Overigens is er in Rijswijk een opmerkelijke tramoversteek. Die op de Zuiderweg bij de T-kruising met de Delftweg. Dat is uitgevoerd als een heuse overweg kompleet met spoorbomen en schrikhekken. Heel uniek voor een trambaan. Voor metrobanen zien we dit overigens wel vaker.
In zoverre uniek dat er in Rijswijk nog een staat: Bij de Albert Schweitzerlaan (lijn 17) staat een VOSje: Een Veiligheids Ondersteunende Slagboom. Als we het dan hebben over totale willekeurigheid van TWI's (TramWaarschuwingsInstallaties), waar overigens inderdaad geen regels voor zijn en geheel aan de wegeigenaar/gemeente is om in te vullen, is deze nog wat merkwaardiger. Deze beveiligt overigens enkel de voetgangers en niet de bestuurders op de weg waardoor deze totaal zinloos is, terwijl bij de rotonde een 200 meter verderop al talloze
klappers zijn geweest.
(Ik neem aan dat toeristen/museumtrams ook een transponder hebben om de wissels automatisch in de goede stand te zetten? In dat geval zouden ze ook een lijnnummer moeten hebben, toch?)
Dat klopt, onder de PCC's zit nog het oudere VeTag. Behalve onder de 1165, die heeft vorig jaar VeCom ingebouwd gekregen.
Echter, het wissel aldaar is op dit moment elektrisch buiten dienst. Iedere tram die een andere kant op wilt gaan dan de tram die ervoor was, zal nu moeten uitstappen en het wissel handmatig omleggen.