Pagina 1 van 1

Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 21 feb 2016 17:26
door wattman
Hier de link naar het voorstel dat 17 februari naar de gemeenteraad is gestuurd:
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/gem ... nroute.htm
De keerlus Kerkplein zal worden verlegd.

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 21 feb 2016 18:11
door iljitsch
Dus straks ook randstadrail langs de grote kerk? Ben benieuwd. Hoe lang gaat de tramtunnel dicht in 2018 waar ze het over hebben?

En blijkbaar is het bestemmingsplan aangepast om terrassen toe te staan. Yuck! Het halve Plein en hele Grote Markt zijn al volgebouwd met die nonsens.

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 22 feb 2016 18:56
door willem
Kunnen twee Citadissen elkaar in de Gravenstraat wel passeren? Zo breed is het daar niet. En door de bochten kun je als bestuurder niet zien of er van de andere kant een tram aankomt.

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 05 maart 2016 02:25
door trambestuurder
wattman schreef:Hier de link naar het voorstel dat 17 februari naar de gemeenteraad is gestuurd:
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/gem ... nroute.htm
De keerlus Kerkplein zal worden verlegd.


Zal ook handig zijn als ze het spoor uit de jan Hendrikstraat doortrekken naar de Torenstraat zodat je makkelijk kan uitwijken met de tram en niet via de kerk moeten.
Ze kunnen de lus om de kerk heen ook opheven dan, want de Hoftrammm kunnen ze ook laten starten bij station Voorburg
Kunnen de gasten hun auto ook makkelijker kwijt ;)

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 05 maart 2016 02:26
door trambestuurder
willem schreef:Kunnen twee Citadissen elkaar in de Gravenstraat wel passeren? Zo breed is het daar niet. En door de bochten kun je als bestuurder niet zien of er van de andere kant een tram aankomt.

Nee nu gaat dit nog niet en zal dus ook aangepast moeten worden

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 05 maart 2016 23:17
door Chris
trambestuurder schreef:
wattman schreef:Hier de link naar het voorstel dat 17 februari naar de gemeenteraad is gestuurd:
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/gem ... nroute.htm
De keerlus Kerkplein zal worden verlegd.


Zal ook handig zijn als ze het spoor uit de jan Hendrikstraat doortrekken naar de Torenstraat zodat je makkelijk kan uitwijken met de tram en niet via de kerk moeten.
Ze kunnen de lus om de kerk heen ook opheven dan, want de Hoftrammm kunnen ze ook laten starten bij station Voorburg
Kunnen de gasten hun auto ook makkelijker kwijt ;)
Gezien wat er in de Hoftrammm geschonken wordt is het beter per OV te komen dus laat dat Voorburg maar gaan.
Beginnen en eindigen in hartje Den Haag is juist één van de krachten van de Hoftrammm. Ding heeft ook 'Hof' in de naam van Hofstad en niet van Voorburg...

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 06 maart 2016 15:52
door willem
Of Hof in de naam vanwege Hofwijck? ;)

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 06 maart 2016 16:05
door iljitsch
Er is nog een zijspoortje vlak voor CS waar mensen in de restauranttram zouden kunnen stappen, is ook een stuk beter bereikbaar dan het kerkplein.

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 06 maart 2016 16:43
door tetje
iljitsch schreef:Er is nog een zijspoortje vlak voor CS waar mensen in de restauranttram zouden kunnen stappen, is ook een stuk beter bereikbaar dan het kerkplein.

Gezien de hoge bezettingsgraad van de Hoftrammm hoeft er op dit forum geen probleem verzonnen te worden tav parkeren van de gebruikers van de Hoftramm....

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 06 maart 2016 21:05
door PAV
Nee, een oplossing verzinnen voor de parkeerproblemen van de gebruikers van de Hoftrammm is ook niet terug te vinden in de taakomschrijving of de statuten van dit forum. :mrgreen:

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 06 maart 2016 21:11
door Chris
iljitsch schreef:Er is nog een zijspoortje vlak voor CS waar mensen in de restauranttram zouden kunnen stappen, is ook een stuk beter bereikbaar dan het kerkplein.
Ziet er ook ze gezellig uit daar... Toch mooi dat deze tramervaring start in het mooie centrum ipv een zijspoortje bij CS...

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 24 okt 2016 22:31
door xCookiesolax
Aansluitend bij de herinrichting van het kerkplein wordt ook de calamiteitenroute onder handen genomen. Het aanpassen van halte centrum valt onder een ander project en wordt hier niet genoemd. In het kort:

- Er komt een noodhalte (eilandperron) bij de Grote Markt vlak voor de bocht met de Jan Hendrikstraat. De Regio Citadis en Avenio kunnen hier halteren. Fietsvoorziening blijft(?)
- Toegankelijke halteperrons bij de halte Gravenstraat (wellicht zelfs plushalte? terwijl er nu niet eens een abri staat :mrgreen: )
- Tracé tussen Prinsegracht en Buitenhof geschikt voor RandstadRail (RR), Avenio en GTL8
- Rondje om de kerk geschikt voor RR, Avenio en GTL8. Het RR-voertuig is toegevoegd vanwege vervallen overloop in de tramtunnel Grote Markt;
- Bogen richting Spui en Kneuterdijk geschikt voor RR, Avenio en GTL8. De richting Kneuterdijk is opgenomen i.v.m. het mogelijk maken van een calamiteitenroute via Rijnstraat);

Dit klusje moet in 2017 gebeuren tegelijk met de werkzaamheden aan het Kerkplein aangezien in 2018 er ''groot onderhoud'' gaat plaatsvinden in de tramtunnel.

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 25 okt 2016 06:16
door iljitsch
Ugh, verhoogde haltes gaan sterk ten koste van het historisch karakter.

Natuurlijk helpt het fietsoerwoud daar ook niet bij, of de terassenplaag...

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 25 okt 2016 07:41
door trambestuurder
xCookiesolax schreef:Aansluitend bij de herinrichting van het kerkplein wordt ook de calamiteitenroute onder handen genomen. Het aanpassen van halte centrum valt onder een ander project en wordt hier niet genoemd. In het kort:

- Er komt een noodhalte (eilandperron) bij de Grote Markt vlak voor de bocht met de Jan Hendrikstraat. De Regio Citadis en Avenio kunnen hier halteren. Fietsvoorziening blijft(?)
- Toegankelijke halteperrons bij de halte Gravenstraat (wellicht zelfs plushalte? terwijl er nu niet eens een abri staat :mrgreen: )
- Tracé tussen Prinsegracht en Buitenhof geschikt voor RandstadRail (RR), Avenio en GTL8
- Rondje om de kerk geschikt voor RR, Avenio en GTL8. Het RR-voertuig is toegevoegd vanwege vervallen overloop in de tramtunnel Grote Markt;
- Bogen richting Spui en Kneuterdijk geschikt voor RR, Avenio en GTL8. De richting Kneuterdijk is opgenomen i.v.m. het mogelijk maken van een calamiteitenroute via Rijnstraat);

Dit klusje moet in 2017 gebeuren tegelijk met de werkzaamheden aan het Kerkplein aangezien in 2018 er ''groot onderhoud'' gaat plaatsvinden in de tramtunnel.


Ik zal dan Halte Gravenstraat verleggen naar het Buitenhof omdat je daar meer ruimte hebt, en dan evt de halte Grote Kerk ook weer terug ;)

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 25 okt 2016 07:59
door Slagathor
De gemeente wil het Buitenhof aanpakken en er een fraaier plein van maken. Dat houdt o.a. in dat de fietsenstalling van biesieklette verdwijnt en de bestrating wordt doorgetrokken naar het kleine driehoekje aan de overkant (bij de viskraam en de entree naar het Binnenhof). De Hofweg wordt zo onderdeel van het plein.

Ik schat zomaar in dat een tramhalte niet in die visie past. :D

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 25 okt 2016 08:27
door PAV
Slagathor schreef:De gemeente wil het Buitenhof aanpakken en er een fraaier plein van maken. Dat houdt o.a. in dat de fietsenstalling van biesieklette verdwijnt (.. )

Dat is nu juist een succesvolle stalling doordat die niet heel erg uit de winkelroute ligt (zoals de meest andere stallingen). Weer een toonbeeld van het (gebrek aan) (doorgedacht) fietsparkeerbeleid bij de gemeente... :?

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 25 okt 2016 10:35
door Slagathor
Daar verbaas ik me al niet meer over... :lol:

Re: Herinrichting Kerkplein

BerichtGeplaatst: 26 okt 2016 09:01
door trambestuurder
PAV schreef:
Slagathor schreef:De gemeente wil het Buitenhof aanpakken en er een fraaier plein van maken. Dat houdt o.a. in dat de fietsenstalling van biesieklette verdwijnt (.. )

Dat is nu juist een succesvolle stalling doordat die niet heel erg uit de winkelroute ligt (zoals de meest andere stallingen). Weer een toonbeeld van het (gebrek aan) (doorgedacht) fietsparkeerbeleid bij de gemeente... :?


heb ik toch een iets andere mening over als je kijkt naar andere fietsenstallingen zoals Spui waar er bergen fietsen overal worden neer gepleurd terwijl er 100 mtr verder een fietsenstalling is.

Dit gebeurt overigens ook op het buitenhof, dus lijkt mij het een mentaliteitskwestie of zijn fietsers gewoon echt te lui om nog ff 100 mtr te moeten lopen om hun fiets fatsoenlijk te stallen

ze mogen blij zijn dat ik niet bij de gemeente werkt want ik had elke fiets die verkeerd staat meegenomen en naar de opslag aan de Binckhorst gebracht :lol: