Vaste wagens voor elke lijn

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor hharry » 23 maart 2014 20:06

Ik kan het fout hebben. Maar het lijkt wel er op, dat er vaste wagens voor elke lijn zijn.
Het viel me op dat 3017 op lijn 11 rijdt, en 3120 op lijn 17.
3008 & 3033 reden vandaag en gisteren beiden op lijn 11.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor OVinDelft » 23 maart 2014 20:34

Zover ik weet worden alle lijnen uit vaste remises gereden. Lijn 1 en 9 bijvoorbeeld komen altijd uit remise Schevingen. Maar er zullen vast wel mensen zijn die je verder kunnen helpen met een overzicht.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor xCookiesolax » 23 maart 2014 21:05

De huidige stand van zaken:

Remise Scheveningen
Tramlijnen 1, 5, 9, 11 & 17

Remise Lijsterbesstraat
Tramlijnen 6, 12, 15 en 16

Remise Zichtenburg*
Tramlijnen 2, 3, 4, 19

* Sommige diensten van tramlijn 3 & 4 beginnen bij het Forepark


Elke week zijn er een aantal ''overbrengritten''. Dan worden er wagens uitgewisseld met andere remises (voornamelijk voor onderhoud).

Wanneer de Avenio komt zullen de lijnen 15 & 17 vanuit Zichtenburg gereden worden.
Remise Scheveningen is verbouwd om Avenio's te stallen voor tramlijnen 9 & 11.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor Roland » 24 maart 2014 10:36

Lijn 11 zal ook uit Zichtenburg komen, Scheveningen zal alleen voor lijn 9 gebruikt gaan worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor Tiktak » 24 maart 2014 12:05

Roland schreef:Lijn 11 zal ook uit Zichtenburg komen, Scheveningen zal alleen voor lijn 9 gebruikt gaan worden.


Dus voor iedere tramvoertuig z'n eigen opstelspoor, dit is een dure tramremise :!: :!:
Tiktak
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor MennoOV » 24 maart 2014 12:53

En Lijn 1 (lijkt mij logisch), die sinds kort aan het lijstje is toegevoegd met de komst van die 20 extra trams.
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor Roland » 24 maart 2014 13:31

Excuus, alleen lijn 9 van de 'brede tramlijnen' bedoel ik. De overige smalle lijnen die er nu staan blijven gewoon op Scheveningen. Lijn 11 zal moeten verhuizen omdat je met een brede tram niet makkelijk van Scheveningen naar lijn 11 meer kan, gezien de Gevers Deynootweg en de Duinstraat niet geschikt zijn voor breed.

Dit is geldt overigens alleen voor de tijdelijke situatie (ca. 5 jaar), want of remise Scheveningen gaat helemaal weg en er komt een kleinere stalling op het Zwarte Pad (20 rijtuigen) of remise Scheveningen wordt volledig omgebouwd voor breed (40 rijtuigen). Hierover is men nog in conclaaf.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor MennoOV » 24 maart 2014 13:37

Nee, ik bedoel dat met ''Lijn 1'' dat ze die toch ook met de Avenio-trams wilde laten rijden, dus vanaf Remise Scheveningen (lijkt mij tenminste).
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor Admin » 24 maart 2014 14:29

@Roland: bedoel je dat de PVR wijzigingen die nodig waren voor de Tw6000-en zijn teruggedraaid op dat stuk?
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor xCookiesolax » 24 maart 2014 15:38

Ik dacht juist dat men dit probleem had opgelost toen men de Duinstraat en de Juriaan Kokstraat opnieuw had ingericht.
Tevens heeft tramlijn 11 volgensmij slechts 5 dienstwagens (reistijd is 23 minuten, in het geval van een 12 minutendienst dus 2 trams per rijrichting plus één tram om de bestuurders van rust te voorzien aan Scheveningen Haven) nodig, die passen toch wel in de remise Scheveningen? :?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor Roland » 24 maart 2014 16:50

De TW6000's waren met hun 2,4m net iets breder dan de GTL's. De uitslag is ook redelijk gelijk (opbouw van bakken is ongeveer hetzelfde). De Avenio is 2,55m en heeft in bogen veel meer ruimte nodig, ongeveer evenveel als de RegioCitadis. De Avenio is expres 2,55m gemaakt ipv 2,65m omdat hij anders toch buiten het profiel van de RegioCitadis kwam.

Tegen de tijd dat lijn 1 aangepast wordt is remise Scheveningen hopelijk verbouwd of verdwenen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor OVinDelft » 25 maart 2014 13:44

Roland schreef:Dit is geldt overigens alleen voor de tijdelijke situatie (ca. 5 jaar), want of remise Scheveningen gaat helemaal weg en er komt een kleinere stalling op het Zwarte Pad (20 rijtuigen) of remise Scheveningen wordt volledig omgebouwd voor breed (40 rijtuigen). Hierover is men nog in conclaaf.

Hoeveel trams passen er nu in remise Scheveningen? Ik neem aan meer dan 20 want die heb je wel nodig met vier ('s zomers vijf) tramlijnen volgens mij. Als er een kleinere remise voor 20 trams komt, waar moet de rest dan heen?
Ik meen ooit plannen te hebben gelezen om bij 's Gravenmade een nieuwe remise te bouwen, maar volgens mij is dat allang van de baan.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor Sjoerd » 25 maart 2014 16:57

Roland schreef:Hoeveel trams passen er nu in remise Scheveningen? Ik neem aan meer dan 20 want die heb je wel nodig met vier ('s zomers vijf) tramlijnen volgens mij. Als er een kleinere remise voor 20 trams komt, waar moet de rest dan heen?


Ik heb even gekeken op afstandmeten.nl; zo te zien is het gebouw zo'n 125 meter lang, en liggen er 20 sporen. Ik weet niet of dit aantal sporen nog actueel is; er is dacht ik recent een verbouwing geweest ivm de bredere Avenio's. Laat ik voor nu dus even uitgaan van 20 sporen van 120 meter opstelcapaciteit. Een GTL8-tram is 29 meter lang, dus als ze kort op elkaar gaan staan passen er maximaal 4 trams per spoor; 20 sporen x 4 trams = 80 trams. Theoretisch zouden er dus 80 GTL8-trams in de remise moeten passen.
Het werkelijke aantal zal wel wat kleiner zijn, aangezien wellicht niet alle sporen helemaal doorlopen tot aan de achtergevel en/of de trams niet met maximaal 1 meter tussenruimte geparkeerd worden.
Laatst bijgewerkt door Sjoerd op 26 maart 2014 19:35, in totaal 1 keer bewerkt
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor grizzler » 26 maart 2014 17:02

Sjoerd schreef:Een GTL8-tram is 19 meter lang,

Dacht het niet. Een GTL8-I is 28,6 en een GTL8-II 29 meter lang. Bij 125 meter lengte kom je dan op niet meer dan 4 wagens per spoor. Maximaal 80 dus.

Er zijn inderdaad nog steeds 20 sporen. Bij mijn weten zijn de eerste tien aangepast voor Avenio's.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor Sjoerd » 26 maart 2014 19:36

grizzler schreef:
Sjoerd schreef:Een GTL8-tram is 19 meter lang,

Dacht het niet. Een GTL8-I is 28,6 en een GTL8-II 29 meter lang. Bij 125 meter lengte kom je dan op niet meer dan 4 wagens per spoor. Maximaal 80 dus.
Er zijn inderdaad nog steeds 20 sporen. Bij mijn weten zijn de eerste tien aangepast voor Avenio's.


Bedankt, ik heb de berekening even aangepast.
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor Roland » 27 maart 2014 16:56

Er passen ongeveer 70 GTL's normaal geparkeerd in. Sommige sporen kunnen door de krappe ruimtes niet geheel worden gebruikt. De sporen 15 t/m 20 zijn aangepast voor de Avenio, maar omdat er binnen niets is aangepast is dat niet helemaal optimaal te benutten. De werkplaats zit bijvoorbeeld achteraan op deze sporen en op spoor 20 (bvl loopt maar tot halverweg) past er maar 1. In theorie passen er 16 Avenio's op deze sporen, in de praktijk maximaal 12.

Wat toekomstplannen betreft: Afhankelijk van de mate van verbouwing kunnen er maximaal 50 Avenio's in, tegenover max 24 op het Zwarte Pad. Er is nog een kleine kans dat 's Gravenmade deels wordt gebruikt voor een remise. Echter dan alleen het achterste stuk in combinatie met de ruimte naast de A13. Een mooiere locatie is bedrijventerrein Zuiderweg (bij samenkomst lijn 1 en 19 in Rijswijk), waar men ook mee bezig is.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Vaste wagens voor elke lijn

Berichtdoor hharry » 30 maart 2014 17:57

Komen er dan ook verbindingsbogen waar nu lijn 1 & 19 samkomen in Delft/Rijswijk?
De ruimte daarvoor, is zo te zien er wel.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten