Elektriciteitshuisje met zitbank bij Wittebrug: abri lijn 9?

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Elektriciteitshuisje met zitbank bij Wittebrug: abri lijn 9?

Berichtdoor wattman » 28 jun 2015 09:51

Bij de Wittebrug staat dit elektriciteitshuisje, met daaraan gebouwd een overdekte ruimte met een bankje. Volgens de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag ... 0000656031 ) is het bouwjaar 1960.
Mijn vraag aan de oudere garde: is het "aanbouwsel" ooit bedoeld als wachtruimte voor tramlijn 9?

Dit gebouwtje is trouwens niet het HTM onderstation, dat ligt beneden aan het water.

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Elektriciteitshuisje met zitbank bij Wittebrug: abri lij

Berichtdoor Buses and Trams » 28 jun 2015 10:34

Ja, dit is een halte geweest van lijn 9 toen de tram nog over de brug reed.
Buses and Trams
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 15 feb 2014 19:46

Re: Elektriciteitshuisje met zitbank bij Wittebrug: abri lij

Berichtdoor iljitsch » 28 jun 2015 11:32

Ik zou het niet weten...

Was de halte ooit aan deze van het kanaal? Nu ligt die aan de overkant, naast Madurodam (geopend in 1952) voor de richting centrum en nog wat verder aan de overkant van de straat voor de richting Scheveningen.

En zelfs als de halte vlak voor/na de brug zou liggen, zit het huisje er dan niet tussen zodat je de tram niet ziet komen als je op het bankje zit?

Als laatste argument tegen: zie de verdere haltes langs de Nieuwe Parklaan, daar liggen nog net wat tegels en er staat een haltebordje, echt riant is dat allemaal niet aangelegd destijds. Ik ben ook zeer benieuwd wat de plannen zijn om dit allemaal op R-net-niveau te brengen.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektriciteitshuisje met zitbank bij Wittebrug: abri lij

Berichtdoor wattman » 28 jun 2015 13:35

Inmiddels heb ik de beeldbank van het gemeentearchief bekeken. Ik vind slechts 1 foto uit 1967 waar het huisje (deels) op is afgebeeld. Hierbij een uitsnede.
wittebrug.jpg
Opvallend is dat er oorspronkelijk een glazen wand achter het bankje was.

Link naar foto zelf: http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeeldin ... 988763d067
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten