Afvoer en sloop GTL's

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor iljitsch » 26 nov 2023 08:30

Oh wauw, the 3100-reeks gaat er ook aan, en nu al?
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor wattman » 26 nov 2023 11:38

Die trams zijn inmiddels ook de 30 jaar gepasseerd.
https://haagstramnieuws.org/gtl/aank3100.htm

- De bestaande vloot is voldoende
- Als de nieuwbouw van Scheveningen begint is er gebrek aan stallingsruimte (de Scheveningse GTL8's komen naar de Lijsterbesstraat + voormalige CWP); dat zal de recente afvoer verklaren.
- De nog beschikbare 3000'en zijn voorzien van ARI (Automatische Rem Ingreep) welke nodig is voor het berijden van de tramtunnel (lijn 6). Nog de opmerking dat van de GTL8-2 de 3130-3133 ook beschikken over ARI.

Een correctie: de 3129 is natuurlijk reeds afgevoerd, dus de resterende ARI GTL8-II zijn de 3130-3133
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor xCookiesolax » 27 nov 2023 10:11

Op de website van het HOVM staat de volgende tekst
De keuze is gevallen om vijf GTL’s uit de 3100 serie een enkeltje recyclebedrijf aan te bieden. Het is vreemd om jongere trams weg te sturen terwijl tien jaar oudere trams nog gewoon rondrijden. Reden voor deze voorkeur is dat de 3000’en het ARI-systeem hebben voor de Tramtunnel Grote Marktstraat en de meeste 3100’en hebben dit niet. Het systeem is ook niet over te zetten. Bron: https://hovm.nl/vijf-gtls-verlaten-den-haag/

Het systeem is ook niet over te zetten vind ik een opvallende uitspraak. Immers hebben de 3130, 3131, 3132 en 3133 wel ARI. Weet iemand meer over waarom dit hedendaags niet meer over te zetten is?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor WeKra » 27 nov 2023 12:26

Ik denk dat het technisch wel is over te zetten, maar dat de kosten/baten niet opwegen.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor OVinDelft » 27 nov 2023 20:43

Ik kan me herinneren dat deze discussie jaren geleden ook gevoerd werd.

Bij de levering van de laatste Avenio in 2019 vond ik het best opmerkelijk dat men niet koos voor volledige afvoer van de 3000-serie en alleen de 3100-serie behouden voor lijn 1/6/12/16. Als lijn 6 toen een upgrade had kunnen krijgen naar in betere staat zijnde 3100'en, hadden we daar tot de volledige ingebruikname van de TINA in 2028 maar liefst 9 jaar van kunnen genieten. Dat is echt geen korte periode!

Echt een bewijs voor onmogelijkheid van overzetten ARI kan ik me toen niet herinneren. Ook lijkt het mij aannemelijk dat onderhoud voor de oudere 3000'en duurder was en nog steeds is, en het behouden van kennis en op voorraad moeten houden van onderdelen voor twee verschillende series trams ook geld kost.

Ik heb als leek natuurlijk geen inzicht in de financiële en technische situatie, maar dan nog zou je kunnen stellen dat comfort voor de reiziger en de uitstraling van een bedrijf toch ook iets waard mag zijn!
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Chris » 28 nov 2023 05:51

GTL's 3129 - 3133 hebben vanaf begin tramtunnel ARI gekregen samen met de 3000'en die hiervan voorzien zijn. Dus in die trams is niks overgezet uit andere GTL's.
Technisch verschillen GTL-I & GTL-II zo weinig dat onderhoudskosten ook amper een verschil zullen hebben.

Enige wat ik niet begrijp is de keuze om niet alle nieuwere 3100'en van ARI te voorzien toen het ingebouwd werd. Maar dat staat los van de inzet van trams want met de oorspronkelijke 47 3100'en had men nu ook te weinig trams gehad voor de drie lijnen waar GTL nu nog nodig is. Zou het hele net geschikt zijn voor brede trams dan zou het wellicht net gaan maar erg ruim zou de materieelpositie niet zijn zonder de 3000'en.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor wattman » 28 nov 2023 21:07

De bottleneck was dat er nog GTL8's nodig waren voor lijn 16 in afwachting van de ombouw van het stuk naar Statenkwartier (nu lijn 17). Vandaar dat een deel van de 3000'en na hun mid-life (https://haagstramnieuws.org/gtl/midlife.htm) weer een LVO beurt (Levens Verlengend Onderhoud) hebben gekregen in 2011-2012.
De 3100'en kregen vervolgens hun mid-life in 2012-2015.

Bij ruwe (en ruime telling) komt het aantal benodigde trams voor de lijnen 1, 6 en 12 uit op 20+10+5 = 35 stuks. Met een tijdelijk langere uit- en inrukroute voor lijn 1 (verplaatsing van Scheveningen naar de Lijsterbesstraat begin 2024), zal dat iets hoger uitpakken. Er is m.i. op dit moment een ruime reserve.
Wellicht dat er nog rekening wordt gehouden voor de aangekondigde spitslijn 10. Echter, van dat voornemen hebben we sinds Corona weinig meer van vernomen.

Hardnekkige storingen en schades zullen - en dan ga ik af op mijn ervaringen en waarnemingen in de laatste jaren van de PCC - hun impact hebben op de keuze van afvoer van materieel. Op dit moment staat de 3073 met ontsporingsschade binnen. Wellicht dat die overtollig blijkt te zijn, wellicht dat die wagen achter de hand gehouden wordt omdat het een ARI-wagen betreft. Geen enkel idee.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Afvoer en sloop GTL's

Berichtdoor Chris » 29 nov 2023 06:03

Voor het nog niet rijden van lijn 10 wordt ook als reden 'personeelstekort' gegeven. Voor de spitslijn zou men tien dienstwagens nodig hebben.
Chris
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten