Presentatie 5003 in Den Haag

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor René W » 05 jul 2014 08:33

IMG_7591.JPG
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor iljitsch » 05 jul 2014 09:10

Toch nog dezelfde kleur rood!
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor René W » 05 jul 2014 17:31

IMG_7662.JPG
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 05 jul 2014 18:34

Ik stond tijdens de optocht op de Scheveningseweg en eer ik in het centrum was liep Alexander al het stadhuis in, wat ze daar ook gedaan hebben. Die presentatie schijnt toch langdradig te zijn geweest hoorde ik iemand zeggen.

Vind de Avenio er op zich mooi en degelijk uitzien maar als er een tijdje naar kijkt is het grijs inderdaad toch niet je van het. Had echt beter een mooie lichte kleur kunnen zijn.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor René W » 05 jul 2014 19:24

HTM directeur Bierman hield een (lange) toespraak.
Daarna drukte bij op de rode knop en kwam de 5003 tevoorschijn, die vervolgens een aantal meter naar voren reed.
Vervolgens liepen de directeur en de koning naar de tram.

De koning is niet in het oude stadhuis geweest maar de Grote Kerk.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor René W » 06 jul 2014 14:04

IMG_7685.JPG
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor willem » 06 jul 2014 14:07

Leuk aan de foto met de GTL ernaast (en ook die met de Citadis) is dat je goed kunt zien wat de ontwikkelingen op tramgebied in de laatste decennia zijn geweest. De GTL toont toch wat gedateerd.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 06 jul 2014 15:04

Eigenlijk had in dat opzicht GTL-2 nooit gebouwd moeten worden en had er zoiets als dit besteld moeten worden: http://de.wikipedia.org/wiki/GTxN/M/S
Is toevallig ook nog eens het materieel waar de Avenio op gebaseerd is.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor FLJ » 06 jul 2014 15:47

Of op zijn minst een lagevloer middenbak. Het is opmerkelijk dat hier niet voor gekozen is aangezien de ontwikkelingen op het gebied van (gedeeltelijke) lagevloertrams op volle gang waren.

Wat betreft de Avenio, ik vind het een zeer geslaagd ontwerp, inclusief het interieur.
Avatar gebruiker
FLJ
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:14

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor iljitsch » 06 jul 2014 17:19

OVinDelft schreef:Eigenlijk had in dat opzicht GTL-2

Dat is toch wat kort door de bocht, en zoals je weet kan het uitzwenkgedrag in bochten de zaken aardig ingewikkeld maken.

Ik ken de Amsterdamse trams niet zo goed, maar toen ik daar een keer in eentje met zo'n verlaagde middenbak reisde vond ik dat toch op z'n minst een curieuze belevenis, trappetje op, trappetje af bij het door de tram lopen. De GTL was een heel goede tram voor z'n tijdperk, evenals de PCC. Lagevloertrams waren toen nog lang niet zo ver. Ik zou zelfs wel aandurven dat de RegioCitadis maar net door de beugel kan, met z'n slechte indeling van binnen. Wat dat betreft ziet de Avenio er een stuk beter uit voor zover dat te beoordelen is door om vijf uur 's nachts terwijl-ie even stilstond bij halte MCH naar binnen te gluren. :-D

Waar ik wel erg benieuwd naar ben is hoe de krappe stukken van lijnen 6, 12 en 17 bediend gaan worden als straks de laatste GTLs van een welverdiend pensioen bij het HOVM gaan genieten. Maar het zou me niet verbazen als zou blijken dat de Avenio zich toch door krappere ruimtes kan wurmen dan vantevoeren gedacht, dus misschien dat er toch ooit Avenio's via de Hobbemastraat, Goudenregenstraat en/of Zoutmanstraat zullen rijden.

Je zou dan ook bijvoorbeeld 4 kunnen inkorten tot het huidige eindpunt van 6 aan de Leyweg en 6 door laten rijden tot de Uithof en 3 laten doorrijden over de Waldeck Pyrmontkade naar het statenkwartier, of, beter nog: het NCC. 17 (of welk nummer die dan heeft) kan dan zoals 3 pre-RR vanaf de Zoutmanstraat de Laan van Meerdervoort uitrijden. Op deze manier heb je dus minder van die RR-bakbeesten op straat in de stad.

Het huidige tramnetwerk waar verschillende typen trams rijden en ze allemaal maar over een deel van het netwerk kunnen/mogen rijden is natuurlijk verre van optimaal.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 06 jul 2014 19:16

Eigenlijk had men dan ook de Avenio moeten uitrusten met beveiliging voor RandstadRail maar dat zal wel te duur zijn geweest. 750V ondersteund 'ie dan weer wel.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor xCookiesolax » 06 jul 2014 22:22

OVinDelft schreef:Eigenlijk had men dan ook de Avenio moeten uitrusten met beveiliging voor RandstadRail maar dat zal wel te duur zijn geweest. 750V ondersteund 'ie dan weer wel.

Ookal had de Avenio de communicatie apparatuur om te communiceren met ZUB wel dan had de stadstram alsnog niet de geschikte onderstellen van een sneltram.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor WKZH5A » 06 jul 2014 22:35

Ik vond het een mooie presentatie. Ik stond namelijk bijna achterin, naast de kop van 5003b.

Ik kon helaas de toespraak van de directeur helemaal niet horen, want er waren geen speakers aanwezig, wat voor de mensen, die vanaf 5003d tot aan de Post NL winkel stonden, wat voor meer dan een half uur wachten (misschien een uur) erg vermoeiend was. We konden alleen zien: de trams, die langskwamen; de onthulling/opening van de tram en ik kon het nog net goed zien koning Willem-Alexander.

Wanneer Willem-Alexander ging vertrekken met de auto (17.00), werden de hekken verwijderd en kon ik dan pas de tram van binnen bewonderen. Ik vind de tram zowel van binnen als van buiten erg mooi, misschien nog enkele aanvullingen/aanpassingen, maar dat zien we later wel.

Tevens kregen veel mensen en ik (pas na de onthulling van de tram en persoonlijk ook een leuke compensatie voor het wachten) HTM-pennen, 150 jaar tram keycords, een folder over de nieuwe tram, Gerbera bloemen, een folder over het delen van tramverhalen, HTM ballonnen en voor de kinderen een doosje avenio tram met daarin m&m of chocoladesnoepjes van de HTM medewerkers met witte tassen en van de bloemetjesdames. Zij kwamen meerdere keren langs, dus we kregen meer van dezelfde goederen.

Kortom, een hele leuke presentatie.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 06 jul 2014 23:35

xCookiesolax schreef:
OVinDelft schreef:Eigenlijk had men dan ook de Avenio moeten uitrusten met beveiliging voor RandstadRail maar dat zal wel te duur zijn geweest. 750V ondersteund 'ie dan weer wel.

Ookal had de Avenio de communicatie apparatuur om te communiceren met ZUB wel dan had de stadstram alsnog niet de geschikte onderstellen van een sneltram.

Heeft dat met het railprofiel te maken dan? Avenio's zouden wel 80 km/u moeten kunnen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Presentatie 5003 in Den Haag

Berichtdoor dAb » 07 jul 2014 00:37

OVinDelft schreef:Eigenlijk had in dat opzicht GTL-2 nooit gebouwd moeten worden en had er zoiets als dit besteld moeten worden: http://de.wikipedia.org/wiki/GTxN/M/S
Is toevallig ook nog eens het materieel waar de Avenio op gebaseerd is.

Isz bewust niet gebeurd OViD : slechts met de mode en waan van het seizoen meegaan ... :o
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten