Pagina 29 van 61

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 16 jul 2019 12:55
door Tiktak
Roland schreef.

De unimog mag niet over het traject Oostinje - Prinsengracht rijden vanwege spoorbeveiliging en ontspoorbeveiligingsrail.

De keerlus Kraayenstein gaat nog wel eens verdwijnen denk ik. Als er in-/uitrukbogen bij komen richting Margaretha van Hennebergweg. Het onderhoud aan de bogen maakt de huidige keerlus duurder dan een tailtrack a la Antoniushove.[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Door een trailtrack aan te leggen zijn extra in en uit rukbogen overbodig.
Wel word het voor de museum PCC tramwagens de rit naar Kraayenstein niet meer mogelijk gemaakt.
Misschien wel mogelijk om een tunnel te maken vanaf de eindhalte onder de Lozerlaan en het natuurgebied door naar Vroomdaal en misschien nog verder richting Monster.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 16 jul 2019 13:46
door iljitsch
Met extra bogen kunnen ze natuurlijk wel zorgen dat éénrichtingstrams kunnen driehoeken. Niet ideaal, maar in elk geval kunnen de museumtrams er dan nog komen.

Als dan straks alle keerlussen weg zijn worden dat wel heel typische routes die die museumtrams gaan rijden. :shock:

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 16 jul 2019 21:14
door Charles
iljitsch schreef:Als dan straks alle keerlussen weg zijn worden dat wel heel typische routes die die museumtrams gaan rijden. :shock:
Als museumtrams dan nog wel de baan op mogen...
Maar geen keerlussen meer zou dan ook het einde gaan betekenen van de PCC toeristentram "hop on/hop off" en het einde van de Partytram en -vooral- de Hofftram. Deze drie soorten kunnen feitelijk niet zonder keerlussen, ik zie ze tenminste niet snel overgaan op driehoeken :mrgreen:

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 jul 2019 08:11
door Brecht
De keerlus van lijn 16 verdwijnt zeker omdat dat deel de Fred dan (pas) op de schop kan.
Daarvoor wordt het spoor op de Statenlaan verdubbeld en een trail track aangelegd. Als er ook nog een extra boog met wissel naar lijn 11 wordt aangelegd vanaf de Statenlaan kunnen de "oude" trams doorrijden naar de keerlus van lijn 11 in Scheveningen.

Voor de Zoutmanstraat is er voor het verlies aan parkeerplaatsen al een oplossing: de gemeente heeft als alternatief de parkeergarage in de Prins Hendrikstraat gekocht.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 jul 2019 15:07
door Roland
Die in-/uitrukbogen bij Kraayenstein verkorten de in-/uitruktijden. Dat lijkt geen impact te hebben, maar op vele diensten jaren lang is dat serieus geld.

Voorlopig zullen er nog tientallen jaren keerlussen zijn. Volgend jaar zullen bijvoorbeeld de inrij-wissels van keerlus Zwarte Pad vervangen worden, die gaan dan zeker weer 25-30 jaar mee. Kraayenstein en Scheveningen Haven (ivm ontoegankelijke halte) zijn de enige waarbij zo af en toe gedacht wordt ze te vervangen voor een tailtrack.

Voor het Statenkwartier wordt momenteel geïnventariseerd wat de mogelijke alternatieven zijn. Een keerlus is echter erg onwaarschijnlijk.

Daarnaast is het idee ook de bovenleidingspanning te verhogen naar 750V als de GTL exit is. Dat zal meer impact hebben op de museumtrams, maar voor alles is een oplossing.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 17 jul 2019 19:06
door hharry
Roland schreef:Die in-/uitrukbogen bij Kraayenstein verkorten de in-/uitruktijden. Dat lijkt geen impact te hebben, maar op vele diensten jaren lang is dat serieus geld.



Dan weet ik nog wel iets anders om in-/uitruktijden te verkorten. Een (enkel)spoorverbinding tussen eindpunt lijn 3 (Arnold Spoelplein) door Lisztstraat naar Oude Haagweg, Een traject van ±600 meter.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 18 jul 2019 07:00
door KevinRandstadrail
Hallo Ik ben Kevin en ik ben nieuw op het forum.
Ik hou ook van trams, treinen bussen en snelwegen. Ik weet ook alles van af. Wisten jullie dat ons Haagse tramwerknet 117 kilometer is.?
Mijn lieveling,s lijn is Randstadrail 4.
En ik vind de Netkous en de Tramtunnel attracties.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 18 jul 2019 09:02
door Roland
Ja, dat is een bekende. Daar liggen al vele varianten jarenlang voor in de kast :)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 18 jul 2019 10:19
door iljitsch
Hm, als het enkelspoor wordt, welke richting op dan? Tegen het verkeer in/uitrukkende trams zijn natuurlijk wat minder handig. :o

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 18 jul 2019 17:52
door Charles
Je kan er bijna op wachten, maar vanmiddag wederom een autobestuurder die kennelijk de tram niet zag aankomen.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 18 jul 2019 18:37
door iljitsch
Charles schreef:Je kan er bijna op wachten, maar vanmiddag wederom een autobestuurder die kennelijk de tram niet zag aankomen.

Wat kan zo'n bestuurder die dus een ongeluk veroorzaakt door de tram geen voorrang te geven verwachten? Boete, vervolging, ontzegging rijbevoegdheid? In elk geval een zeer veel hogere verzekeringspremie, lijkt me.

En die tram mag dan maar een paar krasjes hebben, voor hetzelfde geld raken er passagiers gewond door te vallen bij de noodremming.

(Overigens vergeten trambestuurders zelf ook wel eens voorrang te geven, zelfs al lopen er haaietanden over de rails.)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 18 jul 2019 21:39
door Charles
iljitsch schreef:Wat kan zo'n bestuurder die dus een ongeluk veroorzaakt door de tram geen voorrang te geven verwachten? Boete, vervolging, ontzegging rijbevoegdheid? In elk geval een zeer veel hogere verzekeringspremie, lijkt me.
Hmm. alleen een hogere verzekeringspremie of einde verzekering wegens teveel ingediende schadeclaims. Boetes en andere vergelijkbare sancties komen sporadisch voor, vergelijk het maar met auto's onderling (incl. personenbusjes) met meerdere inzittenden.

Interessanter is het feit dat op deze oversteek geen enkele vorm van waarschuwing aanwezig is voor een naderende tram. Zelfs geen waarschuwingsbord... Als de autobestuurder of zijn verzekeraar hiervan een zaak maakt, ben ik belangstellend naar de uitkomst daarvan.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 18 jul 2019 22:17
door iljitsch
Ik ben het niet met je eens dat een bord nodig is. Dan kan je wel letterlijk overal een bord gaan zetten.

Maar misschien dat die chauffeur opreed naar de haaietanden voor de rijbaan die van rechts komt om daar pas te gaan kijken naar verkeer van rechts, maar ja dan sta je dus al op de trambaan. Misschien niet zo handig om die haaietanden daar te hebben, dat geeft toch de indruk dat je daar veilig stil kan staan. Een groot kruis zou beter op z'n plaats zijn, om te voorkomen dat mensen er stil gaan staan, waardoor ze dus eerst naar rechts zullen kijken voordat ze beginnen aan de oversteek.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 19 jul 2019 08:44
door Brecht
Als je in dit geval als automobilist nog niet weet dat recht doorgaand verkeer altijd voorgaat voor afslaande weggebruikers, ook voetgangers dus, dan wordt het tijd voor een herexamen. De enige uitzondering op die regel is een tram die afslaat, die heeft wel voorrang.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 19 jul 2019 10:20
door KevinRandstadrail
Hebben jullie al gezien dat sporen op de Lijnbaan worden vernieuwd.

Dat betekend dat Tram 2, 3 en 4 hier niet kunnen rijden. Tram 2 en 4 rijden om via de route van 9 en 11 om zo bij de oprit van CS te komen. Tram 16 rijd om via weteringplein Dit om conflicten met andere tramlijnen bij de oprit van CS te voorkomen.

Tram 3 word gesplist lijn
3 Zoetermeer tot halte Brouwersgracht
- lijn 3 Station LvNOI - Sav. Lohmanplein via CS, Kalvermarkt, Torenstraat, Zoutmanstraat, Laan van Meerdervoort. Vanwege de route via lijn 16 rijdt deze lijn met GTL's.
- buslijn 34 tussen de Sav. Lohmanplein en Arnold Spoelplein.
Ik begrijp alleen niet waarom ze tram 3 ook niet via de route van 9 en 11 laten rijden.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 19 jul 2019 22:43
door iljitsch
KevinRandstadrail schreef:Tram 3 word gesplist lijn
3 Zoetermeer tot halte Brouwersgracht
- lijn 3 Station LvNOI - Sav. Lohmanplein via CS, Kalvermarkt, Torenstraat, Zoutmanstraat, Laan van Meerdervoort. Vanwege de route via lijn 16 rijdt deze lijn met GTL's.
- buslijn 34 tussen de Sav. Lohmanplein en Arnold Spoelplein.
Ik begrijp alleen niet waarom ze tram 3 ook niet via de route van 9 en 11 laten rijden.

Oude tijden herleven voor lijn 3, zo reed-ie voor RandstadRail ook. :-)

En blijkbaar worden de wissels Noord West Buitensingel - Loosduinseweg ook meegenomen. Anders zou 3 wel via HS kunnen en zouden ze kunnen pendelen tussen de eindpunten van 2 en 3. (Of 3 en 4.)

En ik had eigenlijk verwacht dat 2 via de route van 6 omgeleid zou worden. Maar ja dan moet je wel met GTLs rijden, misschien dat ze dat een te groot nadeel vonden.

Blijkbaar gaan we zometeen dus RegioCitadissen over de route van 11 zien rijden, dan door het centrum en dan van straatniveau naar CS hoog. Ik meen me van een vorige keer te herinneren dat dat toen nog niet kon.
Ze gaan overigens ook aan de slag met 6/11/12 later in augustus.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 20 jul 2019 05:49
door Chris
De Regio Citadis kan al ruim een jaar door bijna heel het centrum. Alleen het gedeelte Kerkplein - Buitenhof mogen ze niet komen.
Vorig jaar zomer reden in de spits een paar van deze wagens op lijn 9. Nieuw deze zomer is het gedeelte Wouwermanstraat - Monstersestraat. Daar hebben de RandstadRail wagens nog niet in de lijndienst gereden.

Inderdaad is het vanaf de Noordwestbuitensingel al buiten dienst dus daarom geen lijn 3 over de route van lijn 9 en 11.

Eind augustus gaat het bij de Delftselaan op de schop. Lijn 11 wordt dan ingekort tot Monstersestraat - Scheveningen Haven, lijn 6 gaat tussen Brouwersgracht en de Escamplaan omrijden over de route van lijn 4. Het mooiste wordt de omleiding van lijn 12. Tussen Hobbemaplein en de Loosduinseweg wordt gereden via de route van lijn 6 tot het Kerkplein en dan terug via de route van lijn 2. Dus tussen Kerkplein en Brouwersgracht komt lijn 12 zichzelf dan tegen. Dat is deze lijn niet vreemd als we wat jaartjes terug gaan in de tijd.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 20 jul 2019 09:53
door KevinRandstadrail
Nou dat is mooi dat de Regio Citadis door het centrum kan rijden. Alleen waarom maken ze Loevensteinlaan - Gouveneurlaan (route tram 16) ook niet geschikt voor Avenio en Regio Citadis.?

Het is namelijk zo dat bij calamiteiten op tram 9 tussen Vrederust en HS de Avenio of Regio Citadis hier om kan rijden via de route van tram 16. Als het spoor hiervoor geschikt is. En je hebt ook nog een keermogelijkheid bij de Cannenburglaan. Overigens word die keerlus niet vaak meer gebruikt.

Of willen ze op dit stuk smallere trams in gaan zitten.?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 20 jul 2019 10:29
door WKZH5A
Op dat stuk behoort niet tot het project voor de aanpassingen van de Avenio, wel voor de nieuwe stadstrams in 2024. Het geld en de investeringen zijn nu op, voor de nieuwe stadstrams komt er geld tot beschikking om dat over een paar jaar aan te kunnen passen. Pas dan is het mogelijk om Avenio en RC te laten rijden bij calamiteiten.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 20 jul 2019 10:32
door WKZH5A
Er wordt gewerkt op het kruispunt Loosduinseweg/-kade/Lijnbaan/Noord-West Buitensingel, Lijnbaan (vanaf het kruispunt tot de halte), Noord-West Buitensingel (tussen Koningin Emmaplein en het kruispunt) en op het Koningin Emmakade (bij de doorsteek Prins Hendrikstraat-Weimarstraat en tussen Chasséstraat en Elandstraat). Daar worden de tramsporen, wissels en fundering vervangen en op de genoemde plekken kan tram 3 daar ook niet rijden en moet dus gesplitst worden.

Eind augustus kan tram 6, 11 en 12 niet rijden bij Delftselaan, omdat het gehele wisselcomplex vervangen gaat worden. Daarnaast worden alle bovenleidingsmasten en bovenleiding vervangen voor een nieuwe en de oude overloopwissel op de Monstersestraat thv Wateringsestraat verwijderd voor nieuwe rechte rails (alleen tussen Uitenhagestraat en het kruispunt). De omleidingen zijn nog niet bekend, maar wat Chris heeft beschreven over tram 6 en 11, zal wel de verwachting zijn.

Tram 12 misschien ook, alleen ik denk dat voor tram 12 beter is om na de halte Loosduinseweg via de halte De la Reyweg van 2 en 4 naar de halte Monstersestraat van 2 en 4 gaat rijden en dat als eindpunt heeft, zodat de reizigers van tram 11 en 12 over kunnen stappen op de pendelbussen, die rijdt tussen Monstersestraat en HS. Tram 12 rijdt na de halte Monstersestraat leeg verder naar de Grote Kerk om daar te keren.