Lijnennetkaart

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Lijnennetkaart

Berichtdoor Roland » 28 mei 2015 14:38

Hierbij het eerste concept van mijn Harry Beck stijl (Londen) lijnennet van de HTM, gewoon omdat die van de HTM zelf lelijk is :P

https://www.dropbox.com/s/gjuzwgyl7i3h7 ... t.pdf?dl=0
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijnennetkaart

Berichtdoor iljitsch » 28 mei 2015 14:48

Een paar kleuren zijn wat minder ideaal (lijn 6) en de letters zijn veel te klein, maar afgezien daarvan zeker een flinke verbetering! Toch hou ik het zelf liever bij een "echte" kaart.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijnennetkaart

Berichtdoor willem » 28 mei 2015 17:06

Het is een mooie schematische kaart. Afhankelijk van wat je als achtergrond gebruikt kan een lijnennetkaart van hetzelfde net er totaal verschillend uit gaan zien.

Bij een metro maakt een schematische kaart niet zoveel uit. De lijnen liggen toch grotendeels onder de grond. Dan is het belangrijker om snel te kunnen zien welke lijn je moet hebben of bij welk station je moet overstappen. Waar de metrotunnel exact onderdoor loopt is minder van belang.

Een tram en bus rijden wel over straat en dan is het wel nuttig om te zien door welke straten en wijken een lijn rijdt. Dan zie je bv. dat je ook een tweede lijn kunt nemen, als je daarna nog een stukje gaat lopen. Of dat je een strandwandeling kunt maken tussen de eindpunten van de lijnen 9 en 11. Een "echte" kaart heeft op die manier veel voordelen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijnennetkaart

Berichtdoor tjitte21 » 28 mei 2015 17:16

Klein detail:
Ik mis bij lijn 19 halte Weigelia.
Voor de rest een mooie kaart
tjitte21
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 18 dec 2014 15:36

Re: Lijnennetkaart

Berichtdoor OVinDelft » 28 mei 2015 17:31

Ik wil je aanraden om de haltes Centrum, Spui en Kalvermarkt-Stadhuis alle drie aan elkaar te koppelen. Die haltes liggen namelijk allemaal zo vlak bij elkaar dat het bijna als dezelfde halte kan worden gezien. Je hebt tenslotte wel meer haltes die in de buurt van elkaar liggen verbonden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Lijnennetkaart

Berichtdoor Roland » 28 mei 2015 18:15

Hij is bedoeld om op A0 te plotten. De kleuren komen er dan ook wat donkerder uit, dat moet ik nog testen. kalvermarkt-Spui kan inderdaad prima verbonden worden.

Op zich gaan jullie argumenten voor de tram en bus ook op voor de metro. Ik vind de Harry Beck stijl er altijd goed uit zien, dus het is meer een kaartje voor de lijnenloop. Ik vind het vooral een verbetering op deze variant: http://www.htm.nl/media/103868/14027HTM ... ramBus.pdf
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Lijnennetkaart

Berichtdoor cornepronk » 28 mei 2015 19:24

Die kaart van HTM zelf, Z-card is idd lelijk.

HTM moet gewoon een kaart nemen zoals deze, die is veel mooier.
Roland deze kaart is echt heel mooi gemaakt, echt een verbetering.
Voor de bus kan deze stijl ook gebruikt worden.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: Lijnennetkaart

Berichtdoor xCookiesolax » 31 mei 2015 20:35

Heel mooi! Persoonlijk ben ik zelf ook fan van de metrokaart van Londen. Alleen met de toekomstige London Overground en Crossrail lijnen begint de kaart van Londen wel wat druk te worden :mrgreen:

Wat betreft het Haagse Tramnet lijkt me dit een mooi begin. Wellicht net zoals op de kaart van Londen ook zones (abbo zones) laten zien?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Lijnennetkaart

Berichtdoor trambestuurder » 01 jun 2015 13:25

Roland schreef:Hierbij het eerste concept van mijn Harry Beck stijl (Londen) lijnennet van de HTM, gewoon omdat die van de HTM zelf lelijk is :P

https://www.dropbox.com/s/gjuzwgyl7i3h7 ... t.pdf?dl=0


Roland

Deze lijnennetkaart moeten ze nou in het infobord van de abri hangen, deze is vele male duidelijker dan wat er nu in hangt
Laten we nou eens een keer door de ogen van een reiziger kijken ;)
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten