Stroomstoring zevensprong

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Stroomstoring zevensprong

Berichtdoor iljitsch » 24 okt 2014 17:42

Ik kwam iets voor zes uur uit de richting centrum aanrijden over de Loosduinseweg, en er stonden bij de halte De La Reyweg twee Regiocitadissen en twee GTLs achter elkaar. Bij de zevensprong (kruising Loosduinseweg met Regentesselaan/Beeklaan) aangekomen bleken er in de andere richting nog meer donkere trams te staan en de stoplichten waren op een enkel oranje licht ook uit.

Afbeelding

Afbeelding

Op de Beeklaan stonden ook nog twee twaalven te wachten bij de halte. Flinke opstopping dus. Qua autoverkeer was het echter tamelijk rustig, op een druk moment zou dat een dramatische opstopping hebben kunnen zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Stroomstoring zevensprong

Berichtdoor iljitsch » 24 okt 2014 17:47

Het is een breuk in de bovenleiding:

https://www.htm.nl/reisinformatie/melding/?id=1342

Verklaart echter niet de stoplichten...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Stroomstoring zevensprong

Berichtdoor trambestuurder » 24 okt 2014 22:53

iljitsch schreef:Het is een breuk in de bovenleiding:

https://www.htm.nl/reisinformatie/melding/?id=1342

Verklaart echter niet de stoplichten...


Wat ik heb begrepen is dat ze daar tijdens de spitsuren de verkeerslichten uitzetten en dat alles wordt geregeld dor verkeersregelaars
Dit alles omdat er een extra groot aanbod van trams daar rijden ( 2,6,7,12,65 ).
Dat ze uitstaan heeft dus idd niets met de bovenleidingbreuk te maken ;)
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Stroomstoring zevensprong

Berichtdoor iljitsch » 24 okt 2014 23:08

Onder normale omstandigheden is daar de Loosduinseweg oversteken al bepaald geen sinecure omdat fietsers (en ik neem aan ook auto's) geen groen krijgen als er een tram aankomt. En dat telt al vanaf een flinke afstand, dus je staat dan regelmatig zomaar twee minuten te wachten.

Maar mijn ervaring met verkeersregelaars is dat ze juist de doorstroming verslechteren omdat ze te lang "groen" geven.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Stroomstoring zevensprong

Berichtdoor Tiktak » 25 okt 2014 09:22

Het zou beter zijn dat er een tunnelbak komt op de Loosduinseweg/kade met een aftak naar de Apeldoornselaan voor RR4
Lijn 12 kan dan bovenlangs van de Paul Krugerlaan de Loosduinseweg/kade oversteken naar de Regentesselaan vv.
De verbindingsboog van de Regentesselaan naar de Loosduinseweg/kade kan bovenlangs thv de Gaslaan weer in/uitvoegen
op de sporen die de tunnelbak in en uit gaan (voorbeeld Prinsegracht).
Hierdoor krijgt men een betere doorstroming van het OV en een veiliger doorstroming van het overige verkeer. [perfect]
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Stroomstoring zevensprong

Berichtdoor iljitsch » 25 okt 2014 09:46

Dat lijkt me nogal ingrijpend, ook al omdat je dan waarschijnlijk de halte De La Reyweg ondergronds zal moeten stoppen of opheffen.

Ik denk dat het al een hoop scheelt als je een voetgangers/fietserstunnel aanlegt tussen de De La Reyweg en de Beeklaan. Het meeste autoverkeer kan ook wel een eindje omrijden (via de Zuiderparklaan ofzo), dus dan kan je het verkeer op de Loosduinseweg prioriteit geven, wat geen last van RR 2 en niet overdreven veel last van RR 4 heeft.

Probleem is dat de Beeklaan vrij smal is dus daar een tunnel inpassen zal niet meevallen.

Maar ze zouden sowieso kunnen beginnen met de stoplichten beter afstellen. Een groot deel van de tijd staat ALLES stil. De snelheden zijn daar zo laag dat je best wat agressiever groen kan geven. En de tram iets minder prioriteit, laat die maar oprijden tot het kruispunt en dan pas het andere verkeer op rood in plaats van als de tram nog een paarhonderd meter verderop is alles al op rood gooien.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Stroomstoring zevensprong

Berichtdoor Lijn 999 » 25 okt 2014 11:19

-----
Laatst bijgewerkt door Lijn 999 op 13 sep 2018 12:24, in totaal 1 keer bewerkt
Lijn 999
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 01 maart 2014 08:19

Re: Stroomstoring zevensprong

Berichtdoor OVinDelft » 25 okt 2014 12:23

Dat lijkt me niet echt goed, hebben ze de stroom er niet eerst afgehaald?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Stroomstoring zevensprong

Berichtdoor trambestuurder » 26 okt 2014 11:49

OVinDelft schreef:Dat lijkt me niet echt goed, hebben ze de stroom er niet eerst afgehaald?


In principe is dit de basis werkzaamheden die gedaan worden bij een bovenleiding probleem, de stok maar dan contact met de rails waardoor een bepaald stuk veilig is gesteld.
Hier is het probleem bij een District schakelaar waardoor als je dan iets tegen de bovenleiding aanhoudt en vonken komen, daarnaast was het ook regenachtig weer wat niet echt bevorderlijk is.
Hierna is uiteraard het stroom wel geschakeld
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Stroomstoring zevensprong

Berichtdoor Chris » 27 okt 2014 01:03

Zo'n 'aardstok' is bedoeld te plaatsen na het afschakelen van een sectie van de bovenleiding. Mocht ie er dan per ongeluk toch nog spanning worden op gezet dan maakt ie dus kortsluiting. Iets wat dus nu per ongeluk wordt getoond...
Hier is dus even de foute volgorde hanteert. Beetje dom!
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Stroomstoring zevensprong

Berichtdoor dAb » 27 okt 2014 01:10

OVinDelft schreef:Dat lijkt me niet echt goed, hebben ze de stroom er niet eerst afgehaald?

Blijkbaar niet, dus tegen alle voorschriften, je moet alle omliggende bovenleiding-schakelaars met gele band bij de voedingkabel-punten trekken of uitzetten, vooral ook door de groepsschakeling of het doorgeschakelde lijnbedrijf van de betreffende Onderstations, bv. aan de Delftselaan naast de voormalige Locomotieven-loods. Dan 'nog' de GTL8-beugels trekken = neerlaten, wegens spanning voerende (geformeerde) condensatorbanken van beide Lijnfilters, wellicht idem dito ook de panto's van het RandstadRail-RegioCitadis-materieel, alvorens de bovenleiding-rijdraden met die gebruikte stok te aarden voor de veiligheid :!: De schakelbevoegheid is (indertijd) medio 80-er Jaren door mij geregeld volgens NEN 3140/1010 met een gewaarmerkte BA-1 t/m 5 bekwaamheid, voor werkzaamheden beschreven in artikel 5 van de Veiligheidsvoorschriften voor H.T.M-traminstallaties en -bovenleidingen. Anders handelen geeft nu inderdaad de getoonde vlam- en vonkenregen, met risico op uitval van een heel Onderstation, en zeker veel meer schade aan de rijdraden door parelvorming en mogelijke insnoering, waardoor met een onnodige en veel te langdurige verstoring van de rijdienst, ook onnodig veel hogere kosten zijn gemoeid :!:
Voorts heb ik er al meermaals op gewezen dat het onnodig verwijderen/slopen van de 2e reservepantograaf een volslagen foute beslissing is geweest, daar men — door verwisseling van deze beugel met de (mogelijk) verbogen of beschadigde 1e (voorste) dienstbeugel — zonder hulp de dienst had kunnen voortzetten, en eventueel (anders : in hoge nood) bij voorkeur als alternatief, met een uitkijk in/op de voorste cabine, deze (gestoorde of defecte ?) GTL8-tram met het koppelstuk door de achterganger opgeduwd had kunnen worden, en beide geheel volgens de (eveneens door ondergetekende en hoofdinstructiechef: Fieman) in 1980 ontworpen en uitgevaardige dienstinstructie (het Instructieboek) voor het GTL8-materieel. Nu was er teveel dienstverstoring door onnodig oponthoud, wat men tegenwoordig met de melk-kaas-term '"stremming"' betitelt —— evenals de Rail-Lijnen: 1 - 2 - 3 - 4 - enz. nu ten onrechte als Tram worden aangeduid, misser van een absurde vergissing, daar elke Tram (geen voertuig als een Sulky) een eigen ruituig- of wagennummer heeft, zoals de (oude) HTM-tweeramer dus echt Tram(wagen) 2 genoemd moet worden en zeker níet die tramLijn over de Loosduinseweg, want dat = Lijn 2 vanaf de indienststelling, die vroeger over de Mient reed —— en dienstverstoring mede door het onpraktische wegslepen (moet zelfs eerst de botsneus eraf) met een autootje van Unimog :evil: en dat terwijl de GTL8-rijtuigen (niet als voertuigen) ontworpen zijn om te allen tijde, bij welke opgetreden storing dan ook, zelfstandig = op eigen kracht weg te kunnen (en dus moeten kunnen) rijden, bv. naar een eindpunt of Remise waar ze thuis horen te overnachten. Enfin :shock: D.André Borgdorff - e.i.- HTM 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten