Uitbreiding remise Zichtenburg

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Tiktak » 07 jan 2015 00:16

Weet iemand de plannen van de uitbreiding van de remise Zichtenburg, ze zijn nu bezig tussen de hal van Dekkershout
en de Carwash de gebouwen te slopen en de grond te egaliseren, hier komt waarschijnlijk een nieuwe hal met opstelsporen
voor de nieuwe tramvoertuigen.
Is hiervan al een sporenplan :?:
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Roland » 07 jan 2015 08:12

Dit zijn de huidige ideeën. Of er een hal komt is nog niet zeker. Het enige wat nu zeker is is dat het huidige pand gesloopt wordt :P Met deze remise begint ook de eerste stap voor het afstoten van remise Lijsterbes. Voor remise Scheveningen is het nog onzeker of deze opgeknapt gaat worden of ook wordt afgestoten.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Sjoerd » 07 jan 2015 19:13

Opvallend dat er Regiocitadissen zijn ingetekend. Hadden ze nog geen vierdelige Avenio tekening beschikbaar?

Hopelijk gaat de HTM niet toe naar één enkele remise; het is veel beter om diverse remises te hebben op verschillende plaatsen langs het tramnet. Dat maakt het in- en uitrukken korter (minder lege, en dus kostbare, kilometers op dagelijkse basis), en voorkomt dat je tramnet (of omgekeerd de remise) onbereikbaar raakt bij ongevallen of werkzaamheden.
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor xCookiesolax » 07 jan 2015 19:30

Op de digitaletram werd al eerder gesproken over de uitbreiding van de remise.
http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2014383

Ik dacht altijd dat er een aantal Avenio's (dienstwagens voor tramlijn 9) op Scheveningen gestald zouden worden. Gaat dit nog steeds gebeuren?
Ik hoop inderdaad ook dat de HTM de remise in Scheveningen blijft hanteren voor de tramlijnen 1 & 9. Het verbaasd mij ook dat niet gelijk de gehele remise geschikt was gemaakt voor de Avenio toen de sporen werden vervangen.

Tevens heb ik een vraag; Zijn de plannen voor een eventuele remise/stalling in Ypenburg nu voorgoed van de baan?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor OVinDelft » 07 jan 2015 22:12

Met dat het huidige pand gesloopt wordt, bedoel je daarmee dat de huidige remise Zichtenburg in zijn geheel tegen de vlakte gaat?

Overigens krijg ik het idee dat dit zonder-hal-gebeuren gewoon weer kostenbesparing is... trams buitenstallen is vragen om graffiti, vernieling, sneller verbleken van de verf door het weer en doorweekte trambestuurders. In Rotterdam hebben ze een aantal jaren geïnvesteerd in een overdekte high-tech megaremise.

Het lijkt me inderdaad ook niet goed om één remise te hebben, om de redenen die boven mij al genoemd worden. Ik meen te herinneren dat die mogelijke nieuwe remise in Ypenburg niet in Ypenburg maar ten noorden van de Vrijenbanselaan op het industrieterrein aldaar zou komen. Alleen lijkt daar ook niet veel ruimte meer over te zijn, alhoewel daar ook net zoals bij Zichtenburg bedrijven zouden kunnen verhuizen om ruimte te maken. 's-Gravenmade wordt het in elk geval niet, want daar is nog maar weinig plek over.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor iljitsch » 07 jan 2015 23:12

Langs de A4 is nog wel wat weiland niet al te ver van bestaande tramlijnen.

Even voor het goed begrip: die tekening, was dat extra naast het bestaande Zichtenburg of in plaats van? In dat laatste geval ben ik benieuwd waar ze de trams willen laten tijdens het bouwen.

Als trams die de hele dag in dienst zijn 's avonds buiten gestald worden lijkt me dat niet een enorm probleem, maar er moet toch wel overdekte ruimte overblijven voor trams die langere tijd stilstaan of weinig gebruikt worden, lijkt me. Aan de andere kant is goedkoop duurkoop, wat golfplaat erboven is vast goedkoper dan extra roest en vochtproblemen.

Bij het eindpunt van lijn 4 in Zoetermeer staan ook altijd aardig wat trams opgesteld, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit een RC met graffiti gezien heb... Uit de mode, te hoog of goed bewaakt?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Tiktak » 08 jan 2015 00:27

iljitsch schreef:.

Even voor het goed begrip: die tekening, was dat extra naast het bestaande Zichtenburg of in plaats van? In dat laatste geval ben ik benieuwd waar ze de trams willen laten tijdens het bouwen.


De huidige remise blijft zo als die nu is, de nieuwe remise komt achter de Carwash met een aansluiting op de sporen in de Werf.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor OVinDelft » 08 jan 2015 02:00

Als niet heel erg bekend zijnde met de gebouwen die rondom de remise staan, aan welk kant van de remise Zichtenburg 'oud' moet ik dan precies denken? Aan de westkant van de Werf? Dus eigenlijk 'tegenover' Zichtenburg 'oud'? Is de aansluiting op de Werf dan aan de noordzijde?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Admin » 08 jan 2015 03:51

Wie de door Roland geplaatste tekening goed bestudeerd vindt een aaneengesloten reeks zwarte lijnen. Da's het gebouw wat er stond. Het is het oude fabrieksgebouw op de hoek v/d Meppelweg en Lozerlaan, naast het tankstation, verstopt achter de bomen. Als je vanaf Kraaijenstein de Werf oprijdt, rij je er eigenlijk zo tegenaan, het is precies in de hoek. De ingang v/h HTM parkeerterrein komt vanaf de Meppelweg, de trams vanaf De Werf.

Afstoten v/d remises Lijsterbes en Scheveningen is m.i. een kapitale fout. Natuurlijk staan ze beiden op dure grond en zal na sluiting onherroepelijk een snelle verkoop en nóg snellere sloop volgen, waarna een projectontwikkelaar er voor veel geld iets 'te wonen' neerzet, waarbij opdrachtgever én enig aandeelhouder der HTM, de gemeente Den Haag, nógmaals lekker de zakken kan vullen... :roll: :evil: Afijn de Hagenaar gaat het merken als de laatste ritten naar z'n woonstede al rond 23.00h vertrekken, net zoals nu al de wijken en gemeenten ten noorden van CS nauwelijks nog per tram te bereiken zijn na middernacht :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor OVinDelft » 08 jan 2015 04:13

Ah bedankt het is me nu duidelijk waar het komt!
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Roland » 08 jan 2015 08:05

@Sjoerd: De RegioCitadis is bepalend qua lengte, daarom heeft het niet veel zin er Avenio's in te zetten.

Voor de toekomst zullen er altijd 3 locaties in de stad blijven:
- Zichtenburg 1 + 2
- Scheveningen of Zwarte Pad
- Zuiderweg (industrieterrein Rijswijk vlakbij de splitsing lijn 1/19)

De Lijsterbes is voor langere en bredere trams niet bruikbaar. Op de huidige sporen passen nog geen 2 Avenio's achter elkaar. 1 tram per spoor levert hele dure opstelplekken op. Daarnaast zijn remises in woonwijken niet meer heel wenselijk. Er zijn in ieder geval hele studies - naar oa lege rijtuig km's gemaakt - voor de beslissing.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor iljitsch » 08 jan 2015 11:40

Het is natuurlijk ook niet alsof de Lijsterbesstraat zo'n perfecte locatie is voor een remise. Alleen 12 komt er langs en 6 en 11 komen enigszins in de buurt. (3 ook maar RR wordt er toch niet gestald?) Maar 6 en 11 komen ook dichtbij respectievelijk Zichtenburg en Scheveningen. Maar de 15s en 16s die hier na twaalven voorbijrijden richting Lijsterbes maken best een aantal extra kilometers.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor OVinDelft » 08 jan 2015 16:31

Aha, dan had ik dat toch goed gelezen over dat bedrijventerrein in Rijswijk. Dan zouden lijn 1, 15-17 (die aan elkaar gekoppeld gaan worden) en 19 prima vanuit de toekomstige remise Zuiderweg kunnen worden gereden. Lijn 1 misschien gedeeltelijk dan, want het zal veel leeg heen-en-weer rijden schelen als je ook een deel in Scheveningen kan zetten.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor willem » 11 jan 2015 20:40

In het verleden is ook wel eens gesproken om bij het Abtswoudsepark een remise voor enkele trams te bouwen, maar daar is het al heel lang stil over.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor OVinDelft » 11 jan 2015 23:16

Daar heb ik nog nooit over gehoord. Het lijkt me tegenwoordig ook een beetje onlogische locatie, want hoewel lijn 19 in Delft rijdt en lijn 15 in de buurt van Delft komt, komen ze niet in de buurt van het Abtswoudsepark en blijf je heen en weer rijden met lege wagens. Ik vermoed dat dat idee stamt uit de tijd dat er nog lang geen sprake zou zijn van lijn 19, waarbij nu ook trams van lijn 15 makkelijk in Delft kunnen komen door het traject van 19 te gebruiken. De Zuiderweg is dan een prima middenweg lijkt me, vrij dichtbij de eindpunten van zowel lijn 1, 15 en 19.
Overigens, bij Abtswoudsepark is de enige ruimte die over is de sportvelden die bij het park horen en ik betwijfel of ze dat zouden willen opofferen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor iljitsch » 11 jan 2015 23:17

Hm, wat dachten jullie hiervan: een zwik trams 's nachts in de Sijtwendetunnel parkeren. Als ik me niet vergis kan die met hekken afgesloten worden.

Je kan hier uiteraard lijn 19 in kwijt, maar met wat creativiteit ook 2, 6 en 15. 2 en 6 komen uit Leidschendam en zouden dan 's ochtends als 19 en 15 verder moeten, 15 komt uit Nootdorp en gaat de volgende ochtend als 6 van start.

Vanuit Leidschendam zit je dicht bij de eindpunten van 2, 6 en 19 dus is het niet al te moeilijk om de trams op het juiste moment in de juiste volgorde in de tunnel te parkeren. Uit de andere richting zou een wachtspoortje ergens voor de tunnel waarschijnlijk wel handig zijn. Of overloopwissels zodat trams op het linkerspoor kunnen wachten.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Roland » 12 jan 2015 08:28

Bij het stallen van trams daar in de tunnel komt heel wat kijken als je dat permanent zou doen:
- Je moet er een opkomstlocatie van maken voor bestuurders, er moet dan ergens een dienstruimte komen.
- Verzekering en brandveiligheid moeten worden geregeld.
- Wat als de voorste wagen er de volgende dag geen zin meer in heeft.
- Waar moeten de trams gewassen worden.
- De trams kunnen niet voorzien worden van zand.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor iljitsch » 12 jan 2015 11:46

Qua brand zou het kunnen zijn dat de stroom van de trams gehaald moet worden. Dat betekent ofwel dat de trams hun pantograaf omlaag moeten halen ofwel een spanningssluis.

Zand en schoonmaken zou je zonder kunnen als de trams steeds maar één nacht in de tunnel parkeren en de volgende dag (mogelijk al direct na de spits) weer naar een remise gaan.

Er is bovenop de tunnel vast wel ruimte voor een huisje waar trambestuurders kunnen bivakkeren, nu is dit grotendeels een parkje.

Ik zat nog een beetje te puzzelen met extra overloopwissels zodat je alle trams op één spoor zou kunnen zetten zodat verkeer door de tunnel via het andere spoor mogelijk blijft, maar dan kom je al gauw op minstens vier wissels in de tunnel uit, weet niet of dat handig is. Uiteraard is eea makkelijker voor RegioCitadissen dan GTLs omdat die laatste in de andere richting moeten vertrekken dan waarin ze arriveren. Of je moet 's morgens achteruit de tunnel weer uit naar Leidsenhage en dan richting CS.

Als een tram slecht wakker wil worden moet die waarschijnlijk weggesleept worden. Met voldoende overloopwissels kunnen de trams ervoor en erachter wel vertrekken en kunnen trams via het andere spoor passeren dus hoeft de dienstregeling niet gelijk in de soep te lopen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor dirk » 06 maart 2015 20:46

is er weleens gedacht dat de HTM de loodsen van dekker misschien heeft gekocht, het is bekend dat de HTM de loodsen graag wil hebben.
Lees ook dit bericht http://fd.nl/ondernemen/1091723/reorganisatie-bij-dekker-hout-door-malaise-huizenmarkt
In de huidige loodsen vindt orderpicking plaats en de verfactiviteiten.

Heeft HTM direct een heel groot stuk aan eengesloten
dirk
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 feb 2015 12:56

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor trambestuurder » 17 maart 2015 11:27

dirk schreef:is er weleens gedacht dat de HTM de loodsen van dekker misschien heeft gekocht, het is bekend dat de HTM de loodsen graag wil hebben.
Lees ook dit bericht http://fd.nl/ondernemen/1091723/reorganisatie-bij-dekker-hout-door-malaise-huizenmarkt
In de huidige loodsen vindt orderpicking plaats en de verfactiviteiten.

Heeft HTM direct een heel groot stuk aan eengesloten


Of dit is aangekocht is mij niet bekend, maar zal zeker wel een goed optie kunnen zijn.
Maar dat is aan de MRDH om te bepalen want zij moeten dit kopen niet de HTM dacht ik
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten