Hoe lang gaat een tram mee?

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Hoe lang gaat een tram mee?

Berichtdoor iljitsch » 28 jul 2014 13:00

Op 12 juli maakte ik een rit met de blauwe nummer 2 tram. Het horen en zien vergaat je tijdens die rit, je zou nooit denken dat dat ding het een eeuw uitgehouden heeft met al dat gekners van metaal tegen metaal.

Maar er zijn wel degelijk trams die flink oud zijn die nog gewoon elke dag rijden (een deel van het jaar, in elk geval). San Francisco:

Afbeelding

Overigens zijn de Amerikaanse PCC's aanzienlijk breder dan de Haagse:

Afbeelding

Majorca:

Afbeelding

Lissabon:

Afbeelding

Barcelona:

Afbeelding

Dus... hoe lang gaat een tram eigenlijk mee? Kunnen we in 2050 nog een ritje met een antieke PCC maken, of in 2080 met een GTL? En stel dat er geen Avenio's gekomen waren, wanneer zou de laatste GTL van ellende uit elkaar vallen?
iljitsch
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe lang gaat een tram mee?

Berichtdoor willem » 28 jul 2014 17:27

In Milaan rijden nog vele trams uit de jaren '30 van de vorige eeuw rond (de Peter Witt-trams). En op het eiland Man zelfs nog exemplaren uit 1898.
Trams kunnen dus heel oud worden. Uiteraard is goed onderhoud een voorwaarde. Alle oude trams die nu nog in de dagelijkse dienst rijden zijn technisch heel simpel, met weinig snufjes en daardoor makkelijk aan de praat houden.

GTL's en generatiegenoten hebben veel elektronica. Bij nieuwere trams zit daar steeds meer van in. Al die elektronica maakt het wel een stuk teerder, waardoor trams minder lang mee gaan dan vroeger. Het moet wel mogelijk zijn om een moderne tram die simpel en robuust is te bouwen die daardoor lang meegaat. Op de korte termijn zul je dan wel minder comfort hebben en dat moet een vervoerbedrijf zien zitten. En je moet geen opdrachtgever hebben die ridicule leeftijdseisen aan het materieel stelt.

Onder het huidige materieel zal vast wel een materieeltype zitten dat het lang volhoudt. Welk type uit welke stad dat is zal de tijd moeten leren.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Hoe lang gaat een tram mee?

Berichtdoor iljitsch » 28 jul 2014 20:50

Ik heb regelmatig opmerkingen over de verkrijgbaarheid van onderdelen gezien. Simpele (electro-)mechanische onderdelen kan in principe iedereen met een draaibank zelf maken, niet-geïntegreerde electronica is veel moeilijker maar nog wel te doen, maar zodra je bij IC's en software terecht komt of bij mechanische onderdelen van bijzondere materialen dan kan vervanging heel, heel lastig worden.

Ik zag een tijdje geleden een documentaire over de Flying Scotsman, een stoomlocomotief die een record van 160 km/u op z'n naam heeft staan. Dat ding moest om de zoveel jaar eigenlijk volledig opnieuw opgebouwd worden, wat wel te doen was maar een hoop geld kostte.

Maar een originele GTL heeft toch niet zo bizar veel meer electronica aan boord dan een PCC, afgezien van de choppers voor het omzetten van de bovenleidingsspanning?
iljitsch
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe lang gaat een tram mee?

Berichtdoor dAb » 29 jul 2014 02:14

iljitsch schreef:Ik heb regelmatig opmerkingen over de verkrijgbaarheid van onderdelen gezien. Simpele (electro-)mechanische onderdelen kan in principe iedereen met een draaibank zelf maken, niet-geïntegreerde electronica is veel moeilijker maar nog wel te doen, maar zodra je bij IC's en software terecht komt of bij mechanische onderdelen van bijzondere materialen dan kan vervanging heel, heel lastig worden.

Ik zag een tijdje geleden een documentaire over de Flying Scotsman, een stoomlocomotief die een record van 160 km/u op z'n naam heeft staan. Dat ding moest om de zoveel jaar eigenlijk volledig opnieuw opgebouwd worden, wat wel te doen was maar een hoop geld kostte.

Maar een originele GTL heeft toch niet zo bizar veel meer electronica aan boord dan een PCC, afgezien van de choppers voor het omzetten van de bovenleidingsspanning?

In de oude PCC-cars zitten hoofdzakelijk elektromechanische onderdelen. De elektronica met transistors en thyristors op circuitboards vanaf de PCC-series 1300 + 2100 gevolgd door het GTL8-materieel, alle besturingen op printkaarten (dus) zelfs em-schakelaars en relais vervangen door opto-elektronica. Alles is nog steeds (in onderdelen) goed te verkrijgen dus te vervangen. Het materieel heeft een bedrijfseconomische levensduur van ongeveer 30-35 jaar, en een praktische levensduur van ca. 50 jaar bij voldoende = goed onderhoud op de roterende en andere bewegende delen, zoals wielen, wielassen en -lagers, pignon's + cardanassen e.a. tandwielen, motoren, borstels, generatoren, schakelaars etc. De elektronika is onder mil-specs gebouwd en geleverd : heeft dus een heel lang (praktisch : "eeuwig") leven, zolang er tenminste geen ICT-apparatuur of computers of camara's etc. inzitten met *integrated* of geprinte processor chips.
De levensduur wordt dan hoofzakelijk beperkt door corrosie, onherstelbare slijtage en vernielingen door besparing in onderhoudskosten. Vroeger waren er één of zelfs twee grote revisies, nu wordt een mid-life verbouwing geboden maar een stoomlocomotief is natuurlijk iets totaal anders (puur mechanisch) dan een pulsgestuurde chopperinstallatie.!. Er is nog veel meer over te zeggen, maar waar er eens enige honderden mensen voor de CW en Technische Dienst beschikbaar waren, wordt nu veel te veel uitbesteed, dus de kennis en kunde raakt verloren, zodat aan het huidige wagenpark GTL8 ernstig afbreuk wordt gedaan. Veel is er nu al in handen van de leveranciers gelegd -- behoudens nazorg -- waardoor de levensduur ook aanmerkelijk bekort wordt daar het HTM-bedrijf er geen wezenlijke invloed meer op kan uitoefenen. Daardoor zijn ook vele huidige rijtuigen aan versnelde slijtage en afbreuk onderhevig geraakt, o.a. door het doorelkaar heen gebruiken van verschillende soorten draai- en wiel-stellen, waardoor het gangbare wielband-railprofiel verstoord is geraakt. Enfin, jaren eerder in het begin van dit forum, heb ik er al eens uitvoeriger bij stilgestaan. Het heeft (behalve weer vervaardigen van pekelwagens) echter toch nog tot te weinig resultaten geleid, maar bij de Brusselse MIVB PCC-cars is 50 jaar normaal. Blijven waarschuwen helpt blijkbaar onvoldoende :shock: D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Hoe lang gaat een tram mee?

Berichtdoor wattman » 29 jul 2014 07:16

Voorbeeld van een bedrijf dat nog alles in eigen beheer doet. TEC Charleroi, werkplaats Jumet (in voortzetting van de buurttram traditie).
Vandaar dat men dit soort trams die tientallen jaren buiten dienst hebben gestaan weer een voor een op de baan krijgt.

Afbeelding
IMG_0745 by pierremariemathurin, on Flickr

(op de flickr pagina van de maker van deze foto zie je veel meer plaatjes van de werkplaats)
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 923
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron