Pagina 39 van 61

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 31 dec 2021 07:26
door trambestuurder
Lange_Dre schreef:Bedoel je met de Avenio op lijn 16, dat de Avenio gaat doorschuiven naar lijn 16 en de NST2 de Avenio op de lijnen waar deze nu op rijden gaat vervangen?


op het moment dat de Avenio op lijn 16 gaat rijden wordt deze weer gekoppeld aan lijn 15 ( betere frequentie ) en gaat lijn 17 (ook avenio ) naar statenkwatier rijden
er zijn voldoende voertuigen om dit te realiseren
de NST2 zal pas medio 2026 + 2028 zijn intreden gaan doen

iljitsch schreef:
Ik neem aan dat een keerspoor voor het gemeentekunstmuseum ofwel daadwerkelijk tijdelijk is ofwel voor een tijdelijke situatie aangelegd wordt en daarna grotendeels ongebruikt blijft liggen.


Het Keerspoor zal na de werkzaamheden gebruikt worden bij calamiteiten

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 31 dec 2021 07:46
door iljitsch
Chris schreef:En hoe zie je op een druk kruispunt als Laan van Meerdervoort / Waldeck Pyrmontkade voor je om te driehoeken? Beetje link, vindt je niet?

Ik zie het niet want om te driehoeken moet je een spoor hebben dat zowel naar links als naar rechts kan. LvM / Waldeck Pyrmont/Emmakade heeft steeds maximaal één optie om af te slaan dus daarmee kom je niet op het spoor de andere kant op.

Maar juist omdat het nogal bizar zou zijn in praktijk wel leuk om 10 tellen over na te denken. 8-)

Misschien komt een overloopwissel voor het museum ook nog wel eens van pas als uitwijkmogelijkheid voor lijn 3.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 01 jan 2022 09:32
door Brecht
[/quote]Eisenhouwerlaan is niet geschikt voor breed materieel...
Dus de Avenio's kunnen niet naar de remise via de Eisenhowerlaan?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 01 jan 2022 11:40
door Lange_Dre
Is het erg ingewikkeld om dat kleine stukje aan te passen voor de bredere trams? Ik kan mij goed voorstellen dat men eerst de regulieren routes wilt aanpassen en daarna de laatste stukjes die regelmatig gebruikt worden voor omleidingen en in/uitruk diensten. Op die manier kan er eerder een lijn over van de oude GTL's naar modernere trams.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 01 jan 2022 14:23
door Chris
iljitsch schreef:Misschien komt een overloopwissel voor het museum ook nog wel eens van pas als uitwijkmogelijkheid voor lijn 3.
Het is een mooie uitwijkmogelijkheid voor als er iets gebeurt tussen Remise Lijsterbesstraat en de Waldeck Pyrmontkade.
Brecht schreef:Dus de Avenio's kunnen niet naar de remise via de Eisenhowerlaan?
Zo lang het niet is aangepast. Ook al heb ik het idee dat er niet heel veel in de weg staat. Op wat perrons na en wellicht een bovenleidingpaal her en der...
Lange_Dre schreef:Is het erg ingewikkeld om dat kleine stukje aan te passen voor de bredere trams? Ik kan mij goed voorstellen dat men eerst de regulieren routes wilt aanpassen en daarna de laatste stukjes die regelmatig gebruikt worden voor omleidingen en in/uitruk diensten. Op die manier kan er eerder een lijn over van de oude GTL's naar modernere trams.
Ooit moet het hele net er aan geloven natuurlijk... Komend jaar is lijn 16 aan de beurt. Lijn 6 tussen Brouwersgracht en Apeldoornselaan moet natuurlijk ook nog en de route van lijn 1 langs de Vliet en voorbij station Delft. En van lijn 12 nog Delftselaan - Laan van Meerdervoort en het gedeelte naar Duindorp.
Denk dat we dan aardig klaar zijn. En wat moet er dan nog worden gedaan voor de trams die nog besteld moeten worden? We blijven nog even bezig! :D

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 11 jan 2022 15:13
door Roland
Zo lang het niet is aangepast. Ook al heb ik het idee dat er niet heel veel in de weg staat. Op wat perrons na en wellicht een bovenleidingpaal her en der...


Het spoor ligt daar op de zogenaamde poerenconstructie. Dat lag ook op de Scheveningseweg. Deze constructie kan niet zoveel gewicht aan, dus dat moet er allemaal uit. In Delft zijn er ook nog een aantal stukken waar deze constructie ligt. Mogelijk dat nog gewacht wordt op de nieuwe lijn 10 plannen, waarbij vanaf Madurodam naar het Statenkwartier zou moeten worden gereden.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 11 jan 2022 20:33
door Tiktak
Wordt de keerlus Loevesteinlaan ook geschikt gemaakt voor AV of kom deze met de tijd te vervallen ?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 12 jan 2022 08:59
door iljitsch
In Delft wordt al over de route van 19 met RegioCitadissen gereden. Moet dat spoor ook nog vervangen worden? Of gaat het om het laatste stuk richting Tanthof?

Tijdens spoorvernieuwing langs de vliet kan 1 omrijden via Ypenburg, eerst een stuk route 19 en dan 15.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 12 jan 2022 09:47
door Chris
Het gedeelte Westalndseweg - Tanthof moet nog worden aangepast.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 12 jan 2022 12:13
door buschauffeur
Tiktak schreef:Wordt de keerlus Loevesteinlaan ook geschikt gemaakt voor AV of kom deze met de tijd te vervallen ?

Er waren ooit plannen om een tramlijn te maken die zou rijden naar de Loevesteinlaan. Maar ja, corona.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 12 jan 2022 13:40
door iljitsch
De geschiedenis laat wel zien dat keerlussen die niet in de weg liggen niet snel opgedoekt worden. Zie De Savornin Lohmanplein of eindpunten lijn 2 en 4 in Den Haag, keerlus bij Madurodam terwijl daar nu ook een keerspoor ligt.

Enige voorbeeld van een keerlus die verwijderd is sinds ik de zaken een beetje volg dat ik me kan herinneren is in Leidschendam voormalig eindpunt 6 bij ziekenhuis Antoniushove. Dat is nu een keerspoor en nieuwe eindpunt 2 en 6 rijdt door naar het voormalige eindpunt lijn 2 in Leidschendam noord. (Gezien tweerichtingstrams op lijn 2 en éénrichtingstrams op lijn 6.) Oh, en de keerlus op de voormalige parkeergarage naast CS.

Als ik me niet vergis kon je vroeger op meer pleinen een rondje maken: Plein 1813, Prins Hendrikplein, Stuyvesantplein, toch? Dat kan nu niet of alleen in één richting.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 12 jan 2022 14:00
door Tiktak
iljitsch schreef:De geschiedenis laat wel zien dat keerlussen die niet in de weg liggen niet snel opgedoekt worden. Zie De Savornin Lohmanplein of eindpunten lijn 2 en 4 in Den Haag, keerlus bij Madurodam terwijl daar nu ook een keerspoor ligt.

Enige voorbeeld van een keerlus die verwijderd is sinds ik de zaken een beetje volg dat ik me kan herinneren is in Leidschendam voormalig eindpunt 6 bij ziekenhuis Antoniushove. Dat is nu een keerspoor en nieuwe eindpunt 2 en 6 rijdt door naar het voormalige eindpunt lijn 2 in Leidschendam noord. (Gezien tweerichtingstrams op lijn 2 en éénrichtingstrams op lijn 6.) Oh, en de keerlus op de voormalige parkeergarage naast CS.

Als ik me niet vergis kon je vroeger op meer pleinen een rondje maken: Plein 1813, Prins Hendrikplein, Stuyvesantplein, toch? Dat kan nu niet of alleen in één richting.


En niet te vergeten de verdwenen keerlus Vogelkersstraat/Magnoliastraat

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 jan 2022 09:39
door Brecht
Ook uit een ver verleden: de lus aan het eind van de Kwartellaan :)

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 jan 2022 10:39
door YC52000
Ik kan me de keerlus op het castricumplein nog herinneren

Afbeelding

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 jan 2022 16:23
door Roland
Keerlus Loevestein zal opgedoekt worden. Het is wel de bedoeling dat er iets voor in de plaats komt, maar wat en waar is nog niet beslist. Binnen de keerlus en in de omgeving zijn allerlei nieuwbouwplannen, daar ligt de keerlus voor in de weg.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 jan 2022 16:43
door KevinRandstadrail
Nou ik kom er vaak langs en de keerlus loevensteinlaan ligt er verloederd bij. Maar er staan ook veel huizen langs de keerlus. Maar ze wildne toch vanaf de loevensteinlaan een tran naar madurodam laten rijden.?

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 jan 2022 16:53
door KevinRandstadrail
Als de keerkus weg moet maak er dan maar een keerdriehoek van. Is makkelijk aan te leggen en het geeft geen ruimte in beslag.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 jan 2022 17:25
door xCookiesolax
KevinRandstadrail schreef:Als de keerkus weg moet maak er dan maar een keerdriehoek van. Is makkelijk aan te leggen en het geeft geen ruimte in beslag.

Ik heb er niet voor gestudeerd maar een keerdriehoek op de drukke Loevesteinlaan/Erasmusweg klinkt niet heel haalbaar. Ik verwacht een simpele overloop wissel tussen Hardenbroekstraat en Betje Wolffstraat. Lekker goedkoop en de bestuurder hoeft maar 1x van cabine te wisselen.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 jan 2022 17:50
door iljitsch
Tja ik ben niet verbaasd dat ze keerlussen vaak wel laten liggen en keerdriehoeken veel minder. De laatste zijn vanwege het gedoe toch vooral nuttig bij omleidingen, terwijl een keerlus voor alle soorten trams werkt en het snelst is, dus als je de ruimte hebt, handiger kan een overloopwissel/keerspoor.

Re: Dagelijkse belevenissen op het tramnet

BerichtGeplaatst: 13 jan 2022 20:58
door KevinRandstadrail
De halte van geysterenweg is opgeheven. Maar waarom laat de htm het haltemeubair staan. De halte word toch definitief opgeheven.?