Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor trambestuurder » 31 dec 2021 07:26

Lange_Dre schreef:Bedoel je met de Avenio op lijn 16, dat de Avenio gaat doorschuiven naar lijn 16 en de NST2 de Avenio op de lijnen waar deze nu op rijden gaat vervangen?


op het moment dat de Avenio op lijn 16 gaat rijden wordt deze weer gekoppeld aan lijn 15 ( betere frequentie ) en gaat lijn 17 (ook avenio ) naar statenkwatier rijden
er zijn voldoende voertuigen om dit te realiseren
de NST2 zal pas medio 2026 + 2028 zijn intreden gaan doen

iljitsch schreef:
Ik neem aan dat een keerspoor voor het gemeentekunstmuseum ofwel daadwerkelijk tijdelijk is ofwel voor een tijdelijke situatie aangelegd wordt en daarna grotendeels ongebruikt blijft liggen.


Het Keerspoor zal na de werkzaamheden gebruikt worden bij calamiteiten
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 31 dec 2021 07:46

Chris schreef:En hoe zie je op een druk kruispunt als Laan van Meerdervoort / Waldeck Pyrmontkade voor je om te driehoeken? Beetje link, vindt je niet?

Ik zie het niet want om te driehoeken moet je een spoor hebben dat zowel naar links als naar rechts kan. LvM / Waldeck Pyrmont/Emmakade heeft steeds maximaal één optie om af te slaan dus daarmee kom je niet op het spoor de andere kant op.

Maar juist omdat het nogal bizar zou zijn in praktijk wel leuk om 10 tellen over na te denken. 8-)

Misschien komt een overloopwissel voor het museum ook nog wel eens van pas als uitwijkmogelijkheid voor lijn 3.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Brecht » 01 jan 2022 09:32

[/quote]Eisenhouwerlaan is niet geschikt voor breed materieel...
Dus de Avenio's kunnen niet naar de remise via de Eisenhowerlaan?
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Lange_Dre » 01 jan 2022 11:40

Is het erg ingewikkeld om dat kleine stukje aan te passen voor de bredere trams? Ik kan mij goed voorstellen dat men eerst de regulieren routes wilt aanpassen en daarna de laatste stukjes die regelmatig gebruikt worden voor omleidingen en in/uitruk diensten. Op die manier kan er eerder een lijn over van de oude GTL's naar modernere trams.
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 01 jan 2022 14:23

iljitsch schreef:Misschien komt een overloopwissel voor het museum ook nog wel eens van pas als uitwijkmogelijkheid voor lijn 3.
Het is een mooie uitwijkmogelijkheid voor als er iets gebeurt tussen Remise Lijsterbesstraat en de Waldeck Pyrmontkade.
Brecht schreef:Dus de Avenio's kunnen niet naar de remise via de Eisenhowerlaan?
Zo lang het niet is aangepast. Ook al heb ik het idee dat er niet heel veel in de weg staat. Op wat perrons na en wellicht een bovenleidingpaal her en der...
Lange_Dre schreef:Is het erg ingewikkeld om dat kleine stukje aan te passen voor de bredere trams? Ik kan mij goed voorstellen dat men eerst de regulieren routes wilt aanpassen en daarna de laatste stukjes die regelmatig gebruikt worden voor omleidingen en in/uitruk diensten. Op die manier kan er eerder een lijn over van de oude GTL's naar modernere trams.
Ooit moet het hele net er aan geloven natuurlijk... Komend jaar is lijn 16 aan de beurt. Lijn 6 tussen Brouwersgracht en Apeldoornselaan moet natuurlijk ook nog en de route van lijn 1 langs de Vliet en voorbij station Delft. En van lijn 12 nog Delftselaan - Laan van Meerdervoort en het gedeelte naar Duindorp.
Denk dat we dan aardig klaar zijn. En wat moet er dan nog worden gedaan voor de trams die nog besteld moeten worden? We blijven nog even bezig! :D
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 11 jan 2022 15:13

Zo lang het niet is aangepast. Ook al heb ik het idee dat er niet heel veel in de weg staat. Op wat perrons na en wellicht een bovenleidingpaal her en der...


Het spoor ligt daar op de zogenaamde poerenconstructie. Dat lag ook op de Scheveningseweg. Deze constructie kan niet zoveel gewicht aan, dus dat moet er allemaal uit. In Delft zijn er ook nog een aantal stukken waar deze constructie ligt. Mogelijk dat nog gewacht wordt op de nieuwe lijn 10 plannen, waarbij vanaf Madurodam naar het Statenkwartier zou moeten worden gereden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 11 jan 2022 20:33

Wordt de keerlus Loevesteinlaan ook geschikt gemaakt voor AV of kom deze met de tijd te vervallen ?
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 12 jan 2022 08:59

In Delft wordt al over de route van 19 met RegioCitadissen gereden. Moet dat spoor ook nog vervangen worden? Of gaat het om het laatste stuk richting Tanthof?

Tijdens spoorvernieuwing langs de vliet kan 1 omrijden via Ypenburg, eerst een stuk route 19 en dan 15.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 12 jan 2022 09:47

Het gedeelte Westalndseweg - Tanthof moet nog worden aangepast.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor buschauffeur » 12 jan 2022 12:13

Tiktak schreef:Wordt de keerlus Loevesteinlaan ook geschikt gemaakt voor AV of kom deze met de tijd te vervallen ?

Er waren ooit plannen om een tramlijn te maken die zou rijden naar de Loevesteinlaan. Maar ja, corona.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 12 jan 2022 13:40

De geschiedenis laat wel zien dat keerlussen die niet in de weg liggen niet snel opgedoekt worden. Zie De Savornin Lohmanplein of eindpunten lijn 2 en 4 in Den Haag, keerlus bij Madurodam terwijl daar nu ook een keerspoor ligt.

Enige voorbeeld van een keerlus die verwijderd is sinds ik de zaken een beetje volg dat ik me kan herinneren is in Leidschendam voormalig eindpunt 6 bij ziekenhuis Antoniushove. Dat is nu een keerspoor en nieuwe eindpunt 2 en 6 rijdt door naar het voormalige eindpunt lijn 2 in Leidschendam noord. (Gezien tweerichtingstrams op lijn 2 en éénrichtingstrams op lijn 6.) Oh, en de keerlus op de voormalige parkeergarage naast CS.

Als ik me niet vergis kon je vroeger op meer pleinen een rondje maken: Plein 1813, Prins Hendrikplein, Stuyvesantplein, toch? Dat kan nu niet of alleen in één richting.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 12 jan 2022 14:00

iljitsch schreef:De geschiedenis laat wel zien dat keerlussen die niet in de weg liggen niet snel opgedoekt worden. Zie De Savornin Lohmanplein of eindpunten lijn 2 en 4 in Den Haag, keerlus bij Madurodam terwijl daar nu ook een keerspoor ligt.

Enige voorbeeld van een keerlus die verwijderd is sinds ik de zaken een beetje volg dat ik me kan herinneren is in Leidschendam voormalig eindpunt 6 bij ziekenhuis Antoniushove. Dat is nu een keerspoor en nieuwe eindpunt 2 en 6 rijdt door naar het voormalige eindpunt lijn 2 in Leidschendam noord. (Gezien tweerichtingstrams op lijn 2 en éénrichtingstrams op lijn 6.) Oh, en de keerlus op de voormalige parkeergarage naast CS.

Als ik me niet vergis kon je vroeger op meer pleinen een rondje maken: Plein 1813, Prins Hendrikplein, Stuyvesantplein, toch? Dat kan nu niet of alleen in één richting.


En niet te vergeten de verdwenen keerlus Vogelkersstraat/Magnoliastraat
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Brecht » 13 jan 2022 09:39

Ook uit een ver verleden: de lus aan het eind van de Kwartellaan :)
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 13 jan 2022 10:39

Ik kan me de keerlus op het castricumplein nog herinneren

Afbeelding
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 13 jan 2022 16:23

Keerlus Loevestein zal opgedoekt worden. Het is wel de bedoeling dat er iets voor in de plaats komt, maar wat en waar is nog niet beslist. Binnen de keerlus en in de omgeving zijn allerlei nieuwbouwplannen, daar ligt de keerlus voor in de weg.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor KevinRandstadrail » 13 jan 2022 16:43

Nou ik kom er vaak langs en de keerlus loevensteinlaan ligt er verloederd bij. Maar er staan ook veel huizen langs de keerlus. Maar ze wildne toch vanaf de loevensteinlaan een tran naar madurodam laten rijden.?
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor KevinRandstadrail » 13 jan 2022 16:53

Als de keerkus weg moet maak er dan maar een keerdriehoek van. Is makkelijk aan te leggen en het geeft geen ruimte in beslag.
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor xCookiesolax » 13 jan 2022 17:25

KevinRandstadrail schreef:Als de keerkus weg moet maak er dan maar een keerdriehoek van. Is makkelijk aan te leggen en het geeft geen ruimte in beslag.

Ik heb er niet voor gestudeerd maar een keerdriehoek op de drukke Loevesteinlaan/Erasmusweg klinkt niet heel haalbaar. Ik verwacht een simpele overloop wissel tussen Hardenbroekstraat en Betje Wolffstraat. Lekker goedkoop en de bestuurder hoeft maar 1x van cabine te wisselen.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 13 jan 2022 17:50

Tja ik ben niet verbaasd dat ze keerlussen vaak wel laten liggen en keerdriehoeken veel minder. De laatste zijn vanwege het gedoe toch vooral nuttig bij omleidingen, terwijl een keerlus voor alle soorten trams werkt en het snelst is, dus als je de ruimte hebt, handiger kan een overloopwissel/keerspoor.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor KevinRandstadrail » 13 jan 2022 20:58

De halte van geysterenweg is opgeheven. Maar waarom laat de htm het haltemeubair staan. De halte word toch definitief opgeheven.?
KevinRandstadrail
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 17 jul 2019 22:43

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron