Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 20 jul 2019 10:52

Deze zaterdagmorgen is er geen tramverkeer en ook geen busverkeer mogelijk in het centrum.
Alleen de tramtunnel is niet gestremd. Oorzaak is een omver gereden bvl-mast door een vrachtautobestuurder.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 20 jul 2019 13:57

[omleidingen vanwege werkzaamheden Delftselaan later in augustus]
WKZH5A schreef:Tram 12 misschien ook, alleen ik denk dat voor tram 12 beter is om na de halte Loosduinseweg via de halte De la Reyweg van 2 en 4 naar de halte Monstersestraat van 2 en 4 gaat rijden en dat als eindpunt heeft, zodat de reizigers van tram 11 en 12 over kunnen stappen op de pendelbussen, die rijdt tussen Monstersestraat en HS. Tram 12 rijdt na de halte Monstersestraat leeg verder naar de Grote Kerk om daar te keren.

Heeft het nut om leeg te rijden? Zo moeten bijvoorbeeld passagiers die naar het Westeinde-ziekenhuis willen een keer extra overstappen. En tot halte Brouwersgracht zit je toch achter trams die wel moeten stoppen dus sneller zal het niet zijn.

Als 12 ingekort wordt tot Monstersestraat, grote kerk of ergens er tussenin, dan zou ik zeggen dat 6 niet na de tramtunnel via de route van 4 moet gaan rijden. Dat heeft minimale toegevoegde waarde omdat 4 daar immers al rijdt. :D

Een betere optie zou zijn om 6 via z'n normale route naar het Hobbemaplein te laten rijden en dan daar af te slaan richting HS. Zo bedien je een stuk van de route van 6 wat anders niet bediend zou worden en blijft de haagse markt zowel vanuit het centrum als vanuit de richting HS bereikbaar.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 20 jul 2019 14:44

Tram 6 naar HS lijkt mij geen goed idee, want dan gaat de normale reiziger in o.a. Leidschendam niet meer snappen waar die naar toe gaat en daarnaast de tram kan gewoon naar Leyenburg, dus gewoon via 4 omrijden. Ik vergis me nog, want het stuk tussen Haagse Markt en Brouwersgracht van 6 wordt niet meer bediend en de wissels bij Haagse Markt wordt niet gebruikt, dan zou tram 12 met een bijzondere omleidingsroute kunnen rijden van HS via Grote Kerk naar Loosduinseweg (volgens Chris beschreven). Waarschijnlijk worden er extra trams ingezet op dat traject, omdat tram 11 daar niet rijdt.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 20 jul 2019 16:22

Dat is ook een optie, maar 6 via 4 en 11 / 12 ingekort zou geen goede optie zijn omdat je zo onnodig een hoop haltes niet bedient.

Maar: hoeveel mensen reizen er van Stuyvesantplein en verder naar De La Reyweg en verder of omgekeerd? Niet zo veel, lijkt me. Als je lijnen gaat veranderen zijn er altijd mensen die last hebben en daarbinnen weer die het niet wisten, doe je niks aan. Dan kan je het beste zoveel mogelijk haltes zo goed mogelijk bedienen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 20 jul 2019 18:29

Bij stremming v/h sporencomplex Delftselaan lijkt me de volgende omleidingsroutes/lijnkoppeling logisch:

  • Lijn 12 met AV (als dat kan) via de Monstersestraat overgaan op lijn 11 -> Scheveningen (en weer terug natuurlijk) Resterende traject opheffen.
  • Lijn 6 opheffen op samenloopdeel met lijn 4, 6K van L'dam-Noord normale route naar Hobbemaplein, dan via Parallelweg naar HS. Overstappers op CS of in de tunnel op/van lijn 4.

Hiermee worden zoveel mogelijk haltes door de normale lijnen bediend en verliest alleen de omgeving v/h Paul Krugerplein z'n tram.

Uiteraard onder voorbehoud dat ik snap welke trajecten er op welk moment uit liggen, ik ben ook geen 20 meer! :lol:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 20 jul 2019 20:47

Ik denk niet dat een Avenio het gaat redden de De Gheijnstraat en de Teijlerstraat door te komen zonder parkeerplaatsen op te offeren. Als voormalig inwoner van die laatste straat heb ik het regelmatig meegemaakt dat er een extra auto aan het eind van de straat stond en de tram er vervolgens niet meer langs kon.

Vergeet niet dat de Avenio niet alleen breder is dan de GTL, maar de GTL zwenkt naar binnen de bocht in omdat de wielen onder de bakovergangen zitten, terwijl een Avenio naar buiten zwenkt omdat de wielen midden onder de bakken zitten.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 21 jul 2019 04:58

Met de omleidingen die ik beschreef worden zoveel mogelijk haltes die tijdelijk verlaten zijn toch bediend. Alleen Delftselaan, Paul Krugerplein en Nunspeetlaan hebben dan geen tramverkeer.
Plannen zijn al bekend en diensten gemaakt vandaar ik kon melden wat er gaat spelen. Weet alleen nog niet wat er aan en of Rail Vervangend Vervoer gaat rijden.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 21 jul 2019 07:51

Iets voor de detaillisten. De 4050 werd al langer geleden voorzien van een nieuw model knoppen voor het openen van de deuren voor de passagiers. Inmiddels heb ik dit model ook waargenomen op de 4005 en 4013.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor HaagsePeter » 21 jul 2019 12:12

Chris schreef:De Regio Citadis kan al ruim een jaar door bijna heel het centrum. Alleen het gedeelte Kerkplein - Buitenhof mogen ze niet komen.[..]

Nu meen ik te herinneren dat na de vervanging van de sporen rond de Grote Kerk alleen de bogen op het buitenhof een probleem zouden zijn. Men kon die vorig jaar echter niet vervangen vanwege een te krappe planning/uitloop van werkzaamheden.
Schetst mijn verbazing dat er de afgelopen weken aan die bogen op het buitenhof wordt gewerkt: bestrating wordt vernieuwd en de rubber stroken naast de rails ook. Maar men past de bogen niet gelijk aan.. is dat niet wat vreemd?
Laatst bijgewerkt door HaagsePeter op 22 jul 2019 18:43, in totaal 1 keer bewerkt
HaagsePeter
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor KevinRandstadrail » 21 jul 2019 14:55

Misschien lag het aan de ondergrond en niet aan de bogen zelf. Maar je hebt gelijk ik zou ook de bogen eerst checken.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 22 jul 2019 10:57

Er is volgens mij wel eens per ongeluk een RR of AV van af het Buitenhof / Hofweg doorgereden tot de Torenstraat / Veenkade.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor pduvekot » 22 jul 2019 15:50

Dat de Avenio niet door mag rijden bij het Kerkplein komt niet door de bogen op het Buitenhof maar doordat de ondergrond van de rails voor het oude stadhuis niet geschikt is voor de karakteristieke trillingen van de Avenio en men bang was voor scheuren. E.e.a. zou nader onderzocht worden, o.a. de dikte van de rubbermatten die daar moeten worden aangebracht.
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor hharry » 22 jul 2019 22:02

Admin schreef:Bij stremming v/h sporencomplex Delftselaan lijkt me de volgende omleidingsroutes/lijnkoppeling logisch:

  • Lijn 12 met AV (als dat kan) via de Monstersestraat overgaan op lijn 11 -> Scheveningen (en weer terug natuurlijk) Resterende traject opheffen.
  • Lijn 6 opheffen op samenloopdeel met lijn 4, 6K van L'dam-Noord normale route naar Hobbemaplein, dan via Parallelweg naar HS. Overstappers op CS of in de tunnel op/van lijn 4.

Hiermee worden zoveel mogelijk haltes door de normale lijnen bediend en verliest alleen de omgeving v/h Paul Krugerplein z'n tram.

Uiteraard onder voorbehoud dat ik snap welke trajecten er op welk moment uit liggen, ik ben ook geen 20 meer! :lol:


Waarom niet:
Lijn 11 inkorten Scheveningen-Loosduinseweg.
Lijn 18 (6+12) Leidschendam-Duindorp via Loosduinsweg.
Lijn 12 HS-Kerkplein.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 23 jul 2019 09:56

pduvekot schreef:Dat de Avenio niet door mag rijden bij het Kerkplein komt niet door de bogen op het Buitenhof maar doordat de ondergrond van de rails voor het oude stadhuis niet geschikt is voor de karakteristieke trillingen van de Avenio en men bang was voor scheuren. E.e.a. zou nader onderzocht worden, o.a. de dikte van de rubbermatten die daar moeten worden aangebracht.
Avenio is wel daar toegelaten. Regio Citadis niet tussen Buitenhof en Kerkplein. Gemeente vond de werkzaamheden te lang duren en HTM kreeg geen toestemming om het laatste stuk te vernieuwen.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 23 jul 2019 09:59

hharry schreef:
Admin schreef:Bij stremming v/h sporencomplex Delftselaan lijkt me de volgende omleidingsroutes/lijnkoppeling logisch:

  • Lijn 12 met AV (als dat kan) via de Monstersestraat overgaan op lijn 11 -> Scheveningen (en weer terug natuurlijk) Resterende traject opheffen.
  • Lijn 6 opheffen op samenloopdeel met lijn 4, 6K van L'dam-Noord normale route naar Hobbemaplein, dan via Parallelweg naar HS. Overstappers op CS of in de tunnel op/van lijn 4.

Hiermee worden zoveel mogelijk haltes door de normale lijnen bediend en verliest alleen de omgeving v/h Paul Krugerplein z'n tram.

Uiteraard onder voorbehoud dat ik snap welke trajecten er op welk moment uit liggen, ik ben ook geen 20 meer! :lol:


Waarom niet:
Lijn 11 inkorten Scheveningen-Loosduinseweg.
Lijn 18 (6+12) Leidschendam-Duindorp via Loosduinsweg.
Lijn 12 HS-Kerkplein.
Op die laatste lijn zit denk ik echt geen hond te wachten en je benadeelt de normale lijn 6 en 12 reizigers er mee die normaal door rijden. En daarbij zie ik totaal geen reiswinst in je plan ten opzichten van de geplande omleidingen.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 23 jul 2019 12:02

Je hebt natuurlijk de reizigers die gebruik maken van de haltes van 12 tussen Duindorp en de Loosduinseweg. Niet idioot veel (tenzij het heel warm wordt en iedereen naar het strand wil...) maar meer dan één hond. 8-)

Het rotte is natuurlijk dat het niet mogelijk is om 11 en 12 bij HS te krijgen op een redelijke manier met de wissels bij de Delftselaan uit de roulatie. Het plan van 12 via 2, grote kerk, 6 naar HS te laten rijden is wel een goede omdat je zo zoveel mogelijk haltes bedient, maar nou niet de vlotste manier om van Duindorp bij HS te komen...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 24 jul 2019 23:36

Tis maar voor een week...
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 06 aug 2019 14:09

Afbeelding

Er stapten trouwens heel wat mensen uit, misschien helemaal geen slecht idee om het deel van Den Haag dat door RR bediend wordt een betere aansluiting op HS te geven...

Ik zag overigens bij de Wouwermanstraat een aantal mensen bezig de rails waar nu naast 11 en 12 ook 2 en 4 over rijden op aan het meten. Vraag me af of daar problemen zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 07 aug 2019 13:23

iljitsch schreef:Ik zag overigens bij de Wouwermanstraat een aantal mensen bezig de rails waar nu naast 11 en 12 ook 2 en 4 over rijden op aan het meten. Vraag me af of daar problemen zijn.


Vermoedelijk reguliere meetwerkzaamheden. Er wordt van alles en nog wat met regelmaat gemeten.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor hharry » 07 aug 2019 19:37

Chris schreef:
hharry schreef:
Admin schreef:Bij stremming v/h sporencomplex Delftselaan lijkt me de volgende omleidingsroutes/lijnkoppeling logisch:

  • Lijn 12 met AV (als dat kan) via de Monstersestraat overgaan op lijn 11 -> Scheveningen (en weer terug natuurlijk) Resterende traject opheffen.
  • Lijn 6 opheffen op samenloopdeel met lijn 4, 6K van L'dam-Noord normale route naar Hobbemaplein, dan via Parallelweg naar HS. Overstappers op CS of in de tunnel op/van lijn 4.

Hiermee worden zoveel mogelijk haltes door de normale lijnen bediend en verliest alleen de omgeving v/h Paul Krugerplein z'n tram.

Uiteraard onder voorbehoud dat ik snap welke trajecten er op welk moment uit liggen, ik ben ook geen 20 meer! :lol:


Waarom niet:
Lijn 11 inkorten Scheveningen-Loosduinseweg.
Lijn 18 (6+12) Leidschendam-Duindorp via Loosduinsweg.
Lijn 12 HS-Kerkplein.
Op die laatste lijn zit denk ik echt geen hond te wachten en je benadeelt de normale lijn 6 en 12 reizigers er mee die normaal door rijden. En daarbij zie ik totaal geen reiswinst in je plan ten opzichten van de geplande omleidingen.


Met lijn 12 bedoel ik HS-Hobbemaplein-Kerplein.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten