Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 09 dec 2023 10:51

Dit heb ik ook gezet bij de topic "Vernieuwing lijn 6".
Helaas staat niet alle ontwerpen op de site. Die heb ik wel kunnen bekijken bij de inloopbijeenkomst.

Van de week gezien dat bij de keerlus van Station Laan van NOI bij Anna van Hannoverstraat de buitenste spoor buiten gebruik is gesteld. De bovenleiding is verwijderd en tussen de twee perrons is op het spoor gevuld met zand en dicht bestraat.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 09 dec 2023 16:32

Naast opvulling met half-foutgeparkeerde fietsen sinds jaar en dag. 8-)
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 14 dec 2023 11:36

Op bepaalde locaties in het buitengebied, zoals hier bij Station Laan van NOI, worden zowel de bovenleidingsdraden van NS-treinen als de bovenleidingen van HTM-trams / RET-metro's gedragen door dezelfde metalen bovenleidingsconstructie. Wie is verantwoordelijk voor het eigendom ervan en wie draagt de verantwoordelijkheid voor eventuele reparaties of vervangingen?

Afbeelding

:o
YC52000
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 14 dec 2023 11:58

Ik zou denken Prorail. Die waren bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor de bouw van het nieuwe metro-eindpunt op CS. En oorspronkelijk was dit natuurlijk allemaal trein-infrastructuur.
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 14 dec 2023 15:54

HTM beheerd het HTM-deel en ProRail het ProRail-deel. Waarschijnlijk als het portaal ooit 'op' is wordt het gesplitst, maar dat zijn taaie rakkers, dus dat duurt nog wel even.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 14 dec 2023 15:56

Of als die portalen sneuvelen als gevolg van een ontsporing bijvoorbeeld.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor willem » 14 dec 2023 19:21

In principe is dan Prorail verantwoordelijk.
Of ze dan vervolgens proberen om de aansprakelijkheid naar de HTM door te schuiven weet ik niet.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 15 dec 2023 09:49

Vroeger vielen de (tram) buitenlijnen onder de spoorwetgeving ik weet niet of dit vandaag nog is.
Tiktak
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Roland » 15 dec 2023 11:33

Sinds 2016 geldt de wet lokaalspoor (WLS) voor alle sporen buiten de heavy rail ofwel hoofdrailinfrastructuur beheerd door ProRail. Onder de WLS valt dus tram, metro en sommige museumlijnen. Daarvoor was er inderdaad een splitsing in lokaal spoor en tram.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 21 dec 2023 18:20

https://www.htm.nl/nieuws/kerstvakantie-2023 bekeken over kerstvakantiedienstregeling 2023/24 en
ik zie dat op za 6 januari 2024 de vertrektijden voor tram 1 verandert (vanwege in-/uitrukken via remise Lijsterbesstraat, remise Scheveningen gaat vanaf die dag dicht).
De dienstregeling 2024 voor andere tram-/buslijnen verandert niet.
Dit betekent dat de nieuwe tramlijn 10 volgens vervoerplan 2024 nog steeds niet gaat rijden.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Charles » 22 dec 2023 12:07

YC52000 schreef:Is het weer ongeluk seizoen :(
Je zou het haast gaan denken, het is opnieuw weer raak in Leidschendam.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 899
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor YC52000 » 25 dec 2023 15:41

Ik denk dat iemand al eerder heeft gezegd dat het buitenspoor bij de keerlus bij Laan van NOI is opgepatched en omgezet is naar een halte. Maar wat zijn de plannen voor deze keerlus in de toekomst? Blijft deze bestaan of wordt deze uiteindelijk verwijderd?
YC52000
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 25 dec 2023 16:29

Er keren best redelijk wat trams bij die lus, met name spitsversterking maar ook bij omleidingen. Voor omleidingen zou je een overloopwissel rond die plek neer kunnen leggen, maar dat is natuurlijk verre van ideaal voor spitsversterking.

Sowieso de vraag wat er gebeurt bij de afbraak en nieuwbouw van het SoZa-gebouw. Die aanneemers pikken vaak flink wat van de straat in tijdens jarenlange werkzaamheden.
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Admin » 25 dec 2023 23:58

Wat ik me herinner v/d toenmalige plannen was dat de lus zelf verdwijnt maar dat beide sporen als tailtrack blijven bestaan, niet zoveel anders als tijdens de bouw v/h ministerie indertijd. Wat de huidige planning is weet ik niet.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor René W » 26 dec 2023 21:59

iljitsch schreef:Er keren best redelijk wat trams bij die lus, met name spitsversterking maar ook bij omleidingen. Voor omleidingen zou je een overloopwissel rond die plek neer kunnen leggen, maar dat is natuurlijk verre van ideaal voor spitsversterking.


De spitsversterking van lijn 2 rijdt al een tijdje niet verder dan CS.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor iljitsch » 27 dec 2023 18:06

René W schreef:De spitsversterking van lijn 2 rijdt al een tijdje niet verder dan CS.

Ah, ok.

Maar betekent dit dat de HTM voor eeuwig afscheid genomen heeft van de spitsversterking van lijn 3?

Bij twee-richtingsmaterieel zijn omleidingen heel makkelijk op te lossen met overloopwissels. Als het moet kunnen die trams dan doorrijden naar Voorburg 't Loo waar zo'n wissel ligt.

Maar in iets wat lijkt op een dienstregeling ook nog opties hebben betekent dat je kan aftakken van het normale spoor. Nu is dat bij LvNOI een rondje rond het SoZa-gebouw, waarna je op het linkerspoor verder kan of op het rechterspoor foutgeparkeerde fietsen omver rijden. (Ja, klein beetje frustratie over van de tijd dat ik daar werkte.)

Die lus is straks niet meer nodig... maar is ook het minst in de weg zittende deel. Juist dat niet-gebruikte rechterspoor (dat alleen linksaf richting centrum kan, in tegenstelling tot het linkerspoor) zit zo dicht op het station dat dit ook wel tijdens de bouw beschikbaar zal/moet blijven.

Ik zou zeggen: sluit dat rechterspoor aan zodat je er vanuit het centrum op binnen kan komen en vanaf dat spoor weer richting centrum kan uitrukken. Dan heb je die lus niet meer nodig en de bouw kan redelijkerwijs geen impact hebben op de tram.

Kleine uitdaging: de fietsers fatsoenlijk laten parkeren. Maar ja als een tram het wint van een auto van 1,3 ton dan zijn een paar fietsen van ~ 16 kilo ook geen probleem.
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor buschauffeur » 27 dec 2023 23:25

iljitsch schreef:
René W schreef:De spitsversterking van lijn 2 rijdt al een tijdje niet verder dan CS.

Ah, ok.

Maar betekent dit dat de HTM voor eeuwig afscheid genomen heeft van de spitsversterking van lijn 3?

Bij twee-richtingsmaterieel zijn omleidingen heel makkelijk op te lossen met overloopwissels. Als het moet kunnen die trams dan doorrijden naar Voorburg 't Loo waar zo'n wissel ligt.

Maar in iets wat lijkt op een dienstregeling ook nog opties hebben betekent dat je kan aftakken van het normale spoor. Nu is dat bij LvNOI een rondje rond het SoZa-gebouw, waarna je op het linkerspoor verder kan of op het rechterspoor foutgeparkeerde fietsen omver rijden. (Ja, klein beetje frustratie over van de tijd dat ik daar werkte.)

Die lus is straks niet meer nodig... maar is ook het minst in de weg zittende deel. Juist dat niet-gebruikte rechterspoor (dat alleen linksaf richting centrum kan, in tegenstelling tot het linkerspoor) zit zo dicht op het station dat dit ook wel tijdens de bouw beschikbaar zal/moet blijven.

Ik zou zeggen: sluit dat rechterspoor aan zodat je er vanuit het centrum op binnen kan komen en vanaf dat spoor weer richting centrum kan uitrukken. Dan heb je die lus niet meer nodig en de bouw kan redelijkerwijs geen impact hebben op de tram.

Kleine uitdaging: de fietsers fatsoenlijk laten parkeren. Maar ja als een tram het wint van een auto van 1,3 ton dan zijn een paar fietsen van ~ 16 kilo ook geen probleem.


Je hebt toch lijn 34?
buschauffeur
 
Berichten: 297
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor WKZH5A » 28 dec 2023 00:03

iljitsch schreef:Maar betekent dit dat de HTM voor eeuwig afscheid genomen heeft van de spitsversterking van lijn 3?

Nee, HTM heeft niet vergoed afscheid genomen van spitsversterking van lijn 3 (en 4), maar zolang de druk op lijn 3, 4 en 34 in de spits het aankan, is het niet nodig.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Chris » 28 dec 2023 06:47

Keerlus Laan v NOI wordt regelmatig gebruikt voor als er weer wat aan de hand is op RandstadRail. Op deze manier kunnen aan het stadse deel lijnen 3, 4 en 34 nog gebruikmaken van de keerlus.
Buitenste spoor in de boog is al een tijd buitendienst. Nu is het ook een stuk opgebroken en is het perron flink verbreed. Allemaal tekenen dat de lus voorlopig nog wel blijft.
Chris
 
Berichten: 502
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

Berichtdoor Tiktak » 28 dec 2023 08:38

Als ik mij goed nog kan herinneringen van tiental jaren geleden was er spraken van een rechtstreekse tramlijn station Laan van Noi naar Scheveningen via een vrije trambaan over de van Alkemadelaan.
Dit was om CS te ontlasten.
Misschien word ooit dit plan weer uit de kast gehaald.
Tiktak
 
Berichten: 694
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron