Trams wachten op CS hoog?

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor iljitsch » 01 jan 2015 23:24

Ik heb de afgelopen twee dagen twee keer gehad dat ik overstapte op CS hoog op 2 of 4 richting 't centrum. In beide gevallen bleef de tram geruime tijd staan, één a twee minuten.

Komt dit vaak voor? Zo ja, waarom?

Ik kan me voorstellen dat CS hoog binnen zekere grenzen een goede plek is om even stil te staan als een tram voorloopt op de dienstregeling, omdat hier een beperkte mogelijkheid tot inhalen is. Maar echt handig is even een pauze inlassen op de drukste halte ook weer niet.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor Slagathor » 01 jan 2015 23:41

Dat was mij ook opgevallen, en het lijkt gepaard te gaan met afwijkende tijden op de digitale halte-informatieborden. De tram komt soms al binnenrijden als we volgens het bord nog 2 minuten moeten wachten.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor willem » 02 jan 2015 09:31

In die gevallen zal de tram te vroeg zijn geweest, waardoor ze op CS de juiste vertrektijd afwachten voordat ze weer verder rijden. De dienstregeling is gebaseerd op een normale situatie. De afgelopen dagen waren door de feestdagen en de vakantie rustiger dan normaal. Dan kom je al snel te vroeg aan. En het CS is dan een goede plek om te wachten op de juiste vertrektijd.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor iljitsch » 02 jan 2015 16:01

Volgens mij is er meer aan de hand. De scholen zijn nog dicht maar de trams zitten aardig vol met winkelaars. Ik nam net rond drie uur lijn 6 vanaf Leidsenhage, en ik zag op het schermpje van de bestuurder dat we tot Ternoot met +1,25 reden. Op Ternoot moesten we nog even een 3 voor laten gaan en reden toen op ons dooie gemaak naar CS (20 - 25 km/u), waar we met +0,25 aankwamen. (???) Aldaar waren de electronische bordjes flink in de war, want ze veranderden steeds van gedachten en klopten maar minimaal met wat er daadwerkelijk op kwam dagen.

Ik zag de andere kant op ook een 4 met een slakkegang arriveren en daarna pas weer vertrekken toen er een 3 achteraankwam. Ik ging met 4 richting centrum waar we aanzienlijk langer dan nodig halterden op halte Spui in de tunnel, en verder bij iedere halte stond aangegeven dat we er pas over een minuut zouden zijn.

Laatste ondersteuning voor mijn stelling:

Afbeelding

Screenshot van de 9292 app vertrektijden CS hoog. Die tram die "al vertrokken" was was die ene waar ik net instapte en hij was dus echt nog niet vertrokken.

Zijn de rijtijden soms verlengd met de nieuwe dienstregeling? En het lijkt erop dat de reisinfosystemen goed in de war zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor willem » 02 jan 2015 20:03

Er zal in de rijtijden vlak voor CS wat speling in de dienstregeling zitten. Volgens de dienstregeling (wat op de site van de HTM te vinden is) is er 5 minuten om van Oostinje naar CS te komen: twee minuten naar Ternoot en drie naar CS. Dat lijkt wat aan de pessimistische kant te zijn.
Wellicht gebruiken ze het tramviaduct om eventuele vertragingen weer in te lopen, dienstregelingtechnisch gezien dan.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor Jeronimo117 » 02 jan 2015 22:25

Komt door de vakantiedienstregeling en dat wordt niet zo goed herkend door de DRIS-borden, maar het fijne weet ik ook niet.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor cornepronk » 03 jan 2015 16:32

Ik sta op Tramstation Grote Markt en RandstadRail 2, 3, 4 en tram 6 komen volgens het bord 2 minuten te vroeg aan en vertrekken ook 2 minuten te vroeg vanaf Grote Markt.

Vanaf Brouwersgracht geeft de nieuwe R-net DRIS de juiste tijd aan. Kan het te maken hebben met de verouderde DRIS borden of de verbinding van het internet? Ze zijn inmiddels al 10 jaar oud.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor PAV » 03 jan 2015 19:02

Toen ik voor mijn stage in Zoetermeer moest wezen, viel mij dagelijks op dat de RandstadRail-DRIS'en de verkeerde tijden aangaven of het helemaal niet deden. De DRIS op Voorweg Laag (of was het Leidschendam-Voorburg?) richting Centrum-West deed het vaak niet en de DRIS op Buytenwegh richting De Leyens gaf vaak nog 2 of 3 minuten aan als de tram er al aan kwam rijden en op het perron richting Voorweg Hoog gaf hij vaak aan dat ie er al moest zijn, terwijl hij pas 2 minuten later kwam in de werkelijkheid. Dat hele systeem op de lijnen richting en in Zoetermeer klopt wel vaker niet. Heb het ook wel eens aan de klantenservice doorgegeven, die mij weer te kennen gaf het aan de desbetreffende afdeling door de geven.

De R-net-DRIS'en op de maaiveldhaltes in Den Haag kloppen in mijn beleving beter, maar ook daar wil het wel eens voorkomen dat die 1 à 2 minuten te vroeg op 0 minuten staan of juist aangeven dat je nog 1 à 2 minuten moet wachten terwijl de tram net aan komt rijden. Wat dat betreft valt er een hoop te verbeteren qua actuele halteinformatie.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor willem » 03 jan 2015 20:08

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de 0e minuut meetelt. Dus als het minder dan 1 minuut duurt voordat de tram komt geeft het apparaat al 0 minuten aan (eigenlijk bv. 0:55 sec., maar dat wordt zichtbaar als 0 minuten).
Een DRIS die op 0 minuten staat zegt dus eigenlijk dat de wachttijd minder dan een minuut is.

Vergelijk het met het aftellen van 10 naar 0, waarbij alles achter de komma naar beneden wordt afgerond.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor OVinDelft » 03 jan 2015 21:08

Je moet natuurlijk ook rekening houden met stoplichten die op rood staan en andere opstoppingen die de gegevens op de borden door de war gooien. IIk denk niet dat de borden elke seconde worden ververst dus als een tram/bus ineens 2 minuten staat te wachten op een kruising zal dat misschien na een minuut ofzo worden verwerkt. (om maar een voorbeeld te geven)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor willem » 03 jan 2015 21:50

Als het bord dynamisch is blijft de tijd op de DRIS in dat soort situaties stilstaan op bv. 2 minuten. Twee minuten kan dan best 5 minuten lang duren.....

Een tijdje terug stond ik ergens bij een bushalte te wachten. Aan de andere kant van het kruispunt waaraan de halte lag was een brug die open stond en je kon al zien dat de bus aan de andere kant van de brug stond te wachten. Het DRIS-paneel bleef al die tijd keurig aangeven dat de bus over 1 minuut zou komen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor digitram » 03 jan 2015 21:52

Als bestuurder van RandstadRail kan ik dat wel uitleggen.
Indien ik te vroeg op CS-hoog arriveer en er nog even geen andere dienstwagen komt is CS-hoog een goede plek om even te wachten.
Zo kun je voorkomen dat je te vroeg vertrekt.
Als mijn EBS in de min staat en de mogelijkheid is er dan geef ik reizigers nog de kans om in te stappen.
digitram
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 30 jan 2010 21:21

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor wattman » 04 jan 2015 16:31

willem schreef:Waar je wel rekening mee moet houden is dat de 0e minuut meetelt. Dus als het minder dan 1 minuut duurt voordat de tram komt geeft het apparaat al 0 minuten aan (eigenlijk bv. 0:55 sec., maar dat wordt zichtbaar als 0 minuten).
Een DRIS die op 0 minuten staat zegt dus eigenlijk dat de wachttijd minder dan een minuut is.

Vergelijk het met het aftellen van 10 naar 0, waarbij alles achter de komma naar beneden wordt afgerond.


Dit is een keuze in het Haagse systeem. In bijvoorbeeld Parijs is "0" echt het moment waarop de metro het station binnenrijdt. (Nu rijdt men daar wel wegens intervallen van minder dan 1 minuut strakker op de vertrektijd volgens dienstregeling).
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor hharry » 04 jan 2015 19:46

in Duitsland staat er "Sofort" als de tram of bus er bijna aankomt.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor OVinDelft » 04 jan 2015 20:02

Bij de nieuwe R-Net borden (ook die zonder R-Net logo uiteraard) zie je een bus- of trampictogrammetje als de bus of tram er bijna aankomt. Die staan nu toch ook al her en der in Den Haag? Die in Delft werken in elk geval zo.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor iljitsch » 04 jan 2015 20:37

Was dat niet al langer?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor Roland » 04 jan 2015 21:06

Er zijn ook allerlei verschillende systemen in omloop. De meeste nieuwe zijn EBS-gestuurd. Deze geven een tijd aan die door minstens 50% van de bestuurders gehaald word (anderen doen er iets langer over). Die op RandstadRail zijn naar ik weet GPS gestuurd en zouden dus actueler moeten zijn. De RET-metro's hebben geen EBS. De borden van de RET die sterk op die van RandstadRail lijken werken via de CVL-rijwegen-processor en heten ook DRIM ipv DRIS.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor iljitsch » 04 jan 2015 21:17

GPS = op RR-trajekten of RR-voertuigen?

Je hebt alleen natuurlijk geen GPS vanaf de Brouwersgracht tot op/voorbij CS.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor Roland » 05 jan 2015 10:30

Het RR-traject. Alle voertuigen met EBS (GTL, RC) hebben automatisch ook GPS. De RSG3's zijn wel met GPS te volgen maar hebben geen EBS.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Trams wachten op CS hoog?

Berichtdoor iljitsch » 05 jan 2015 18:51

Ik was net bij halte Goudenregenstraat alwaar een 12 over 1 minuut en een 3 over 2 minuten aan zou komen. In beide gevallen arriveerde de tram terwijl het bord op 1 stond, waarna het bord in plaats van een tijd een tram liet zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor zover ik het begrijp zijn de tijden die weergegeven worden echter altijd vertrektijden, dus dan zou je alleen een 0 verwachten als de haltering minder dan 1 minuut dan wel 30 seconden zou moeten duren (afhankelijk van de afronding naar 0 minuten vanaf 59 of 29 seconden).
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten