Hangt af v/d kosten, lijkt me. Grote kans dat het niet meer loont en een ander voertuig goedkoper om te bouwen is. De eerste lichting Regiocitadis aan Kassel is inmiddels ook al 20 jaar oud,
en al voorzien van 750V apparatuur. Ongetwijfeld kan je ook elders in Europa wel slagen voor een geschikte tram, maar de vraag is in hoeverre de HTM zit te wachten op een rare exoot op hun netwerk. Spoiler: niet
De Buitenlijners kunnen in theorie op 750V rijden, maar de 57 heeft ooit een 600V compressor gekregen, dus dan moet die weer terug-vervangen worden. De 58 is al eens in Nieuwegein geweest, ook daar rijdt men op 750V.
De 1315 is een apart verhaal, men heeft daar een step-down-converter ingezet, die uit de 750V een stabiele 600V maakt. Dat kost ruimte en in een meettram kun je dat wel wegwerken, maar een rijdend restaurant heeft gewoon alle plaatsen nodig voor betalende reizigers/gasten/eters. Nu is het wel zo dat de techniek niet heeft stilgezeten en je nu in de ruimte die de 1315 step-down-converter nodig heeft voor 1 tractie-installatie je anno nu redelijk makkelijk er 2 in kwijt kunt. Maar mijn verwachting is dat de 1315 nog lang nadat de 3055 is gesloopt z'n rondjes maakt op het HTM netwerk. En mogelijk ook andere tramnetwerken in binnen- en/of buitenland.