OVinDelft schreef:Eigenlijk had in dat opzicht GTL-2
Dat is toch wat kort door de bocht, en zoals je weet kan het uitzwenkgedrag in bochten de zaken aardig ingewikkeld maken.
Ik ken de Amsterdamse trams niet zo goed, maar toen ik daar een keer in eentje met zo'n verlaagde middenbak reisde vond ik dat toch op z'n minst een curieuze belevenis, trappetje op, trappetje af bij het door de tram lopen. De GTL was een heel goede tram voor z'n tijdperk, evenals de PCC. Lagevloertrams waren toen nog lang niet zo ver. Ik zou zelfs wel aandurven dat de RegioCitadis maar net door de beugel kan, met z'n slechte indeling van binnen. Wat dat betreft ziet de Avenio er een stuk beter uit voor zover dat te beoordelen is door om vijf uur 's nachts terwijl-ie even stilstond bij halte MCH naar binnen te gluren.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben is hoe de krappe stukken van lijnen 6, 12 en 17 bediend gaan worden als straks de laatste GTLs van een welverdiend pensioen bij het HOVM gaan genieten. Maar het zou me niet verbazen als zou blijken dat de Avenio zich toch door krappere ruimtes kan wurmen dan vantevoeren gedacht, dus misschien dat er toch ooit Avenio's via de Hobbemastraat, Goudenregenstraat en/of Zoutmanstraat zullen rijden.
Je zou dan ook bijvoorbeeld 4 kunnen inkorten tot het huidige eindpunt van 6 aan de Leyweg en 6 door laten rijden tot de Uithof en 3 laten doorrijden over de Waldeck Pyrmontkade naar het statenkwartier, of, beter nog: het NCC. 17 (of welk nummer die dan heeft) kan dan zoals 3 pre-RR vanaf de Zoutmanstraat de Laan van Meerdervoort uitrijden. Op deze manier heb je dus minder van die RR-bakbeesten op straat in de stad.
Het huidige tramnetwerk waar verschillende typen trams rijden en ze allemaal maar over een deel van het netwerk kunnen/mogen rijden is natuurlijk verre van optimaal.