Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor xCookiesolax » 26 sep 2014 11:23

De gemeente gaat de tramsporen vervangen op de kruising van de Lijnbaan en de Prinsegracht. De werkzaamheden starten op vrijdag 17 oktober en duren tot en met vrijdag 14 november 2014.

Door slijtage aan de tramsporen moeten de beide bogen van de Lijnbaan naar de Prinsegracht vervangen worden.

Ligt het aan mij of ligt deze boog er pas net 10 jaar?

Bron: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Vernieuwen-tramsporen-kruising-Lijnbaan-en-Prinsegracht.htm
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor iljitsch » 26 sep 2014 12:47

Er wordt meerdere malen gezegd dat de gemeente dit alles doet...

Zal wel druk worden op tram 6 in de periode dat er geen trams kunnen rijden hier. Gelukkig kan in beide richtingen gekeerd worden redelijk dichtbij (Prinsengracht ter hoogte Brouwersgracht en Monstersestraat).

Maar misschien toch handig om naast een 3L Loosduinen - Monstersestraat ook bijvoorbeeld 29 door te laten rijden naar het De Savornin Lohmanplein via de Torenstraat. (Onder nummer 39?)
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor Roland » 26 sep 2014 19:35

Dit is een regulier HTM onderhoudsproject. Die boog gaat vanwege het intensieve gebruik maar 10 jaar mee, dus in 2024 staan we er weer :D
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor xCookiesolax » 27 sep 2014 15:08

Ik ben benieuwd of men tramlijn 2 gedurende de buitendienststelling weer met GTL-8 gaat laten rijden tussen Kraayenstein en Leidschendam Noord via Hobbemaplein.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor Roland » 28 sep 2014 10:57

Er komt dacht ik ook nog een moment dit jaar dat lijn 4 tijdelijk met GTL gereden gaat worden, dat zou ook met dit project samen kunnen hangen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor Tiktak » 28 sep 2014 14:50

Het kan ook wezen dat RR 4 (uithof) gekoppeld word aan RR 3 (Loosduinen) v.v.
Lijn 6 word tijdelijk weer verlengd naar de Uithof v.v. dan creëerd je in de tramtunnel en op CS een overstap
op de RR lijnen.
Lijn (RR) 2 rijden tot de Monsterseweg v.v.
En vanaf CS rijden tot de overloopsporen op de Prinsegracht.
Eén nadeel is de RR voertuigen in het noordelijk deel van CS en lijn 19 die zitten als het ware weer op een eiland
en kunnen bij storingen de werkplaats op Zichtenburg niet per spoor te bereiken.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor Chris » 28 sep 2014 15:54

Denk eerder aan een koppeling van 2 en 3 voor het Zuidelijke gedeelte en een lijn 4 met GTL's tot CS en dan eventueel bussen tussen de La Reyweg en Brouwersgracht... Vanaf de noordkant 2,3 en 4 kopmaken op de Prinsegracht, misschien deels op CS.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor xCookiesolax » 28 sep 2014 17:03

Paar dagen geen trams over de Lijnbaan

DEN HAAG - De gemeente gaat de tramsporen vervangen op de kruising van de Lijnbaan en de Prinsegracht. De werkzaamheden starten op vrijdag 17 oktober en duren tot en met vrijdag 14 november 2014.

Door slijtage aan de tramsporen moeten de beide bogen van de Lijnbaan naar de Prinsegracht vervangen worden. Om het werk snel te kunnen uitvoeren, rijden er een paar dagen geen trams. In die periode worden bussen ingezet. Meer informatie hierover vindt u t.z.t. op www.htm.nl.

De werkzaamheden gebeuren ook ’s nachts. De werkzaamheden ’s nachts zijn van dinsdag 21 oktober tot en met woensdag 29 oktober 2014. De gemeente werkt dan aan de bovenleiding, het vervangen van de rails (inclusief laswerk) en het storten van beton onder de tramsporen.


Bron: http://honderdprocenthaags.nl/nieuws/tonen.php?datum=20140928&item=250
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor iljitsch » 28 sep 2014 20:06

Tiktak schreef:Eén nadeel is de RR voertuigen in het noordelijk deel van CS en lijn 19 die zitten als het ware weer op een eiland
en kunnen bij storingen de werkplaats op Zichtenburg niet per spoor te bereiken.

Ik begreep dat het hier maar om een paar dagen ging. Het daadwerkelijke vervangen van sporen duurt niet zo lang.

En kunnen RRs via de grote kerk en de bierkade naar HS? Of na de tramtunnel rechtsaf naar CS laag en dan verder naar HS via de route van 17. Vanaf daar kunnen ze verder over de route van lijn 11 en dan 4.

Ik zou 6 verlengen naar de uithof, 2 bij het einde de loosduinseweg linksaf laten gaan en terug naar loosduinen via de route van 3, 3 en 4 vanuit zoetermeer tot de prinsegracht laten rijden (en de rest van 4 opheffen) en 29 door laten rijden naar 't de savornin lohmanplein. Heb je alleen een pendelbus nodig tussen de leyweg en prinsegracht over de route van 4.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor xCookiesolax » 28 sep 2014 20:46

iljitsch schreef:En kunnen RRs via de grote kerk en de bierkade naar HS? Of na de tramtunnel rechtsaf naar CS laag en dan verder naar HS via de route van 17. Vanaf daar kunnen ze verder over de route van lijn 11 en dan 4.


De Regio Citadis kan nog niet door de Jan Hendrikstraat. Deze straat wordt pas als de parkeergarage bij de Noordwal klaar is aangepast voor de bredere trams.
De Spuibrug moet eerst vervangen worden en de kademuur op 't Zieken moet verstevigd worden.

Na de tramtunnel? Het is niet mogelijk om vanuit de tramtunnel rechtstreeks direct rechtsaf richting Schedeldoekshaven te slaan. De route van de huidige tramlijn 17 via het Weteringplein is overigens ook nog niet geschikt voor breed materieel. De tracé in de rijnstraat zelf, naast de NS sporen, is volgensmij nog te smal.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor iljitsch » 28 sep 2014 21:57

De Avenio kon ook door de Jan Hendrikstraat, hoewel-ie erg dicht bij een bord bij het stoplicht voor de kerk kwam. Lijkt me dat een RR dan ook wel zal lukken, zij het misschien niet als er ook een andere tram in de andere richting moet passeren.

Er zijn sporen die aftakken van de verbinding tramtunnel - CS hoog richting CS laag, maar ik weet niet zeker in welke richting dat was. Ik dacht vanuit de tunnel naar CS laag, maar ik kan me vergissen.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor OVinDelft » 28 sep 2014 22:10

Wat betreft dat laatste: je kan vanaf CS hoog de Kalvermarkt oprijden en via het Spui en de Schedeldoekshaven op CS laag komen. Alleen is het centrum volgens mij nog niet geschikt voor RegioCitadis, maar het is wel mogelijk met GTL.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor xCookiesolax » 29 sep 2014 10:00

iljitsch schreef:De Avenio kon ook door de Jan Hendrikstraat, hoewel-ie erg dicht bij een bord bij het stoplicht voor de kerk kwam. Lijkt me dat een RR dan ook wel zal lukken, zij het misschien niet als er ook een andere tram in de andere richting moet passeren.

De Regio Citadis kan inderdaad ook door de Jan Hendrikstraat, dit is ook tijdens de presentatie van dit materieel gebeurt. Twee Regio Citadissen of Avenio's gaan inderdaad elkaar niet kunnen passeren. In de toekomst (eind 2016) zal dit wel mogelijk zijn en kunnen de volgende routes bereden worden met Regio Citadis wanneer er verstoringen zijn:

1) Jan Hendrikstraat - Gravenstraat - Lange Vijverberg - CS - Schedeldoekshaven - Spui - Hofweg - Gravenstraat - Jan Hendrikstraat
2) Jan Hendrikstraat - Gravenstraat - Hofweg - Spui - Schedeldoekshaven - CS - Lange Vijverberg - Gravenstraat - Jan Hendrikstraat
3) Jan Hendrikstraat - Gravenstraat - Hofweg - Spui - 't Zieken - Rijswijkseplein - Stationsplein - Parallelweg - Hobbemaplein - Monstersestraat
4) Monstersestraat - Hobbemaplein - Parallelweg - Stationsplein - Rijswijkseplein - 't Zieken - Spui - Hofweg - Gravenstraat - Jan Hendrikstraat
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor WKZH5A » 13 okt 2014 16:58

Zojuist is op htm.nl informatie toegevoegd over werkzaamheden op de Lijnbaan.

Van donderdag 23 tot en met zondag 26 oktober 2014 zijn er werkzaamheden bij de Lijnbaan ter hoogte van het MCH Westeinde. Dit heeft grote gevolgen voor de route van tram 2, 3, 4 en 6.

Dit houdt in dat:
- RR 2 rijdt alleen tussen Kraayenstein en De La Reyweg (en vervolgens naar tailtrack Monstersestraat)
- Bus 52 rijdt vanaf CS/Schedeldoekshaven naar Ternoot en dan via route RR 2 naar Leidsenhage (komt niet bij MCH Antoniushove)
- RR 3: Loosduinen - Elandstraat en RR 4: De Uithof - Monstersestraat worden aan elkaar gekoppeld en rijdt als RR 65
- RR 3 en 4 vanuit Zoetermeer rijdt niet verder dan Brouwersgracht
- Tram 6 rijdt niet via Dierenselaan en Paul Krugerlaan, maar via De La Reyweg en Monstersestraat (en dan naar Delftselaan)
- En er komt een extra tramlijn: tram 7 (als een extra ondersteuning): Leyenburg, De La Reyweg, Hobbemaplein, Grote Kerk, Centrum, CS, Lange Vijverberg, Grote Kerk, Noordwal, Waldeck Pyrmontkade en dan via route RR 3 naar De Savornin Lohmanplein.
- En een extra 8-persoonsbusje, die rijdt tussen Brouwersgracht - MCH Westeinde - Monstersestraat. Het is bedoeld voor patiënten en bezoekers van het MCH Westeinde die slecht ter been zijn.
- Meer info via deze link: https://www.htm.nl/reisinformatie/wijzigingen/lijnbaan/ met Plattegrond: https://www.htm.nl/media/136916/htm-wer ... aan-v5.pdf en Flyer: https://www.htm.nl/media/136922/14115ht ... aan_03.pdf

Mijn mening over dit: bijzonder, alleen van mij mag tram 6 de normale route gaan rijden (dus via Paul Krugerlaan), want tram 6 en 7 rijden exact dezelfde route tussen Leyenburg en Brouwersgracht. Beetje onnodig om de halte Nunspeetlaan en Paul Krugerplein buiten dienst te stellen, tenzij er een reden voor is dat daar ook onderhoud plaatsvindt.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor iljitsch » 13 okt 2014 23:10

Ja, vreemd. En dan zou je ook een routewijziging van 12 verwachten.

Als geregelde gebruiker van 't stoplicht over de Loosduinseweg ter hoogte van de Beeklaan zit ik ook niet bepaald op NOG meer trams aldaar te wachten. :-(
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor iljitsch » 24 okt 2014 17:48

Ik denk dat ik nu snap waarom 6 via de Loosduinseweg rijdt: gister halverwege de middag stond de hele halte De La Reyweg vol, en het grootste deel daarvan stapte in 6. Ik neem aan dat dit mensen zijn die met lijn 2 naar 't centrum wilden.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor trambestuurder » 24 okt 2014 22:56

iljitsch schreef:Ja, vreemd. En dan zou je ook een routewijziging van 12 verwachten.

Als geregelde gebruiker van 't stoplicht over de Loosduinseweg ter hoogte van de Beeklaan zit ik ook niet bepaald op NOG meer trams aldaar te wachten. :-(


lijn 6 laten ze bewust omrijden via de apeldoornselaan om zo een overstap mogelijk te bieden voor leidschendam omdat lijn 2 daar niet naar toe gaat.
Lijn 12 hoeft niet om te rijden en zal ook onverstandig zijn omdat he dan simpelweg te druk gaat worden op de Halte de La Reyweg en geen toegevoegde waarde heeft voor de omleiding Lijnbaan ;)
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor Chris » 27 okt 2014 00:54

Wat ik dan wel weer heel raar vond is dat de lijnen 6 en 7 steeds zo achter elkaar aan reden... Als ze toch beiden om de tien minuten rijden waarom dan niet vijf minuten achter elkaar??? Deed me denken aan vroegâh toen 6 vanaf Leidschendam reed en 7 aantakte bij Mariahoeve en die dan altijd stond te wachten bij het stoplicht om achter zes aan te sukkelen...
Afijn, het waren voor de hobbyist weer leuke dagen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor Chris » 27 okt 2014 00:57

En nog een paar...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als je een foto aanklikt zie je nog meer plaatjes!
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Vernieuwen tramsporen kruising Lijnbaan en Prinsegracht

Berichtdoor iljitsch » 27 okt 2014 01:06

Chris schreef:Wat ik dan wel weer heel raar vond is dat de lijnen 6 en 7 steeds zo achter elkaar aan reden... Als ze toch beiden om de tien minuten rijden waarom dan niet vijf minuten achter elkaar???

Dat is blijkbaar standaard bij de HTM.

2 en 4 zitten ook maar twee minuten achter elkaar en dan ~ 10 minuten niks. Van de zomer zag ik ook continu twee stuks lijn 9 letterlijk vlak achter elkaar rijden. Uiteraard de eerste overvol en de tweede halfleeg.

Ik snap hier niks van. Heeft iemand een verklaring?

Overigens had ik vanmiddag 6 vanaf halte De La Reyweg omdat 7 net weg was, dat was wel zo'n 5 minuten wachten. Wel stonden er toen 3 trams in 2 minuten op het bord.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten