Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 25 jun 2015 23:14

Nou, Scheveningen heeft drie trams die tot een steenworp afstand van het strand komen: 1, 9 en 11. Dat lijkt me toch geen schande.

Kijkduin is natuurlijk wel een probleem, schandalig dat je daar niet per tram kan komen. Een interessante optie zou zijn om 6 door te trekken over de Volendamlaan en via de Thorbeckelaan verder via de route van bus 23, of tot het einde van de Laan van Meerdervoort en dan rechtsaf. Of laat 6 via de Oude Haagweg of Houtwijklaan en dan de Lisztstraat Waldeck bedienen terwijl 3 doorrijdt naar Kijkduin. Ook leuk voor de Zoetermeerders die naar het strand willen.

Probleem met Hoek van Holland is dat de halte "strand" nog twee kilometer van het daadwerkelijke strand af ligt, dat schiet bepaald niet op. Ik hoop dat bij de vermetroisering het spoor een flink eind verlengd wordt.

Overigens reed er vroeger een trein van Amsterdam via Haarlem en Den Haag rechtstreeks naar Hoek van Holland Haven met aansluiting op de boot. Ik geloof dat-ie nieteens in Haarlem of Leiden stopte. Die nam ik vaak als ik van m'n stage in Amsterdam naar huis ging.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor willem » 26 jun 2015 09:33

Er zijn inderdaad plannen om de metro in Hoek van Holland verder richting het strand door te trekken.

Die boottreinen was een mooie verbinding en hebben zelfs nog een tijdje, samen met het Engelse equivalent tussen Harwich en Londen, als Eurocity gereden. Tegenwoordig kan zoiets niet meer, want een trein rijdt dan over een contractspoorlijn en het hoofdspoor en past bovendien niet in het plaatje van het rijden over vaste corridor. Ergens is de reiziger uit beeld verdwenen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 26 jun 2015 11:47

En was er vroeger een boog waarmee je vanuit richting Delft naar Hoek van Holland kon? Nu in elk geval niet meer...

We moeten gewoon kijken naar de Belgen en een kusttram van Hoek van Holland naar Den Helder aanleggen.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor willem » 26 jun 2015 12:49

Die boog is er nooit geweest. De treinen maakten kop in wat toen nog Schiedam-Rotterdam West heette.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Bert » 26 jun 2015 14:14

Ik denk dat Ijitsch zich vergist. Tussen de Oude Lijn (uit Den Haag) en de Hoekse Lijn iheeft nooit een verbindingsboog bestaan. Er lag (en ligt) wél een verbindingsboog van de Oude Lijn/Hoekse Lijn met de Ceintuurbaan.

Over die verbindingsboog reden internationale treinen met diverse bestemmingen, in aansluiting op de veerdiensten naar Engeland. Deze treinen deden Rotterdam CS niet aan en stopten daarom op Schiedam-Rotterdam West en vervolgens Utrecht. Omdat er geen doorgaande treinen meer naar Hoek van Holland rijden, heet Schiedam-Rotterdam West weer gewoon Schiedam. Na het gereed komen van de Ceituurbaan heeft Schiedam de toevoeging Roterdam West gekregen omdat Rotterdam voor (buitenlandse) overstappers meer zegt dan Schiedam.

De Intercity uit Amsterdam maakte normaliter kop in Schiedam. Ik heb wel eens ergens gelezen, dat de rechtstreekse trein van Hoek van Holland naar Amsterdam in de ochenduren via Gouda naar Amsterdam reed, om het tijdrovende kopmaken te Schiedam midden in de ochtendspits te voorkomen. Of deze treinen zijn opgeheven vanwege teurglopend vervoer of de veranderingen in spoorsector, wie het weet mag het zeggen...
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor belmij67 » 26 jun 2015 15:39

En niet te vergeten de treinen richting Duitsland met militairen naar de toenmalige Engelse zone vv.
belmij67
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 22 dec 2010 10:27

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor avl » 26 jun 2015 18:06

iljitsch schreef:We moeten gewoon kijken naar de Belgen en een kusttram van Hoek van Holland naar Den Helder aanleggen.


Als je goed naar België kijkt weet je gelijk waarom dat een slecht plan zal zijn.
We zitten niet te wachten op een verstedelijking van ons mooie duingebied.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor willem » 26 jun 2015 18:07

Er zijn wel hele vage plannen om de Kustlijn door te trekken van Knokke naar Breskens, dus wie weet.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Bert » 27 jun 2015 11:33

Of, om dichter bij huis te blijven: een Zuid-Hollandse kusttram Hoek van Holland - 's-Gravenzande - Ter Heijde - Monster - Kijkduin - Scheveningen - Wassenaarseslag - Katwijk - Noordwijk.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 28 jun 2015 12:25

Een goed begin zou zijn RR 3 door te trekken naar Monster en Hoek van Holland. Voorbij de gemeentegrens van Den Haag stellen de duinen niet al te veel meer voor, sporen inpassen moet te doen zijn.

De andere kant op zou je 1 of 9 kunnen doortrekken vanaf het Zwarte Pad, maar dan zit je gelijk in natuurgebied met flinke hoogteverschillen. Het zou wel cool zijn daar met de tram doorheen te kunnen rijden en sporen hoeven niet al te ingrijpend te zijn, maar ik kan me toch voorstellen dat dit niet de voorkeur heeft.

Alternatief zou zijn langs de westkant van Wassenaar te gaan en Duinrell aan te doen en daarna Valkenburg/Katwijk/Noordwijk. Daarna kom je in het gebied van de Amsterdamse waterleiding waar niet veel te beleven valt, dus Noordwijk lijkt me een goed punt om te stoppen, tenzij de verbinding Noordwijk - Zandvoort aanzienlijke toegevoegde waarde heeft. Voordeel is wel dat je daar op de trein kan aansluiten, terwijl Den Haag - Noordwijk een lange rit zal zijn. Maar ik denk dat een aftakking richting Leiden nuttiger is.

En als we dan toch bezig zijn, laten we dan de metro doortrekken van Den Haag CS naar Scheveningen.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Bert » 29 jun 2015 21:29

Er heeft, zoals blijkt uit een artikel in http://www.layout.nl/portfolio/dhc/2009_10_02/DHCEN30_09_09_12_strandlijn.pdf, tussen 1906 en 1971 een "verborgen" spoorlijntje, pal langs de Westlandse kust, van Hoek van Holland naar Kijkduin gelopen te hebben.

De metro doortrekken naar Scheveningen is een gepasseerd station. Een metro op straatniveau met zijn hoge perrons lijkt moeilijk in te passen. Een hoog viaduct, in het verlengde van het nu in aanbouw zijnde HSE (Haags Startstation Erasmuslijn) in combinatie met een tunnel lijkt me visueel en financieel niet haalbaar. Het opheffen en opbreken van de Hofpleinlijn-tak naar Scheveingen mag gerust een historische vergissing worden genoemd, net zoals de Gele en Blauwe tram.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 29 jun 2015 21:59

Hm, je kan toch de nieuwe netkous doortrekken langs Stichthage (het gebouw bovenop het station), over het plein en koekamp en dan bij 't malieveld ondergronds? (Ik zie nu dat je wel even tussen Stichthage en Babylon door moet slalommen.) Richting Scheveningen ga je onder flink wat parken door wat het boren van een tunnel een stuk minder risicovol maakt.

Een metro op het maaiveld is hooguit een sneltram, ik denk dat 'm op die manier doortrekken niet echt toegevoegde waarde heeft, maar het betekent wel dat verkeersdrukte in Den Haag de rijtijden van de Rotterdamse metro gaan beïnvloeden, wat me nogal ongewenst lijkt.

Het voordeel van een tunnel is dat je heel snel (met maar iets van twee haltes onderweg, bijvoorbeeld malieveld en Bronovo) en met veel capaciteit (gekoppelde metrostellen) naar Scheveningen kan, waar nu alleen al het instappen en kaartjes kopen op lijn 9 meerdere minuten kost en er op mooie zomerdagen twee achter elkaar moeten rijden om iedereen mee te krijgen.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor willem » 30 jun 2015 08:57

iljitsch schreef:Hm, je kan toch de nieuwe netkous doortrekken langs Stichthage (het gebouw bovenop het station), over het plein en koekamp en dan bij 't malieveld ondergronds? (Ik zie nu dat je wel even tussen Stichthage en Babylon door moet slalommen.) Richting Scheveningen ga je onder flink wat parken door wat het boren van een tunnel een stuk minder risicovol maakt.

Oorspronkelijk zou het bestaande viaduct bij CS een aftakking krijgen via ongeveer de route die jij nu beschrijft, de Koekamplus.

Dat de trein naar Scheveningen is opgeheven is jammer, maar nog wel te begrijpen. De lijn liep met een enorme U-bocht via Wassenaar.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor wattman » 30 jun 2015 09:32

Ik denk dat we kunnen vaststellen dat het debat over het OV naar Scheveningen altijd op hetzelfde neerkomt. De oorzaak is terug te voeren op het opheffen van twee railverbindingen die de gemeente destijds niet wenselijk vond: de NZH-tram en de spoorlijn. Niet toevallig beide beslissingen uit de jaren '50 toen vooral het autoverkeer in de visie van de plannenmakers centraal stond. Tevens vormde de NZH-lijn een doublure met de HTM-tram, een concurrent die men liever kwijt was (en ook de uitbouw van de autoroute naar Scheveningen in de weg zat).
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor koploper46 » 30 jun 2015 16:04

Een trein/ metro zal geen optie meer zijn naar scheveningen.
Wel is het duidelijk dat er echt een extra lijn ontbreekt.
Ik heb laatst een topic gestart over de vraag van lijn 5 als extra tramlijn in de zomer. Nu rijdt die enkel op zondag, een weekenddienst of een gehele nieuwe lijn zal wel ideaal zijn. Of miss en lijntje via route tram 9: noorderstrand- centraal- grote kerk- savornin lohmanplein.
koploper46
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 01 maart 2010 22:32
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor iljitsch » 30 jun 2015 16:49

Als je op de kaart kijkt dan zie je dat lijn 9 toch mooi de kortste route van Den Haag CS naar het Kurhaus neemt. Probleem is alleen dat-ie een aantal nogal drukke kruispunten oversteekt en je dus niet ongelimiteerd trams over die route kan sturen, met name in de spits.

5 zou dus wel vaker in het weekeinde en in de middagen op warme dagen kunnen rijden, maar bij echt flinke drukte blijft het toch behelpen. De Avenio gaat wel wat helpen omdat daar meer staruimte in is, in/uitstappen sneller gaat en-ie sneller weg is bij drukke haltes omdat de bestuurder geen kaartjes meer verkoopt.

Maar ik denk dat een metrolijn wel degelijk gerechtvaardigd is. Dan heb je pas echt extra capaciteit.

Ik zie niet echt hoe een route via 3/17/9 veel toegevoegde waarde heeft: je kan toch gewoon overstappen van 3 op 11 als je snel bij 't strand wilt zijn, of 1 of 9 als je dichter bij het Kurhaus uit wilt komen.

Wat ik alleen niet snap is waarom de HTM als ze lijn 9 versterken ze dit doen door er twee vlak achter elkaar te sturen en dan 9 of 14 minuten niks. Dan blijf je zitten met lange wachttijden als je een ongelukkige overstap hebt en dat iedereen zich in de voorste tram probeert te persen ook al staat er een tweede vlak achter.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Bert » 01 jul 2015 22:41

Net als iljitsch ben ik ook van mening dat een metro naar Scheveningen de meeste extra capaciteit oplevert. Door een (grotendeels) vrije ligging van een metrotrace, is dienstuitvoering niet onderhevig aan vertragingen door kruisingen met wegverkeer, oponthoud door verkeerslichten en fout geparkeerde voertuigen.

Een metro naar Schevingen heeft zeker kansen. Niet alleen vanwege alle plannen in Scheveningen , maar goed, snel en betrouwbaar openbaar vervoer met een hoge frequentie en goede verbindingen zorgt ook voor reizigersgroei. Dat bewijst RandstadRaillijn E wel: in de dagen van de trein, vervoerden in de daluren en het weekend de sprintertjes van de NS voornamelijk lucht.

De Koekamplus zorgde destijds al voor grote controverse en volkswoede, die zal wel nooit gerealiseerd worden een daarmee lijkt een metro naar Scheveningen helaas een gepasseerd station. En misschien ook niet: het zal niet de eerste keer zijn dat oude plannen afgestoft worden en als nieuw worden gepresenteerd.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Admin » 02 jul 2015 02:49

Bert schreef:Een metro naar Schevingen heeft zeker kansen

Een RET metro in Haags vervoersgebied heeft precies 0,0 kans :roll: HTM zal zich terecht met alle mogelijke middelen verzetten dat concurrent RET het zeer lucratieve vervoer tussen CS en Scheveningen inpikt. Of men eist een onacceptabele compensatie, waarin de RET het volledige tram en busvervoer binnen de Rotterdamse regio aan HTM moet laten. HTM kan ook gaan dwarsliggen, het RR samenloopdeel is HTM eigendom en men kan de RET de toegang ontzeggen, zodat het traject CS-Scheveningen niet bereikbaar is voor RET voertuigen en ook de huidige lijn E stevig aan vervoerswaarde inboet. RET weet dat ze in het Haagse vervoersgebied bar weinig in te brengen hebben en hebben naar mijn weten nooit plannen voor verlenging van lijn E voorgelegd. Men weet in Rotterdam héél goed dat men de HTM nodig heeft en HTM tegen de haren instrijken door dergelijke plannen te lanceren zal de betrekkingen zeer zeker geen goed doen.

Maar dit alles was al langer bekend, ik heb al eerder gevraagd om meer realiteitszin bij de overigens verder zeer gewaardeerde hobbyisten/belangstellenden! [loveyou]
Admin
Site Admin
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor OVinDelft » 02 jul 2015 03:00

Volgens mij bepaald niet de HTM maar de metropoolregio of de RET wel of niet op HTM sporen mag. Sowieso is dit niet echt een kwestie van wat de HTM wilt of niet wilt; als de metropoolregio het besluit neemt lijn 9 om te zetten in een door de RET geëxploiteerde metrolijn dan hebben ze dat volgens mij maar te slikken. Volgens mij weet iedereen hier wel hoe politiek werkt, als ze eenmaal een besluit hebben genomen houdt (bijna) niets ze meer tegen. Niet dat dit besluit overigens nu genomen zou zijn, om even bij de realiteit te blijven.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe tramverbinding via Rotterdam/The Hague Airport

Berichtdoor Slagathor » 02 jul 2015 09:19

Als straks op lijn 9 de Avenio met airco en meer plaats in een hogere frequentie naar het strand rijdt, is iedereen blij met de verbetering. Wie maalt er dan nog om een metro? :D
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten