Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 04 jul 2017 17:27

Geen straatnaam, maar ook een leuke: er zijn drie haltes "World Forum": bushalte 21, 1x tramhalte op het stilgelegde traject ex-lijn 10, en dan op lijn 1. De nabij de tramhalte World Forum gelegen halte op het stilgelegde tramtraject heet dan weer Johan de Wittlaan.
Zie nog het kaartje voor de omleiding van lijn 16.
https://www.htm.nl/media/493027/platteg ... de-bal.pdf
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 07 jul 2017 13:03

Ging naar CS om mn fiets op te halen.

Er kwam een tram vanuit de Lekstraat richting CS, en ik hoorde een vreemde gebonk getik... of iets wat daarop lijkt.

Zag vervolgens een hele deuk in een wisseltong

Afbeelding

Op de foto lijkt het minder erg trouwens
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor hharry » 07 jul 2017 19:58

tjitte21 schreef:Laan van Nieuw Oost-Indië bijvoorbeeld: halte van lijn 24 in de Theresiastraat en een halte op de Bezuidenhoutseweg voor lijnen 43,44. En ken er nog wel meer


Als er dubbele haltenamen zijn, worden ze op google-maps -noord & -zuid of -west & -oost genoemd.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor willem » 07 jul 2017 20:27

In Amsterdam lossen ze dat op door twee straatnamen te gebruiken. Dan krijg je haltenamen als Laan van NOI/Theresiastraat.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor lcyerbanga3 » 08 jul 2017 12:10

Doen ze bij een aantal haltes ook hoor in Den Haag, bijvoorbeeld HS/Rijswijkseplein.
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 08 jul 2017 14:18

hharry schreef:Als er dubbele haltenamen zijn, worden ze op google-maps -noord & -zuid of -west & -oost genoemd.

In de OV9292 app ook.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Edwin » 26 jul 2017 12:37

De nieuwe rails op de Laan van Hoornwijck ligt thv de halte. Ligt wel erg recht t.o.v. het viaduct. Ik ben nieuwsgierig hoe ze dat aan gaan sluiten. (helaas geen foto's; reed er met de auto langs)

Hoe men het ook gaat doen, het gaat wel allemaal in augustus gebeuren....

Vanaf vrijdag 25 tot en met zondag 27 augustus wordt de trambaan verlegd. Deze komt naast de rijbaan
richting Ypenburg te liggen. In dit weekend rijdt tram 15 (Den Haag CS-Nootdorp) niet. Er worden bussen
ingezet die de route van de tram rijden. Vanaf maandag 28 augustus rijdt de tram weer de normale
dienstregeling

http://www.ypenburg.nu/media/com_form2content/documents/c9/a1994/f96/2017-07%20Facthsteet%20werkzaamheden%20Laan%20van%20Hoornwijck.pdf
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 26 jul 2017 12:50

Edwin schreef:De nieuwe rails op de Laan van Hoornwijck ligt thv de halte. Ligt wel erg recht t.o.v. het viaduct. Ik ben nieuwsgierig hoe ze dat aan gaan sluiten. (helaas geen foto's; reed er met de auto langs)

Het lijkt inderdaad een krappe bocht, maar als je dichterbij staat of vanuit de tram kijkt kan het wel zo aangelegd worden. De tram rijdt (vanuit Rijswijk) het viaduct af en dan meteen met een bocht naar rechts naar beneden, een klein hellinkje af. Het lijkt goed te doen.

Komende weken gaan we het zien. ;-)
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor pduvekot » 26 jul 2017 15:38

Ik kwam er gister in de tram langs en ik vond het ook wel erg krap! Maar dat vond ik ook van de bochten bij de halte Beatrixkwartier en dat gaat al jaren goed. Een tram die van een viaduct afkomt maakt wel snelheid dus ik blijf het spannend vinden...
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Edwin » 26 jul 2017 21:26

pduvekot schreef:Ik kwam er gister in de tram langs en ik vond het ook wel erg krap! Maar dat vond ik ook van de bochten bij de halte Beatrixkwartier en dat gaat al jaren goed. Een tram die van een viaduct afkomt maakt wel snelheid dus ik blijf het spannend vinden...


Als die tram te hard naar beneden komt en de rails uit schiet, kan'ie gewoon via de andere kant terug.... Voordeel van 2-richting wagens ;)
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor joostvansurksum » 26 jul 2017 21:37

Wat extra verkanting helpt wel voor de snelheid. :mrgreen:
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 27 jul 2017 10:17

Gewoon extra wieltjes aan de onderkant van de rails, werkt ook goed voor achtbanen!
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Edwin » 27 jul 2017 13:09

iljitsch schreef:Gewoon extra wieltjes aan de onderkant van de rails, werkt ook goed voor achtbanen!


Bezoekers voor Drievliet hier uitstappen......
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 27 jul 2017 14:39

Edwin schreef:
iljitsch schreef:Gewoon extra wieltjes aan de onderkant van de rails, werkt ook goed voor achtbanen!

Bezoekers voor Drievliet hier uitstappen......

En een pendelbusje maakt het geheel compleet.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WeKra » 28 jul 2017 00:42

Het huidige knikje tussen het viaduct en de halte is ook met vakbaan-snelheid te berijden, alhoewel sterk afgeraden met de Avenio; ging met een GTL wat soepeler. Vermoed dat het nieuwe knikje zelfs nog wat comfortabeler wordt (ten opzichte van de huidige) aangezien het verse spoorstaven zijn.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 09 aug 2017 19:17

richard1074; 02 jul 2017 20:35 schreef:Op het CS is nu het middenperron in gebruik. Konden ze daar nu even geen huisje neerzetten tegen de wind ? Je staat dar helemaal open. Men blijft nu staan op de andere perrons en lopen naar het midden op het laatste moment. Niet echt veilig.

PAV; 02 jul 2017 21:19 schreef:Sowieso is alleen het perron aan de ministeriezijde van de Rijnstraat voorzien van abri's en bankjes. Dus de tramhaltes zijn niet bepaald prettige plekken om op je tram te wachten. Voordeel van het halteren aan het middenperron is dat er niet meer zulke lange tramfiles zullen ontstaan. Heb er wel eens 4 trams achter elkaar zien staan. Van iedere lijn een wagen. Dat schoot al helemaal niet op.

Vandaag en morgen zijn/worden 3 nieuwe abri's geplaatst op het middenperron van lijn 17. De abri's worden los geleverd en bij de halte in elkaar gezet. De onderplaat en kabels voor elektra zijn al in eind juni geplaatst.

Het perron aan de ministeriezijde is enkele weken geleden deels heringericht en zijn er een aantal grijszwarte betonnen bankjes geplaatst. Deze bankjes staan achter de huidige abri's. Mogelijk worden de 6 abri's verwijderd en worden de informatievoorziening en/of abri's geplaatst achter de bankjes en gemonteerd op de achterperronbanden. We zullen op korte termijn zien.

Op CS/Schedeldoekshaven richting Centrum zijn 2 abri's definitief verwijderd vanwege herinrichting bij de ministerie en nu een noodhalte is (lijn 12 rijdt daar maar tijdelijk).
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 10 aug 2017 20:24

Ik zag die abri's vandaag (men was nog bezig met de afwerking). Ik niet bepaald enthousiast over de plaats waar ze zijn neergezet., n.l. op het smalle deel aan de kant van de Bezuidenhoutseweg. Als ze ook bedoeld zijn voor de passagiers richting Rijswijkseplein had een opstelling dichter bij het viaduct meer voor de hand gelegen, heb je ook meer ruimte. Maar wellicht dat de kabels voor de halteinfoborden in de weg liggen?
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 10 aug 2017 22:20

Vanaf de Bezuidenhoutseweg gezien zijn de eerste twee abri's geplaatst in de richting van Korte Voorhout en dan één abri in richting van Rijswijkseplein. Dan is het logisch om zo te plaatsen, gezien de plek waar de trams vaker stoppen. En uiteraard staan de reisinformatiepalen in de weg om de abri's dichter te plaatsen.

Ik had verwacht dat de plaatsing vandaag afgerond zou zijn, maar blijkbaar plaatst het bedrijf slechts 1 abri per dag. Morgen is het werk afgerond. Zonde van de tijd vind ik.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 13 aug 2017 19:28

Gister naar het vuurwerk met bus 23. We werden nog ingehaald door een lege 23 die vervolgens vast kwam te zitten de bocht de pompstationweg op en het verkeer ophoudend even achteruit moest tot hilariteit van onze chauffeur en een motoragent.

Bij aankomst stond er al een hele rij bussen klaar voor de terugrit op het extra spoor voor het kurhaus. Na afloop ondanks de mensenmassa toch snel bij de bushalte, slim genoeg voor iedere lijn een aparte tijdelijke halte. Wat me wel opviel is nadat er een afgeladen lijn 9 AV vertrok, er daarna een lijn 9 GTL volgde. Blijkbaar had de HTM alles wat nog op eigen kracht de remise of garage uit kon de weg op gestuurd...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 13 aug 2017 20:07

Lijn 11 was ook versterkt met GTL8, o.a. 3057. De reguliere lijn 1 had nog te kampen met een zwaar verstoorde dienstregeling wegens een tweetal stroomstoringen in Delft. In de tussentijd waren enkele wagens uitgewerken via lijn 15 en dan driehoeken aan de Gruttolaan (HTM reisinformatie gaf aan dat lijn 1 naar Nootdorp ging, hetgeen met het nieuwe eindpunt onmogelijk is). Als extra lijn 1 zag ik nog een wagen met Den Haag Centrum in de display, geen idee hoe zo'n tram is gekeerd.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten