apparte richtingfilmen

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor grizzler » 07 jun 2010 12:00

Rob Kievit schreef:1. Het oranje/zwart-contrast is kleiner dan het vroegere wit/zwart-contrast.

Dat mag in theorie zo zijn, maar in de praktijk vind ik de oranje teksten beter leesbaar dan de witte, zeker die vrij kleine op de vroegere films van de GTL-I. Zelfs dat kleinere oranje lijncijfer valt nog wel mee. Ik weet nog dat me dat al opviel toen de digitale displays net in opkomst waren. Bij bepaalde haltes waar meedere lijnen kwamen, kon ik ineens op veel grotere afstand al zien welke lijn er in aantocht was. Dat zal er wel mee te maken hebben dat die displays oplichten.
Avatar gebruiker
grizzler
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:20
Woonplaats: Scheveningen (Noord)

Berichtdoor Charles » 07 jun 2010 13:40

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 14:34, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 890
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor OVinDelft » 07 jun 2010 15:32

Nou, ongeveer een half uurtje geleden zag ik in Delft een tram van lijn 19 met in de richtingfilm de tekst HTM testtram. Volgende regel: niet instappen. En zonder gele stickers, het kan wel dus.

Het valt me trouwens op dat sinds een week of twee het lettertype van de richtingfilms van de GTL veranderd is, niet alleen vooraan, maar ook aan alle andere zijden. Wat is het doel hiervan, want het mogen dag wel dunnere letters zijn, maar ze zijn nog steeds klein en zijn de letterafstanden soms vreemd.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor trambestuurder » 07 jun 2010 18:30

[quote="robert55"]Ik denk dat naast flexibiliteit de voornaamste redenen kostenbesparing en het niet meer leverbaar zijn van onderdelen zijn geweest.


Gezien de onderstaande post van een Trambestuurder op (een nieuwe ?? ) Tramlijn 5 (ik verheug mij daarwél op), namelijk:


moet ik met U, geachte collega Robert55, van mening (blijven) verschillen. :shock: Dat is toch geen Díénstverlening, dat al nagenoeg 20 jarig ge-scherm met dit soort onwerkzame, dus onwerkbare elektronica. Goedkoop is (imo) hier duidelijk: duurkoop ..., nog afgezien van de zgn. *life-cycle-costs* dunkt me na wat ervaring ... Niettemin (coll.gr./) :roll: D.A. Borgdorff 8-)

Beste Hr D.A. Borgdorff

Ik ben het volkomen met u eens, ik vind het ook geen beste informatie naar de reiziger
Die weet niet niet meer of ze bijv. Lijn 15 of 5 of 57 moeten hebben naar nootdorp
Ik heb dit probleem dan ook regelmatig aangekaart maar ze schijnen dit toch niet echt super belangrijk te vinden :?
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor dAb » 07 jun 2010 22:54

trambestuurder schreef:Beste Hr D.A. Borgdorff
Ik ben het volkomen met u eens, ik vind het ook geen beste informatie naar de reiziger
Die weet niet niet meer of ze bijv. Lijn 15 of 5 of 57 moeten hebben naar nootdorp
Ik heb dit probleem dan ook regelmatig aangekaart maar ze schijnen dit toch niet echt super belangrijk te vinden :?

Wel, geachte trambestuurder: dan moeten wij misschien (daar) eens wat andere kaarten op hun tafels leggen, mogelijk zelfs Troefkaarten. Ik zal eens wat oude contacten opporren, want zó is het toch echt geen dienstverlening: gedoe met al die rare lijnnummers en dwaze bestemmingen voor een dubbeltje op de eerste rij staan, omdat blijkbaar echte dubbeltjes er niet meer inzitten, in hun portefeuilles dan :mrgreen: ... Kan ik gelijk die Hofwijckstraatbogen es aansingelen :arrow: ... Groet: D. André Borgdorff 8-) (voorheen: afd. Trammaterieel & E.I.) :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor trambestuurder » 08 jun 2010 14:56

dAb schreef:
trambestuurder schreef:Beste Hr D.A. Borgdorff
Ik ben het volkomen met u eens, ik vind het ook geen beste informatie naar de reiziger
Die weet niet niet meer of ze bijv. Lijn 15 of 5 of 57 moeten hebben naar nootdorp
Ik heb dit probleem dan ook regelmatig aangekaart maar ze schijnen dit toch niet echt super belangrijk te vinden :?

Wel, geachte trambestuurder: dan moeten wij misschien (daar) eens wat andere kaarten op hun tafels leggen, mogelijk zelfs Troefkaarten. Ik zal eens wat oude contacten opporren, want zó is het toch echt geen dienstverlening: gedoe met al die rare lijnnummers en dwaze bestemmingen voor een dubbeltje op de eerste rij staan, omdat blijkbaar echte dubbeltjes er niet meer inzitten, in hun portefeuilles dan :mrgreen: ... Kan ik gelijk die Hofwijckstraatbogen es aansingelen :arrow: ... Groet: D. André Borgdorff 8-) (voorheen: afd. Trammaterieel & E.I.) :shock:


Nou ik ben het daar helemaal mee eens, wellicht heeft het wel zin als u de oude contacten eens oppoort.
Ik zelf ben hier ooit eens voor in serius geweest bij vervoersontwikkeling maar er wordt tot op heden
niet naar gekeken.
Ook wat betreft de Hofwijckstraatbogen heb ik al eens een plan voor ingediend
Ik hoop dat u dus iest meer invloed zal hebben hierbij
Groet > B. Roks ( trambestuurder vestiging Scheveningen )
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor Tiktak » 08 jun 2010 18:18

trambestuurder schreef:
Ook wat betreft de Hofwijckstraatbogen heb ik al eens een plan voor ingediend
Ik hoop dat u dus iest meer invloed zal hebben hierbij
Groet > B. Roks ( trambestuurder vestiging Scheveningen )


Ik weet dat dit een off line vraag is, maar heb ik wat gemist wat er fout is aan de Hofwijckstraatbogen :?: :?:
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor willem » 08 jun 2010 20:11

OVinDelft schreef: Wat is het doel hiervan, want het mogen dag wel dunnere letters zijn, maar ze zijn nog steeds klein en zijn de letterafstanden soms vreemd.


Daarnaast zijn de bestemmingen op de lijnen 15 en 16 links uitgelijnd, terwijl die op de overige lijnen gecentreerd zijn. Wat wel mooi is, is dat bij een bestemming als Scheveningen Noorderstrand nu het woord Scheveningen vetter staat dan Noorderstrand. Dat wordt het onderscheid tussen stadswijk en eindhalte duidelijker.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor trambestuurder » 08 jun 2010 22:37

Tiktak schreef:

Ik weet dat dit een off line vraag is, maar heb ik wat gemist wat er fout is aan de Hofwijckstraatbogen :?: :?:


Ik heb ooit een plan ingediend waarin deze bogen gebruikt gaan worden in gewone dienstregeling
Ik kwam met het idee om lijn 11 vanaf HS door te trekken naar VS via de hofwijckbogen
Dan kon lijn 10 vervallen en had voorburg gewoon weer een dagdienstlijn ipv een spitslijn

Had er ook een rekensom bij gedaan waaruit bleek dat ze hier aanzienlijk kosten mee zouden besparen
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor Tiktak » 08 jun 2010 23:44

@ Trambestuurder

Bedankt voor de uitleg, het was een goed idee, jammer dat ze daar geen oren naar hadden.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor willem » 09 jun 2010 07:32

trambestuurder schreef:Ik heb ooit een plan ingediend waarin deze bogen gebruikt gaan worden in gewone dienstregeling
Ik kwam met het idee om lijn 11 vanaf HS door te trekken naar VS via de hofwijckbogen
Dan kon lijn 10 vervallen en had voorburg gewoon weer een dagdienstlijn ipv een spitslijn


Het probleem die kant op is dat er eigenlijk een lijn te veel richting Rijswijk gaat. Lijn 10 is tussen HS en Voorburg op zijn hoogst zeer matig bezet en tussen Rijswijk en Voorburg rijden de trams bijna leeg rond.
Lijn 23 rijdt zeer vaak tussen Rijswijk en Voorburg (daar hoef je geen tram naast te rijden), terwijl op de rest van dat deel van de route lijn 15 de functie van de oude lijn 10 heeft overgenomen. Eigenlijk zou je lijn 10 op dat deel kunnen opheffen, waarna lijn 10 alleen nog tussen het Statenkwartier en het CS en centrum rijdt.

De sporen in de Hofwijckstraat zijn eigenlijk onnodig, omdat je aan de andere kant van de spoorlijn nog de sporen langs de Laakkade hebt. Zowel de Laakkade als de Hofwijckstraat vormen een verbinding tussen HS/Oudemansstraat en de Rijswijkseweg, maar twee verbinding op korte afstand van elkaar is eigenlijk overbodig. Een voordeel is wel dat je daardoor flexibel kunt zijn, zoals tijdens de werken aan het Rijswijkseplein bleek.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor trambestuurder » 10 jun 2010 11:29

willem schreef:
Het probleem die kant op is dat er eigenlijk een lijn te veel richting Rijswijk gaat. Lijn 10 is tussen HS en Voorburg op zijn hoogst zeer matig bezet en tussen Rijswijk en Voorburg rijden de trams bijna leeg rond.
Lijn 23 rijdt zeer vaak tussen Rijswijk en Voorburg (daar hoef je geen tram naast te rijden), terwijl op de rest van dat deel van de route lijn 15 de functie van de oude lijn 10 heeft overgenomen. Eigenlijk zou je lijn 10 op dat deel kunnen opheffen, waarna lijn 10 alleen nog tussen het Statenkwartier en het CS en centrum rijdt.

De sporen in de Hofwijckstraat zijn eigenlijk onnodig, omdat je aan de andere kant van de spoorlijn nog de sporen langs de Laakkade hebt. Zowel de Laakkade als de Hofwijckstraat vormen een verbinding tussen HS/Oudemansstraat en de Rijswijkseweg, maar twee verbinding op korte afstand van elkaar is eigenlijk overbodig. Een voordeel is wel dat je daardoor flexibel kunt zijn, zoals tijdens de werken aan het Rijswijkseplein bleek.


de bedoeling was dan dat lijn 15 over HS zou gaan rijden en dan via het lorentzplein naar de rijswijkseweg
Bus 23 zou een andere route kunnen gaan rijden bijv. langs de vliet en dan via het diaconessenhuis weer op de marriannelaan komen
Zo zou er op een bepaald traject geen overschot zijn in wagens
Overigens zou lijn 16 daan naar statenkwatier kunnen gaan over de route van lijn 10
Lijn 15 zou evt naar de haven of noorderstrand kunnen
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor Lange_Dre » 10 jun 2010 12:50

Lijn 16 naar het Statenkwartier lijkt mij erg sterk, aangezien je dan de volgende situatie krijgt:

Lijn 16: Wateringen - Statenkwartier ( via Moerwijk).
Lijn 17: Wateringen - Statenkwartier ( via Rijswijk).

Daarnaast komt dat lijn 17 het traject Den Haag CS - Statenkwartier makkelijk aleen aan kan.
Lijn 10 rijd namelijk alleen in de spits.
Je zou dan hoogswaaschijnlijk met lege wagens gaan rijden aangezien er niet genoeg vraag naar is.

Lijn 15 naar Scheveningen N-strand of Scheveningen Haven lijkt mij ook erg sterk.
Aangezien er naast lijn 9 naar Scheveningen en in de spits lijn 8 naar Madurodam niet genoeg ruimte is om nog een lijn via die route te laten rijden.
Vergeet niet lijn 8 is terug gekomen dan wel tot Madurodam omdat, er tussen Madurodam en Scheveningen N-strand niet genoeg vraag was voor meer dienst wagens dan lijn 9 nu heeft op dat traject.

Lijn 15 via route lijn 9 naar Scheveningen N-strand lijkt mij dus hoogs onwaarschijnlijk.
Lijn 15 naar Scheveningen Haven lijkt mij ook erg sterk. Aangezien lijn 11 daar al heen gaat.



Maar dit alles verdiend eigenlijk een eigen topic aangezien dit topic over apparte richtingfilmen gaat.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor David » 10 jun 2010 17:37

willem schreef:Het probleem die kant op is dat er eigenlijk een lijn te veel richting Rijswijk gaat. Lijn 10 is tussen HS en Voorburg op zijn hoogst zeer matig bezet en tussen Rijswijk en Voorburg rijden de trams bijna leeg rond.
Lijn 23 rijdt zeer vaak tussen Rijswijk en Voorburg (daar hoef je geen tram naast te rijden), terwijl op de rest van dat deel van de route lijn 15 de functie van de oude lijn 10 heeft overgenomen. Eigenlijk zou je lijn 10 op dat deel kunnen opheffen, waarna lijn 10 alleen nog tussen het Statenkwartier en het CS en centrum rijdt.


Maar ik krijg de indruk dat lijn 10 tussen Statenkwartier en CS ook vrij overbodig is, en voor een groot deel leeg rijdt. Immers, lijn 17, 1 en 24 verbinden het hele stuk al met CS en HS. Alleen de halte World Forum is nuttig voor de vele kantoormedewerkers (straks nog meer als het Europol-kantoor in gebruik wordt genomen).

Een eerste beperking is al gemaakt: met de in gebruikname van lijn 19 rijdt lijn 10 slechts om het kwartier.
David
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:20

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Charles en 37 gasten