Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 19 jan 2016 15:28

Tot mijn niet onaanzienlijke verbazing kwam ik de AV 5035 voor station Laan van NOI tegen met als bestemming "2 strandexpress noorderstrand":

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 19 jan 2016 17:30

Die was ff helemaal de weg kwijt :p
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 20 jan 2016 08:21

Ik zag hem ook langskomen op CS, het gaf wel wat verwarring voor de reizigers :D
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 20 jan 2016 10:04

En stel dat-ie daar echt heen zou willen en dan niet van de omleidingsroute van CS hoog naar Kalvermarkt gebruik kan maken, dan moet-ie dus over CS, door de tramtunnel en dan bij de Monstersestraat de route van lijn 11 op langs HS en dan pas verder via de route van 9, nogmaals CS passerend. Of bij de Monstersestraat rechtsaf en over de route van 11 en dan via de Duinstraat naar de route van lijn 1.

Je kan natuurlijk ook gewoon de bus nemen, die nagenoeg in een rechte lijn van LvNOI naar Scheveningen rijdt...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 21 jan 2016 01:58

iljitsch schreef:Tot mijn niet onaanzienlijke verbazing kwam ik de AV 5035 voor station Laan van NOI tegen met als bestemming "2 strandexpress noorderstrand":

Afbeelding


Dit is een opleidingsvoertuig, de 5035 is nog niet vrij gegeven voor exploitatie namelijk.
En dat er Strandexpress opstaat is gewoon het spelen van de richtingfilms van de bestuurders ;)
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 22 jan 2016 01:49

Sommige GTL trams hebben nog van die knoppen naast de deuren. Heb al veel mensen gezien die geen moeite doen om die te zoeken en blijven voor de deur wachten.... hopende dat die vanzelf opengaat
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor xCookiesolax » 22 jan 2016 11:06

YC52000 schreef:Sommige GTL trams hebben nog van die knoppen naast de deuren. Heb al veel mensen gezien die geen moeite doen om die te zoeken en blijven voor de deur wachten.... hopende dat die vanzelf opengaat

Dit is bij de 3100 serie (en de 3055) inderdaad het geval. Best vreemd want dit was vroeger ook zo bij de 3000 serie toen daar nog de originele deuren in zaten. Is de reiziger over het algemeen minder bekend geworde met railvoertuigen? Ik weet wel dat het een tijdje gebruikelijk was bij de HTM om alle deuren te openen bij het halteren en dat men nu ervoor kiest om deze slechts alleen te ontgrendelen. Misschien weet iemand anders op het forum hier meer over.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor willem » 22 jan 2016 16:30

xCookiesolax schreef: Is de reiziger over het algemeen minder bekend geworde met railvoertuigen? Ik weet wel dat het een tijdje gebruikelijk was bij de HTM om alle deuren te openen bij het halteren en dat men nu ervoor kiest om deze slechts alleen te ontgrendelen.

De reiziger is dat misschien ontwend, maar vooral verwend.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 22 jan 2016 17:15

In de winter is het natuurlijk wel prettig dat de deuren niet onnodig open gaan. Aan de andere kant scheelt dit met name bij de GTL weer een seconde omdat de reizigers nu op de knop moeten drukken. Bij de lagevloertrams kan je al voor de tram stopt op de knop duwen en gaat de deur gelijk als-ie ontgrendeld wordt open. Bij de binnenknop, in elk geval. Heb het nooit met de buitenknop geprobeerd. :-)

Als het koud is wil ik nog wel eens op de sluitknop duwen in de trein, daar kunnen mensen aardig van in de war raken...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 23 jan 2016 17:42

Ik zit nu in lijn 4 (de 4032) richting Uithof in de tramtunnel tussen Spui en Grote Marktstraat al bijna een kwartier. Blijkbaar heeft de politie de Prinsengracht en de Lijnbaan afgezet en we staan vooralsnog voor een rood sein.

Oh, nu mogen we doorrijden van de politie.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 23 jan 2016 18:05

Bij de Lange Lombardstraat stond een hoop politie, maar verder geen idee wat er aan de hand was...

Op de heenweg vanmiddag ook al weer wat: een lijn 12 rijdt heel langzaam van de Regentesselaan de Teijlerstraat in. De bestuurder heeft zijn hoofd uit het raam en kijkt achteruit. Blijkt een auto tussen de kruising en het eerste parkeervak geparkeerd te hebben, en net niet helemaal strak aan de stoep. Ook niet overdreven ver, en het is geen grote auto. Toch gaat de eerste bak er maar met een centimeter of tien speling langs. Maar de middenbak dus niet: nog voor die half voorbij is is de speling nog maar een paar centimeter. Tram dus achteruit zodat auto's de Regentesselaan net door kunnen via de fietsstrook. En na een aantal minuten met geregeld getoeter (of noem je dat anders bij een tram?) komt de eigenaresse van de auto opdraven, rijdt weg en de tram kan verder.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WeKra » 23 jan 2016 18:35

iljitsch schreef:Ik zit nu in lijn 4 (de 4032) richting Uithof in de tramtunnel tussen Spui en Grote Marktstraat al bijna een kwartier. Blijkbaar heeft de politie de Prinsengracht en de Lijnbaan afgezet en we staan vooralsnog voor een rood sein.


Bommelding, loos alarm.

iljitsch schreef:Bij de Lange Lombardstraat stond een hoop politie, maar verder geen idee wat er aan de hand was...

...En na een aantal minuten met geregeld getoeter (of noem je dat anders bij een tram?)


Haha. Fluiten, dat noemen we fluiten.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 23 jan 2016 19:08

GTL, RC en AV hebben toch geen installaties die op perslucht werken aan boord?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WeKra » 23 jan 2016 22:52

Nou, behalve de fluit voor GTL en RC niet. Wanneer je fluit in de GTL, hoor je achter je hoofd ook duidelijk een motor/pompje draaien. Of de AV nog een extra fluit heeft afgezien van die hysterische bel weet ik (nog) niet.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 24 jan 2016 19:53

Die bel bij een Avenio lijkt mij uit die "toeter" die onderaan de cabine hangt te komen, en dus elektronisch. Dus wellicht dat elk geluid er in geprogrammeerd kan worden. Is nog de vraag of er inderdaad bij de Avenio voorzien is in de optie van een buitenlijnfluit.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor René W » 25 jan 2016 16:02

Volgens mij heeft de Avenio een (digitale) fluit.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor tetje » 25 jan 2016 21:31

wattman schreef:Dus wellicht dat elk geluid er in geprogrammeerd kan worden.

Wacht maar, komende zomer komt er een IJscomuziekje in gesponsord door Florencia...
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 28 jan 2016 09:36

Vanuit Scheveningen via Duinstraat - Statenkwartier - World Forum - Scheveningseweg reden vanochtend extra trams als lijn 97 "Congresvervoer" (o.a. 3131). Zal wel te maken hebben met het jaarlijkse THIMUR congres in World Forum (is t/m vrijdag).
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 29 jan 2016 22:39

wattman schreef:Vanuit Scheveningen via Duinstraat - Statenkwartier - World Forum - Scheveningseweg reden vanochtend extra trams als lijn 97 "Congresvervoer" (o.a. 3131). Zal wel te maken hebben met het jaarlijkse THIMUR congres in World Forum (is t/m vrijdag).


Ja klopt, in de ochtend en middag rijden er een paar extra trams ivm THIMUR congres
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 30 jan 2016 08:28

Gisteren (vrijdag 29/1) nog even gekeken bij de afvoer na het einde van het congres. Rond 16:45 stonden de 3045, 3125en 3076 opgesteld op de Eisenhowerlaan (halte World Forum). Deze zijn ingezet richting centrum. De 3131 had waarschijnlijk al een rondje gereden en kwam 17:05 uur op de Eisenhowerlaan om vervolgens met medeneming van passagiers in te rukken naar Scheveningen. Typisch genoeg voerde deze tram zowel 's ochtends als 's avonds lijn 95, i.p.v. 97.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten