Gemeente en Haaglanden stellen eerst dat de brug max. 12,5 miljoen, (on)realistisch totaal voor beide delen ca. 16,5 miljoen mag kosten en geven de klus daarna voor ruim 21 miljoen aan een ander. Daarbij is met posten geschoven om de boel 'glad te strijken'! Ze hebben kennelijk met opzet geen plafond op de straatklus gezet om dit mogelijk te maken, dit is je reinste manipulatie. Geen wonder dat BAM een kort geding aanspant en nog gelijk krijgt ook (en dat is goed van ze!)... Stelletje * ambtenaren bij gemeente/haaglanden... :evil:

Bron: https://www.rijswijk.nl/sites/default/files/novell/015%20RA%2014-009%20Kopie%20van%20briief%20%20inzake%20Aanbesteding%20Hoornbrug%20en%20Haagweg..pdf


ik noem dit ambtelijk wanbeleid en daar moet een einde aan komen, want het is voor de zotte dat dit gebeurt. ze spelen hierbij wel met ons belastinggeld en nu de aanbesteding ongeldig is kost het alleen maar meer.
Eind deze week komt de eerst Avenio binnen en dan wekelijks 2 maar waar kan deze nu rijden dan ? niets is af.
het is net wat een ander al zei hier ze wisten in 2010 al dat er een brede tram zal komen maar beginnen met de werkzaamheden pas in 2014 en houden totaal geen rekening met tegenslagen.
Deze verantwoordelijke Ambtenaren moeten op staande voet ontslagen worden en ook geen vertrekpremie krijgen :x :x
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor iljitsch » 19 jun 2014 14:41

Hoe zit het met lijn 11? Je kan toch niet oneindig kademuren blijven metselen en de rest was toch geschikt vanuit het verleden of recent geschikt gemaakt?

Overigens gaat de HTM sowieso eerst nog een half jaartje proefrijden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor Tiktak » 19 jun 2014 15:12

trambestuurder schreef:
Eind deze week komt de eerst Avenio binnen en dan wekelijks 2 maar waar kan deze nu rijden dan ? niets is af.


Dan voorlopig op lijn 2 en lijn 19, dan kunnen de RR voertuigen weer terug naar RR 3 en RR 4 :!:
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor OVinDelft » 19 jun 2014 15:21

Inderdaad Tiktak, lijkt me een goed plan!
En lijn 11 zal toch wel binnenkort klaar zijn? Het noordelijke deel van lijn 11 is (bijna) klaar en in het gebied rond HS zullen binnenkort toch ook de haltes worden aangepast?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor xCookiesolax » 19 jun 2014 17:07

OVinDelft schreef:Inderdaad Tiktak, lijkt me een goed plan!
En lijn 11 zal toch wel binnenkort klaar zijn? Het noordelijke deel van lijn 11 is (bijna) klaar en in het gebied rond HS zullen binnenkort toch ook de haltes worden aangepast?

De kademuren zijn vanaf 1 augustus klaar. Het stationsplein wordt tijdelijk geschikt gemaakt voor Avenio's vanwege het testrijden. In het najaar gaat het stationsplein volledig op de schop (eilandperrons en nieuwe sporen). Vanaf december 2014 met Avenio's op lijn 11 rijden is nog haalbaar.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor OVinDelft » 19 jun 2014 17:49

En dus ook zonder vernieuwd stationsplein kan lijn 11 straks in principe gewoon rijden met Avenio's toch? Begrijp ik dat goed?

Ik snap overigens totaal niet waarom men alles in Haaglanden maar op het laatste moment doet. Logisch dat het dan fout gaat. :roll:
Waarom niet aan het begin van de zomervakantie met het stationsplein beginnen? Dan kan je (of ben ik hier naar Haaglanden begrippen te positief ingesteld?) toch aan het eind van de zomervakantie het klaar hebben?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor iljitsch » 19 jun 2014 19:02

OVinDelft schreef:En dus ook zonder vernieuwd stationsplein kan lijn 11 straks in principe gewoon rijden met Avenio's toch? Begrijp ik dat goed?

Hm, gaat het rondje via het Rijswijkseplein dan wel lukken? En/of kopmaken in de Stationsstraat terwijl 12 daar vanaf de andere kant aankomt?

Kunnen de Avenio's overigens niet op lijn 19 ingezet worden? Of moet er voor dit spoor dat al aangepast moest worden voor RR ondanks het feit dat het er net drie tellen lag nog extra aanpassingen gedaan worden voor de Avenio's?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor OVinDelft » 19 jun 2014 19:33

Zover ik weet kunnen Avenio's in principe op alle lijnen rijden waarop RegioCitadissen kunnen, behalve dan het stuk vanaf het Beatrixviaduct naar Laan van NOI en Zoetermeer; de voormalige Zoetermeerlijn dus.
Maar ik weet niet zeker of het lukt met het ruimteprofiel in de bogen, die scheen bij Avenio's nóg ruimer te zijn dan bij RegioCitadissen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor iljitsch » 19 jun 2014 19:51

Zo uit m'n hoofd zitten er geen krappe bogen op de route van 19, hoewel er natuurlijk altijd een paal of een boom te dicht bij het spoor kan staan.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor xCookiesolax » 19 jun 2014 22:33

OVinDelft schreef:En dus ook zonder vernieuwd stationsplein kan lijn 11 straks in principe gewoon rijden met Avenio's toch? Begrijp ik dat goed?


De Avenio kan nu langs alle halten op het stationsplein. Er zijn wel twee maar's.

1) De halte op de stationsweg (tram 11 en 12) vervalt binnenkort. Er wordt een tijdelijke halte gebouwd.
2) Als er een Avenio bij de halte van tram 17 richting CS zou staan dan kan een Avenio richting Haagse Markt (lijn 11) niet passeren. In de beginfase tijdens het testrijden is dit geen probleem. De enige geschikte test trajecten zijn op dit moment:

- Tram 2
- Tram 3 tot CS
- Tram 4 tot CS
- Tram 11 (na 1 augustus als de Conradkade klaar is)
- Tram 19 (waarschijnlijk geen optie vanwege beperkte keermogelijkheid bij Nieuwe Plantage)
- De inruk/uitruk route van de nieuwe tram 17 via meppelweg, dedemsvaartweg naar Wateringen.

De Avenio is overigens express 2.55 meter breed geworden zodat hij binnen het PVR van de Regio Citadis valt, dus ja de Avenio kan bewijs van spreken (op het afstellen van de lichten en seinen na) morgen al op bijvoorbeeld lijn 2 rijden.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor OVinDelft » 19 jun 2014 23:00

Ik heb ooit iets gelezen over dat Avenio's meer uitzwenken dan RegioCitadissen. Dat zou te maken hebben met baklengtes en overgangen of iets in die trant.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor Roland » 20 jun 2014 11:16

@ xCookiesolax:

Als er een Avenio bij de halte van tram 17 richting CS zou staan dan kan een Avenio richting Haagse Markt (lijn 11) niet passeren.

Waarom zou dit niet kunnen? Qua PVR kan je gewoon langs elkaar heen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor xCookiesolax » 20 jun 2014 20:12

Roland schreef:@ xCookiesolax:

Als er een Avenio bij de halte van tram 17 richting CS zou staan dan kan een Avenio richting Haagse Markt (lijn 11) niet passeren.

Waarom zou dit niet kunnen? Qua PVR kan je gewoon langs elkaar heen.


Het lijkt mij dat wanneer de Avenio rechtsaf richting tramtunnel HS slaat deze teveel uitzwaait :?:
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor trambestuurder » 21 jun 2014 12:37

er is al een nood halte geplaatst op het stationsplein voor lijn 11+12

Roland schreef:@ xCookiesolax:

Als er een Avenio bij de halte van tram 17 richting CS zou staan dan kan een Avenio richting Haagse Markt (lijn 11) niet passeren.

Waarom zou dit niet kunnen? Qua PVR kan je gewoon langs elkaar heen.


Hij zal denk ik bedoelen als er een Avenio op de Halte van lijn 17 staat dat een Avenio van lijn 11 de bocht niet zou kunnen nemen naar de halte Stationsplein.
Maar aangezien dit nog niet aan de orde is zal dit ook geen probleem worden omdat aan het eind van het jaar het stationsplein toch opnieuw wordt ingericht
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor Roland » 23 jun 2014 09:09

De sporen liggen daar 3,3m uit elkaar, met 2 Avenio's kan je daar prima langs elkaar. Het Stationsplein gaat niet zo zeer vanwege bredere trams op de schop, maar eerder vanwege de toegankelijkheid en de verwachte reizigersgroei. De huidige perrons zeker in de versmalde vorm zijn daar niet op berekend.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor xCookiesolax » 23 jun 2014 15:56

Zie onderstaand artikel.

Voorlopig geen nieuwe Hoornbrug

RIJSWIJK - Het college van Rijswijk trekt de aanbesteding in van de projecten Verbetering Leefbaarheid Haagweg (Haagweg), Verbreding Tramlijn 15 (tram) en Verhoging Hoornbrug (Hoornbrug). Dit besluit volgt op het vonnis van de rechtbank van 23 mei 2014.

De rechter oordeelde dat de door de gemeente geselecteerde partij zich ongeldig heeft ingeschreven. Daarom mag de gemeente deze partij de opdracht voor de werkzaamheden niet geven. Daarnaast wenst de gemeente niet langer over te gaan tot gunning van de aanbestede opdracht in zijn huidige vorm en huidige voorwaarden. De gemeente verwacht dat voortzetting van de aanbesteding leidt tot meer juridische procedures, waardoor extra vertraging optreedt. Hierdoor is niet meer mogelijk om het werk binnen de gestelde planning te realiseren.

Bestuurlijk overleg
De gemeente is niet de enige opdrachtgever voor de Hoornbrug. Op 6 juni heeft bestuurlijk overleg over de Hoornbrug plaatsgevonden tussen de gemeente, de provincie Zuid-Holland en het Stadsgewest Haaglanden. In het overleg hebben alle partijen bevestigd dat zij de ambitie houden voor een vaste hoge brug.

Nieuwe onderzoeken
Daarom starten de partijen een onderzoek naar tijdelijke maatregelen om de brug te verzwaren. Hierdoor wordt het mogelijk om met het nieuwe trammaterieel over de huidige brug te rijden. Verder wordt onderzocht of de verhoogde brug gerealiseerd kan worden na de oplevering van de Rotterdamsebaan. En wordt de mogelijkheid de aanleg van de verhoogde Hoornbrug vóór de start van de Rotterdamsebaan onderzocht.

Nieuwe aanbesteding
De inzet is om de Haagweg zo snel mogelijk opnieuw aan te besteden, zodat deze nog in 2015 kan worden uitgevoerd. Daarbij zal ook aandacht besteedt aan de samenhang met de verbreding van tramlijn 15 en de Hoornbrug. De gemeente Rijswijk, de provincie Zuid-Holland en het Stadsgewest Haaglanden houden druk op het traject en werken snel en zorgvuldig verschillende onderzoeken en scenario’s uit. Dit kost tijd. Zij verwachten dat ze op zijn vroegst in december 2014 een nieuwe aannemer kunnen selecteren.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor OVinDelft » 23 jun 2014 16:35

Dit is te triest voor woorden... :cry:

Kunnen ze nou niets goed bij Haaglanden?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor iljitsch » 23 jun 2014 18:40

Ach ja, het kan altijd erger, ga maar eens langs in Amsterdam.

In Rotterdam, daarentegen, kunnen ze het wel: het RandstadRail-project is een paar miljoen onder het begrote budget afgesloten.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor xCookiesolax » 12 okt 2014 15:12

Het nieuwe voorontwerp van de Lange Vijverberg is te zien op de website van de gemeente. Zeker de moeite waard om even te bekijken!
De naam van het document is Nieuwe concept-voorontwerp (PDF, 2654 kB)

Bron: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/verkeer-en-vervoer/to/Ontwerp-herinrichting-Lange-Vijverberg.htm
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 15

Berichtdoor iljitsch » 12 okt 2014 18:10

Typisch dat van 't centrum richting CS de tram eerst een kort stukje vrije baan heeft en dan alsnog de straat op gaat. Is het niet handiger om invoegen tussen autoverkeer gelijk bij het afslaan te doen?

Een echte vrije baan was waarschijnlijk ook wel mogelijk geweest maar dan zouden er flink wat bomen moeten sneuvelen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten