Avenio-inzet

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Avenio-inzet

Berichtdoor hharry » 18 feb 2016 21:59

Het is wel erg stil omtrent Avenio-inzet op de lijnen 11 & 17.
Wanneer gaan ze nu echt rijden op die lijnen? Of is de testfase nog niet afgerond?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor xCookiesolax » 21 feb 2016 12:24

Geen idee. De inzet van de Avenio gaat nu als tweede op tramlijn 11 beginnen. Dit wordt één week van te voren aangekondigd door de HTM.
Ik hoorde wel een gerucht dat men in mei/juni (wanneer de Spuibrug klaar is) testritten gaat rijden op tramlijn 9V (Vrederust - Zuiderpark - HS - Spuibrug - CS - Madurodam).
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor Tiktak » 21 feb 2016 22:05

Volgens mij is het traject van lijn 9 (Vrederust - Madurodam via de Merwedestraat) ook al geschikt voor de AV
Dus de vraag blijft staan van de bijna zestig AV's die er zijn worden er een stuk of tien ingezet op lijn 2.
Waarom komt de andere AV's niet in dienst ???
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor wattman » 21 feb 2016 22:10

Rijdt er eigenlijk wel een proefbedrijf op lijn 11?
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor iljitsch » 21 feb 2016 22:28

Ik heb al een tijd geen AVs meet gezien op lijn 11. Maar zo enorm veel ben ik daar ook niet in de buurt.

Kan me voorstellen dat de HTM wacht op beter weer, er is immers geen haast zolang de oudste GTLs nog net niet uit elkaar vallen en op lijn 2 kunnen nagekomen kinderziekten zich openbaren.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor OVinDelft » 21 feb 2016 22:53

Vanuit economisch standpunt valt het in elk geval niet te begrijpen. In eerste instantie was er nog sprake van veel dingen die moesten worden getest e.d., maar nu de Avenio het naar behoren (?) doet op lijn 2 en in ieder geval de lijnen 11 en 17 helemaal geschikt zijn voor de Avenio zou je denken dat de HTM geen reden heeft om het indienststellen van de Avenio op die lijnen verder uit te stellen. De HTM heeft nu onderhoudskosten aan zowel een park GTL's als aan een park niet-rijdende Avenio's.

Overigens zijn er na indienststelling van de Avenio op de lijnen 2, 9, 11 en 17 als het goed is nog genoeg trams over voor de lijnen 1 en 15, maar ondanks dat zijn de twee laatstgenoemde lijnen nog lang niet geschikt voor de Avenio. Zouden de Avenio's voor die lijnen straks gewoon jaren in de remise worden gestald wachtende totdat die lijnen eindelijk zijn aangepast?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor iljitsch » 22 feb 2016 00:19

Een belangrijke vraag is of er op een lijn behoefte is aan de extra capaciteit die een Avenio biedt ten opzichte van een GTL (hoewel die extra capaciteit wel wat tegenvalt, volgens mij, zie ontruimingsproef). En ik geloof niet dat in de winter 11 heel erg vol zit. 17 buiten de spits al helemaal niet, tijdens de spits weet ik niet.

Kan ook zijn dat nu met alle werkzaamheden in het centrum ze geen zin hebben in extra ingewikkelde dingen.

En ik mag aannemen dat ze de AVs omstebeurt inzetten, zodat niet de ene helft snel slijt en de andere helft vastroest.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor Jeronimo117 » 22 feb 2016 00:48

Van de eerste serie (5001 t/m 5040) heeft het meerendeel al een keer gereden op tramlijn 2, ik weet dat 5001, 5010, 5014 en 5040 nog niet ingezet zijn op tramlijn 2.

De wagens die niet mogen ingezet worden op tramlijn 2 zijn te herkennen aan een rode stip op de voorruit trouwens.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor OVinDelft » 22 feb 2016 02:45

De vraag naar extra capaciteit en dat het winter is lijkt mij in dit geval vrij irrelevant, want de Avenio doet hoe dan ook niet onder voor GTL-capaciteit en de winter nadert zijn einde al. Ondertussen wordt het onderhoud voor de GTL's er niet goedkoper op en staan er dagelijks veel Avenio's aan de kant.

Dat ze vanwege de vele werkzaamheden tijdelijk nog even afzien van inzet van de Avenio op sommige lijnen lijkt me op zich wel logisch, maar, om maar een voorbeeld te geven, als ze Avenio's hadden ingezet op lijn 11 tijdens de werkzaamheden aan de tramtunnel Grote Marktstraat laatst, waren er extra GTL's vrijgekomen om lijn 2 en 6 te versterken. Door het toestaan van exploitatie met Avenio op meer lijnen heb je meer flexibiliteit.

@Jeronimo
Is er een reden dat sommige wagens niet mogen worden ingezet op lijn 2? Ik nam aan dat alle Avenio's gelijk waren.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor Jeronimo117 » 22 feb 2016 10:14

Avenio's met een rode stip, zijn nog niet vrijgegeven voor exploitatie dat is alles.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor WeKra » 24 feb 2016 14:38

7 maart wordt de Avenio ingezet op lijn 11. Jammer, want ik vond het een heerlijk lijntje en zonder bevoegdheid... :cry:

De lijn wordt in één keer vervangen. 6 maart de laatste mogelijkheid om foto's te maken van een GTL op lijn 11.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor hharry » 24 feb 2016 21:10

iljitsch schreef:Een belangrijke vraag is of er op een lijn behoefte is aan de extra capaciteit die een Avenio biedt ten opzichte van een GTL (hoewel die extra capaciteit wel wat tegenvalt, volgens mij, zie ontruimingsproef). En ik geloof niet dat in de winter 11 heel erg vol zit. 17 buiten de spits al helemaal niet, tijdens de spits weet ik niet.

Kan ook zijn dat nu met alle werkzaamheden in het centrum ze geen zin hebben in extra ingewikkelde dingen.

En ik mag aannemen dat ze de AVs omstebeurt inzetten, zodat niet de ene helft snel slijt en de andere helft vastroest.


Ze kunnen toch ook op lijn 19 ingezet worden? Dan komen die vijf dienstwagens weer vrij voor lijn 3 en 4.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor OVinDelft » 24 feb 2016 22:43

Maar is er op dit moment nog vraag naar extra wagens voor lijn 3 en 4 nu alle RegioCitadissen van lijn 2 vervangen zijn door Avenio's?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor trambestuurder » 05 maart 2016 02:08

OVinDelft schreef:Overigens zijn er na indienststelling van de Avenio op de lijnen 2, 9, 11 en 17 als het goed is nog genoeg trams over voor de lijnen 1 en 15, maar ondanks dat zijn de twee laatstgenoemde lijnen nog lang niet geschikt voor de Avenio. Zouden de Avenio's voor die lijnen straks gewoon jaren in de remise worden gestald wachtende totdat die lijnen eindelijk zijn aangepast?


Er zijn nog een aantal werkzaamheden op de route van lijn 15 dus op zijn vroegst zal hier pas volgend jaar op test gereden kunnen worden
en de Avenio's zullen niet jaren gestald gaan worden maar gewoon ingezet gaan worden op de andere geschikte lijnen.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor OVinDelft » 05 maart 2016 03:07

trambestuurder schreef:de Avenio's zullen niet jaren gestald gaan worden maar gewoon ingezet gaan worden op de andere geschikte lijnen.

Uiteraard. Maar zo bedoelde ik mijn post niet. De 60 Avenio's zullen natuurlijk om en om ingezet worden om ze gelijkmatig te laten slijten en dat soort dingen, maar het komt er wel op neer dat er dagelijks tientallen wagens in de remise zullen blijven staan. Dat die wagens de volgende dag wel worden ingezet, maar juist de wagens die de dag ervoor dienst deden weer niet, is juist het punt. Dan heb je dus structureel voor een langere periode onderhouds- en afschrijvingskosten voor 60 trams, terwijl je er maar een (klein) deel van gebruikt. Dit is natuurlijk voornamelijk boekhoudkundig denken, maar uiteindelijk betaald de reiziger/belastingbetaler dit weer. Ik vind het maar een raar gebeuren in ieder geval, dat het gereedkomen van de lijnen voor de Avenio en de levering van de Avenio totaal niet gelijk loopt. Daar is toch echt iets misgegaan.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor iljitsch » 07 maart 2016 09:53

WeKra schreef:6 maart de laatste mogelijkheid om foto's te maken van een GTL op lijn 11.

Zo gezegd, zo gedaan:

Afbeelding

En ik denk dat de 5012 vanochtend liever in de remise gebleven was, natte sneeuw op je eerste werkdag...

Afbeelding

Gelukkig schijnt ondertussen de zon weer maar ik kan helaas niet de hele dag trams fotograferen. :D
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor iljitsch » 14 maart 2016 21:21

Gister mijn eerste AV-rit op 11 gemaakt. Maar net was ik mijn avondwandeling aan het maken bij de verademing en zag een GTL op lijn 11 richting HS langskomen om 20.53 u. Ik kon de bestemming niet zien en zag zo gauw geen passagiers, maar op de zijkant stond nummer 11.

Problemen met de avenio's of misschien transport tussen remises?
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor avl » 15 maart 2016 00:08

Zeker wel een verademing om weer een echte tram daar te zien :mrgreen:
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor Roland » 15 maart 2016 07:50

Zal wel een buitendienstwagen zijn geweest of een wagen van een andere lijn die als 11 de laatste rit reed richting remise. Het is ieder geval niet de bedoeling dat er nog GTL terug komt op lijn 11. Mochten er onverhoopt te weinig Avenio's zijn dan zullen deze van lijn 2 gehaald worden (Waar dan RC's voor in de plaats komen). Inmiddels zijn er echter genoeg, dus ze moeten er wel heel veel slopen wil er geen Avenio meer zijn.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Avenio-inzet

Berichtdoor iljitsch » 15 maart 2016 21:05

Ik kwam om 20.19 u de Chasseestraat uitrijden en op dat moment kwam er net een GTL richting strand aan. Dit was de 3138 die reed onder nummer 72.

Verder las ik in het AD, waarschijnlijk die van een paar dagen geleden, dat er nogal geklaagd wordt over herrie op het trajekt in Scheveningen en bij de keerlus. De HTM gaat naar de keerlus kijken en de rails bijslijpen, als ik het goed bekijk.
iljitsch
 
Berichten: 1755
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten