Uitbreiding remise Zichtenburg

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Roland » 17 maart 2015 15:31

Ik vraag me alleen af wat de HTM er mee zou moeten op dit moment. Door de bouw van Zichtenburg 2 op de Ahold locatie is er voor het terrein van Dekker Hout geen remiseruimte nodig. Maar wellicht is het een betere optie dan het opknappen van De Werf 13, waar nu het 'HTM pantograafmuseum' is gevestigd. Men wil op termijn nog steeds af van de Maanweg, maar dan moet er wel een stalling voor de Infra-wagens komen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Admin » 18 maart 2015 03:39

Verandering v/d plannen: Dekker terrein voor tramstalling en Ahold voor Infra? Voordeel: korte lijntjes, nadeel is dat bij calamiteiten de Infra wagens helemaal de stad door moeten als het gaat om bv Scheveningen, Voorburg of L'dam. Nu is het wel zo dat de Lozerlaan minder filegevoelig is als de Binckhorstlaan :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Roland » 18 maart 2015 07:51

Zou alleen wel een beetje zonde zijn van de bestelde rails en wissels :)
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Admin » 18 maart 2015 16:55

Och, de Infra HTM-ers zijn bedreven in lassen en slijpen, die krijgen dat wel passend ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor RandstadRailBoefje » 21 maart 2015 09:28

Contract Lijsterbesstraat is uitgebreid. Ook zijn er nu werkzaamheden aan de LB, die het mogelijk maken de Avenio te onderhouden en repareren. Als er een remise weggaat, dan zal het toch echt Scheveningen gaan worden.á
RandstadRailBoefje
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 maart 2015 14:46

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Roland » 23 maart 2015 08:29

Dat klopt voor de helft, er komen 2 plekken om monteurs op te leiden op de Lijsterbes. Momenteel zijn er op De Werf 2 Avenio werkplaatssporen en daar komen er nog 2 bij (2 bestaande sporen worden aangepast). Al het onderhoud zal dan aan De Werf plaats vinden. De Lijsterbes zal behouden worden tot het verdwijnen van de GTL, daarna is het de bedoeling dat remise Zuiderweg in Rijswijk werkelijkheid is geworden om de vervanger van de GTL op te vangen. Scheveningen blijft strategisch een goede locatie.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor OVinDelft » 23 maart 2015 16:05

Vervanger GTL8-I of GTL8-II hebben we het dan over bij Zuiderweg? Lijn 1, 15 en 19 worden Avenio dus lijkt me dat die dan daar terecht zouden komen. Als de vervanger van GTL8-II inderdaad smaller zal zijn, zal het niet logisch zijn om deze in Rijswijk te parkeren terwijl ze op lijn 6 en 12 nodig zijn.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor iljitsch » 23 maart 2015 17:14

Ligt voor 6 en 12 Zichtenburg niet meer voor de hand als Lijsterbes verdwijnt? Die twee komen niet echt in de buurt van Scheveningen.

Overigens maken al die 15s, 16s en 17s die hier dagelijks langskomen onderweg naar de LIjsterbesstraat ook redelijk wat extra kilometers.

Het viel me vorige week op dat er ook RegioCitadissen "sorry geen dienst" bij halte Beatrixkwartier richting Zoetermeer gingen, blijkbaar om bij de Javalaan geparkeerd te worden.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Roland » 24 maart 2015 08:44

Het is natuurlijk niet verplicht de huidige indeling van lijnen op remises te behouden bij het eventueel bouwen van remise Zuiderweg. Deze zal ook gewoon geschikt worden voor alle voertuigen. De grond is in ieder geval aangekocht naar wat ik heb begrepen.

Bij de Lijsterbes heb je het probleem dat deze remise niet zo diep is. Er passen nu 2 GTL's achter elkaar, maar geen 2 Avenio's of Citadis'. De vervanger van de GTL-II zal zeker ook langer worden. Dan zou je voor volledige nieuwbouw moeten gaan. Bij remise Scheveningen is er de mogelijkheid alleen de binnenkant aan te passen, dan maak je van elke bundel van 3 sporen 2 nieuwe sporen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor joostvansurksum » 06 apr 2015 15:04

Gisteren reed ik over de Vrijenbanselaan. Is het geplande remiseterrein toevallig in de driehoek Vrijenbanselaan/Broekmolenweg/Zuiderweg aan het kruispung waar lijn 1 en 19 samenkomen? Daar lag (naar ik meen) ook de voormalige halte Pasgeld. Dat terrein zag er behoorlijk leeg uit, er werd gewerkt met graafmachines en ik had de indruk dat het woonwagenkamp ernaast er ook half gevuld bij stond. Alsof dat gebied ontruimd wordt...

Wel een mooie uitvalsbasis, tussen twee tramlijnen in.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Roland » 07 apr 2015 07:05

Ja dat klopt, er staat een hoop leeg in dat gebied. Ik schat in dat als het door gaat er pas over 4-6 jaar gebouwd gaat worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor OVinDelft » 22 apr 2015 14:43

Ik post het voor nu maar even hier om het bij elkaar te houden.

Nu is ook officieel naar buiten gebracht dat er gedacht wordt over een remise bij de Zuiderweg in Rijswijk: www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php?datum= ... 2&item=240
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Roland » 24 apr 2015 13:07

Dit een van de eerste situatieschetsen om te onderzoeken of er iets past. Er zijn echter nog veel onduidelijkheden en er zal nog optimalisatie moeten plaatsvinden om de boel zo goed mogelijk in de omgeving te passen, want overlast is natuurlijk niet wenselijk.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor joostvansurksum » 24 apr 2015 13:26

Mooie tekening, maar ik zou dat geen situatieschets meer noemen. Hij is behoorlijk gedetailleerd. ;-)

Met de huidige opzet (aansluiting op lijn 19) heb ik het idee dat er veel in/uitrukverkeer door Ypenburg gaat komen. of men moet eerst door Delft rijden om te keren. Kunnen ze niet beter een aansluiting op de lijn (1) langs de Vliet maken richting Hoornbrug, vraag ik me af? De rails schampen er langs. Of hebben ze er met de stippellijntjes al rekening mee gehouden...
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Roland » 24 apr 2015 13:53

Die aansluiting op lijn 1 is er ook eventjes geweest, maar die is geluidsoverlastgevoelig.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Tiktak » 24 apr 2015 13:59

Het oude Azivo gebouw naast het politieburo aan de Zichtenburglaan hangt nu ook een bordje van de HTM.
Weet iemand wat hierin gaat komen. :?:
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor OVinDelft » 24 apr 2015 14:44

Als je op de kruising Vrijenbanselaan/Broekmolenweg een extra boog aanlegt om er een driehoek van te maken heb je meteen een aansluiting in alle richtingen. Volgens mij is is op die plek ook ruimte vrijgehouden om die boog aan te kunnen leggen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor Admin » 24 apr 2015 15:06

Roland: als het spoor er niet is, kan het nooit gebruikt worden. Als het spoor er ligt hoeft het niet gebruikt te worden ;) Het is als calamiteitenspoor erg nuttig om lijn 1 en 19 te kunnen koppelen als er in Delft weer eens wat loos is. Betekent wel dat 2 sporen nooit planmatig bezet mogen zijn, maar dat kon toch al niet, gezien de opzet. Het wissel 1->19 komt op het rechte gedeelte, direct uit de ruime boog en sluit aan op de boog naar de werkplaats. Dit is een standaard, handbediend, groefrail wissel, aansluitend op het groefspoor in de boog. Het wissel 19->1 is een 'spoorwissel' zoals de HTM heeft gehad bij de halte Wouwermanstraat. Daar hebben de meeste HTM-ers geen beste herinneringen aan, maar dit exemplaar wordt alleen maar met de punt mee bereden, en dan ook nog spaarzaam, dus ik verwacht niet dat er veel problemen zullen zijn ;) Dit wissel is wel bediend, maar plaatselijk: een simpel stel drukknoppen die op afstand actief gemaakt kunnen worden. Mogelijk VECOM lus die het wissel tijdig terug legt als een lijn 1 uit Delft aan komt razen ;) Qua geluidsoverlast zullen deze wissels nauwelijks bijdragen aan dat wat op het terrein al gebeurd, de afstand tussen de krappe boog en het wissel 1->19 is maar een paar meter.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 737
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor wattman » 25 apr 2015 07:06

Als lijn 1 via Ypenburg gaat rijden en het traject langs de Delftweg opgeheven wordt, is die aansluiting zelfs overbodig. Tenzij de route langs de Delftweg als calamiteitenroute gehandhaafd wordt. Dat laatste lijkt me een (te) dure oplossing.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Uitbreiding remise Zichtenburg

Berichtdoor iljitsch » 25 apr 2015 10:15

Maar 1 bleef toch gewoon langs de vliet rijden?
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron