Tramnetwerk en keermogelijkheden

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Tramnetwerk en keermogelijkheden

Berichtdoor iljitsch » 16 mei 2015 13:10

Deze week veel te veel in het openbaar vervoer gezeten, dus tijd om eens wat te fietsen. Voor de grap ben ik eens gaan kijken waar allemaal van die wel/geen RR en/of AV bordjes hangen. Op basis daarvan heb ik de onderstaande kaart ingevuld:

Afbeelding

(Grote versie, 2 MB.)

Interessant is dus dat de Avenio wel op lijnen 2, 3 en 4 (ten zuiden van de tramtunnel) mag komen, waar met RegioCitadis gereden wordt. Daarnaast ook op lijn 11 waar RR niet mag komen, maar op lijn 9 dus op dit moment nog niet. En ook niet op de routes van 6, 12 en 17 (in dit deel van de stad).

Ik ben welgeteld één bordje tegengekomen met de instructie dat de GTL een bepaalde kant niet op mocht: rechtdoor bij het De Savornin Lohmanplein richting het eindpunt van 3 (waar immers geen keerlus is).

[edit: titel gewijzigd. De Admin]
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 16 mei 2015 20:40

Ik ben aan het eind van de middag nogmaals op mijn fiets gesprongen en na een totaal van 52 km heb ik het volgende resultaat:

Afbeelding

(Groot, PDF 2 MB)

Ten zuiden van de tramtunnel lijken de bordjes volledig geplaatst te zijn: de routes van 2, 3, 4 en 11 zijn daar toegestaan voor de Avenio, al het andere, waaronder ook 9 en 17, dus niet. Op de route van 3, waar je geen Avenio zou verwachten, staat ook steeds RR/AV waar toepasselijk.

Maar vanaf de tramtunnel is het een ander verhaal. Uit de tramtunnel de Brouwersgracht op staat dat dit niet mag voor RR, maar AV wordt niet vermeld. Langs de tramtunnel richting grote kerk staat niks voor aangegeven. Hier zouden RR en AV dus mogen rijden. Maar ook verderop, bij de kerk en verder richting CS staan geen bordjes. Lijkt me dus dat die nog geplaatst moeten worden. Of om één of andere reden is het wel belangrijk dat Avenio-bestuurders weten dat ze bij de Wouwermanstraat niet terugsteken richting het HOVM (daar staan wel bordjes) maar dat ze niet langs de grote kerk moeten rijden dat kunnen ze zelf wel bedenken.

Ik heb niet in de tramtunnel en op CS hoog gekeken, maar bij de afslag naar de netkous staat nog een bordje dat GTLs hier niet gewenst zijn. Lijkt me sterk dat het wel de bedoeling is dat Avenio's richting Zoetermeer gaan... Ik ging er al vanuit dat hier de bordjesplaatsers nog niet geweest waren, maar bij de Laan van Nieuw-Oost-Indië stond er wel weer één: AV verplicht rechtsaf via de route van 2, en dus niet rechtdoor via de route van 6. Typisch genoeg stonden deze bordjes er niet waar 2 en 6 weer bij elkaar komen. Ook staat er niks over GTLs richting het kopeindpunt van 2 en 19. Maar wel dat Avenio's niet de route van 19 op mogen, dat is blijkbaar voorbehouden aan RR en GTL.

Afgaande op de bordjes lijkt 11 dus klaar te zijn voor de AV, en 2 bijna. (Die tests op lijn 2, zijn die helemaal tot Leidschendam?) Maar blijkbaar moet er nog wel flink aan 9 en 17 gesleuteld worden als er besloten is op dit moment bordjes te plaatsen die aangeven dat de Avenio op die lijnen niet welkom is.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 17 mei 2015 00:24

Even een korte opmerking: op mijn PC zie ik als ik de PDF open met Adobe Reader oid van de legenda alleen de oranje streep met tekst "Geen AV". De rest van de legenda is een wit blok.

Uit mijn hoofd kan je in elk geval het traject Delft Nieuwe Plantage - Tanthof als "Geen RR/AV" markeren. Daaris alleen GTL toegestaan.
Ook het traject van lijn 1 langs de Vliet (vanaf de aftakking op de kruising Broekmolenweg/Vrijenbanselaan tot aan de Hoornbrug) is eveneens alleen geschikt voor GTL.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Jeronimo117 » 17 mei 2015 08:56

Naast de tramtunnel staat wel degelijk een bordje dat RR niet verder mag. Maar die ziet er anders eruit als de borden die jij voor ogen had. Bij Essensteijn staat ook z'n bord.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 17 mei 2015 09:29

OVinDelft: ja, om de een of andere manier blijft de "hoogte" van de elementen niet bewaard, waardoor het witte blok over de legenda heen weergegeven wordt in plaats van erachter, ook al pas ik dit steeds aan.

Jeronimo117 schreef:Naast de tramtunnel staat wel degelijk een bordje dat RR niet verder mag. Maar die ziet er anders eruit als de borden die jij voor ogen had. Bij Essensteijn staat ook z'n bord.


Voor de ingang van de tramtunnel staat dit:

Afbeelding

Normaal zitten die bordjes op de paal die aangeeft in welke richting de wissel staat. Hier is dat dus niet het geval.

En bij Esse(n)stijn, dat is de Sijtwendetunnel? Daar zijn toch geen wissels, dus dan is de enige optie achteruit terugrijden...
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 17 mei 2015 17:57

Ok, vandaag nogmaals op pad, deze keer richting Delft en Ypenburg. Ik ben ook nog even langs de Prinsegracht gereden, maar ook bij nadere inspectie kon ik geen bordjes vinden die RR/AV weg zouden moeten houden van de sporen richting grote kerk. En was dit sowieso niet bedoeld om ook voor deze als uitwijkroute te (gaan) dienen?

RR mag inderdaad niet verder richting station Delft na het eindpunt van 19. Waar 15 en 19 bij elkaar komen staat ook een interessante: een rechte streep. Ofwel, geen enkele tram uit Delft mag hier richting Rijswijk. De andere kant op is dit alleen verboden voor RR. Er staan echter geen bordjes bij de aftakking naar het eindpunt van 15, daar mogen RRs dus blijkbaar wel komen.

Daarmee kom ik op versie drie van mijn kaart:

Afbeelding

Ik heb 'm maar opnieuw gemaakt in betere software, dus de grote versie laat nu ook de volledige legenda zien.

Met al deze beperkingen is er maar één tram die overal kan komen: een tram die geen GTL, geen RegioCitadis en geen Avenio is.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 17 mei 2015 19:22

Voor zover ik weet mogen RegioCitadissen niet naar het eindpunt van lijn 15 in Nootdorp. Ze mogen wel een paar meter de aftakking op om zo te kunnen driehoeken.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Slagathor » 17 mei 2015 20:01

Bedankt voor de fraaie kaart!

Ik vraag me wel af wat de gedachte is achter het traject van de 19 en waarom de Avenio daar niet mag/kan komen. Aan het omloopprofiel kan het niet liggen en het is niet zoals het traject naar Zoetermeer waar zijn maximumsnelheid de Avenio parten speelt.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor joostvansurksum » 17 mei 2015 20:22

OVinDelft schreef:Voor zover ik weet mogen RegioCitadissen niet naar het eindpunt van lijn 15 in Nootdorp. Ze mogen wel een paar meter de aftakking op om zo te kunnen driehoeken.

Klopt. Het 'No RR'-bordje staat verderop richting de overgang met de Veenweg, meen ik.
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 17 mei 2015 20:53

OVinDelft/joostvansurksum: Lijkt erop dat ik nog eens moet gaan fietsen...

Slagathor: ik ben blij dat je 'm mooi vindt! Helemaal ingevuld zou beter zijn maar zolang er nog onduidelijkheden zijn laat ik zaken vooralsnog open.

Volgens Siemens kan de Avenio 600 en 750 Volt aan en is de maximumsnelheid 80 km/u. Daarmee zou-ie dus zonder problemen naar Zoetermeer kunnen. Wel zal waarschijnlijk de benodigde beveiliging ontbreken. En echt heel zinnig is dit ook niet, want op zich zijn er voldoende RegioCitadissen voor de "echte" RR-lijnen, zelfs om gekoppeld te rijden als extra capaciteit nodig is. Op een aantal niet-RR-lijnen is de grotere capaciteit van de Avenio volgens mij aanzienlijk dringender nodig.

Wat mij overigens opvalt in die PDF van Siemens is dat de minimale boogstraal van de Avenio 25 meter is, terwijl dit voor de RC 23 meter is, en voor de GTL blijkbaar aanzienlijk minder maar ik kan nergens vinden hoeveel precies. In principe is het dus mogelijk dat een bocht die een RC nog net kan maken te krap is voor een Avenio...
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 17 mei 2015 20:56

Wat betreft het niet noemen van de Avenio op sommige bordjes, ik denk dat dit vooral komt omdat veel bordjes zijn geplaatst in de tijd dat de Avenio nog niet bestond.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 17 mei 2015 21:09

OVinDelft: nee, echt!? [/sarcastisch]

Het lijkt erop dat er ten zuiden van de tramtunnel nieuwe bordjes zijn geplaatst waarop AV ook genoemd wordt, bijvoorbeeld bij de aftakking van 3 en 12 bij de Fahrenheitstraat, waar RR wel rijdt maar de Avenio normaal niks te zoeken heeft tenzij-ie op de Lijsterbesstraat gestald wordt.

Maar voor de afslag van CS richting Beatrixkwarier/Zoetermeer staat een bordje dat GTLs hier niet naar rechts mogen. Hier ook de AV toevoegen lijkt me toch wel zeer gewenst, tenzij de HTM nog allemaal plannen voor de Avenio heeft waar wij niks van weten.

Als laatste zijn er plekken waar bordjes ten onrechte lijken te ontbreken, zoals bij de Hofzichtlaan/Monseigneur Van Steelaan, waar je zou verwachten dat RRs en Avenio's niet richting Mariahoeve over de route van 6 mogen, maar er staat geen bordje. In de andere richting (bij halte Oostinje) staat er wel een bordje dat dit niet mag. Of mag de route van 6 van CS richting Leidschendam niet voor RR/AV maar van Leidschendam naar CS wel?

Of misschien dat bovenstaand ook alleen toegestaan is voor driehoeken, zal hier nog eens wat beter gaan kijken.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor WKZH5A » 18 mei 2015 00:00

Op de kruispunt Hofzichtlaan/Monseigneur Van Steelaan staan er geen RR/AV bordjes eronder, omdat de RR en AV mogen afslaan voor driehoeken, maar 50 meter verderop (in de richting van Station Mariahoeve) staan er bordjes ''K'' waar een vijfhoekige lijn is omhuld. Dat betekent dat de RR hierna niet meer verder mogen rijden, dus vandaar geen RR/AV bordjes onder wisselnummer. Dat geldt hetzelfde bij wissel 578 (voor ingang tramtunnel). RR/AV mogen naast de tunnel rijden, maar na zo'n 100 meter staat er een bordje ''RR'' met een rode streep doorheen. Dus ook hier mag RR/AV hierna niet verder rijden. Ze gebruiken deze route heel vaak, wanneer een tram is defect geraakt. Bij de kruispunten Weidevogellaan-Gruttosingel-Nootdorp Centrum en Plesmanlaan-Ypenburg Centrum (ik ken de exacte adressen niet) geldt hetzelfde. Dus de RR/AV kunnen ook op de ''in principe'' niet toegestane route voor deze twee berijden, maar het is afhankelijk waar het bordje ''K'' met een vijfhoekige lijn en het bordje met RR en een rode streep geplaatst zijn.

Volgens mij zijn de bordjes bij uitgang van de tramtunnel en bij Ternoot de enige die nog niet vervangen zijn.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Jeronimo117 » 18 mei 2015 00:07

CS richting BAK staat trouwens geen bord dat de GTL niet naar rechts mogen. Ik heb hem ieder nog nooit gezien daar. Er staan wel wat borden aldaar, maar die hebben een andere betekenis.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor WKZH5A » 18 mei 2015 00:13

Jeronimo117 schreef:CS richting BAK staat trouwens geen bord dat de GTL niet naar rechts mogen. Ik heb hem ieder nog nooit gezien daar. Er staan wel wat borden aldaar, maar die hebben een andere betekenis.


Bedoel je BAK Beatrixkwartier?
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 18 mei 2015 00:49

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor WKZH5A » 18 mei 2015 10:27

Ja klopt, deze bord.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 18 mei 2015 18:15

iljitsch schreef:Met al deze beperkingen is er maar één tram die overal kan komen: een tram die geen GTL, geen RegioCitadis en geen Avenio is.

"Goh iljitsch, wat voor tram is dat dan die het volledige Haagse tramnetwerk kan berijden, slank als een GTL maar toch ook geschikt voor de 750 V van het buitengebied?"

Deze.

Mijn dank voor de opmerkingen, ik heb de kaart aangepast en hij zou nu volledig moeten zijn; laat het weten als ik nog iets over het hoofd gezien heb.

Afbeelding

Grote versie.

Ik heb nu ook keergelegenheden toegevoegd, waarvan er best veel zijn. (Ik heb twee keerdriehoeken in Scheveningen niet meegenomen omdat die er niet bepaald operationeel uitzien...) Verder is het plan om ook wissels toe te voegen zodat het mogelijk is te zien wat voor routes wel en niet mogelijk zijn. Maar dat zal wel even duren omdat dit inspectie per plekke vereist.

Het viel me overigens op dat er druk verherbouwd wordt aan haltes van 17, ik neem aan ter voorbereiding op de Avenio.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 19 mei 2015 08:00

Ik zal je besparen om langs alle wissels te fietsen :P : https://www.dropbox.com/s/gq874ulaq3j5c ... 4.pdf?dl=0
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor OVinDelft » 19 mei 2015 13:19

Wat me opvalt aan Roland's sporenplan is dat Avenio wel toegelaten staat (roze lijn) op het terrein van Zichtenburg maar verder niet. Of komt dat omdat het een kaart van vorig jaar is?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten