apparte richtingfilmen

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

apparte richtingfilmen

Berichtdoor YC52000 » 10 maart 2010 20:25

de laatste tijd zag ik al soms vreemde nummers en teksten op de richting films van sommige trams, maar vandaag was het absolute toppunt haha


ik stond bij leyenburg

en toen kwam er een GTL met op de richting film ''703 den haag de uithof'',
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor Zsombor » 11 apr 2010 09:09

Vandaag zag ik de 3102 bij Station Hollands Spoor "720 Sorry, Geen Dienst".
Zsombor
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 apr 2010 19:41

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor dejanj » 11 apr 2010 18:53

Er reden van de week ook trams (I en II) die alleen het lijnnummer voerden, de richting links of juist rechts uitgelijnd hadden, en als toppunt een voertuig van lijn 11 met afwisselend 'station' en 'hollands spoor', alternerend zoals dit ook met 'strandexpress' 'nootdorp' het geval was afgelopen zomer...

Zsombor schreef:Vandaag zag ik de 3102 bij Station Hollands Spoor "720 Sorry, Geen Dienst".

Was dit in de keerlus van lijn 11/12? Zo ja, welke lijn was het?
dejanj
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 16 jan 2010 23:04
Woonplaats: Den Haag

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor trambestuurder » 13 apr 2010 02:10

Dit alles komt door het nieuwe EBS systeem dat in sommige wagens al is ingebouwd
Deze stuurt de richtingfilm aan en kan soms wat gebreken vertonen
Het klopt dat sommige wagens ook een wissel geven in de richtingfilm, dit is een soort
test om te kijken of dit duidelijker te lezen is.
Sommige bestemmingen zijn zo lang dat de letters heel erg klein werden

Dat het soms Buitendienst aan geeft dat komt dat hij dan tussen het eindpunt en beginpunt zit, dat geeft hij
idd Sorry geen dienst aan
Bij het beginpunt staat hij dan gewoon weer op de juiste richting :roll:
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor Zoef de Haas. » 14 apr 2010 17:18

Komt weleens vaker voor, ik zag eens lijn 9 op de Melis Stokelaan met voorop 9 Castricumplein, opzij 17 Wateringseveld en achterop 6. Wie het weet mag het zeggen!
Een half ons geluk doet meer dan een kilo wijsheid!
Avatar gebruiker
Zoef de Haas.
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:38
Woonplaats: Den Haag.

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor trambestuurder » 15 apr 2010 00:41

:roll: waar vind je dat nou 3 lijn nummers in een dienst :lol: dat is toch makkelijk maakt niet uit je kunt
altijd instappen :mrgreen: je komt vanzelf op de plaats van bestemming [perfect]
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor Zsombor » 24 apr 2010 11:58

dejanj schreef: Was dit in de keerlus van lijn 11/12? Zo ja, welke lijn was het?


De tram stond op het spoor van lijn 12. Tram 11 en 12 reden allebei op het spoor van tram 11.
Zsombor
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 apr 2010 19:41

Berichtdoor Charles » 08 mei 2010 15:24

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 14:33, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor YC52000 » 08 mei 2010 18:11

zal naar alle waarschijnlijkheid een Lijn 15 of 16 zijn geweest
YC52000
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor dejanj » 09 mei 2010 01:07

YC52000 schreef:zal naar alle waarschijnlijkheid een Lijn 15 of 16 zijn geweest

16>15, aangezien 15>16 vanuit de lekstraat linksaf de schedeldoekshaven indraait...
dejanj
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 16 jan 2010 23:04
Woonplaats: Den Haag

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor Rob Kievit » 05 jun 2010 17:01

Ja, je ziet soms de gekste dingen op de displays.
trambestuurder schreef:Dat het soms Buitendienst aan geeft dat komt dat hij dan

<frik-modus aan>
Ik heb het zelf niet gezien, maar ik hoop dat ze bij de HTM weten dat het "Buiten Dienst" moet zijn, twee woorden dus. Het is een voorzetsel + een zelfstandig naamwoord, net als "buiten werking", "buiten bedrijf" en "buiten bewustzijn".

(Ja, 'de buitendienst' bestaat ook, maar dat is 1 enkel zelfstandig naamwoord, en het betekent: de verzameling mensen van het bedrijf die niet op het kantoor werken. Dat zet je niet op de voorkant van een tram.)

</frik-modus uit>

Als ik me niet vergis, tonen ze ook wel eens 'Sorry, geen dienst'. Dat vind ik er vriendelijk en beleefd uitzien.

En soms vraag ik me af waarom er zo veel overbodige informatie in een bestemming wordt gepropt.
"Leidschendam Leidsenhage", twee regels vol kleine lettertjes. Die plaatsnaam is nergens voor nodig. Of is er nog ergens een ander Leidsenhage?
(zie recente foto van testrit lijn 19 op digitaletram.nl).

Nu ik zo aan het babbelen ben, besef ik dat ik me al jaren afvraag of er bij het maken van die display- (en vroeger richtingfilm-)teksten ook mensen betrokken worden die iets weten van (a) de Nederlandse spellingregels en van (b) perceptiemechanismen, hoe mensen informatie tot zich nemen.
Weet iemand van de forumgenoten dat?
Avatar gebruiker
Rob Kievit
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 jan 2010 14:22
Woonplaats: Maastricht

Re: aparte displays

Berichtdoor robert55 » 05 jun 2010 18:45

Rob Kievit schreef:Nu ik zo aan het babbelen ben, besef ik dat ik me al jaren afvraag of er bij het maken van die display- (en vroeger richtingfilm-)teksten ook mensen betrokken worden die iets weten van (a) de Nederlandse spellingregels en van (b) perceptiemechanismen, hoe mensen informatie tot zich nemen.
Weet iemand van de forumgenoten dat?

Ik weet het niet, maar ik vermoed van niet :) En dat geldt niet alleen voor bestemmingsaanduidingen bij HTM, maar voor heel veel van de informatieverschaffing in het OV.
Zo heb je bij NS binnen displays waar staat dat een trein naar A'dam Centr. gaat. Bij HTM stond er een tijd lang [toen er nog 'echte' films waren] Schev N strand als tekst. Allebei bijzonder informatief.
Bij HTM Randstadrail staat de plaats in een kleine letter en het eindpunt in een grote. Dan krijg je dus Den Haag / Loosduinen of Zoetermeer / Javalaan. Bij Java denk ik niet direct aan een weg in een buitenwijk van Zoetermeer, nietszeggend.

De displays die HTM gebruikt kunnen geloof ik niet snel wisselen, maar bij streekbussen zie je soms dat er slim gebruik wordt gemaakt van 'lopende' tekst of een wisseling om de paar seconden

Dat sorry mag voor mij trouwens weg. Geautomatiseerde excuses doen me niks.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor dAb » 05 jun 2010 19:48

@ Rob Kievit : ik heb mijn afschuw voor gedigitaliseerde richtingfilms, met hun hierboven -- door U gememoreerde -- gebreken, al lang = allang ;) geleden uitgesproken en niet onder stoelen of banken laten liggen. De oude vertrouwde Brose-filmkasten in de 1e serie (3000) GTL8-materieel, waarvan ik een opsomming {is al op HTMfotonet geplaatst} hieronder zal herhalen, was met de Grote Lijncijfers voor de reizigers ook goed op afstand te lezen. Dit zou beter wederom ingevoerd kunnen worden, want sommige veranderingen -- met name in de digitale ICT-sfeer -- zijn echt geen verbeteringen.
8-) D.A. Borgdorff :shock: = vóór Tramlijncijfers onder 15, waarboven de Buslijnen beginnen.
P.S. De reeks is stellig, dus zonder straatnamen. Bij de eerste serie films werden Stations en Remises steeds *afgekort* en verder slechts Wijken getoond in de volgorde:
- (blanco)
- Buiten Dienst
- Groepsvervoer
- Remise ZBG
- Kraayenstein
- Station L van NOI
- Leidsenhage
- Bohemen
- Waldeck
- Remise LB
- Leidschendam
- Berestein
- De Uithof
- Steenvoorde
- Centrum
- Moerwijk
- Remise FH
- Duindorp
- Station Centraal
- Scheveningen
- Vrederust
- Station H Spoor
- Remise SCH
- Den Haag
- Delft
- Rijswijk
- Statenkwartier
- Voorburg
- (blanco)
- ... en later bijv.: - Station CS - Station LvNOI - Station HS - Loosduinen - &c.
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Berichtdoor Charles » 05 jun 2010 21:45

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 14:33, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 889
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor dAb » 05 jun 2010 22:57

Charles schreef:Ik denk dat de achterliggende gedachte voor gedigitaliseerde filmkasten is geweest, dat men daarmee oneindig veel mogelijkheden heeft. -[...]-
In geval van een oude filmkast was waarschijnlijk een geheel nieuwe film noodzakelijk geweest ...
Wat betreft de (on)leesbaarheid, ik denk dat het verschil niet zo groot is als wordt gezegd.

Dat begrijp ik wel Charles, maar ik vind nog steeds: liever een niéuwe dan géén film, of wat anders gezegd: slechts foute en zelfs soms helemaal geen informatie ... dat leidt maar tot vele terechte klachten, en duidt op grote onverschilligheid ten aanzien van behoorlijke *dienstverlening*.!
Enfin: overigens vind ik die dubbele regels al helemaal onnodig, getuige het bovenstaande naar mijn ontwerp vervaardigde voorbeeld van de 1e serie GTL8-richting- en lijnfilms, welke tot de indienststelling van lijn 2 (naar Loosduinen) gebruikt werden. :? D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor Rob Kievit » 06 jun 2010 17:01

Charles schreef:Wat betreft de (on)leesbaarheid, ik denk dat het verschil niet zo groot is als wordt gezegd.


Het lijkt mij dat er een paar objectieve factoren zijn waardoor de displays minder leesbaar zijn dan de vroegere films:

1. Het oranje/zwart-contrast is kleiner dan het vroegere wit/zwart-contrast.
2. De spatiëring van de tekst is niet proportioneel, in tegenstelling tot de typografisch correcte films die dhr. dAb ontwierp. Kijk maar eens naar de bestemming "Delft": de oranje D en e staan vlak tegen elkaar aan, terwijl er om de l naar verhouding veel meer ruimte zit. Bij niet-proportionele spatiëring is het moeilijker om in één keer het woordbeeld te herkennen.
3. Sommige letters zijn moeilijk te onderscheiden: gaat lijn 15 naar Noofdorp?

In dit tijdperk van messcherp leesbare e-books moet het toch mooier en beter kunnen dan de grove oranje pixelmatrix waar de HTM voor heeft gekozen, denk ik. Ja, duurder, ik hoor de bezwaren al. Maar het oog wil, of liever gezegd, behoeft, ook wat.
Avatar gebruiker
Rob Kievit
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 jan 2010 14:22
Woonplaats: Maastricht

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor robert55 » 06 jun 2010 19:33

Ik denk dat naast flexibiliteit de voornaamste redenen kostenbesparing en het niet meer leverbaar zijn van onderdelen zijn geweest.

De matrix systemen worden geleidelijk beter en wat er nu in de GTL zit is in ieder geval leesbaarder dan wat de Regiocitadissen hebben. Het eerste experiment was rond 1980 op een standaardbus. De lichtopbrengst was minder dan van een fietslampje van nu.

Misschien komen er ooit geschikte TFT schermen
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor Roland » 06 jun 2010 19:47

Er zijn ook al LED-displays die een aantal verschillende kleuren kunnen tonen, sommige Amsterdamse trams hebben ze al voor de lijnkleuren. In Frankrijk kwam ik ook bussen tegen die een lijnnummer in wit op rood of wit op blauw konden tonen met LED's. Voor de eindbestemmingsaanduidingen is dit hooguit handig als je een lijnennet hebt waar je met specifieke kleuren werkt voor een bepaalde lijn, anders is het een dure oplossing.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor dAb » 06 jun 2010 19:58

robert55 schreef:Ik denk dat naast flexibiliteit de voornaamste redenen kostenbesparing en het niet meer leverbaar zijn van onderdelen zijn geweest.

De matrix systemen worden geleidelijk beter en wat er nu in de GTL zit is in ieder geval leesbaarder dan wat de Regiocitadissen hebben. Het eerste experiment was rond 1980 op een standaardbus. De lichtopbrengst was minder dan van een fietslampje van nu.

Misschien komen er ooit geschikte TFT schermen


Gezien de onderstaande post van een Trambestuurder op (een nieuwe ?? ) Tramlijn 5 (ik verheug mij daarwél op), namelijk:
trambestuurder schreef:
grizzler schreef:
René W schreef:Vandaag een aantal lijnen 5 gezien. Wat opvalt is dat er weer verschil zit in de teksten en lijncijfers die op het display verschijnen.
Zo zag ik 7K, wisselende bestemmingen, etc.

Inderdaad. Ik heb er ook een zien rijden met de eerste twee cijfers van de code (57) in de displays (lekker duidelijk voor reizigers). En een wonderlijke variatie aan bestemmingen: Strandexpress en Nootdorp onder elkaar of afwisselend, alleen Nootdorp, zowel links uitgelijnd als gecentreerd, Strandexpress en Schev. N-str onder elkaar, Strandexpress afwisselend met Scheveningen Noorderstrand, enzovoort.
Blijkbaar wordt dit aan de bestuurders overgelaten.


Nee Grizzler dit wordt niet aan de bestuurder overgelaten
En zitten namelijk nog al wat storingen in het nieuwe EBS systeem
Vandaar dat je verschillende teksten ziet en soms ook twee cijfers
Lijn 5 rijdt namelijk onder code 57 wat de boordcomputer moet omzetten in lijn 5 maar dit gebeurt niet
bij elke tram.
Het schijnt een moeilijk te verhelpen probleem te zijn

moet ik met U, geachte collega Robert55, van mening (blijven) verschillen. :shock: Dat is toch geen Díénstverlening, dat al nagenoeg 20 jarig ge-scherm met dit soort onwerkzame, dus onwerkbare elektronica. Goedkoop is (imo) hier duidelijk: duurkoop ..., nog afgezien van de zgn. *life-cycle-costs* dunkt me na wat ervaring ... Niettemin (coll.gr./) :roll: D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: apparte richtingfilmen

Berichtdoor robert55 » 06 jun 2010 20:21

In Amsterdam idd voor de lijnkleuren [als een blokje] bij de BN wagens. Soms lijken het blauw+geel [16] en het groen+wit [24] erg veel op elkaar en laten dat nou net de lijnen zijn waar de eenrichtingsvariant rijdt 8-) . Ik weet niet of er [veel] Amsterdammmers zijn die op de lijnkleur letten.
Ik heb het in Gent op bussen gezien, daar maken ze een gekleurd cijfer op een witte achtergrond, weliswaar met een donker randje maar toch een vrij rommelig geheel


Roland schreef:Er zijn ook al LED-displays die een aantal verschillende kleuren kunnen tonen, sommige Amsterdamse trams hebben ze al voor de lijnkleuren. In Frankrijk kwam ik ook bussen tegen die een lijnnummer in wit op rood of wit op blauw konden tonen met LED's. Voor de eindbestemmingsaanduidingen is dit hooguit handig als je een lijnennet hebt waar je met specifieke kleuren werkt voor een bepaalde lijn, anders is het een dure oplossing.
robert55
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 20 jan 2010 18:35

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten