wisseling lijn 16/17

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

wisseling lijn 16/17

Berichtdoor hharry » 01 dec 2014 20:36

Als het goed is wisselen lijn 16 en 17 van eindpunt. Lijn 16 gaat naar Statenkwartier en lijn 17 rijdt een lus door het centrum zoals lijn 16 nu doet.
Mijn vraag is, gaat lijn 16 naar Remise Scheveningen en lijn 17 naar Remise Lijsterbesstraat?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: wisseling lijn 16/17

Berichtdoor xCookiesolax » 01 dec 2014 20:46

Deze wisseling wordt volgensmij uitgesteld. Op de website van de HTM wordt alleen gesproken over extra korte traject ritten op tramlijnen 1 (Schev n-strand - Station HS) & 2 (Kraayensteijn - Station Laan van NOI) in de ochtend.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: wisseling lijn 16/17

Berichtdoor trambestuurder » 01 dec 2014 22:28

hharry schreef:Als het goed is wisselen lijn 16 en 17 van eindpunt. Lijn 16 gaat naar Statenkwartier en lijn 17 rijdt een lus door het centrum zoals lijn 16 nu doet.
Mijn vraag is, gaat lijn 16 naar Remise Scheveningen en lijn 17 naar Remise Lijsterbesstraat?


Dit is tot nader order uitgesteld
maar lijn 16 blijft gewoon in de LB en lijn 17 gewoon in Schev.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: wisseling lijn 16/17

Berichtdoor Roland » 02 dec 2014 13:24

Deze wisseling zou alleen doorgevoerd worden voor de komst van de Avenio. Lijn 17 is echter een succesvolle lijn, daarom wordt gekeken of deze toch in de huidige vorm behouden kan worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: wisseling lijn 16/17

Berichtdoor PAV » 02 dec 2014 13:54

Dat zou wel een verstandige vorm van wijsheid zijn (jaja, tautologie ;)). Ik woon in het Zeeheldenkwartier en ik heb ik meer aan een directe verbinding met Rijswijk dan een verbinding met Moerwijk/Leyweg. Dat zou dan wel betekenen dat zo lang er door de Zoutmanstraat geen (brede) nieuwe trams kunnen rijden, de verbinding via Rijswijk hogevloers blijft. En de geringe breedte van de Zoutmanstraat is als ik het goed heb de enige reden dat de Avenio's daar niet doorheen kunnen...
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: wisseling lijn 16/17

Berichtdoor iljitsch » 02 dec 2014 18:04

Gewoon een zwik parkeerplaatsen opdoeken, dan heb je ruimte zat.

Van waar tot waar wil men dan de huidige 17 behouden? Het hele eind? Dan is de enige optie op toch met Avenio te gaan rijden ook het deel centrum - statenkwartier om te bouwen. Er zullen vast nog wel meer plekken zijn waar aanpassingen nodig zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: wisseling lijn 16/17

Berichtdoor xCookiesolax » 07 dec 2014 17:13

Roland schreef:Deze wisseling zou alleen doorgevoerd worden voor de komst van de Avenio. Lijn 17 is echter een succesvolle lijn, daarom wordt gekeken of deze toch in de huidige vorm behouden kan worden.

Wordt er wellicht overwogen om tramlijn 17 te handhaven tot de Grote Kerk?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: wisseling lijn 16/17

Berichtdoor iljitsch » 07 dec 2014 21:07

Dat is toch maar één halte meer dan wanneer je 'm een lus laat maken zoals 16?

En wat doe je dan met de rest van de huidige route van 17? Ik kan me niet voorstellen dat GTLs tussen de grote kerk en het statenkwartier laten rijden een levensvatbare lijn oplevert. Alternatief zou zijn een soort lijn 10 laten terugkeren van statenkwartier naar station Voorburg, maar die is niet voor niks afgeschaft. Of 12 doortrekken misschien?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: wisseling lijn 16/17

Berichtdoor willem » 07 dec 2014 22:47

Om die redenen is er dus gekozen om in plaats van lijn 17 maar lijn 16 naar het Statenkwartier te laten rijden. De meeste reizigers (met uitzonderingen, zoals hier al eerder te lezen was) zullen toch niet verder dan het centrum of een van de twee stations reizen, zodat een doorkoppeling voorbij die punten eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: wisseling lijn 16/17

Berichtdoor trambestuurder » 08 dec 2014 10:54

het probleem ligt hem idd voornamelijk in de breedte van de zoutmansstraat en om die hele lijn te behouden zouden daar de parkeerplaatsen weg moeten of een alternatief bedacht moeten worden
bijv. door de Elandstraat naar de noordwegbuitensingel
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: wisseling lijn 16/17

Berichtdoor iljitsch » 08 dec 2014 17:43

De Elandstraat komt uit op de Waldeck Pyrmontkade / Koningin Emmakade, als je dan naar de Noord West Buitensingel wil moet je linksaf richting centrum over de route van 3, ik neem aan dat je bedoelt dat je hier linksaf zou gaan en dan na de Laan van Meerdervoort verder over de bestaande route van 17.

Elandstraat lijkt me niet echt een verbetering, die is alleen het eerste stukje breed, daarna ook vrij smal maar wel met veel verkeer en ook de in/uitritten van de zeer drukke supermarkt en een aantal bedrijven bij het smalle deel.

Je zou de parkeerplaatsen aan één kant van de Zoutmanstraat op kunnen heffen en dan heb je voldoende ruimte om de sporen wat uit elkaar te kunnen leggen. De boog het plein op ziet er wat krap uit maar ik neem aan dat dit wel meevalt. (Je zou de tram recht over het Prins Hendrikplein kunnen laten rijden en dan het vrijkomende spoor voor parkeerplaatsen kunnen gebruiken. Na de laatste paar herinrichtingen zou het daar nieteens lelijker van worden.)

Maar het lastigst lijkt me wat er dan met de halte in de Zoutmanstraat zou moeten gebeuren. Er is geen ruimte om die op 30 cm te brengen. In de huidige situatie staan de abri's eigenlijk al veel te veel in de weg. Je zou de halte naar 't plein kunnen verleggen als het mogelijk is perrons aan de binnenkant van de boog aan te leggen zonder te grote ruimte tussen perron en tram. In het midden van het plein lijkt me echter een brug te ver.

Ik ben benieuwd hoe eea in praktijk gaat uitvallen met de Avenio's, misschien hebben ze helemaal niet zo veel extra ruimte nodig als er nu gedacht wordt.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: wisseling lijn 16/17

Berichtdoor willem » 09 dec 2014 22:34

En als het probleem alleen op een kort stukje speelt kun je het misschien nog met wat strengelspoor oplossen, zoals ze in Amsterdam wel eens doen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: wisseling lijn 16/17

Berichtdoor iljitsch » 09 dec 2014 23:15

Lijkt me erg lastig worden... Het stukje tussen de LvM en het plein heeft haltes en is vanwege de bocht niet te overzien vanuit de richting Laan van Meerdervoort. Het stuk tussen het plein en de Vondelstraat is een stuk langer.

Maar de echte vraag is of je een tram de ene kant op en een auto de andere kant op elkaar kan laten passeren. Met echt strengelspoor lijkt me dat dat niet meer kan. Wellicht kan je de huidige sporen berijden als twee Avenio's elkaar niet in de Zoutmanstraat hoeven te passeren, waarbij je eventueel een paar centimeter van de stoep afsnoept om de straat breder te maken. Die 10 cm extra zal voor het passeren van auto's de andere kant op niet het grote verschil maken neem ik aan.

Ik zou voor de grap eens moeten gaan kijken hoeveel ruimte er overblijft wanneer twee GTLs elkaar hier passeren. Waarschijnlijk voldoende dat twee Avenio's ook wel langs elkaar kunnen. Het probleem zullen de bogen zijn. Ik weet niet in hoeverre het te doen is om Avenio's te laten rijden met de beperking dat ze elkaar niet in bogen mogen passeren op bepaalde plaatsen. En waarschijnlijk is er ook nog wel wat creatiefs te bedenken bij de Vondelstraat en Laan van Meerdervoort, op de hoek parkeren toch geen auto's. En eventueel kan je de tram het Prins Hendrikplein recht over laten steken. Hak je wel het plein in tweeën, maar zoals gezegd, het ligt er toch al tamelijk triest bij tegenwoordig, dit kan er ook nog wel bij.

Of doe gewoon de parkeerplaatsen aan één kant van de Zoutmanstraat weg.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten