Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor michaeldenhaag » 12 maart 2014 13:31

Beste forum-leden,

Onderstaande bericht stond vandaag, woensdag, op ad.nl:
Rotterdam/The Hague Airport krijgt een directe tramverbinding vanuit Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal. Dat hebben de Stadsregio Rotterdam en de regio Haaglanden met elkaar afgesproken, maakte de Rotterdamse regiobestuurder Jeannette Baljeu vanmorgen bekend tijdens een mobiliteitsdebat in het NN Douwe Egberts Café.
De nieuwe tram, die ook door Delft gaat rijden, zorgt ook meteen voor een (tweede) rechtstreekse tramverbinding tussen beide steden. Tussen Rotterdam en Den Haag bestaat al een metroverbinding (Randstadrail). Voor de aanleg van de nieuwe tramlijn, die voor de ingang van het vliegveld loopt, is 200 miljoen euro nodig.
Op dit moment is Rotterdam Airport alleen bereikbaar met een (langzame) bus vanaf Rotterdam Centraal en een shuttlebus die aansluit op de lightrailverbinding tussen beide steden. Reizigers die gebruik maken van de fors groeiende luchthaven vragen al jaren om een snelle rechtstreekse ov-verbinding naar Rotterdam/The Hague Airport. Baljeu en haar Haagse collega Peter Smit willen daar nu aan voldoen.
RET
Met de tram staan reizigers dadelijk binnen tien minuten vanaf het Rotterdamse spoorwegstation voor de ingang van de luchthaven, zegt directeur Pedro Peters van de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET. Vanuit Delft is dat 15 minuten en vanuit het centrum van Den Haag 40 minuten.
Voordat de tramlijn er werkelijk ligt, zijn we volgens de Rotterdamse wethouder Baljeu echter wel enkele jaren verder. Niet alleen zal er een studie moeten plaatsvinden, maar moet er ook grond worden onteigend, bestemmingsplannen worden aangepast en geld worden gevonden. 'Het is dus niet meteen morgen geregeld, maar de discussie is nu gestart,' zegt ze.
Exploitatie
Het plan is om vanuit Rotterdam tramlijn 25 en vanuit Den Haag tramlijn 1 door te trekken naar Rotterdam/The Hague Airport. Daar sluiten beide tramlijnen vervolgens op elkaar aan. Wie de exploitatie van de nieuwe tram voor zijn rekening neemt, is nog niet afgesproken. De RET en de Haagse HTM zouden dat samen kunnen doen, zoals bij Randstadrail, maar het zou ook kunnen zijn dat maar één vervoerder de lijn in beheer neemt, aldus Peters: 'We moeten kijken wat voor de reiziger het beste is.'
De rechtstreekse verbinding naar de luchthaven is hard nodig omdat het aantal passagiers op Rotterdam/The Hague Airport jaarlijks groeit. Nu al verwerkt de luchthaven 1,5 miljoen reizigers per jaar. De luchthaven wil graag uitbreiden naar ruim 2 miljoen passagiers.
(Bron: AD.nl)

Er was natuurlijk al wat langer speculatie/ het idee om lijn 1 door te trekken naar Schiedam/ Rotterdam Airport. En waarschijnlijk gaat het dus nu ook over een tijdje gebeuren. Ander idee: lijn 19 ernaar doortrekken vanuit de TU? Bouw je misschien wel weer een overstap in, aangezien lijn 19 niet echt een grote vervoerswaarde heeft op dit moment (behalve scholieren en werkforensen) en doortrekken van lijn 1 wellicht meer reizigers trekt vanuit bijvoorbeeld Station HS. Ben ook benieuwd welk traject de verlenging van lijn 1 gaat volgen.
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor koploper46 » 12 maart 2014 14:22

Binnen 15 min vanuit delft naar Rotterdam Airport is niet mogelijk als het om lijn 1 gaat.
vanaf delft station naar eindpunt is al bijna een kwartier. Het idee om lijn 19 door te trekken naar het vliegveld is een veel beter idee. Deze lijn is dan al geschikt voor brede trams en dus ook een voordeel en de reistijd is ook vele malen lager dan als je met tram 1 eerst door buitenhof-tanthof en zo verder naar het vliegveld moet gaan.
koploper46
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 01 maart 2010 22:32
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor MennoOV » 12 maart 2014 14:23

Misschien een idee om Lijn 1 naar 16hoven te laten leiden via TU-wijk.
En Lijn 19 naar Delft Tanthof.
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor robert55 » 12 maart 2014 17:38

Die wissel van de routes van 1 en 19 is iets wat Delft al eerder wilde. Overigens voor doorgaande reizigers niet zo interessant, kronkel via Schiebroek in lij n25
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor OVinDelft » 12 maart 2014 17:51

Ik had niet verwacht dat dit er zo snel aan zou zitten komen, maar toch interessant dat de politiek nu echt interesse toont voor dit project. Betekent nog steeds niet dat het daadwerkelijk ook gaat gebeuren, maar ze lijken wel vastbesloten te zijn in elk geval.

Ik heb inderdaad plannen gelezen om lijn 1 vanuit Scheveningen naar Delft station te laten rijden, daar vervolgens via het tracé dat nu als 'toekomstig tracé lijn 19' wordt gebouwd te rijden en dan via een nader te bepalen route naar Zestienhoven en Rotterdam. Lijn 19 zou dan inderdaad Leidschendam - Tanthof gaan rijden.
Zou mooi zijn als ze bij de Melanchtonweg een overstap kunnen creëren op metrolijn E omdat de mensen uit Den Haag zo vanuit de metro in de tram kunnen stappen en één halte verder bij het vliegveld zijn. Lijn 25 rijdt daar tenslotte ook dus kan je daar op aansluiten.
Vorig jaar heb ik toen ook dit plan zitten bedenken als route en 'toevallig' is men dit nu ineens van plan 8-) : http://goo.gl/maps/IJZuk
(Wel even het stukje over de Rotterdamse weg vervangen door bij de Heertjeslaan aan het eind van de Mekelweg linksaf te slaan en de A13 te volgen, maar dat kon google maps niet aan. Nogmaals: dit is mijn eigen breinspinsel.)

Ik vraag me af welk materieel ze van plan zijn om daar te gaan inzetten. Avenio's zijn voorzien voor lijn 1, maar die kunnen maar 80 km/u terwijl RegioCitadissen 100 km/u kunnen. (dat is tenminste wat ik kan vinden op internet)

Hier nog een aantal berichten die iets verduidelijking kunnen geven:
http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php ... 2&item=250
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ort-146072
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor willem » 12 maart 2014 19:29

Van de gelegenheid zou gelijk gebruikt gemaakt kunnen worden om Overschie een tram te geven (en de tramlijn dus via dat stadsdeel te laten lopen i.p.v. Schiebroek). Er moet dan wel meer rails worden aangelegd, maar de huidige bus 33 kan dan verdwijnen. Via Schiebroek is toch een omweg. Bovendien kan dan gebruik gemaakt worden van de nu ongebruikte tramrails in Blijdorp.

De vraag is nog wel hoeveel vraag er is tussen Delft en Zestienhoven. Momenteel is er niet eens een buslijn. Als de komst van de tram betekent dat er weer een aantal stadsbussen in Delft moeten verdwijnen (net zoals een aantal jaar geleden met lijn 19 is gebeurd) wordt je daar als reiziger ook niet blij van.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor OVinDelft » 12 maart 2014 19:47

Nou, er is maar echt één buslijn die het traject berijdt wat (in eerste instantie) lijn 19 zal gaan doen. Dat is bus 69 Delft station - Technopolis. Die zal dan dus ook worden opgeheven als daar een tram komt rijden, maar dat is geen probleem omdat die exact dezelfde route en frequentie hebben. Bus 121 naar Zoetermeer rijdt ook door de TU wijk maar blijft gewoon zo rijden, tenslotte is er op de Mekelweg ook een gecombineerde tram-busbaan aangelegd. Bus 40 van de RET langs via de Rotterdamseweg zal denk ik ook behouden worden als langs de A13 wordt gereden omdat die plaatsjes verbindt die anders geen OV meer hebben en ik neem aan dat ze geen tram over de Rotterdamseweg gaan aanleggen maar langs de A13 o.i.d.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor willem » 12 maart 2014 19:57

Eigenlijk doelde ik op het stuk tussen de TU en Zestienhoven. Daar rijdt nu niets.

Lijn 40 zal dan wel verdwijnen. Alleen Zweth komt zonder bus te zitten, maar dar stappen niet zo heel veel mensen in en uit. Wel bezoekers van Hofwijck trouwens.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Sjoerd » 12 maart 2014 22:30

Is het niet gewoon veel simpeler om gewoon een aftakking te maken vanaf de RandstadRail spoorlijn?
Dat is veel sneller en goedkoper te realiseren dan een hele nieuwe standaard-tramlijn, en biedt tevens een veel kortere reistijd zowel vanuit Rotterdam als vanuit Den Haag.
Een eventuele plusoptie (eventueel als fase 2 te realiseren) zou dan nog kunnen zijn om de haltes Nootdorp tot en met Rotterdam/The Hague Airport uit te breiden met lage halteperrons, zodat daar ook RegioCitadis trams kunnen rijden.
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor YC52000 » 13 maart 2014 02:45

Een tramverbinding met het Westland zou ook niet verkeerd zijn.
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor MennoOV » 13 maart 2014 07:46

Misschien een verlenging vanuit Vrederust naar Hoek van Holland Haven en dan samen met Metrolijn B naar HvH Strand.
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor joostvansurksum » 14 maart 2014 11:17

Sjoerd schreef:Is het niet gewoon veel simpeler om gewoon een aftakking te maken vanaf de RandstadRail spoorlijn?

Veel sneller inderdaad. Groenlinks heeft toevallig een plan voor uitbreiding van het Rotterdamse metronet gepubliceerd (een nieuwe ringlijn), met een halte Zestienhoven (veel mooiere naam voor een vliegveld vind ik). Toevallig wel in verkiezingstijd, maar het idee is interessant genoeg. Een aantakking op het RandstadRail metronet zou in dat geval inderdaad veel beter zijn dan een stadstram.

Bron: http://rotterdam.groenlinks.nl/node/110104
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Roland » 14 maart 2014 11:35

Dat is al een oud plan. Het idee was toen dat dit of een deel er van samen met de nieuwe kuip af zou zijn voor het WK in 2018 oid. Overigens is die Arno Bonte een beetje van de onuitvoerbare OV-plannen. Hij heeft ook eens geopperd dat de oude SG2-metro's wel als een fietsenmetro als een soort wagon achter de nieuwe metro's kunnen hangen. Wat gewoon economisch en technisch zo goed als onuitvoerbaar is.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor dAb » 15 maart 2014 14:01

Mijns inziens een veel te lange 3e = dus overbodige tramlijn van Den Haag naar Rotterdam, er waren al plannen vanaf Tanthof doortrekken naar Vlaardingen / Maassluis langs de nieuwe A4, en er ligt al ruim een eeuw de Rotterdam Hofpleinlijn, overgenomen door RandstadRail E naast de oude Spoorlijn Den Haag HS via Schiedam naar Rotterdam CS. :idea: Dan rest slechts ronkende taal van een Wethouder met portefeuille Haaglanden Stadsgewest om de (*nieuwe*) Avenio per sé langs de TU-Delft te voeren, omdat ze "zonodig" deze rijtuigen intussen als voertuigen en/of toestellen hebben willen bestempelen ... :roll: D.A. BORGDORFF 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor OVinDelft » 15 maart 2014 14:15

Dat ben ik het met u eens. Doortrekken langs de A4 en dan aansluiten op de t.z.t. tot metro omgebouwde Hoekse lijn en dan door naar Rotterdam centrum zou misschien ook wel eens optie kunnen zijn. Voor mensen naar het vliegveld gewoon een aftakking van de metro uit Den Haag en een snelbus Rotterdam CS - Vliegveld voor de Rotterdammers.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor willem » 16 maart 2014 09:27

Dit plan is dan ook niet ontstaan vanuit de behoeften van de reiziger, want dan zijn er heel veel andere zaken die veel urgenter zijn, maar vanuit de lobby van het vliegveld Rotterdam-Den Haag (pardon, The Hague) en misschien nog de TU. Door het stadsgewest wordt daar kennelijk veel beter naar geluisterd dan naar de reizigers. Die hebben door alle bezuinigingen van de afgelopen jaren een veel slechtere dienstverlening en maken daardoor andere keuzes. Als er dan toch geld voor het OV beschikbaar is, is het beter om de bezuinigingen terug te draaien dan te investeren in een tramlijn waarvan het maar de vraag is hoeveel reizigers er gebruik van zullen maken.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Bert » 27 maart 2014 15:24

Op zich is het met elkaar verbinden van het Haagse en Rotterdamse tramnet geen slecht idee en kan wellicht de opmaat zijn voor het samengaan van HTM en RET in een sterke, regionale vervoerder die de hele Metropoolregio bedient. Er zijn wel wat technische vraagstukken te overwinnen. Zo is de spanning op de bovenleiding anders, ook schijnen er nogal wat verschillen zijn in de bediening van wissels en het met het profiel van vrije ruimte. Al met al zal het een uitdaging worden om met Rotterdamse trams naar Den Haag te rijden (en andersom). Verder is het nog maar de vraag of HTM en RET het eens kunnen worden over een tram, die zowel op het Haagse als Rotterdamse net kan rijden, gezien het jàrenlange gesteggel over Randstadrail.

Op dit moment is Rotterdam Airport alleen bereikbaar met een (langzame) bus vanaf Rotterdam Centraal en een shuttlebus die aansluit op de lightrailverbinding tussen beide steden. Reizigers die gebruik maken van de fors groeiende luchthaven vragen al jaren om een snelle rechtstreekse ov-verbinding naar Rotterdam/The Hague Airport. Baljeu en haar Haagse collega Peter Smit willen daar nu aan voldoen.


Of de door Smit en Baljeu gewenste tramlijn voor een echte snelle verbinding gaat zorgen, is nog maar zeer de vraag. Een reis van Den Haag HS naar het huidige eindput in Delft duurt 35 minuten: veertig minuten vanuit Den Haag lijkt me dus een erg optimistische schatting. En of de Hagenaars dan massaal voor Rotterdam The Hague Airport kiezen is maar de vraag want Schiphol ligt op krap een half uur van Den Haag HS/CS.

De aanleg van een tramlijn tussen Delft en Rotterdam, door een stuk onbebouwd weiland met wat versnipperde natuurgebiedjes, is geen sinecure, lijkt me weinig rendabel Het aanbod van reizigers tussen Delft en Rotterdam/The Hague Airport is waarschijnlijk nihil want als er wel sprake van zou zijn, dan had er vast al een busverbinding bestaan.

Om Rotterdam/The Hague Airport een écht snelle verbinding met Den Haag en Rotterdam te geven, is een aftakking van Randstadrail een betere en wellicht goedkopere optie. Nóg beter: verplaats de terminal van Rotterdam/The Hague Airport naar de andere zijde van de start- en landingsbaan. Daar begint immers de tunnel van de HSL (halte wellicht) en liggen al meer dan honderd jaar, de sporen van de vroegere Hofpleinlijn, die nu worden gebruikt door Metrolijn E van Randstadrail.

Efficiënt gebruik van bestaande infrastructuur heet dat ...
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor koploper46 » 27 maart 2014 21:17

Zou het niet handig zijn eerst een busverbinding te starten om te zien hoeveel er nu daadwerkelijk van gebruik maken.
We hebben wel al bus 40 maar die komt niet bij het vliegveld.
Heel mischien een sneldienst op het stuk van delft TU direct naar vliegveld??
Iemand daar nog ideeen wat voor verbinding het zou worden??
koploper46
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 01 maart 2010 22:32
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor OVinDelft » 27 maart 2014 21:33

Ik zou zeggen een frequente snelbus: halte Delft station - via route bus 80 naar oprit A13 (misschien nog stoppen bij de halte op de Michiel de Ruyterweg voor mensen van de TU, is aangelegd voor o.a. lijn 19 en ligt perfect op de route) - afrit A13 Rotterdam Airport - halte Rotterdam Airport - halte Melanchtonweg van metrolijn E en tramlijn 25.

Dan heb je dus zowel een goede verbinding vanaf Delft (+TU), vanuit Den Haag moet er een goede overstap met de metro gecreëerd worden, en vanuit Rotterdam kan je overstappen van zowel de metro als tram 25.
Beter is deze snelbus dan door te trekken naar Rotterdam CS maar dat zie ik niet gebeuren omdat daar al een bus rijdt.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor willem » 28 maart 2014 22:10

Iets dergelijks was wel de bedoeling. Er waren of zijn plannen om lijn 40 via of tot het vliegveld te laten lopen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten