Spots GTL8 2015

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor wattman » 05 nov 2015 11:48

Lijn 11 heeft ma-vr de gehele dag, tot aan de avond, een 12 minuten frequentie. Tenzij er bestuurders bij aflossing naar binnen gaan / naar buiten gaan met hun eigen wagen (dat weet ik niet of dat op lijn 11 gebeurt; dat doet men op dit moment wel op lijn 9), komen er gedurende de dag geen extra trams bij.

Vandaag heeft trouwens de 3033 Den Haag verlaten naar de opslag.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor iljitsch » 05 nov 2015 16:29

Vorige week toen ik foto's van de Avenio op 11 maakte hield ik bij welke wagens ik op 11 voorbij zag komen en dat waren er 6, waarbij er 1 een andere inhaalde bij de keerlus strand.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor René W » 05 nov 2015 18:27

Vanmiddag heeft de 3018 Den Haag verlaten.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor WKZH5A » 05 nov 2015 18:31

Op lijn 11 rijden er maar vijf trams op de gehele route. Soms 6, maar waarschijnlijk voor het aflossen. In totaal heeft lijn 11 acht trams in beschikking (5 (dienst); 3 (reserve)).

Ik denk dat in principe voorlopig geen gtl's meer worden afgevoerd. Want anders kom je echt in materieeltekort.
Als lijn 11 met Avenio's gaat rijden en goed zal verlopen, dan zullen de gtl's verplaatst worden naar lijn 12/16 (daar zijn nog (redelijk wat) oude gtl's). Vanaf dat moment zullen er weer gtl's worden afgevoerd.

Trouwens, op mijn tweede en derde post worden nog steeds de gtl's bijgehouden op lijnnummer, afvoer, reclame en schade (en door mij beheerd).
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor iljitsch » 05 nov 2015 18:52

Ik vraag me af wanneer er dan een flink aantal GTLs vrijkomen. Uiteraard niet met Avenio's op 2, en 11 is maar een korte lijn met 24 minuten per richting. 9 is een stuk langer maar voorlopig nog niet klaar. 17 dan? Die doet er 33 minuten over van Wateringen naar 't centrum met 6 ritten per uur, 8 in de spits. Dan heb je het al gauw over 10 wagens. Er is al flink aan de haltes gesleuteld dus ik neem aan dat 17 deze route met AV kan gaan rijden zodra het Zieken weer in dienst is.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor WKZH5A » 05 nov 2015 19:13

Ik denk 2016, maar laten we daar niet op vooruit gaan. Ik zit meer op te letten op lijn 2 en 11 (korte termijn zaken) en niet lijn 9 en 15 (lange termijn zaken) en 17 (daar tussenin).
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor hharry » 06 nov 2015 21:15

Lijn 9 heeft straks meer wagens nodig (als inkorting voorbij is). dat kunnen die acht wagens van lijn 11 zijn. En kunnen er op lijn 19 niet (tijdelijk) Avenio's rijden?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor iljitsch » 06 nov 2015 21:33

Zijn de wagens die voor de werkzaamheden ook op 9 reden dan al afgevoerd?? Zou me overigens niks verbazen als de inzet nu nauwelijks lager is dan voor de inkorting omdat er continu van/naar de remise gereden wordt over de route van 1 en er dus aanzienlijk meer materieel onderweg is dan nodig voor de dienstregeling.

9 rijdt 12 keer per uur in de spits, huidige route is een klein half uur. Als dat straks iets van 50 minuten is heb je al gauw 20 trams nodig...

Eventueel zou er straks wel al met Avenio op 9k tussen Vrederust en Madurodam of HS en Madurodam gereden kunnen worden. Het is me overigens niet helemaal duidelijk wat ze bij Madurodam precies aan het doen zijn: lijkt erop dat zowel de keerlus opgekalefaterd wordt als dat er een derde spoor midden op de weg bijkomt.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor WKZH5A » 07 nov 2015 00:06

Er rijden geen gtl's op lijn 9, die zijn of worden afgevoerd. Ook niet voor de werkzaamheden. (Zie ook mijn 2e bericht op pagina 1 voor de lijngebonden of remisegebonden wagens)

De totale aantal wagens van lijn 9 (19 wagens + een paar wagens van lijn 1 (remisegebonden)), is ook het aantal voor de werkzaamheden. Op dit moment is er lagere inzet en meer reserve op lijn 9, waardoor er vaker leeg worden gereden naar de remise ipv aflossen.

Bij Madurodam wordt er een tailtrack aangelegd (ofwel het derde spoor), bedoeld voor de Avenio. Er wordt ook nog een betere keerlus aangelegd (op het plek waar voor de werkzaamheden al een keerlus was), maar dat is bedoeld voor de gtl's/calamiteiten. Of de Avenio al een stukje gaat rijden op lijn 9, ligt meer voor HTM om de zaken te bepalen.


Wanneer lijn 11 met de avenio gaat rijden, komen er acht wagens vrij. Het zou kunnen om op lijn 9 in te zetten, maar ik zou adviseren om op lijn 12 in te zetten. Omdat daar weinig beschikbare trams zijn en het meerdere deel zijn de nog af te voeren trams op lijn 12, lijn 11 heeft 7 wagens die niet worden afgevoerd. Lijn 1, 9 en 16 (vooral) krijgen de trams van lijn 17, wanneer zij met de Avenio gaat rijden.

Lijn 19 gaat helemaal niet met de Avenio rijden, staat ook niet in de plannen. Kan ook wel begrijpen, want de bezetting van de trams is op sommige momenten niet heel erg goed. Dus ze blijven op langere termijn met RR rijden.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor iljitsch » 07 nov 2015 00:26

Vreemd hoor, keerspoor + keerlus. Misschien is de keerlus te krap voor Avenio's en/of is het keerspoor ook te gebruiken van/naar richting Scheveningen?

"De bezetting is om sommige momenten niet heel goed" zou redelijkerwijs op 17 kunnen slaan, waarvan ik begrijp dat-ie in de spits nog wel redelijk vol zit. 's Avonds zit er echter zowat niemand in tussen Wateringen en HS.

Ik heb nooit in de spits in 19 gezeten, maar het zou mij zeer verbazen als die dan wel vol zit. (En wordt de hele dag 4 x per uur gereden.) Bij mijn laatste rit met 19 een keer 's middags stapte er wel één hele reiziger per halte in na Leidseveen. Heb je dus de grotere capaciteit van de Avenio niet voor nodig. Ter vergelijking, ik zat vanmiddag rond 16 u in 6 van Ternoot naar het Paul Krugerplein en die zat helemaal vol.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor WKZH5A » 07 nov 2015 01:56

Een extra keerspoor is veel handiger, omdat de Avenio daar kan stoppen en direct reizigers kunnen in-/uitstappen. Als de Avenio via de keerlus gaat, wordt het meer onhandiger, omdat je dan moet wachten totdat je mag invoegen op het hoofdspoor. De Avenio kan wel via de keerlus, maar het is meer bedoeld voor de gtl's/calamiteiten. Het keerspoor is meer bedoeld om te gaan keren richting CS, maar het is niet onmogelijk om richting Scheveningen te keren, alleen de bestuurder moet dan 3x keer van cabine wisselen en handmatig de wissels goed te zetten. Ik denk dat dat niet zo snel ziet gebeuren, want dat is niet het doel. Het doel van het keerspoor is om richting CS te keren.

Een beetje off topic (over de laatste 4 berichten (een gedeelte dan)), want deze topic gaat over de spots/info van de gtl's, niet over trambanen/Avenio.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor OVinDelft » 17 nov 2015 15:34

Kunnen we er nu vanuit gaan dat de 3032 voorgoed verleden tijd is?

https://www.flickr.com/photos/23121380@N03/22177925443/
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor hharry » 17 nov 2015 22:16

Waarschijnlijk wel. 3055 en 3006 staan ook al niet meer op de foto's tussen die andere wagens.
Op de foto's zijn 3026-3012-3016-3033-3022-3028-3046-3018 te zien met 3021 naast 3026 en achter 3012. Naast 3021 staat nog een onbekende GTL en daar achter misschien nog een. Bij elkaar dus acht bekende nummers en een of twee onbekende. 3006 of 3055.
Laatst bijgewerkt door hharry op 18 nov 2015 20:02, in totaal 1 keer bewerkt
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor WKZH5A » 17 nov 2015 23:27

3006 en 3055 staan naast 3021 en achter respectievelijk 3016 en 3033.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor YC52000 » 18 nov 2015 09:10

Ik had zo gehoopt dat sommige een 2e leven zouden krijgen ergens anders
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor tetje » 18 nov 2015 17:02

YC52000 schreef:Ik had zo gehoopt dat sommige een 2e leven zouden krijgen ergens anders

Krijgen ze ook, als colablikje :mrgreen:
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor OVinDelft » 18 nov 2015 17:23

Veel GTL-I's hebben toch ook apparatuur van PCC's aan boord? Ik denk dat als je de leeftijd van die PCC-onderdelen ook meerekent dat andere trambedrijven ook niet zitten te wachten op deze trams. Nog los van dat HTM ze heeft afgeragt de laatste jaren.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor wattman » 18 nov 2015 19:42

Die PCC onderdelen betreffen volgens mij uitsluitend de trucks, motoren en beugels, die (oorspronkelijk) bij de 3066-3100 en 3101-3147 zijn hergebruikt.
Een GTL heeft een chopper, en geen accelerator, dus die zijn niet hergebruikt. De rest van de elektronica lijkt mij ook niet. Wagenkast, banken, deuren zijn ook nieuw.
Bij dit alles is nog de vraag hoeveel van die zaken inmiddels nog uit de PCC-tijd stammen, want de 3101-3147 hebben andere beugels gekregen, de tweede beugel is verwijderd, en er zijn ook nog trucks en motoren uit Brussel en Marseille overgenomen.
De ex-PCC beugels zijn herkenbaar aan de twee kokers (met daarin de veren). Als een beugel 1 koker heeft, is het een originele GTL-beugel (e.e.a. is nu moeilijk te zien vanaf straatniveau vanwege die airco-kast, op mijn recente foto's zie ik dat bijv. de 3052 en 3070 nu een ex-PCC-beugel hebben).
Hierbij valt nog op te merken dat de beugels zijn omgebouwd voor de hydraulische bediening. De PCC had nog het klassieke beugeltouw.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor iljitsch » 18 nov 2015 20:37

Ofwel de oudste trams hebben de nieuwste onderstellen...

Ik neem aan dat die hergebruikt zijn/worden als de eerste serie GTLs op de schroothoop gaat om zo de oude PCC-onderstellen onder de 3101-serie te vervangen?
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Spots GTL8 2015

Berichtdoor wattman » 21 nov 2015 22:38

iljitsch schreef:Ofwel de oudste trams hebben de nieuwste onderstellen...

Dat is de theorie, maar ik dacht dat net zoals bij de PCC motoren en draaistellen altijd doorgewisseld zijn. En bijv. die 3052 komt uit de reeks die nieuwe panto's hebben gehad bij aflevering, maar rijdt nu rond met een ex-PCC panto.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten