Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 11 jan 2024 13:32

Ik zat even te denken dat wellicht als de meettram met pensioen gaat de installatie die daarin zit om op 750 V te rijden richting Zoetermeer naar de restauranttram kan.

Maar... het kan natuurlijk zijn dat dit niet compatible is, maar lastiger nog: een GTL heeft twee aparte tractieinstallaties. Dus tenzij er in de meettram iets zit dat van 750 V 600 maakt dat op beide choppers in the restauranttram tegelijk aangesloten kan worden wordt dat niks...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 11 jan 2024 14:24

Ik weet niet of er plannen zijn dat de meettram eruit gaat.
De 3055 is in particulier bezit en moet waarschijnlijk dan zelf de zorgdragen voor de ombouw.
Dit word een heel duur prijskaartje.
Dit geldt natuurlijk ook voor alle museumtramwagens ( ik weet niet of de 57 en 58 op 750 V nu al kunnen rijden )
Tiktak
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 11 jan 2024 17:33

Hangt af v/d kosten, lijkt me. Grote kans dat het niet meer loont en een ander voertuig goedkoper om te bouwen is. De eerste lichting Regiocitadis aan Kassel is inmiddels ook al 20 jaar oud, en al voorzien van 750V apparatuur. Ongetwijfeld kan je ook elders in Europa wel slagen voor een geschikte tram, maar de vraag is in hoeverre de HTM zit te wachten op een rare exoot op hun netwerk. Spoiler: niet :roll:

De Buitenlijners kunnen in theorie op 750V rijden, maar de 57 heeft ooit een 600V compressor gekregen, dus dan moet die weer terug-vervangen worden. De 58 is al eens in Nieuwegein geweest, ook daar rijdt men op 750V.

De 1315 is een apart verhaal, men heeft daar een step-down-converter ingezet, die uit de 750V een stabiele 600V maakt. Dat kost ruimte en in een meettram kun je dat wel wegwerken, maar een rijdend restaurant heeft gewoon alle plaatsen nodig voor betalende reizigers/gasten/eters. Nu is het wel zo dat de techniek niet heeft stilgezeten en je nu in de ruimte die de 1315 step-down-converter nodig heeft voor 1 tractie-installatie je anno nu redelijk makkelijk er 2 in kwijt kunt. Maar mijn verwachting is dat de 1315 nog lang nadat de 3055 is gesloopt z'n rondjes maakt op het HTM netwerk. En mogelijk ook andere tramnetwerken in binnen- en/of buitenland.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 12 jan 2024 05:59

3035 is nog steeds eigendom van HTM en niet van de Hoftrammm. Er wordt momenteel onderzocht naar een oplossing voor deze GTL. Dat zou ook nog de levens kunnen verlengen van de Pekel GTL's en ook mooi in het museummaterieel kunnen. Ook voor de museum GTL!
Wordt vervolgd...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor PAV » 12 jan 2024 09:22

Geen idee om wat voor kosten het gaat, maar ik kan me voorstellen dat je de ombouw van de 3035 of een museum-GTL (gedeeltelijk) zou kunnen bekostigen met een crowdfundingactie.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 12 jan 2024 20:37

Dat zie ik niet gebeuren. Ik heb geen accurate schatting, maar reken op tenminste €50.000-100.000 per voertuig.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 13 jan 2024 07:51

Misschien dat eigenaren/betrokkenen van verschillende trams (Hoftrammm, Tourist Tram en eventueel 1 toekomstige museum GTL tram) gezamelijk moeten gaan aankloppen bij diverse geldverstrekkers, zoals de Metropoolregio Den Haag-Rotterdam of het Rijk, of wie dan ook hiervoor geld geeft. :shock:
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 13 jan 2024 11:17

Hm, is er misschien nog wat te hergebruiken uit andere spullen die uit dienst gaan? Metro's, of misschien zelfs treinen?

Overigens: het upgraden van het voltage is niet direct een dagelijkse beleving op het tramnet :D (tenzij je natuurlijk het passeren van de spanningssluis van RR meetelt).

Is het een idee om een aparte sectie voor toekomstplannen / nieuwe ontwikkelingen aan het forum toe te voegen? Daar kan dan bijvoorbeeld de spannings/museum-discussie in, maar ook nieuwbouw en verbouw remises, wat er vooral niet gebeurt met lijn 19, ombouw van lijnen, nieuw materieel...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor HaagsePeter » 21 jan 2024 23:38

YC52000 schreef:Misschien dat eigenaren/betrokkenen van verschillende trams (Hoftrammm, Tourist Tram en eventueel 1 toekomstige museum GTL tram) gezamelijk moeten gaan aankloppen bij diverse geldverstrekkers, zoals de Metropoolregio Den Haag-Rotterdam of het Rijk, of wie dan ook hiervoor geld geeft. :shock:

Met het geld van de MRDH dat naar de redding van de RET gaat lijkt daar niet veel ruimte..
HaagsePeter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 22 jan 2024 21:34

De tourist tram en de Hoftrammm vallen alleen niet onder het MRDH als opdrachtgever. Volgens mij rijd de Tourist tram in opdracht van de Gemeente Den Haag.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 26 jan 2024 19:28

Waarom gebruiken we überhaupt 600V, terwijl dit vroeger 1200V was? Of zeg ik nu iets verkeerds?
Konden destijds de nieuwe trams (600V) niet geleverd worden in 1200V?
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 26 jan 2024 21:38

Kort antwoord: dat is historisch zo bepaald.

Langer antwoord: de ontwikkelingen in de electro-techniek/electronica hebben een lange geschiedenis. Hoe hoger de spanning, hoe zwaarder/groter de isolatiematerialen moeten zijn. In de beginjaren van electrificatie was het niet mogelijk om spanningen maar vooral stromen hoger dan 600V rechtstreeks te schakelen met een schakelwals die je in de oude vooroorlogse trams ziet. Pas later kwam er isolatiemateriaal geschikt voor 1200V. De HTM Buitenlijnen waren 1200V, net als het NZH normaalspoor netwerk. Het smalspoor netwerk v/d NZH was 600V, op het gemeenschappelijke deel in Haarlem reden de 1200V wagens gewoon op 600V. Toen de HTM haar Buitenlijn naar Voorburg met PCC's ging rijden werd de 1200V scheiding verplaatst v/d Stuwstraat naar de Rijswijkse Herenstraat. Zover ik weet hebben er nooit PCC's gereden op de Wassenaarse lijn, zelfs niet als nachtelijke proef. Pas toen de Deftse lijn werd omgezet naar PCC bedrijf in 1965 was het 1200V tijdperk bij de HTM definitief ten einde.

Wat data voor je tijdlijn:
1899: eerste electrisch aangedreven railvoertuig van Dr Werner Siemens op de tentoonstelling in Berlijn
1899: ENET bouwt eerste electrische tramlijn in NL (Z'voort-Haarlem) met 600V
1904: HTM begint electrificatie stadsnet met 600V
1911: NZH electrificeert de Kustlijnen (Leiden-Katwijk/Noordwijk) met 1200V
1923: HTM opent de Buitenlijnen met 1200V
1924: NZH voltooit ombouw stamlijn Leiden-Den Haag-Scheveningen met electrificatie voor 1200V
1932: NZH krijgt het Waterlandse net onder beheer, sluit Purmerend-Alkmaar en electrificeert restant (A'dam Noord-Purmerend/Edam-Volendam) met 600V
1949: eerste PCC in Europa, HTM 199, later 1001
1956: Waterlandse net verbust
1957: Zandvoortse lijn verbust
1961: laatste restanten tramnetwerk rond Leiden verbust (zowel de HTM als NZH sloten hun tramlijn tussen Den Haag en Leiden volkomen onverwacht op 9-11-61 in de vroege avond, de aangekondigde sluiting was nl 2 dagen later)
1965: laatste HTM Buitenlijn (zie boven) met 1200V omgezet naar 600V voor de PCC's.
2006: eerste meerspanningsvoertuig bij de HTM sinds 40 jaar, de RegioCitadis (750V voor Z'meerlijn/RR)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 03 feb 2024 16:49

Eindelijk een goede foto van een zwarte en een witte AV:

Afbeelding
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 03 feb 2024 20:43

Waarom is er een streepje tussen 15 & Nootdorp? Was dit altijd al zo?
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor q-quan » 03 feb 2024 22:16

YC52000 schreef:Waarom is er een streepje tussen 15 & Nootdorp? Was dit altijd al zo?


Ik dacht er toevallig laatst aan om hierover te posten. Volgens mij zijn ongeveer sinds december de displays van de Avenio's geleidelijk geüpdatet om, voor eindbestemmingen die op één regel staan, een streepje tussen het lijnnummer en de bestemming te plaatsen. Ik gok dat dit komt omdat er op deze displays geen ruimte hebben tussen het nummer en de bestemming, zo stond er "9Vrederust" en "15Nootdorp". Al moet ik zeggen dat ik "9-Vrederust" en "15-Nootdorp" niet minder slordig vind staan, is daar niet gewoon een spatie tussen te zetten?
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 04 feb 2024 08:51

Na een proef in December hebben de bestemmingen bij Avenio, die maar één regel nodig hebben, sinds begin januari een '-' tussen lijn en bestemming gekregen. Kennelijk is het met de software niet anders op te lossen maar het is al een heel stuk beter leesbaar geworden. Na de invoering van het koppelteken is ook het lettertype van de bestemming nog wat kleiner geworden.
Gek is dat je niet de lijn niet helemaal links kan uitlijnen en de bestemming rechts... Het is sowieso al veel beter leesbaar dan op een Regio Citadis...
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 04 feb 2024 14:17

De aanpassing bij de Avenio was eerst uitsluitend bij lijn 9 (Vrederust) in december 2023, verdween daarna, en werd breed doorgevoerd vanaf 8 januari 2024.
https://haagstramnieuws.org/archief/2023/index.htm
https://haagstramnieuws.org/2024/frame.htm
Zelf heb ik ook -INSTRUCTIE gezien, oftwel het streepje zonder dat daar iets voor staat.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 04 feb 2024 15:25

Ik snap natuurlijk dat men niet terug wil naar de oude lijnfilms, maar de lijnnummers die je zag bij de originele GTLs waren toch echt een heel stuk beter dan dat huidige digitale spul. GTL is het slechtst, om de één of andere reden zijn de letters gevormd door individuele lampjes voor mij slecht te lezen. (Tja, zou natuurlijk mijn bril voor ver weg ook kunnen gebruiken bij fietsen/lopen in plaats van alleen bij autorijden...)

RC ziet er recht van voren meestal wel goed uit, maar afhankelijk van de hoek blijft er niks van over. Bij AV stoorde het ontbreken van ruimte tussen nummer en bestemming mij buitengewoon, dus - is beter maar het blijft raar.

En als fotograaf super-irritant dat die lampjes allemaal knipperen waardoor je lange sluitertijden nodig hebt.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor OVinDelft » 05 feb 2024 10:56

De kwaliteit van de bestemmingsdisplays is gewoon afhankelijk van welke eisen gesteld worden door de koper. EBS heeft hun bussen in Haaglanden uitgerust met heel fijn leesbare duidelijke witte displays, die als leuk extraatje ook nog eens het sluitertijdprobleem voor fotografen niet hebben.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Concessie_Haaglanden_Streek_(2019-2030)
https://busposities.nl/materieel/EBS
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 15 feb 2024 14:56

Wat een leuke gebeurtenis, en dan ook nog eens een GTL tram op de Meppelwerf.

https://hovm.nl/zelfde-reclame-op-alle- ... tramtypes/
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten