Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 27 dec 2018 10:20

Eerste kerstdag reed ik door Rotterdam. Tram met een kerstmuts...

En ik kwam ook langs het eindpunt van tram 25. Daar stond op de tram over hoeveel minuten deze vertrok. Dat zou de HTM ook moeten doen! Zeker bij eindpunten zoals Duindorp of Kraayenstein waar vaak twee trams staan en je geen flauw idee hebt welke er als eerste gaat vertrekken.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor q-quan » 28 dec 2018 20:58

Dat doet de RET ook met haar bussen. Ook op de infoschermen binnen staat dat vaak, als deze op een beginhalte staat. Heel handig.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 29 dec 2018 08:40

iljitsch schreef:Eerste kerstdag reed ik door Rotterdam. Tram met een kerstmuts...

En ik kwam ook langs het eindpunt van tram 25. Daar stond op de tram over hoeveel minuten deze vertrok. Dat zou de HTM ook moeten doen! Zeker bij eindpunten zoals Duindorp of Kraayenstein waar vaak twee trams staan en je geen flauw idee hebt welke er als eerste gaat vertrekken.
Op zich een handig systeem. Maar als je de volgende keer opstapt te Kraayenstein of in Duindorp kan je het ook aflezen op de dienstregeling in de abri waar staat van welk perron de tram hoort te vertrekken. Online kan je dat zien op htm.nl en natuurlijk in een app als OVinfo kan je het wagennummer al zien voor vertrek. Maar dat is meer voor een kenner dan de gemiddelde consument natuurlijk...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor willem » 29 dec 2018 20:19

Met de huidige techniek is het niet zo heel moeilijk om het op de bestemmingsfilm van de tram zelf aan te geven. Als er een tram staat is natuurlijk geen punt en merk je als reiziger vanzelf wel wanneer de tram vertrekt.

Maar bijvoorbeeld bij Kraayenstein, en ook andere plaatsen, staan vaak twee trams op het eindpunt. En dan is het wel handig om te zien welke tram als eerste vertrekt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 16 jan 2019 22:54

Afgelopen anderhalve week drie keer 's ochtends langs station LvNOI laag dat er spitsversterktram lijn 2 stond: 1 x GTL, 1 x Avenio, 1 x RegioCitadis. HTM kan slecht kiezen. 8-)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor René W » 20 jan 2019 08:28

iljitsch schreef:Afgelopen anderhalve week drie keer 's ochtends langs station LvNOI laag dat er spitsversterktram lijn 2 stond: 1 x GTL, 1 x Avenio, 1 x RegioCitadis. HTM kan slecht kiezen. 8-)


In navolging van de tijdelijke GTL8-1 inzet op lijn 2K (kort traject Kraayenstein - Laan van NOI en terug) in de periode van 19 september 2018 tot en met 7 december 2018, worden er met ingang van maandag 7 januari 2019 vanwege materieeltekort tijdens de ochtend- en avondspits in beginstel twee van de vier diensten gereden door een GTL8-1. Voor deze diensten worden 3089, 3095 en 3100 gebruikt die al vanaf 19 september 2018 tijdelijk in remise Zichtenburg zijn gestald.
Tijdens de ochtendspits van maandag 7 januari 2019 zijn de 3089 en 3100 ingezet. Tijdens de middagspits zijn de 3095 en 3089 ingezet.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 25 feb 2019 18:55

Vandaag stond de 3131 lijn 6 bij LvNOI laag met z'n waarschuwingslichten aan en een ambulance en politiebusje aan de overkant van de straat...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 15 maart 2019 19:57

Ik zie op de halten van tram 9 andere type reisinformatie hangen in de abri. Bij de halten waar 2 of meerdere abri's zijn staan alleen de voorste abri reisformatie, de achterste wordt ernaar verwezen. In de reisinformatie staan opvallend geen haltevertrektijden. Er staat bij de halten waar een DRIS staat, wordt er geen haltevertrektijden geplaatst. Er wordt veel verwezen naar de HTM app of de HTM website op de mobiel, er staat ook een QR-code voor informatie van de tramlijn.

Verder in de reisformatie staan: de lijninformatie (met halten/mogelijke overstap) op de betreffende halte, lijnennetkaart van de directe halteomgeving, knooppuntinformatie, reisinformatie, reisregels, voertuiginfo (alle type trams/bus), bereikbaarheid en reisinfo in het Engels en in het Duits.

Kan iemand uitleggen waarom deze type reisinformatie zijn geplaatst in de abri? Is dit een test of een modernisering in de reisinfo?
Persoonlijk vind ik het erg kaal, weinig kleur, veel informatie (haltevertrektijden/volledige lijnennetkaart) verdwenen. Foto heb ik niet, je kan het zien bij de halten van tram 9.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor q-quan » 15 maart 2019 21:50

Hier een foto (al niet van hoge kwaliteit) van de nieuwe reisinformatie.

Een aantal voordelen:
    De gehele route (ook vorige haltes) is te zien, en toegankelijkheid/overstappen op de route
    Duidelijker waar je bent en wat de nabijgelegen haltes zijn (vooral handig bij haltes zoals Kalvermarkt/Spui/Centrum en CS laag/hoog vermoed ik)
    Duidelijkere info over regels (fiets mee in de tram, kaartjes, etc.)

Een aantal nadelen:
    Geen volledige lijnennetkaart te zien
    Geen vertrektijden te zien (dus telefoon nodig bij storing / om verder vooruit te kijken)
    Geen tijd tot volgende haltes te zien (deze informatie is ook niet makkelijk zichtbaar op internet)

Weet iemand overigens wat HTM doet met de oude informatieposters? Het zou mooi zijn om er ééntje zelf te kunnen houden, als deze anders weggegooid worden.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 15 maart 2019 23:38

Deze kaart in de halte lijkt mij geen verbetering, eerder een verslechtering (geen helel lijn net kaart, geen halte tijden, vooral grijze tinten ipv kleur zoals bij de huidige kaarten).

Lijkt mij eerder een proef van hoe het zou kunnen worden?
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 02 jul 2019 19:51

Op de htm-website staat dat de halte Rijswijkseplein/Station HS van tram 15 vanaf 20 juli 2019 (start zomerdienst) wordt opgeheven. De naastgelegen (was tijdelijk) halte Waldorpstraat/Station HS wordt in gebruik genomen en tram 15 zal daar ook stoppen. De halte is ruimer, overzichtelijker en toegankelijk voor rolstoel/rollators.

Op zich begrijpelijk, want de huidige halte moest nog aangepast worden, maar de omliggende omgeving moet ook aangepast worden en dan bedoel ik die muur bij het rode gebouw. De muur moest verschoven worden om de halteperrons breder en toegankelijk te maken. Aangezien op die plek een drukke verkeerssituatie is en moeilijk wordt om de werkzaamheden plaats te kunnen vinden, wordt de aanpassingen niet meer gedaan en de halte opgeheven.

Weet trouwens iemand of de naast-naastgelegen halte Goudriaankade ooit nog aangepast gaat worden?
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 03 jul 2019 15:04

Volgens mij was het zelfs de bedoeling dat halte Waldorpstraat de haltes Rijswijkseplein/HS én Goudriaankade ging vervangen. Echter is Goudriaankade ook een halte voor de bus en daarmee ook een overstappunt. Een combiperron tram/bus is lastig in te passen.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor OVinDelft » 05 jul 2019 15:15

Met de opheffing van halte Rijswijkseplein/Station HS wordt de overstap van lijn 15 naar alle andere tramlijnen bij Station HS wel een stuk langer. De overstap is nu al verre van ideaal omdat 15 niet op het Stationsplein komt, maar daar komt straks dan weer 100 meter extra loopafstand bij. Wellicht zou er kunnen worden overwogen om op het Zieken een nieuwe halte Rijswijkseplein voor de lijnen 1, 9, 15 en 16 te bouwen? Volgens mij heb ik ooit op oude foto's van diezelfde plek nog een halte zien liggen.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Brecht » 05 jul 2019 15:57

Op het Zieken was inderdaad een halte, ik heb er jarenlang langs mogen fietsen.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor pduvekot » 07 jul 2019 21:29

De nieuwe halte Waldorpstraat/HS moet een betere toegang geven tot de nieuwe achteringang van station HS en het nieuwe achter-stationsplein waar de bussen zullen halteren waardoor een betere overstap op die bussen mogelijk is. Het is dus niet alleen een verslechtering. Bovendien is de nieuwe halte rolstoelvriendelijk
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 07 jul 2019 22:35

Vooralsnog ziet die hele locatie er niet uit.

Ik weet niet wie over die spoorviaduct gaat, maar het kan wel een upgrade gebruiken
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 09 jul 2019 10:32

De halte Rijswijkseplein/HS wordt idd per ingang van 20 juli opgeheven en de Halte Waldorpstraat/HS Definitief in gebruik genomen

de reden zou waarschijnlijk zijn dat ze simpelweg de ruimte niet hebben op de oude locatie om deze breder en rolstoelvriendelijk te maken

idd is een Halte op het Zieken een wenselijke optie, wellicht gaat dit er ooit van komen
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Ludo » 09 jul 2019 11:37

Een halte Zieken gaat er volgens mij niet komen vanwege het daar aangelegde strengelspoor ( naar stationsplein en naar Rijswijkseweg ) een perron is hier onmogelijk.
Ludo
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 maart 2015 19:33

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 09 jul 2019 12:15

Er verdwijnen inderdaad eerder haltes dan dat ze erbij komen. Halte Bierkade is relatief dichtbij, hier kun je ook op de meeste lijnen overstappen. Dat is denk ik nu al korter dan lopen naar HS. Het enige wat minder makkelijk gaat is overstappen op lijn 11/12, ik denk echter dat de doelgroep beperkt is.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 09 jul 2019 12:23

Ludo schreef:Een halte Zieken gaat er volgens mij niet komen vanwege het daar aangelegde strengelspoor ( naar stationsplein en naar Rijswijkseweg ) een perron is hier onmogelijk.

Het zou anders wel moeten kunnen in principe. Dat perron (vanaf Bierkade naar R'wijkseplein) heeft er namelijk wel gelegen in de grasstrook, ook wel met het spoor onderlangs naar rechts. ;-)

Maar dat oude tramperron is alweer een tijdje weg. En of er nu nog genoeg ruimte in de grasstrook zou zijn voor een perron, dat is ook een vraag. E.e.a. is iets anders aangelegd en misschien wat verschoven door de jaren heen, denk aan de laatste renovatie van de Bierkade en vernieuwing van de brug aldaar.
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten