Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor q-quan » 15 feb 2024 17:22

Ook wat ongebruikelijke bestemmingsdisplays, zoals Lijn 12 Duindorp op een Avenio.
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 15 feb 2024 18:14

Ik kreeg begin loosduinsekade ineens een lekke band met mijn fiets. Ik was onderweg naar een welbekende modeltreinwinkel want je kan nooit genoeg goederenwagons hebben. Dus ik dacht een stukje met de tram, maar werd door de iPhone op het verkeerde been gezet, die dacht dat de halte fahrenheitstraat nog operationeel was.

Ondertussen was er een aanrijding met tram 4 dus veel gedoe en ook GTLs lijn 6 op de route van 2. Op de terugweg bij halte de la reyweg zouden er 2s komen over 4 en 6 minuten (dat werd wel iets langer), en 4s over 17 en 27 minuten. Ondertussen reed er een RC "sorry geen dienst" voorbij. Is dat nou logisch? Er staan mensen bij de halte, neem die gewoon mee!

Op CS overgestapt op de bus. Dat was lekker hobbelen door de nieuwe theresiastraat, dat gaat vast nog lastiger worden naarmate de klinkers verzakken, zie ander onderwerp. Maar wel onder de indruk van het huidige busplatform op CS. Ik ken geen andere stad waar dit beter geregeld is. Zeker ook nuttig voor die internationale bussen die met een minuut ofzo van de snelweg op het belangrijkste busstation van de stad zijn. Kom daar maar eens om.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 16 feb 2024 06:48

De 'Sorry, geen dienst' kan in de middag heel goed een uitrukkende lijn 34 zijn geweest die vanaf de Elandstraat zijn dienst aanvangt richting Savornin Lohmanplein. Of het is een dienstwagen die even een stuk leeg rijdt om verderop de lijn juist mensen te vervoeren die ook al lang staan te wachten door de stremming. En weer op de terugweg op tijd te kunnen rijden.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 16 feb 2024 06:54

YC52000 schreef:Wat een leuke gebeurtenis, en dan ook nog eens een GTL tram op de Meppelwerf.
https://hovm.nl/zelfde-reclame-op-alle- ... tramtypes/

Het was zeker een leuke gebeurtenis. Lief dat hier aan is meegewerkt door verschillende HTM'ers.
Als je op het plaatje klikt kan je op de Flickr pagina nog meer foto's zien.
Afbeelding
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor TrambestuurderAdam » 16 feb 2024 15:25

iljitsch schreef:Ondertussen was er een aanrijding met tram 4 dus veel gedoe en ook GTLs lijn 6 op de route van 2. Op de terugweg bij halte de la reyweg zouden er 2s komen over 4 en 6 minuten (dat werd wel iets langer), en 4s over 17 en 27 minuten. Ondertussen reed er een RC "sorry geen dienst" voorbij. Is dat nou logisch? Er staan mensen bij de halte, neem die gewoon mee!

Idd, zoals Chris het zei. Als er meerdere trams gestremd hebben gestaan, dan is het uiterst dom om de eerste tram al mensen vanaf de eerste mogelijkheid laten meenemen. De trams erachter hobbelen leeg mee en er is geen sprake van vertraging inhalen maar juist van vertraging vergroten want het zal extra druk worden in die tram met alle gevolgen van dien. Gevolg: de dienstregeling blijft langer dan nodig ontregeld. Daarnaast moeten we niet vergeten dat het ook mensen zijn die die trams rijden. Die kunnen te maken hebben met einde dienst of pauze (denk aan de rij en rusttijden).
TrambestuurderAdam
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 aug 2011 18:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 16 feb 2024 16:07

Logisch verhaal op het detail na dat ik samen met één ander persoon op de halte zat...

Verderop stapten er ook niet gigantische hoeveelheden mensen in, waarschijnlijk ook omdat 3 geen (directe) last van de stremming had.

HTM is niet zo beroerd met bijsturing als de NS, maar er is nog wel wat ruimte voor verbetering.

Vandaag weer terug met plakspullen voor mijn fietsband en geen bijzondere belevenissen. :D
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 17 feb 2024 08:06

Als je het een logisch verhaal vindt waarom heb je er dan nog zo'n reactie op?
Als de centrale besluit een tram leeg door te sturen, met welke reden dan ook, gaat ie niet stoppen voor een Iljitsch en één ander persoon...

En lijn 4 reed om, er zullen wel even wat wagens zijn uitgevallen maar grootste kans die je hebt is dat er in de middag een uitrukker voor lijn 34 langs je reed. En die gaan bij de Noord West Buitensingel linksaf naar Loosduinen. Lijn 4 zal wel naar Kraayenstein hebben doorgereden en lijn 6 gedriehoekt aan de Volendamlaan. Dan is de impact van de stremming niet al te groot.

Om HTM met de NS bijsturing te vergelijken vindt ik wel erg overdreven. Enig vergelijk is dat ze beide reizigers vervoeren en dat op dezelfde spoorbreedte doen. Een trambedrijf is wat gemakkelijker bij te sturen dan een spoorbedrijf die door een heel land rijdt. Maar als er ergens verbetering kan plaatsvinden is het wel bij NS...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 19 feb 2024 17:02

Afbeelding
Waar is Koning Winter gebleven??
Eigen foto (2010) uit het archief.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 19 feb 2024 17:09

Charles schreef:Afbeelding
Waar is Koning Winter gebleven??
Eigen foto (2010) uit het archief.


Volgens mij is deze een aantal jaar geleden verkocht. :o
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 21 feb 2024 15:09

Weten bestuurders wel hoe ze hun richtingaanwijzers uit moeten zetten??

Vandaag een eindje fietsen. Ik reed over de laan van NOI richting Voorburg, afslaand om mee te rijden met lijn 6 richting Leidschendam. Voor het stoplicht zag ik een RC vertrekken naar Voorburg, en die had het hele eind naar die gemeente zijn richtingaanwijzers aan. Ok, gebeurt wel eens.

Maar in de loudonstraat kwam er een GTL mijn kant op rijden. Die had ook z'n knipperlichten aan. Terwijl je dan toch al drie haltes voorbij de laatste bocht bent...

In de auto gaan ze natuurlijk vanzelf uit als je uit de bocht komt. Alleen trams hebben niet zo veel verstand van bochten, daar is het wat lastig te detecteren dat het stuur weer in de rechte stand staat. :P
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 21 feb 2024 15:15

Charles schreef:Waar is Koning Winter gebleven??


Hm, even snel kijkend kom ik uit bij deze foto uit maart 2016 (!) waar er zo te zien, mits de foto op vol formaat is, het licht sneeuwde toen er voor het eerst Avenio's ingezet werden op lijn 11.

Maar in het COVID-tijdperk heeft het nog wel flink gesneeuwd. Ik heb vast wel het verhaal verteld dat ik er 30+ minuten over deed van het stuyvesantplein naar de volgende halte omdat de wielen steeds slipten en dan door de slipbeveiliging stilgezet werden. Uiteindelijk stond er iemand met een portofoon achterin en reed de bestuurdster vanuit de cabine achteruit, na het eerst vanaf achter geprobeerd te hebben.

Toch maar blijven zitten omdat het het spannendste was dat ik meegemaakt had in maanden lockdown. :D
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 21 feb 2024 16:24

iljitsch schreef:Weten bestuurders wel hoe ze hun richtingaanwijzers uit moeten zetten??

Vandaag een eindje fietsen. Ik reed over de laan van NOI richting Voorburg, afslaand om mee te rijden met lijn 6 richting Leidschendam. Voor het stoplicht zag ik een RC vertrekken naar Voorburg, en die had het hele eind naar die gemeente zijn richtingaanwijzers aan. Ok, gebeurt wel eens.

Maar in de loudonstraat kwam er een GTL mijn kant op rijden. Die had ook z'n knipperlichten aan. Terwijl je dan toch al drie haltes voorbij de laatste bocht bent...

In de auto gaan ze natuurlijk vanzelf uit als je uit de bocht komt. Alleen trams hebben niet zo veel verstand van bochten, daar is het wat lastig te detecteren dat het stuur weer in de rechte stand staat. :P


Ik zie dit altijd op de Loevesteinlaan, vraag me af of ze het oprecht vergeten.
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 21 feb 2024 22:53

Een paar maanden geleden maakte ik een grapje (waarvan ik hoopte dat dit ooit werkelijkheid zou worden) over het halen van een PCC-tram uit Brussel.
Nu lees ik dat er daadwerkelijk plannen zijn om een Brusselse PCC op lijn 11 te laten rijden, ter ere van 75 jaar PCC, en nog veel meer.

Alles staat in deze brochure: https://hovm.nl/wp-content/uploads/2024 ... versie.pdf
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 22 feb 2024 14:21

Het zou niet verkeerd zijn als de modeltreinfabrikanten ter gelegenheid hiervan één of meer PCC-modellen uitbrengen!
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 22 feb 2024 17:13

Dat kan! Mits je een flinke zak geld meeneemt voor de R&D én een minimum aantal koopt*. Uiteraard allemaal voor jouw risico :roll:

* Halling ging de RR-wagens pas maken nadat de Wapstad er minimaal 800 had besteld. Gezien de huidige stand v/d hobby zal je nu wel minimaal 1000 stuks moeten kopen voor men in Wenen interesse heeft. :geek:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 08 maart 2024 12:32

Flinke klap bij het stuyvesantplein... ik dacht: tram die noodremming maakt. Klopt, maar dat verklaarde de klap niet volledig:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig zat ik er niet in! Na een minut of 5 a 10 vertrokken de passagiers. Bestuurders van de tram en de auto waren flink in de weer met papieren invullen. Na 15 minuten kwam er een HTM-auto. Na een half uur vertrok de tram zonder problemen.

Verbaast me wel dat zowel de automobilist als de trambestuurder het zover hebben laten komen. De auto raakte de tram aan de rechterkant, dus de tram was al flink ver de bocht door.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 08 maart 2024 12:59

Tja zeg. En hop, weer een tram voor reparatie naar de werkplaats. Ik hoop dat ze nog wat neuzen en bumpers hebben liggen. ;)
joostvansurksum
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor mibia » 08 maart 2024 13:23

ik vraag me altijd af, of het autoverkeer de voorrangsregels wel weet binnen de bebouwde kom ivm tramverkeer....buiten het feit dat men de ander voorrang vaak niet gunt.Het is vaak niet nodig, maar geeft voor iedereen zoveel onnodig gedoe.
op Youtube volg ik vaak de tramritten over de schouder van de HTM bestuurder met hun cam en zie je heel vaak mensen dingen doen, die niet handig zijn en alle gevolgen van dien. Gelukkig anderzijds zie ook gedrag zoals het wel moet met elkander in het verkeer.
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 08 maart 2024 14:13

Tja, bij je theorieles wordt dit toch erg duidelijk uitgelegd. Ik denk dat het niet zozeer is dat andere verkeersdeelnemers een tram zien komen en denken "ik heb lekker voorrang, vooruit met die geit!". Maar dat het meer is dat ze de tram niet zien/verwachten.

Waar dit ongeluk gebeurde reed de automobilist over de juliana van stolberglaan richting centrum, en de tram de andere kant op. Dit is een voorrangsweg. "Normaal" verkeer van links naar rechts van het plein zou die automobilist dus voorrang (moeten) geven. Als fietser vind ik dit een beetje een lastige plek omdat ik de aankomende auto’s pas relatief laat kan zien door al het spul midden tussen de twee weghelften.

Het probleem is dat de tram een beetje uit het niks komt tussen de beide weghelften in. Als je 'm laat ziet en dan ook nog niet doorhebt dat-ie linksaf gaat jouw weghelft kruisen dan wordt het lastig.

Maar die trambestuurder rijdt daar net weg bij de halte en gaat dus niet snel, die moet toch wel opletten op tegenliggers, ondanks z’n voorrang, lijkt me. Zicht moet ook beter zijn dan voor bijvoorbeeld een fietser omdat de tram al midden tussen de weghelften zit en de bestuurder relatief hoog zit.

Ik denk dat het hier beter zou zijn als AL het verkeer van links voorrang zou hebben, dus een voorrangsbord en haaietanden, dan zal een automobilist (fietser?) hopelijk iets beter opletten op verkeer van links in plaats van lekker doorkachelen op z’n voorrangsweg. Of zelfs een stopbord.

Overigens heb ik ook wel meegemaakt dat de tram de andere kant op gewoon stroom geeft en de haaietanden die op de rails geschilderd zijn en het voorrangsbord op de bovenleidingpaal passeert terwijl ik net aan kom fietsen en dus moet remmen voor de onterecht voorrangnemende tram.

Het gaat straks nog leuker worden als na herinrichting trams in beide richtingen langs deze kant van het plein rijden. Dus dan krijg je trams die linksom langs het plein gaan. Officieel is dit geen rotonde maar je mag er alleen rechts omheen dus het "voelt" wel als een rotonde.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten