Discussie Zwartrijden

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Discussie Zwartrijden

Berichtdoor OVinDelft » 06 aug 2015 14:59

Ik ben ook benieuwd hoe de Avenio het zwartrijderspercentage zal beïnvloeden. Zonder een vaste conducteur is het feest voor de zwartrijders. Nu 'schrikt' de bestuurder bij de GTL nog een beetje af heb ik het idee, ook al kan instappen en uitstappen ook bij andere deuren.

[Dit is een afsplitsing van het onderwerp Nieuwe Trams. De Admin]
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Chris » 06 aug 2015 16:57

Kaartjes kan je in de automaat kopen! Ben er groot voorstander van de chauffeurs en/of bestuurders geen kaartjes meer hoeven te verkopen. Kan ook geen zielig figuur ze meer overvallen en kan er ook beter op tijd gereden worden want die losse verkoop kost ook een hoop tijd!
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 06 aug 2015 18:02

Het invoeren van een conducteur, zoals in Amsterdam en Rotterdam, kan veel dingen oplossen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 06 aug 2015 18:27

Ja, je verdubbelt de personeelskosten, verkleint de capaciteit van de tram door het hokje en verlengt het halteren doordat mensen nog maar op één plek naar binnen kunnen.

In Madrid hebben ze in de trams rondwandelende conducteurs, dat heeft al veel minder nadelen. Maar volgens mij werkt het huidige systeem met beveiligers en controleteams redelijk goed, hoewel de beveiligers ook wel zouden kunnen controleren.

Het heeft ook geen zin om alle laatste zwartrijders te pakken, het gaat erom dat de pakkans hoog genoeg is dat het geen gewoonte wordt. Op een bepaald moment kost de controle meer dan de extra kaartverkoop oplevert.

Het is wel een voordeel dat de bestuurder geen kaartjes meer hoeft te verkopen qua tijd en gedoe met geld, maar wel jammer dat het ook niet meer mogelijk is iets te vragen aan de bestuurder. Ik meen me te herinneren dat er bij de GTL origineel een glazen afscheiding was tussen het publiek en de bestuurder maar dat die op verzoek van de bestuurders weggehaald is.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor xCookiesolax » 06 aug 2015 18:59

iljitsch schreef:Ik meen me te herinneren dat er bij de GTL origineel een glazen afscheiding was tussen het publiek en de bestuurder maar dat die op verzoek van de bestuurders weggehaald is.

De schuifruit werd rond 1985 verwijderd. Deze schuifruit viel niet in de smaak bij de reizigers en op sommige momenten zorgde deze ruit ook voor een hinderlijke reflectie in de voorruit. Gevolg: Er werd met open cabinedeur gereden, wat dus niet de bedoeling was.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Tiktak » 06 aug 2015 19:27

Zwartrijden is niet te voorkomen, vroeger niet, nu niet en in de toekomst niet.
Er is wel een manier om geen zwartrijders in het OV te hebben is het vrij toegankelijk te maken van het OV voor ieder.
Om de kosten te dekken zou ieder die in Nederland staat ingeschreven met een woonadres e.d. bijvoorbeeld een X bedrag per jaar
betalen via de belastingdienst wat de goede komt 100% aan het OV. Dit geld voor ieder die wel of geen gebruik maakt van het OV
Hierdoor heeft men vaste inkomsten per jaar. het gedeelte van de salarissen van het OV personeel zijn hierdoor veilig gesteld.
Het OV structuur kan beter gepland worden ( aanleg en vernieuwing van de sporen), het aankopen van de voertuigen (bus, tram, metro en treinen)
kan strak gepland worden. En zo zijn er meer voordelen op te noemen, maar natuurlijk zonder voordelen zijn er natuurlijk ook nadelen.

P.S. wat ik schrijf is maar een loos idee, misschien goed of niet, maar ik denk hoe kan men dit oplossen.
maar we gaan weer terug naar de huidige topic.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 06 aug 2015 20:50

Oplossing lijkt me erger dan de kwaal... "Gratis" openbaar vervoer betekent dat het heel druk wordt maar geen geld voor uitbreiding. Laat mensen alsjeblieft betalen wat het waard is en/of wat het kost.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Tiktak » 06 aug 2015 21:29

iljitsch schreef:Oplossing lijkt me erger dan de kwaal... "Gratis" openbaar vervoer betekent dat het heel druk wordt maar geen geld voor uitbreiding. Laat mensen alsjeblieft betalen wat het waard is en/of wat het kost.


Ik heb het niet over gratis openbaar vervoer, iedereen betaald een vast bedrag per jaar die kosten van het OV in Nederland dekt.
Weet iemand wat de totale kosten zijn voor het OV in heel Nederland :?: :?:
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 06 aug 2015 21:39

Daarom zet ik gratis ook tussen aanhalingstekens. Je betaalt ( <- Tegenwoordige Tijd) dan belasting met daarin een deel voor het OV net als dat je nu ook voor de publieke omroep betaalt. Dat geld ben je kwijt. Maar daarna mag je wel zoveel televisie kijken als je wilt zonder dat het wat extra kost. Geen probleem bij televisie, wel een probleem als er dan zometeen 150 extra Avenio's besteld moeten worden en de Raamweg ondertunneld omdat er anders helemaal nooit meer een auto over kan steken vanwege alle trams...

Iemand nog een AV gezien overigens deze week? Ik las een oude post in het baanwerkzaamhedenonderwerp dat er waarschijnlijk niet mee getest zou worden tijdens de werkzaamheden aan lijnen 2 en 4.

Ik weet niet hoeveel het allemaal bij elkaar kost (ligt er ook aan wat je telt: totale kosten, winst/verlies, subsidie?) maar probeerde even snel te achterhalen hoeveel de NS aan stroom uitgeeft. Kon het niet vinden maar ik heb ooit ergens gelezen 200 miljoen per jaar. Het continue verbouwen van al die stations kost natuurlijk ook een vermogen.
Laatst bijgewerkt door iljitsch op 06 aug 2015 21:44, in totaal 1 keer bewerkt
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Tiktak » 06 aug 2015 21:39

P.S.
Misschien kan Admin een nieuwe topic openen Discussie Zwartrijden en de reacties vanaf forumlid "Ov in Delft" vanaf 6 augustus hierin onder brengen, zodat deze topic enkel over de nieuwe tram gaat. [respect]

[U vraagt, wij draaien. De Admin :!: ]
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor wattman » 07 aug 2015 17:48

xCookiesolax schreef:
iljitsch schreef:Ik meen me te herinneren dat er bij de GTL origineel een glazen afscheiding was tussen het publiek en de bestuurder maar dat die op verzoek van de bestuurders weggehaald is.

De schuifruit werd rond 1985 verwijderd. Deze schuifruit viel niet in de smaak bij de reizigers en op sommige momenten zorgde deze ruit ook voor een hinderlijke reflectie in de voorruit. Gevolg: Er werd met open cabinedeur gereden, wat dus niet de bedoeling was.


M.b.t die schuifruit (plus deurtje) werd voor de aflevering in de pers gemeld dat aldus de bestuurder zich zo "bij opstootjes" verzekerd wist van een veilige plek. Past geheel in de discussies over geweld in het openbaar vervoer eind jaren '70 / begin jaren '80. Zelf heb ik die ruit nooit gebruikt zien worden. Volgens mij was het toenmalig rijdend personeel ook geen liefhebber van een afgesloten werkplaats. Bij de PCC's hebben de Haagse bestuurders natuurlijk tot het einde in een volledig open "cabine" gewerkt. Als kind keek ik trouwens gefascineerd naar het rijden en remmen. :)

Dit is de enige foto die ik zelf heb gemaakt van de oorspronkelijke deur van de GTL8, met - voor wie heel goed kijkt - de strook glas aan de bovenzijde van de deur. Afbeelding
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor willem » 08 aug 2015 21:10

Tiktak schreef:Weet iemand wat de totale kosten zijn voor het OV in heel Nederland :?:

Uitgaande van het huidige OV-net (je kunt het natuurlijk inkrimpen of uitbreiden) gaat het aardig richting het miljard. Omgerekend over alle 17 miljoen Nederlanders kom je dan uit op 50 euro per jaar. Maar dat zijn de huidige uitgaven. Omdat de inkomsten van reizigers wegvallen moet je dat er nog bij optellen. Laten we zeggen dat het dan 100 a 150 euro per jaar per Nederlander kost.

De volgende vraag is of dit eerlijk is: een baby betaalt ook maar reist (nog) niet met het OV en een demente oudere in het verzorgingshuis doet dat ook niet meer. Toch betalen zij beiden mee. En een gezin met 3 kinderen betaalt dan 500 euro per jaar, terwijl er misschien ook een auto voor de deur staat. Vanwege dat laatste zal er geen draagvlak zijn.
En dan is het nog de vraag wat je doet met bv. een Duitser die in Nederland woont. Dat is geen Nederlander en betaalt dus niet mee, maar gebruikt hier wel het OV.

Het meest eerlijke is toch dat iemand die van A naar B wil daarvoor betaalt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor Tiktak » 09 aug 2015 17:17

willem schreef:
Tiktak schreef:Weet iemand wat de totale kosten zijn voor het OV in heel Nederland :?:

Uitgaande van het huidige OV-net (je kunt het natuurlijk inkrimpen of uitbreiden) gaat het aardig richting het miljard. Omgerekend over alle 17 miljoen Nederlanders kom je dan uit op 50 euro per jaar. Maar dat zijn de huidige uitgaven. Omdat de inkomsten van reizigers wegvallen moet je dat er nog bij optellen. Laten we zeggen dat het dan 100 a 150 euro per jaar per Nederlander kost.

De volgende vraag is of dit eerlijk is: een baby betaalt ook maar reist (nog) niet met het OV en een demente oudere in het verzorgingshuis doet dat ook niet meer. Toch betalen zij beiden mee. En een gezin met 3 kinderen betaalt dan 500 euro per jaar, terwijl er misschien ook een auto voor de deur staat. Vanwege dat laatste zal er geen draagvlak zijn.
En dan is het nog de vraag wat je doet met bv. een Duitser die in Nederland woont. Dat is geen Nederlander en betaalt dus niet mee, maar gebruikt hier wel het OV.

Het meest eerlijke is toch dat iemand die van A naar B wil daarvoor betaalt.


Kinderen tot x jaar hebben dacht ik vrij reizen. En als ik 150 euro per jaar moet betalen om met goed OV te rijden dan overweeg ik toch mijn auto weg te doen. Hiermee bespaar ik op de wegenbelasting, verzekering, brandstof en onderhoud.
Ook hiermee bereik je dat er minder auto op de wegen zijn en hierdoor het OV meer ruimte krijgt om op tijd te rijden.
Buitenlanders die in Nederland wonen betalen ook belasting. Buitenlanders die hier op vakantie zijn e.d. kunnen een dag-, week-, of maand kaart kopen ( maar meestal zijn ze hier met hun eigen wagen ).
Door niet meer te hoeven in en uit te checken gaat het in en uitstappen veel sneller.
Dus genoeg stof om over na te denken. Wie weet er meer oplossingen om zwart rijden te voorkomen al of niet uitvoerbaar.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe Trams

Berichtdoor iljitsch » 14 aug 2015 11:49

willem schreef:Laten we zeggen dat het dan 100 a 150 euro per jaar per Nederlander kost.

De volgende vraag is of dit eerlijk is: een baby betaalt ook maar reist (nog) niet met het OV en een demente oudere in het verzorgingshuis doet dat ook niet meer. Toch betalen zij beiden mee. En een gezin met 3 kinderen betaalt dan 500 euro per jaar, terwijl er misschien ook een auto voor de deur staat. Vanwege dat laatste zal er geen draagvlak zijn.
En dan is het nog de vraag wat je doet met bv. een Duitser die in Nederland woont. Dat is geen Nederlander en betaalt dus niet mee, maar gebruikt hier wel het OV.

Het meest eerlijke is toch dat iemand die van A naar B wil daarvoor betaalt.

Dat laatste ben ik met je eens, maar dat gaat je niet lukken, ook niet met privé-vervoer, wat immers de openbare weg gebruikt die ook niet per gereden/gelopen kilometer betaald wordt.

Ook heel belangrijk is de manier om de kosten door te berekenen. Bijvoorbeeld, er wordt een nieuwe polder aangelegd. De extra kosten om die polder droog te houden worden meegenomen in de totalen kosten van het hoogheemraadschap en dus omgeslagen over alle inwoners. Dus de mensen die hoog en droog wonen subsidiëren de mensen op -7 meter NAP wonen. Als iedereen de daadwerkelijke kosten van het drooghouden van de grond waar-ie op woont zou moeten betalen zou Nederland heel wat minder polders hebben.

Bij het OV heb je aan de ene kant dat bijna lege trams, treinen en bussen natuurlijk heel duur per reiziger zijn omdat de variabele kosten (personeel en energie) nu over een klein aantal reizigers omgeslagen moeten worden. In de spits zijn die variabele kosten minimaal, maar juist de vaste kosten hoog: er moet voldoende materieel zijn om al die reizigers mee te krijgen en de infrastructuur moet ook op meer/langere voertuigen berekend zijn.

Overigens mis je nog een stap in je 100 - 150 euro per Nederlander: dit is een gemiddelde, en gaat per belastingbetaler. Baby's hebben geen inkomen en betalen dus geen belasting. Bejaarden betalen relatief weinig belasting, en mensen zonder kinderen betalen netto juist meer dan degenen met hetzelfde inkomen die kinderen hebben (denk aan alle toeslagen).

Maar netto betalen dus de rijken het meest aan het openbaar vervoer, terwijl die meestal een auto hebben/gebruiken. Oneerlijk? Tja, ligt eraan hoe je het bekijkt. Zonder fatsoenlijk OV zou de randstad een soort Los Angeles zijn waar de files nog onvoorstelbaar veel erger zijn dan in Nederland en je eigenlijk alles met de auto moet doen.

Mijn insteek is dus dat subsidie om het openbaar vervoer mogelijk te maken heel goed te rechtvaardigen is, maar als het eenmaal rijdt moet wel iedere volgende reiziger zijn eigen broek op kunnen houden. Dus meer reizigers = minder subsidie, NIET meer reizigers = meer subsidie.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Discussie Zwartrijden

Berichtdoor koploper46 » 17 aug 2015 21:34

Wat mij de laatste tijd veel opvalt, de vele kaartlezers met storingen of helemaal niet werken! Hoe ervaren jullie dat?!
Ik vind het nogal frustrerend, je bent zelf ook verantwoordelijk dat je juist incheckt! Laatst zag ik niets in scherm staan en geen pieptoon, bleek wel dat die was ingecheckt, hield mijn pas bij andere paal waardoor die weer uitcheckte zucht!
koploper46
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 01 maart 2010 22:32
Woonplaats: Delft

Re: Discussie Zwartrijden

Berichtdoor Charles » 23 aug 2015 21:58

Volgens mij past een onderwerp over kaartcontrole best wel in dit topic.

Dit weekend had ik bezoek van een bevriend stel uit het oosten des lands, alwaar men zelfs nog de Zondagsrust kent :)
Ze kwamen uiteraard met eigen auto die hier in de straat geparkeerd werd, gratis parkeren (nu nog wel).
De stad in deden we dan ook per tram/randstadrail en met in- en uitchecken was het stel overigens wel bekend. Doen ze daar in oost-nederland immers ook :D Daarnaast reizen hun zo nu en dan per trein.

Tijdens een van onze tramritten kwam een controleploeg van zes man de tram in, op zich niets bijzonders eigenlijk. Echter, mijn gasten vonden die controleploeg behoorlijk grof en aggressief (hun eigen woorden) overkomen en vonden dat niet normaal is. Ik daarintegen vond dat de heren controleurs wel wat (klant)vriendelijker hadden mogen zijn, maar eigenlijk viel het best wel mee. Voor de helderheid: mijn gasten zijn achter in de dertig, dus iets jonger dan ik ben.

Dringt toch de vraag op: zijn wij hier in de randstad zulk gedrag zo normaal gaan vinden, dat het ons niet meer opvalt dat het eigenlijk juist niet normaal is zoals de controleploegen passagiers benaderen?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 887
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Discussie Zwartrijden

Berichtdoor willem » 23 aug 2015 22:51

Ten opzichte van het oosten van het land gaat het hier in het westen inderdaad wat directer en botter aan toe. Op zich zit daar niet zoveel onwil achter, maar de mentaliteit en de volksaard is hier anders dan in het oosten.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Discussie Zwartrijden

Berichtdoor iljitsch » 23 aug 2015 23:12

Charles schreef:Dringt toch de vraag op: zijn wij hier in de randstad zulk gedrag zo normaal gaan vinden

Tja, je vertelt ons niet welk gedrag de controleurs vertoonden, dus hoe kunnen we daar antwoord op geven??

Ik ben gister nog gecontroleerd en er was naar mijn mening niks op het gedrag van de controleur aan te merken.

Die reiziger die vandaag met z'n hond halte na halte totaal onnodig voor de deur in de weg bleef staan aan de andere kant...
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Discussie Zwartrijden

Berichtdoor Charles » 24 aug 2015 13:19

willem schreef:Ten opzichte van het oosten van het land gaat het hier in het westen inderdaad wat directer en botter aan toe. Op zich zit daar niet zoveel onwil achter, maar de mentaliteit en de volksaard is hier anders dan in het oosten.
Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn, inderdaad.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 887
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 22 gasten