Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor pduvekot » 28 sep 2018 07:40

stroomstoring
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Slagathor » 16 okt 2018 09:41

Vandaag kwam ik nabij de halte Monstersestraat een GTL (de 3095) tegen die dienst deed als tram 2 richting Kraayenstein.

Volgens de HTM is er een materieeltekort:

Momenteel zijn er meer trams met een lage vloer in onderhoud dan gebruikelijk. Daarom rijdt HTM tijdelijk twee ritten met rood-beige trams in de ochtend- en avondspits op lijn 2. De rood-beige trams hebben geen lage vloer. Alle overige ritten worden gereden met trams met een lage vloer. HTM verwacht begin december weer voldoende trams met lage vloer beschikbaar te hebben.


Het ging nogal snel dus ik kon er geen foto van nemen (ik zat op de fiets en het is een druk kruispunt daar). Wel opmerkelijk om weer eens een GTL op de 2 te zien.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 16 okt 2018 16:17

Ca 17.00h kwam de 3089 bij Oostinje de LvNOI af richting CS. Was niet de eerste keer dat ik die tram in die dienst zag, trouwens.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor GTL » 16 okt 2018 19:15

^^ In die tram zat ik net zelf :)

De GTL-wagens die gereserveerd zijn voor het rijden van twee van de vier ochtendspits- en de twee middagspits-korttrajectritten (2K) zijn de 3089, 3095 en 3100. Deze wagens zijn tijdelijk in de remise Zichtenburg gestald.
GTL
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 10 maart 2015 02:01

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 16 okt 2018 21:18

Ik zag 'm vanmiddag de andere kant op komen, de keerlus LvNOI op. Die keerlus is dus ook weer operationeel. 8-)
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 17 okt 2018 18:07

En gistermiddag nog zag ik ook RR rijden op lijn 2.
Stond op Centraal op mijn overstap te wachten en zag hoe druk bereden het daar is. Er zit vaak slechts amper een minuut tussen het vertrek en de aankomst van de volgende tram.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 17 okt 2018 18:42

Ja, om onverklaarbare redenen houdt HTM ervan om trams vlak achter elkaar te laten rijden.

Als ik het me goed herinner toen ik bij De La Reyweg woonde reden 2 en 4 met twee minuten ertussen dus het wilde nog wel eens gebeuren dat ze tegelijk bij de halte aankwamen.

Nu woon ik in de buurt van Oostinje waar iets vergelijkbaars gebeurt met 2 en 6.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Slagathor » 17 okt 2018 19:31

iljitsch schreef:Als ik het me goed herinner toen ik bij De La Reyweg woonde reden 2 en 4 met twee minuten ertussen dus het wilde nog wel eens gebeuren dat ze tegelijk bij de halte aankwamen.


Dat is nog steeds zo. En vervolgens sta je tien minuten duimen te draaien.

Van 2009 t/m 2014 woonde ik in Laak en daar was het hetzelfde liedje bij het Lorentzplein (richting centrum) waar de 1, de 16 en de 17 steevast tegelijk aankwamen en elkaar soms zelfs in de weg zaten (want het perron was te kort voor 3 trams). Vervolgens 10 minuten niks...
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor willem » 18 okt 2018 19:59

Slagathor schreef:
iljitsch schreef:Als ik het me goed herinner toen ik bij De La Reyweg woonde reden 2 en 4 met twee minuten ertussen dus het wilde nog wel eens gebeuren dat ze tegelijk bij de halte aankwamen.


Dat is nog steeds zo. En vervolgens sta je tien minuten duimen te draaien.

Van 2009 t/m 2014 woonde ik in Laak en daar was het hetzelfde liedje bij het Lorentzplein (richting centrum) waar de 1, de 16 en de 17 steevast tegelijk aankwamen en elkaar soms zelfs in de weg zaten (want het perron was te kort voor 3 trams). Vervolgens 10 minuten niks...

Die dingen zijn heel lastig op te lossen. Er zijn zoveel trajecten waar meerdere lijnen samen lopen dat het onmogelijk is om op al die haltes te zorgen voor een goede afstemming.
Om even De la Reyweg als voorbeeld te nemen: daar wil je de lijnen 2 en 4 om en om laten rijden. Verderop richting Zoetermeer moet lijn 4 afgestemd zijn op lijn 3 en metro E. Terwijl lijn 2 bij Leidschenhage weer afgestemd moet zijn op lijn 6.
Ergens gaat dit puzzeltje mis en komen er twee trams achter elkaar aan te rijden. Dat valt helaas niet te voorkomen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 19 okt 2018 08:49

Volgens mij proberen ze het nieteens. Een paar jaar geleden zetten ze in de zomer extra trams in op lijn 9. Die reden ook vlak achter elkaar, dus die eerste was altijd hartstikke vol en de tweede vrij leeg.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 19 okt 2018 09:55

iljitsch schreef:Volgens mij proberen ze het nieteens. Een paar jaar geleden zetten ze in de zomer extra trams in op lijn 9. Die reden ook vlak achter elkaar, dus die eerste was altijd hartstikke vol en de tweede vrij leeg.


EEn paar jaar geleden was dit lijn 5 strandexpress en om niet alle halte tijden opnieuw te hoeven maken en te vervangen hebben ze de tijden van lijn 15 aangehouden wat dus betekende dat deze beide lijnen vlak achter elkaar reden

de afgelopen jaren hebben ze gebruik gemaakt van extra trams op lijn 9 die tussen Scheveningen en Centraal reden en hierdoor reden ze dus wel een interval van 5 minuten.
dit jaar was er een proef dat er rond een bepaalde tijd de interval 2 minuten was zodat je vlak achter elkaar reedt, de rede hiervoor was voornamelijk dat er ook reizigers langs de route stonden die na hun werk ook graag naar huis wilde maar meestal overvolle trams voorbij moesten laten gaan.
Dit staat overigens los van de extra voertuigen die werden ingezet bij extreem mooi weer, deze reden niet volgens dienstregeling
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 19 okt 2018 12:36

Als je 5-5 rijdt in plaats van 1-9 dan zouden beide trams nog wel ruimte moeten hebben en hoeven mensen dus niet een overvolle tram voorbij de laten gaan. (Tenzij er zoveel reizigers zijn dat twee trams per 10 minuten nog niet genoeg is.)

Daarnaast betekent een volle tram ook veel in/uitstappers en gedrang, dus langere halteringen waardoor alles trager wordt en je voor je het weet de twee trams echt letterlijk achter elkaar hebt rijden. Bij bussen kan de tweede de eerste dan tenminste nog inhalen.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 21 okt 2018 20:45

Ik zag vandaag dat de videoschermen in de tramtunnel weer aangezet zijn (met reclame voor musea). Volgens mij is dat weer voor het eerst sinds 2004 dat ze functioneren.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 24 okt 2018 04:39

Volgens mij stonden deze schermen een aantal jaar geleden (na 2004) ook aan. Werd volgens mij dagelijks nieuws op getoond en wat reclame.
Tenzij we over andere schermen praten waar ik geen weet van heb
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor wattman » 24 okt 2018 11:56

Zijn - neem ik aan - dezelfde schermen, in die constructie schuin boven de perrons. Ik herinner mij alleen dat ze gebruikt zijn direct na de opening, en enige tijd daarna op zwart gingen. Hoewel ik toch regelmatig bij Grote Markt en Spui op de tram stap heb ik ze na 2004 nooit meer zien werken.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 29 okt 2018 08:26

Zaterdag reed ik vanuit de richting Leidschenveen naar Leidschendam en er kwam mij een Avenio "sorry geen dienst" tegemoet vanuit de Sijtwendetunnel. Testrit op zaterdag?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 30 okt 2018 08:09

Was een versperring op lijn 2 en deze wagen is via route 19 en 15 omgereden. Weet ff niet meer precies wat er aan de hand was.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor xCookiesolax » 06 nov 2018 19:46

wattman schreef:Zijn - neem ik aan - dezelfde schermen, in die constructie schuin boven de perrons. Ik herinner mij alleen dat ze gebruikt zijn direct na de opening, en enige tijd daarna op zwart gingen. Hoewel ik toch regelmatig bij Grote Markt en Spui op de tram stap heb ik ze na 2004 nooit meer zien werken.

Het bedrijf Ngage media onderhoudt de 8 beeldschermen. Promo video: https://www.youtube.com/watch?v=uQpvHebahBk
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor verst107 » 22 dec 2018 10:08

Vandaag, 22 december rond 09.30, zag ik een Regio Citadis rijden op de Haagweg richting Nootdorp. Leek me een leegmaterieelrit tnv lijn 19
Op htm.nl lees ik niets over verstoringen. Is dit nu een reguliere in-/uitrukroute?
verst107
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 jun 2010 17:20

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 23 dec 2018 02:29

verst107 schreef:Vandaag, 22 december rond 09.30, zag ik een Regio Citadis rijden op de Haagweg richting Nootdorp. Leek me een leegmaterieelrit tnv lijn 19
Op htm.nl lees ik niets over verstoringen. Is dit nu een reguliere in-/uitrukroute?


Klopt, dit is sinds 9 december de uitrukroute van lijn 19 richting Delft Station en Leidschendam
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten