Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 08 maart 2024 18:00

Ja niet zo'n lekker dagje voor de verzekering van HTM :lol:
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor q-quan » 10 maart 2024 12:05

Vandaag veel omleidingen vanwege de CPC. Wat me vooral opvalt is dat tram 15 via de Laakkade, Leeghwaterplein en HS rijdt in plaats van de halten Goudriaankade en Waldorpstraat. Maar waarom? De CPC komt daar niet. Iets met wisselstanden op het Rijswijkseplein?
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 10 maart 2024 12:36

Waarschijnlijk is dat om extra (trein)passagiers mee te kunnen nemen vanaf HS naar het centrum of Lange Voorhout/ CS (richting start/finish van de CPC loop).
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 10 maart 2024 13:45

Dat vermoeden lijkt to worden bevestigd als je op de website van de CPC loop zelf kiijkt, en lijn 15 (naast de andere tramlijnen) wordt genoemd als mogelijkheid om vanaf HS naar het Malieveld te komen. Een andere reden kan ik ook niet bedenken.

Mijns inziens is het een gemiste kans dat HTM dit niet expliciet bij de reisinfo vermeldt. Een duidelijke verklaring bevordert begrip zou ik denken.

Gelukkig hebben we niet het dieptepunt(?) bij de reisinfo bij het spoor waar men sinds dit jaar meldt dat treinen uitvallen door een "noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling".
De dooddoener "logistieke problemen" was wellicht te specifiek. Of heeft een communicatiegoeroe bedacht dat je vooral niet over 'problemen' mag spreken.
Net zoals vertragingen niet meer bestaan, alleen langere reistijden.
https://www.rijdendetreinen.nl/statisti ... stregeling

Een mooie paradox. In een tijd met meer en meer data, meer en meer mogelijkheden op het gebied van communicatie, en (als uitgangspunt) meer en meer openheid ("open data"), wordt de gebruiker getracteerd op meer en meer mist.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 10 maart 2024 16:35

iljitsch schreef:Tja, bij je theorieles wordt dit toch erg duidelijk uitgelegd. Ik denk dat het niet zozeer is dat andere verkeersdeelnemers een tram zien komen en denken "ik heb lekker voorrang, vooruit met die geit!". Maar dat het meer is dat ze de tram niet zien/verwachten.

Waar dit ongeluk gebeurde reed de automobilist over de juliana van stolberglaan richting centrum, en de tram de andere kant op. Dit is een voorrangsweg. "Normaal" verkeer van links naar rechts van het plein zou die automobilist dus voorrang (moeten) geven. Als fietser vind ik dit een beetje een lastige plek omdat ik de aankomende auto’s pas relatief laat kan zien door al het spul midden tussen de twee weghelften.

Het probleem is dat de tram een beetje uit het niks komt tussen de beide weghelften in. Als je 'm laat ziet en dan ook nog niet doorhebt dat-ie linksaf gaat jouw weghelft kruisen dan wordt het lastig.

Maar die trambestuurder rijdt daar net weg bij de halte en gaat dus niet snel, die moet toch wel opletten op tegenliggers, ondanks z’n voorrang, lijkt me. Zicht moet ook beter zijn dan voor bijvoorbeeld een fietser omdat de tram al midden tussen de weghelften zit en de bestuurder relatief hoog zit.

Ik denk dat het hier beter zou zijn als AL het verkeer van links voorrang zou hebben, dus een voorrangsbord en haaietanden, dan zal een automobilist (fietser?) hopelijk iets beter opletten op verkeer van links in plaats van lekker doorkachelen op z’n voorrangsweg. Of zelfs een stopbord.

Overigens heb ik ook wel meegemaakt dat de tram de andere kant op gewoon stroom geeft en de haaietanden die op de rails geschilderd zijn en het voorrangsbord op de bovenleidingpaal passeert terwijl ik net aan kom fietsen en dus moet remmen voor de onterecht voorrangnemende tram.

Het gaat straks nog leuker worden als na herinrichting trams in beide richtingen langs deze kant van het plein rijden. Dus dan krijg je trams die linksom langs het plein gaan. Officieel is dit geen rotonde maar je mag er alleen rechts omheen dus het "voelt" wel als een rotonde.


Het is op zich duidelijk dat een tram daar rijdt en af gaat slaan, zeker als ie z'n richtingaanwijzer aan heeft. Zeg maar, een beetje bezig zijn met het verkeer. Waarschuwingslichten zouden het wel ietsjes fijner maken voor een ieder. Dat wel.
Ik heb zelf eens een aanrijding gehad bij vertrek vanaf een halte met waarschuwingslichten. Auto was ver zat, maar klapte toch tegen mijn tram. Hoe het kon? Ik keek gelukkig om en zag hem zijn telefoon neerleggen.

Je gaat er van uit dat de ander je moet hebben gezien gezien de grootte van zo'n tram. De tram kan moeilijk echt blijven staan tot er helemaal niks in de verte komt.

En ik hoop dat je begrijpt... dat trams en fietsen niet samen gaan. Fietsers hebben 99% van de keren schijt aan alle verkeersregels dus je kunt verwachten dat een trambestuurder ook minder gul is met voorrang aan fietsers geven. Daarnaast moeten fietsers toch vrijwel altijd remmen want zo'n tram is nou eenmaal niet snel gepasseerd, gezien zijn lengte en ja, op een gegeven moment moet hij ook gaan.
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Slagathor » 10 maart 2024 16:59

Fietsers geven inderdaad helemaal nergens om. Voetgangers ook steeds minder in een voetgangerszone; die voelen zich dan koning en keizer.

Ik heb altijd nogal te doen met de trambestuurders wanneer zich die door de kruising Rijnstraat/Bezuidenhoutseweg moeten zien te laveren. Wat een circus is het daar toch altijd. Iedereen vindt dat 'ie er voorrang heeft.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 10 maart 2024 17:29

Sja. Het is oplosbaar, als de gemeente dat wil. Simpelweg hekwerk plaatsen aan weerszijden v/d trambaan tussen de Bezuidenhoutseweg en de oversteekplaats bij het CS, minimaal 1m hoog, fysieke barrière (overwegbomen) op de Bezuidenhoutseweg voor fietsers en autoverkeer, indien noodzakelijk op de Russische manier, met uit de weg omhoog komende stalen balken. :idea:

En uiteraard verkeersonderricht herinvoeren op de basisschool :roll:

Maar dat zal wel weer teveel gevraagd zijn :evil:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 10 maart 2024 19:47

Slagathor schreef:Ik heb altijd nogal te doen met de trambestuurders wanneer zich die door de kruising Rijnstraat/Bezuidenhoutseweg moeten zien te laveren. Wat een circus is het daar toch altijd. Iedereen vindt dat 'ie er voorrang heeft.
Nou, de kruising Kalvermarkt/Spui/Grote Marktstraat is nog erger dan die tramoversteek Bezuidenhoutseweg. Maar ook de looproute van/naar de stationshal <-> Turfmarkt, langs dat bloemenstalletje, is er anders ook zo eentje. Niemand die op de trams let, men steekt gewoon de tramsporen over zonder op of om te kijken.

Admin schreef:Sja. Het is oplosbaar, als de gemeente dat wil. Simpelweg hekwerk plaatsen aan weerszijden[....] minimaal 1m hoog, fysieke barrière (overwegbomen) op de Bezuidenhoutseweg voor fietsers en autoverkeer.

En uiteraard verkeersonderricht herinvoeren op de basisschool :roll:

Maar dat zal wel weer teveel gevraagd zijn :evil:
Ik twijfel sterk of deze voorgestelde oplossing effectief zal zijn, afgaand op de hedendaagse mentaliteit. Verkeersonderricht op de basisschool?? Is dat niet primair een taak voor de ouders/opvoeders? Hoeveel ouders er reeds zijn die hun kinderen met bakfiets of auto naar school brengen en ophalen. Sja, zo leren kinderen het zeker niet en de ouders willen niet beseffen dat zijzelf de oorzaak zijn dat het onveilig en gevaarlijk is in de buurt van scholen.

Maar in een stad als Den Haag zal men snel genoeg leren om goed te fietsen en overeind te blijven met zoveel tramspoor in het wegdek. Behalve natuurlijk als men ver buiten het stadscentrum woont, in Leidschenveen of Ypenburg bijvoorbeeld.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 11 maart 2024 15:49

Ik vind dat het allemaal nog redelijk meevalt op de genoemde plekken.

Wel denk ik dat ze die bellen/lichten wat strakker af zouden moeten stellen want nu beginnen die zo lang voordat de tram er daadwerkelijk is dat de verleiding om toch nog even door te rijden veel te groot is.

Spui, ja, wat wil je, met al die tramlijnen, hier en daar een auto, fietsers die niet echt een goed alternatief voor de grotemarktstraat hebben en natuurlijk al die wandelende mensen. Dus ze hebben maar van de nood een deugd gemaakt "zoek het allemaal zelf maar uit" en dat werkt best redelijk. Tuurlijk, de trams moeten met een slakkengang rijden, dat hoort er dan bij.

Waar ik me zelf het meest aan stoor zijn fietspadberijders (niet alleen fietsers!) die het fietspad aan de verkeerde kant van de straat gebruiken. Bij straten met een vrije trambaan krijg je dat al snel als een fietser uit een zijstraat linksaf wil, maar die kan dan de trambaan niet over. Fout, maar nog te begrijpen. Maar een steeds grotere groep vat ondertussen elk fietspad als tweerichtinggeschikt op. Zelfs het prins clausviadukt waar de fietspaden echt niet breed zijn en je ofwel vrij langzaam en wellicht iets slingerend omhoog aan het puffen bent of juist met een (voor een fietser) noodgang naar beneden scheurt. Dan wil je echt geen tegenliggers.

En natuurlijk al die idioten die zonder richting aan te geven en zonder achterom te kijken ineens linksaf slaan. Wel nemen ze meestal wat snelheid terug dus dat is dan precies het moment dat ik ze passeer. Burn in hell.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 11 maart 2024 16:43

TrambestuurderAdam schreef:Het is op zich duidelijk dat een tram daar rijdt en af gaat slaan, zeker als ie z'n richtingaanwijzer aan heeft.


Ja? Dit is zo’n 40 meter voor de tramrails, geschoten vanaf ongeveer de positie van een autobestuurder.

Afbeelding

Ik heb altijd begrepen dat er met een reactietijd van 2 seconden gerekend wordt. Maar als ik nu zoek zie ik voorbeelden met een reactietijd van 1 seconde. Als de automobilist netjes 50 rijdt en inderdaad de tram pas ziet zodra-ie achter die zwarte auto verschijnt, dan kan je met 1 seconde reactietijd nog wel remmen (zo’n 30 meter nodig) maar bij 2 seconden kom je net een paar meter tekort...

En let op: dat is als de automobilist normaal oplet. De trambestuurder kan de rechterkant van de auto iets eerder zien dan dat de automobilist de tram kan zien (zij het met drie bovenleidingmasten en een boomstam in de weg) maar zodra die zich realiseert dat de auto niet of te laat gaat stoppen dan staat de tram natuurlijk ook al met z’n neus over de rijbaan, zelfs met een noodremming.

Waarschuwingslichten zouden het wel ietsjes fijner maken voor een ieder. Dat wel.


Ik denk dat een "tramstoplicht" hier de juiste keus is. Dus dat wordt eerst geel/oranje en dan rood wanneer er een tram aankomt, maar als dat niet het geval is staat het verkeerslicht uit. Zeker omdat er straks dus ook trams van rechts kunnen komen.

En ik hoop dat je begrijpt... dat trams en fietsen niet samen gaan. Fietsers hebben 99% van de keren schijt aan alle verkeersregels dus je kunt verwachten dat een trambestuurder ook minder gul is met voorrang aan fietsers geven.


Dacht het niet. Een groot deel van de fietsers zijn tieners wiens brein nog niet uitontwikkeld is. Bij trambestuurders zijn die hopelijk in de minderheid. Met een tram de voorrangsregels overtreden kan echt niet, ongeacht wat fietsers uitspoken.

Daarnaast moeten fietsers toch vrijwel altijd remmen want zo'n tram is nou eenmaal niet snel gepasseerd, gezien zijn lengte en ja, op een gegeven moment moet hij ook gaan.


Huh? Als die tram mij gewoon voorrang geeft zoals het hoort hoef ik niet te remmen.

Ik heb veel geld uitgegeven om mijn rijbewijs te halen en daarbij 40 jaar slechte fietsgewoonten af te leren, nu ik weet hoe het moet sta ik er op om voorrang te geven waar het hoort en neem ik het ook altijd als ik er recht op heb tenzij dat gevaarlijk wordt.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Slagathor » 11 maart 2024 19:44

iljitsch schreef:Waar ik me zelf het meest aan stoor zijn fietspadberijders (niet alleen fietsers!) die het fietspad aan de verkeerde kant van de straat gebruiken.


Ik heb me laten vertellen dat dit in delen van Groningen minder speelt omdat ze daar in de stad kruisingen hebben waar voor fietsers alle lichten tegelijkertijd op groen springen. Daar kun je dus als fietser diagonaal een kruising oversteken. In Den Haag kan dat niet; als je hier als fietser linksaf wilt, krijg je minimaal 2 stoplichten voor je neus. Daarmee wordt de verleiding om tegen het verkeer in te rijden groter.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 11 maart 2024 21:15

Admin schreef:Sja. Het is oplosbaar, als de gemeente dat wil. Simpelweg hekwerk plaatsen aan weerszijden v/d trambaan tussen de Bezuidenhoutseweg en de oversteekplaats bij het CS.

Maar dat zal wel weer teveel gevraagd zijn :evil:
Ik heb een beter idee, maar dat zal wel teveel gevraagd zijn inderdaad.
Mijn idee: straatstenen eruit en grind erin voor wat betreft de trambaan. En aan weerszijden een haag, net als dit het geval is aan de koekampzijde.
Meer groen in de stad en minder steen, dat wil men toch?

iljitsch schreef:Waar ik me zelf het meest aan stoor zijn fietspadberijders (niet alleen fietsers!) die het fietspad aan de verkeerde kant van de straat gebruiken.
Nou, ik kan je zeggen dat het een landelijk probleem is. Waar ik thans woon is het niet anders, zelfs op de fietsstroken langs de rijbaan zie je spookfietsers. En het zijn niet alleen jongeren, ik zie vaak genoeg ook ouders met kinderen dit doen. Evenals op het voetpad fietsen en in het voetgangersgebied in het centrum. Hoezo het goede voorbeeld geven?

Je hoeft niet de vraag te stellen hoe het zover gekomen is, want het antwoord is simpel: gebrek aan daadwerkelijke handhaving en dat al jarenlang.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Edwin » 12 maart 2024 14:31

Admin schreef:
En uiteraard verkeersonderricht herinvoeren op de basisschool :roll:

Maar dat zal wel weer teveel gevraagd zijn :evil:


Dat is er gewoon nog.... Al zijn ze dat in de puberleeftijd ook snel weer vergeten.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 12 maart 2024 18:37

Opvallend weer dat er mensen zijn die vooral naar de jeugd wijzen. Het is een probleem in alle generaties, ja veel jongeren maken zich er schuldig aan, maar ook oudere generaties tot aan de oudste generaties maken zich daar net zo schuldig aan. Het zou mij niet verbazen als in percentages het aantal jongeren dat zich hier schuldig aan is, lager is dan alle oudere generaties bij elkaar.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 12 maart 2024 19:20

Mijn ervaring is dat met name (maar niet exclusief) ouderen zeer sterk de neiging hebben om op fietspaden aan de linkerkant te lopen en geen enkel argument waarom dat een slecht idee is te accepteren.

Jongeren denken (voor zover ik kan zien) gewoon nergens over na en snappen niet dat linksaf gaan een risico is waarbij richting aangeven en over je schouder kijken mischien wel eens een goed idee kan zijn.

Kort gezegd: ouderen hebben ooit 60 jaar geleden besloten wat verstandig is en weigeren om nieuwe info te overwegen, en jongeren vinden over dingen nadenken gewoon totaal niet interessant en doen wat ze het beste uitkomt. Allebei slecht, maar op verschillende manieren.

Ik heb toen ik in de 40 was mijn rijbewijs gehaald en dat heeft me wel een nieuw perspectief op fietsen opgeleverd. Zo zie je af en toe fieters strak rechts houden en daarna links afslaan. Het zou beter zijn te doen of je automobilist bent en dus op de linkse strook voorsorteren als je linksaf wilt. (Natuurlijk hebben de fietspaden geen stroken... maar toch.)

Ik snap best wel dat voetgangers en fietsers zich niet 100% aan de verkeersregels houden. Auto's en alles wat groter is dan een auto moeten dat wel. Maar als je als fietser of voetganger de regels overtreedt moet je wel ruimte geven aan degenen die zich WEL aan de regels houden.

Dus bijvoorbeeld als een heel kruispunt een minuut stilstaat omdat de stoplichten slecht afgesteld zijn, dan toch oversteken is niet een ramp. Maar dan wel alleen op momenten dat je ander verkeer niet in de weg zit.

Maar bijvoorbeeld joggers die OP DE STRAAT lopen: rij die gewoon plat, dat soort nonsens is compleet onacceptabel. Of op zijn minst toeter naar ze zoveel als mogelijk.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor xCookiesolax » 13 maart 2024 10:54

iljitsch schreef:Kort gezegd: ouderen hebben ooit 60 jaar geleden besloten wat verstandig is en weigeren om nieuwe info te overwegen, en jongeren vinden over dingen nadenken gewoon totaal niet interessant en doen wat ze het beste uitkomt. Allebei slecht, maar op verschillende manieren.

Deze uitspraak bestaat enkel uit aannames. Alle jongeren vinden nadenken over dingen niet interessant? En alle senioren houden vast aan hun gewoontes? Dus.

iljitsch schreef:Ik snap best wel dat voetgangers en fietsers zich niet 100% aan de verkeersregels houden. Auto's en alles wat groter is dan een auto moeten dat wel. Maar als je als fietser of voetganger de regels overtreedt moet je wel ruimte geven aan degenen die zich WEL aan de regels houden.

In de meest ideale situatie houdt elke weggebruiker zich aan de geldende verkeersregels. Ga eens een uurtje bij de Zevensprong staan en kijk eens hoeveel auto's en busjes zich verkeersregels aan hun laars lappen.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 13 maart 2024 14:21

xCookiesolax schreef:Deze uitspraak bestaat enkel uit aannames. Alle jongeren vinden nadenken over dingen niet interessant? En alle senioren houden vast aan hun gewoontes?


Niet aannames, maar wat ik zie in het verkeer. Uiteraard is dit een volledige generalisatie.

In de meest ideale situatie houdt elke weggebruiker zich aan de geldende verkeersregels. Ga eens een uurtje bij de Zevensprong staan en kijk eens hoeveel auto's en busjes zich verkeersregels aan hun laars lappen.


Tja, veel regels en andere maatregelen zijn beperkender dan nodig, soms altijd, maar in elk geval in sommige situaties (als het rustig is op straat bijvoorbeeld). Als je dan langer over je reis doet en/of meer spierkracht in moet zetten, dan weet de Nederlander het al snel beter dan de regels...

Ik heb vijf jaar om de hoek gewoond bij de zevensprong en ik kan me niet gelijk grote problemen met auto’s die raar deden herinneren. (En ik heb daar vaak en lang genoeg met mijn fiets staan wachten of één van de stoplichten.) Maar ik zal nog eens goed kijken als ik weer eens in de buurt ben.

Zelf heb ik relatief weinig problemen met auto’s, die zijn over het algemeen goed voorspelbaar. (Behalve dan als ze in de weg staan, zoals net nog een militair die met zijn busje het fietspad blokkeerde in afwachting van de mogelijkheid tussen het drukke verkeer in te voegen.)

Fietsers, voetgangers (met name op het fietspad) en honden zijn lastiger, maar het ergst zijn scooters en alles wat er op lijkt.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 14 maart 2024 05:56

Kan het draadje niet beter 'Dagelijkse belevenissen naast het tramnet' gaan heten? :)
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 14 maart 2024 14:35

Chris schreef:Kan het draadje niet beter 'Dagelijkse belevenissen naast het tramnet' gaan heten? :)

Onder dat motto: net in botsing gekomen met een spookfietser bij de rotonde ’t kleine loo / reigersbergenweg. Die die ging linksaf in spook-richting en dat zag ik dus totaal niet aankomen.

In beter en meer tram-gerelateerd nieuws: daarna kwam de 3089, voorzien van een nieuwe botsneus, weer langs. 8-)
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Ontsporing

Berichtdoor Brecht » 29 maart 2024 17:01

Brecht
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten