Werkzaamheden tramlijn 11

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor xCookiesolax » 21 maart 2014 16:10

Op de haltes van tramlijn 11/12 bij station Hollands Spoor zag ik dat er vanaf 22 maart na 23:00 uur (deels) geen tram meer rijdt.
Op de website van de HTM staat dit echter niet aangegeven. Wie weet er meer :?:
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor WKZH5A » 21 maart 2014 19:49

Ik weet niet waarom de omleiding niet op htm.nl staat.

Deze korte omleiding komt doordat er spoorwerkzaamheden zijn op de Parallelweg (vanaf de Wouwermanstraat en alleen richting de Haagse Markt).

De omleiding is dat tram 11 en 12 een andere route rijdt op zaterdag 22 maart na 23.00 uur.
Tram 11 rijdt vanuit Scheveningen na Station HS via halte Bierkade, Centrum, Gravenstraat, Brouwersgracht, Om en Bij, Vaillantlaan en Hobbemaplein (tram 6) naar Delftselaan en vervolgens weer terug naar Scheveningen.
Tram 12 rijdt vanuit Duindorp na Paul Krugerplein via de halte Delftselaan (tram 11) en De La Reyweg naar Cartesiusstraat en vervolgens weer terug naar Duindorp.

Halte Rijswijkseplein en tussen Delftselaan en Station HS (tram 11, alleen richting Scheveningen en tram 12, beide richtingen) vervallen.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor wattman » 22 maart 2014 18:07

Het vervroegen van de aanvang van werkzaamheden naar de avond lijkt iets nieuws. Ook op lijn 1 is aangekondigd dat de laatste vier ritten richting Scheveningen gaan omrijden.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor xCookiesolax » 22 maart 2014 18:39

Je zou haast zeggen dat ze dit idee van de NS hebben :lol:
''Vanaf xx:xx geen treinen tussen bestemming A en bestemming B''
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor willem » 01 aug 2014 19:43

Op het forum van OVinnederland.nl stond deze mooie foto van lijn 11 richting HS langs de vernieuwde kademuur.

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... &start=250

Het duurde even, maar het ziet er goed uit.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor iljitsch » 01 aug 2014 19:58

Ik kan 'm ook wel even hier zetten, hoor:

Afbeelding

Bizar wel dat ik twee nogal afgetrapte niet-LVO trams dienst zag doen op lijn 11 terwijl er een "79" met botsneus en éénbenige stroomafnemer "sorry geen dienst" tussendoor voorbij kwam.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor willem » 01 aug 2014 20:10

Het was me niet eens opgevallen dat die foto van jou is.
:oops: ;)
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor OVinDelft » 01 aug 2014 21:53

iljitsch schreef:Bizar wel dat ik twee nogal afgetrapte niet-LVO trams dienst zag doen op lijn 11 terwijl er een "79" met botsneus en éénbenige stroomafnemer "sorry geen dienst" tussendoor voorbij kwam.

Lekker toch, zolang ze er nog zijn. ;) Maar jammer genoeg worden ze zo slecht onderhouden dat ik tegenwoordig liever een opgelapte 3000 met botsneus heb wat betreft rijcomfort. Die 3100'en rijden sinds een jaar of twee anders dan vroeger, stabieler maar niet zo lekker meer en het motorgeluid is ook veranderd. Misschien iets te maken de Brusselse PCC-draaistellen?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor iljitsch » 02 aug 2014 13:50

En dan te bedenken dat er vier weken geleden nieteens rails lagen:

Afbeelding

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor xCookiesolax » 03 aug 2014 15:27

Op de halte Jacob Catsstraat & het herinrichten van het stationsplein na is tramlijn 11 nu zo goed als berijdbaar.
Rondom de Haagse Markt worden de haltes nog afgewerkt.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor OVinDelft » 03 aug 2014 16:09

Heeft iemand toevallig foto's van de situatie bij HS nu? Ik zal er binnenkort vast wel weer een keer langs komen maar ben gewoon benieuwd. :mrgreen:
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor iljitsch » 03 aug 2014 19:41

Ik had tijdens de afsluiting een paar maanden geleden wat foto's gemaakt maar toen alles ging rijden was er niet echt wat veranderd.

Gisteravond nog uitgestapt op HS maar ik had het te druk met balen dat ondanks de trein z'n vertraging eruit gereden had toen ik om 22.43 naar buiten liep de tram van 22.43 al lang en breed weg was om op eventuele wijzigingen te letten...

Oh wacht, ik heb nog wel wat foto's gemaakt vanaf hoog op die wolkenkrabber op de dag van de architectuur als mensen interesse hebben.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor iljitsch » 03 aug 2014 20:35

Dit is 'm, 21 juni, voor zover mij bekend is dit ook de huidige situatie:

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor OVinDelft » 03 aug 2014 20:41

Ah dus met nieuw perron voor lijn 11/12... dat wordt wel lekker druk zo met 4 doorgaande tramlijnen en dan ook nog eens 2 die er willen halteren op hetzelfde enkelspoor.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor xCookiesolax » 03 aug 2014 21:07

OVinDelft schreef:Ah dus met nieuw perron voor lijn 11/12... dat wordt wel lekker druk zo met 4 doorgaande tramlijnen en dan ook nog eens 2 die er willen halteren op hetzelfde enkelspoor.

Het nieuwe perron voor lijn 11/12 is tijdelijk. In de toekomst gaat de gehele omgeving en infra op de schop.
Voor een plattegrond van de nieuwe indeling: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/gemeente/document/Voorontwerp-Integraal-Herinrichtingsplan-Openbare-ruimte-Stationsplein-Hollands-Spoor-en-brede-deel-Stationsweg.htm Bijlagen: PDF-bestand RIS248553_bijlage 1 Voorontwerp
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor iljitsch » 03 aug 2014 21:30

Ik heb er even de "Projectbeschrijving Integrale herinrichting Stationsplein" op nageslagen en daarin kan je lezen dat 11 en 12 via de bestaande keerlus blijven rijden (en dat wordt zelfs een uitwijkroute voor RR!) maar de halte op de Stationsstraat wordt opgedoekt. In plaats daarvan halteren 11 en 12 (en de uitwijkende RRs?) allemaal gezamelijk met de doorgaande trams in de niet-centrumrichting.

Probleem daarbij is dat de keerlus aansluit op het spoor links van het perron. Wel zo prettig voor lijn 12, want die zal nog wel even met GTLs blijven rijden. Maar minder ideaal voor 11, want die moet nu samen met alle éénrichtingstrams gebruikmaken van die kant van het perron.

In de andere richting is er nu ook een bottleneck omdat 9, 11 en 12 die over de tunnel rijden nu eerst samen moeten komen met de andere lijnen die uit de tunnel komen voordat ze eventueel weer uitsplitsen naar de twee kanten van het eilandperron voorbij de ingang van het station.

Dus alle lijnen die met GTL gereden worden hebben zometeen nog maar één perron (nu delen ze er nog twee) en omdat de trams voorbij de ingang van het station doorrijden naar het eind van het perron zullen de overstappende reizigers in nagenoeg alle gevallen verder moeten lopen.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor WKZH5A » 04 aug 2014 00:10

En inderdaad, volgens de "Projectbeschrijving Integrale herinrichting Stationsplein" staat dat fase 1 de herinrichting van het Stationsplein aan de huizenzijde en de Stationsweg en de Zuylichemstraat is. Fase 2 is de herinrichting van de tramsporen en de haltes (dat pas in medio 2015 pas gebeurt). Aangezien de halte van tram 11 en 12 verdwijnt op de Stationsweg, is er een tijdelijke halte geplaatst op het Stationsplein voor tram 11 en 12.

Als impressie voor nu, heb ik deze foto's gisteren (toevallig) gemaakt:
1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

Verder opvallend, er komt een nieuwe HTM Servicepunt naast de Etos en perron A. De inrichting is bijna hetzelfde als in de OV-Servicewinkel op CS, maar geen NS, meer bedoeld voor HTM (en de look daarvan).
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor OVinDelft » 04 aug 2014 01:12

Inderdaad iljitsch, ik snap niet waarom ze de wissel vanuit de Stationsweg naar het Stationsplein niet op beide sporen aansluiten. Op deze manier hou je straks met de Avenio elke keer maar een kruising met de lijnen 1/9/16/17. En waarom in hemelsnaam geen extra spoortje tussen TTHS en het perron richting Centrum?? :?

En begrijp ik het nou goed, gaan ze het hele stuk tussen de tramsporen en de NS sporen aan de oostkant van het Stationplein helemaal volbouwen???!! :shock: Alsof het gebied rondom HS al niet genoeg toegetakeld is qua uitzicht van welke kant dan ook. Het monumentale station wordt ook verstopt op deze manier... :cry:
Enige lichtpuntje is dat ze zo te zien eindelijk iets van moeite willen doen om de sfeer te verbeteren daar. Het oude belastingkantoor (toch?) heeft dan in elk geval weer iets erin, maar wat gaat er met het linker deel gebeuren wat gedeeltelijk dichtgetimmerd zit?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor wattman » 04 aug 2014 09:18

OVinDelft schreef:En begrijp ik het nou goed, gaan ze het hele stuk tussen de tramsporen en de NS sporen aan de oostkant van het Stationplein helemaal volbouwen???!! :shock: Alsof het gebied rondom HS al niet genoeg toegetakeld is qua uitzicht van welke kant dan ook. Het monumentale station wordt ook verstopt op deze manier... :cry:


Hier meer info over het project langs de spoorbaan
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1658391
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Werkzaamheden tramlijn 11

Berichtdoor xCookiesolax » 14 sep 2014 17:11

Het viel mij vandaag op dat het wisselsein van tram 11 en tram 12 naast het strijkijzer richting halte rijswijkseplein in de lucht hangt. Blijkbaar is dit noodzakelijk omdat het oude sein binnen de PVR van de Avenio kwam? Tevens wordt er druk gebouwd naast het spoor van tramlijn 11 bij de halte. Komt er wellicht een halte aan de linkerkant voor tramlijn 11?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten