Tramnetwerk en keermogelijkheden

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Sjoerd » 19 mei 2015 20:47

iljitsch schreef:
Mijn dank voor de opmerkingen, ik heb de kaart aangepast en hij zou nu volledig moeten zijn; laat het weten als ik nog iets over het hoofd gezien heb.

Afbeelding

Grote versie.

Ik heb nu ook keergelegenheden toegevoegd, waarvan er best veel zijn. (Ik heb twee keerdriehoeken in Scheveningen niet meegenomen omdat die er niet bepaald operationeel uitzien...)


Eens zien... Dat ziet er vrij uitgebreid uit, maar ik mis nog een paar items;

-> De keerdriehoeken bij de halten Frankenslag en Nieuwe Duinweg, die je al noemt. Zover ik weet zijn die wel nog gewoon bruikbaar.
-> De keerdriehoek Volmerlaan (naast het Shell gebouw).
-> De keerdriehoek 's-Gravenmade (lijn 1, langs het kanaal naar Delft net ten noorden van de A4).
-> De keerdriehoek Korte Voorhout.
-> Dat extra getekende lusje bij station Voorburg is misschien wat overbodig ;).
-> Eventueel kun je de keermogelijkheden op Plein 1813 en Prins Hendrikplein nog kunnen toevoegen (in beide gevallen worden de rotonde-achtige vormgevingen van deze pleinen benut om een keermogelijkheid te realiseren, welke de HTM gebruikt om lijnen in te korten als er een stremming in het centrum is, zoals een evenement).

Hier is de kaart van Sporenplan.nl, ter referentie:
http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_tram/htmtram.gif
(Op deze kaart mist alleen nog het nieuwe keerspoor op lijn 11 tussen de J.Catsstraat en de Wouwermanstraat, en is de sporensituatie bij de toegang van de HS-tramtrunnel out-of-date)
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 19 mei 2015 21:45

Sjoerd: bedankt voor de tips!

Wel interessant hoe je ineens dingen op gaan vallen als je voor zo'n projectje het spoornetwerk beter bestudeert.

Er is (afgezien van het buitengebied) maar één overloopwissel, toch? (Prinsegracht.) Wat me opviel is dat je daar alleen achteruit doorheen kan. Hetzelfde geldt voor keerdriehoeken en de remise Frans Halsstraat, en ik geloof ook Lijsterbesstraat. (Zichtenburg kan je nog net niet zijdelings naar binnen.)

Zijn deze wissels zo uitgevoerd dat je er voorwaarts gewoon overheen kan rijden in de normale richting, maar dat je achteruit automatisch afbuigt? Tenzij ik wat gemist heb worden deze wissels niet electronisch aangestuurd.

Dit geldt overigens wel voor meer wissels die normaal niet gebruikt worden, zoals die naar de keerlus voor station Mariahoeve en het spoor rond de grote kerk, hoewel daar wel dagelijks de hoftrammmmm doorheen moet.

Maar het vreemdst is het spoor waarmee lijn 6 komend uit Mariahoeve bij de Laan van Nieuw-Oost-Indië linksaf kan richting station LvNOI... Overigens is dit niet toegestaan, een bordje met een rechte streep is op een boom gemonteerd, bij gebrek aan een aanwijzer die de stand van de wissel aangeeft.

Waar ik nog niet achter ben is welke richting de rechte streep aangeeft bij een T-splitsing en hoe eea werkt als je drie kanten op kan (links/rechtdoor/rechts).
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Jeronimo117 » 19 mei 2015 22:41

Voorburg 't Loo (RandstradRail 2) ligt ook een overloopwissel.

Wat het eerste afbuigt bij een wissel krijgt het seinbeeld / of \ en de andere krijgt dan standaard | ook al buigt die af i.p.v. rechtdoor gaat zoals het seinbeeld zou doen geloven.

Voorbeeld is het wissel bij Delfstelaan (tramlijn 6 en 12), daar kun je zowel links als naar rechts, maar rechts buigt eerder af dan links, dus voor rechts richting Hobbemaplein geeft het seinbeeld / aan en voor richting Loosduinseweg geeft het seinbeeld | aan. Als dat wissel vast gezet wordt voor één richting dan krijgt rechts een vaste rode streep naar / of links een vaste rode streep naar |.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 20 mei 2015 17:10

Ok, ik zal de tekening aanpassen met al deze info.

Ik las ook nog dat er overloopwissels liggen op de route van 11. Deze buitengewoon bejaarde wissels liggen op de Monstersestraat, net voorbij de halte Delftselaan (gezien vanaf HS), tegenover de voormalige videotheek Porky (1e 2 foto's), en aan de Conradkade, net voor de President Kennedylaan (laatste foto).

Afbeelding

Ik kon maar niet besluiten of deze wissels het bij hoge nood nog zouden kunnen doen of toch niet. Om toch nog een klein beetje bij het oorspronkelijke onderwerp te blijven, ik denk niet dat de Avenio hier met veel plezier overheen zal rijden, aangezien de rechtdoorgaande spoorstaaf niet onderbroken wordt en de afslaande tram daar dus op de flens rijdend overheen zal moeten:

Afbeelding

Hier zit nog niet zoveel aarde tussen als op de Monstersestraat:

Afbeelding

Deze wissels zijn alleen achteruitrijdend bruikbaar, en zijn dus bedoeld om tweerichtingsmaterieel te laten keren. (Op het treinnetwerk worden overloopwissels ook gebruikt om op het linkerspoor te kunnen rijden, is minder gewenst voor trams...) Hoe lang geleden is het dat er tweerichtingstrams over lijn 11 reden? (Afgezien van de TW6000 tussen 2002 en 2005.)
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor wattman » 20 mei 2015 20:04

Ik meen dat die wissels bedoeld waren voor de goederentramdienst op lijn 11 (Delftselaan - Duinstraat). Deze dienst is ("tijdelijk") in 1974 stilgelegd. In elk geval waren de locomotieven H51 en H52, na de overgang van lijn 11 op PCC's in 1965 de laatste tweerichtingtrams die hier reden.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Charles » 20 mei 2015 21:49

De bovenstaande foto's geven wel aan hoe oud dit al niet is. Kennelijk is spoorvernieuwing hier zelden nodig :roll:
Overigens kunnen deze overloopwissels niet bereden worden. De (hand)bediening is deels verwijderd en er hangt geen rijdraad boven deze wissels.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 21 mei 2015 09:19

Recht spoor kan rustig 50 jaar meegaan als het op een stabiele plek ligt. 1 tramlijn is niet zo'n extreme belasting. Een boog als op de lijnbaan gaat maar 10 jaar mee, daar is de belasting enorm.

@Sjoerd: keerdriehoeken Frankenslag en Nieuwe Duinweg zijn beide buiten dienst gegaan na ontsporingen voor zo ver ik weet.

@OVinDelft: De kaart heeft wel weer een update nodig. Zichtenburg is nog altijd de enige plek waar je elk moment van de dag met een Avenio mag rijden. Er wordt natuurlijk al een hoop voorbereid, maar er is nog geen vergunning om er mee te mogen rijden tussen de dienst door.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 21 mei 2015 10:04

Hm, ik was een tijdje geleden eens gaan kijken of ik foto's kon maken van een Avenio, en er reed er één nog voor de laatste RR 2 op stok was gegaan, gewoon tussen de RRs door dus.

Richting Leidschendam vertrekt de laatste 2 om 0.00 vanaf Kraayenstein, de andere kant op om 1.10 u vanaf Leidsenhage, die is om 1.48 u bij Kraayenstein. Ik neem aan dat de reden hiervoor is dat de 19-en nog een ritje als 2 maken voor ze naar Zichtenburg gaan en zo nog wat uitgaanspubliek naar huis kunnen brengen. Er rijdt tot 0 u elk kwartier een 2 in die richting, tussen 0 en 1 u twee keer zo vaak.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Roland » 21 mei 2015 11:56

Ja dat klopt, er wordt inderdaad wel eerder begonnen, anders blijft er geen tijd over om te testen. Dit is een uitzondering.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 21 mei 2015 21:34

(Admin: misschien afsplitsen naar een onderwerp tramnetwerk/keermogelijkheden?)

Roland schreef:@Sjoerd: keerdriehoeken Frankenslag en Nieuwe Duinweg zijn beide buiten dienst gegaan na ontsporingen voor zo ver ik weet.

Ik ben hier vandaag even gaan kijken en op het oog mankeert er aan de keerhoeken Nieuwe Duinweg en Kanaalweg (net voorbij Frankenslag (en liggen in elkaars verlengde, zou je dus kunnen doorverbinden!)) niks wat een sessie met de hogedrukspuit niet kan verhelpen. Alleen beide liggen middenop redelijk drukke wegen, dus ik zie ze zo snel niet gebruikt worden. In plaats van driehoeken bij de Nieuwe Duinweg zou 9 vanuit het centrum ook de keerlus bij Madurodam kunnen gebruiken, en 1 zou in plaats van driehoeken bij de de Kanaalweg via de Eisenhouwerlaan de keerlus van 17 kunnen gebruiken, en als ik me niet vergis ook via de Eisenhouwerlaan kunnen driehoeken.

Sowieso zijn er flink wat kruispunten waar driehoeken mogelijk is. In dat opzicht is die overloopwissel bij Voorburg 't Loo ook typisch, iets verderop is driehoeken via de Hofzichtlaan ook mogelijk, zoals we al ontdekten door het feit dat RR/AV hier enkele tientallen meters op mag rijden. Hoewel een overloopwissel op de vrije trambaan waarschijnlijk een stuk handiger is omdat je maar één keer van richting hoeft te wisselen en niet zit met ander verkeer.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramnetwerk en keermogelijkheden

Berichtdoor wattman » 22 mei 2015 08:59

Keerdriehoek Nieuwe Duinweg wordt al jaren niet meer gebruikt. Uit eigen waarneming weet ik dat dat keren aldaar nog wel eens lastige toestanden kan opleveren. Van een ontsporing aldaar weet ik niets en ik zie ook geen sporen in het asfalt. Lijn 1 wijkt inderdaad uit naar Statenkwartier bij stremmingen. Driehoeken bij de Eisenhowerlaan / World Forum heeft volgens mij nooit plaatsgevonden, lijkt me feitelijk ook lastig.

Over keerdriehoek Kanaalweg (Badkapel): hier heeft in elk geval nog dit jaar lijn 9 gekeerd tijdens de CPC-loop.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Charles » 22 mei 2015 10:25

iljitsch schreef:Sowieso zijn er flink wat kruispunten waar driehoeken mogelijk is. In dat opzicht is die overloopwissel bij Voorburg 't Loo ook typisch, iets verderop is driehoeken via de Hofzichtlaan ook mogelijk, zoals we al ontdekten door het feit dat RR/AV hier enkele tientallen meters op mag rijden.
De overloopwissel bij Voorburg 't Loo ligt niet zonder reden juist daar. Als er verderop, richting Leidschendam, een stremming is dan is het juist handig als RR 2 tot Voorburg 't Loo kan rijden. Dit vanwege de overstapmogelijkheden op de lijnen 3, 4 en E.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Tramnetwerk en keermogelijkheden

Berichtdoor grizzler » 22 mei 2015 21:17

wattman schreef:Keerdriehoek Nieuwe Duinweg wordt al jaren niet meer gebruikt. Uit eigen waarneming weet ik dat dat keren aldaar nog wel eens lastige toestanden kan opleveren. Van een ontsporing aldaar weet ik niets en ik zie ook geen sporen in het asfalt. Lijn 1 wijkt inderdaad uit naar Statenkwartier bij stremmingen. Driehoeken bij de Eisenhowerlaan / World Forum heeft volgens mij nooit plaatsgevonden, lijkt me feitelijk ook lastig.

Over keerdriehoek Kanaalweg (Badkapel): hier heeft in elk geval nog dit jaar lijn 9 gekeerd tijdens de CPC-loop.

Volgens mij haal je twee driehoeken doorelkaar. De Badkapel ligt aan de Nieuwe Duinweg (lijn 9) en die driehoek is inderdaad dit jaar nog gebruikt. Hier zijn overigens wel duidelijk sporen van een ontsporing te zien in het wegdek.

Op de driehoek bij de Kanaalweg (lijn 1) heb ik een aantal jaren geleden voor het laatst iets zien staan.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Charles » 24 mei 2015 12:21

iljitsch schreef:Maar het vreemdst is het spoor waarmee lijn 6 komend uit Mariahoeve bij de Laan van Nieuw-Oost-Indië linksaf kan richting station LvNOI... Overigens is dit niet toegestaan, een bordje met een rechte streep is op een boom gemonteerd, bij gebrek aan een aanwijzer die de stand van de wissel aangeeft.
Het is niet te hopen dat deze boog ooit eruit gaat, want dan heeft men een serieus probleem, sinds de keerlus op het Stuyvesantplein verwijderd is. Denk maar eens aan een stremming/calamiteit op de route van lijn 6 richting Leidschendam. Hoe krijg je daar in dat geval de dienstwagens van deze route af in geval van een calamiteit?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Tramnetwerk en keermogelijkheden

Berichtdoor iljitsch » 24 mei 2015 13:44

Gewoon richting CS toch? Waarom zou je van het Stuyvesantplein richting station Laan van NOI willen?

Afbeelding

Ok, ik kan één reden bedenken: als richting CS eruit ligt zou lijn 6 tussen Leidschendam en Laan van NOI kunnen rijden. Maar tenzij ik de hoeveelheid reizigers van/naar Mariahoeve verkeerd inschat zou dat ook prima met een bus te doen zijn. HTM zag er ook totaal geen been in een zwik haltes van 12 onbediend te laten bij drie maanden werkzaamheden onlangs.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramnetwerk en keermogelijkheden

Berichtdoor hharry » 24 mei 2015 18:21

De bogen zijn weleens gebruikt bij stremmingen.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor hharry » 24 mei 2015 18:23

iljitsch schreef:Ok, ik zal de tekening aanpassen met al deze info.

Ik las ook nog dat er overloopwissels liggen op de route van 11. Deze buitengewoon bejaarde wissels liggen op de Monstersestraat, net voorbij de halte Delftselaan (gezien vanaf HS), tegenover de voormalige videotheek Porky (1e 2 foto's), en aan de Conradkade, net voor de President Kennedylaan (laatste foto).

Afbeelding

Ik kon maar niet besluiten of deze wissels het bij hoge nood nog zouden kunnen doen of toch niet. Om toch nog een klein beetje bij het oorspronkelijke onderwerp te blijven, ik denk niet dat de Avenio hier met veel plezier overheen zal rijden, aangezien de rechtdoorgaande spoorstaaf niet onderbroken wordt en de afslaande tram daar dus op de flens rijdend overheen zal moeten:

Afbeelding
Er waren lang geleden nog twee van zulke overloopsporen langs de route van lijn 11, maar die zijn al verwijderd.
Hier zit nog niet zoveel aarde tussen als op de Monstersestraat:

Afbeelding

Deze wissels zijn alleen achteruitrijdend bruikbaar, en zijn dus bedoeld om tweerichtingsmaterieel te laten keren. (Op het treinnetwerk worden overloopwissels ook gebruikt om op het linkerspoor te kunnen rijden, is minder gewenst voor trams...) Hoe lang geleden is het dat er tweerichtingstrams over lijn 11 reden? (Afgezien van de TW6000 tussen 2002 en 2005.)
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Tramnetwerk en keermogelijkheden

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2015 11:41

Het viel me onlangs op dat er een paaltje met een knop langs het spoor van/naar het HOVM staat:

Afbeelding

Ik neem aan dat dit is om de wissel om te zetten om het HOVM in te kunnen zonder met een wisselijzer aan de slag te hoeven. Maar toen kwam ik langs de keerdriehoek van lijn 17 bij de Volmerlaan in Rijswijk:

Afbeelding

Hier bevindt zich geen OV-museum, maar blijkbaar is toch aan het gemak van kerende bestuurders gedacht... Vervolgens vroeg ik me af of iedere langsfietsende grapjas op de knop zou kunnen drukken, maar dat viel mee/tegen:

Afbeelding

Zijn dit soort wisselknoppaaltjes ook elders aanwezig?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramnetwerk en keermogelijkheden

Berichtdoor Admin » 27 mei 2015 12:18

Het zijn geen wisselknoppaaltjes, maar 'sleutelpaaltjes' voor de verkeerslichten. Hiermee wordt het verkeer op de kruising stil gezet zodat de tram veilig een normaal niet-geregelde* manoeuvre kan maken.

*de VRI is wel geprogrammeerd om dit te kunnen, maar het zit niet vast in de volgordeschakeling. De bestuurder haalt dus de hele VRI uit z'n reguliere cyclus, doet z'n ding en vervolgens start de VRI weer z'n normale bezigheden. Tot de volgende kerende tram ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Tramnetwerk en keermogelijkheden

Berichtdoor iljitsch » 27 mei 2015 13:58

Ah, toch iets anders dan ik dacht! Ik neem aan dat de VRI zo uitrusten dat ook achteruit het kruispunt over kan zonder handmatig ingrijpen veel te ingewikkeld wordt.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten