Algemeen nieuwsberichten topic

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor Slagathor » 07 apr 2016 13:59

Ik wist niet zo goed waar ik deze opmerkelijke berichten kwijt kon, dus heb ik maar een nieuw topic geopend.

De HTM verliest reizigers en het gaat te langzaam in het Haagse, blijkbaar. Nu wist ik wel dat de fiets vaak sneller is (zelfs als je niet hoeft over te stappen), maar vraag ik me af wat er aan gedaan kan worden zonder tunnels onder de binnenstad te graven (en dat wil toch niemand).



Stevig minder reizigers in Haagse trams
Lex de Jonge op 6 april 2016 om 06:14 uur | © ANP

De Haags trams zijn de laatste tien jaar flink leeggelopen. De HTM verloor meer dan 30.000 reizigers per dag. 'Het openbaar vervoer moet aantrekkelijker.'

Over 2014 mag de Haagse vervoerder niet klagen, als het om klandizie gaat, Sterker, in dat jaar, het laatste waarover gegevens beschikbaar zijn, groeide het aantal tramreizigers met 11.000 per dag, een ruime drie procent.

Maar wie iets verder terugkijkt ontdekt een vervelende tendens: de laatste tien jaar daalde het aantal dagelijkse passagiers in de Haagse trams juist. En niet zo'n beetje ook: van 285.000 naar 254.000. Ofwel 12 procent.

Lees meer op: AD.nl.



'Harder rijden met de tram'
Angelique Mulders op 17 maart 2016 om 12:41

HTM-trams moeten eindelijk eens sneller gaan rijden om aantrekkelijker te worden voor een grotere groep reizigers. Dat stelt Platform Beter Openbaar Vervoer Haaglanden.

De Haagse openbaar vervoersdeskundige Ronald van Onselen van Platform Beter Openbaar Vervoer Haaglanden (PBOVH) hamert al jaren op een hoger rijtempo van de trams 2,9, 11, 15 en 17. De gemiddeld snelheid van 17 à 19 kilometer per uur op een is hem een doorn in het oog. Namens het platform heeft hij deze grief onlangs weer eens op papier gesteld en onder meer naar de colleges van B&W in Den Haag en Leidschendam-Voorburg gestuurd.

Lees meer op: AD.nl.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor Tiktak » 07 apr 2016 18:04

Het probleem is waar zijn de vertragingen. En wat zijn de mogelijke oplossingen hoe gek ze ook zijn??

1e de Zevensprong - oplossing tunnel maken voor lijn 2 en lijn 4

2e Hobbemaplein - oplossing tunnel maken voor lijn 11 en lijn 12 - lijn 6 weer de oude route Herman Costerstraat/Hobbemaplein/Hobbemastraat

3e te veel vertraging op haltes - oplossing Sneltrams invoeren die niet stoppen op alle haltes (bv. Lijn 9 - beginpunt Vrederust - halte Leyweg = overstaphalte - Wouwermanstraat =

overstaphalte - HS = overstaphalte - CS = overstaphalte enz. daar tussen rijden de tram's die op alle haltes stoppen.


Wie weet nog meer problemen en mogelijke oplossingen
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor Slagathor » 07 apr 2016 18:39

Maar sneltrams moeten toch gewoon achter stoptrams aan hobbelen? Of bedoel je dat er inhaalsporen moeten worden aangelegd?
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor OVinDelft » 07 apr 2016 18:52

Als zowel stop- als sneltrams een frequentie hebben van, bijvoorbeeld, elke tien minuten, kan je de sneltrams 1 minuut vóór stoptrams inplannen zodat er je 9 minuten achter de vorige stoptram zit. Maar of dit überhaupt een optie is, is natuurlijk helemaal afhankelijk van de benodigde frequentie, reizigerscapaciteit en de af te leggen afstand.

Ik denk dat zoveel mogelijk vrije banen aanleggen en verbetering van de doorstroming het belangrijkste is. Tunnels en viaducten bij drukke verkeerspunten kunnen daarbij helpen, maar ook een betere afstelling van stoplichten. Het gebeurt nu te vaak dat trams onnodig lang staan te wachten bij stoplichten.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor willem » 07 apr 2016 19:54

Op sommige plekken zou je best wat harder kunnen rijden, bijvoorbeeld op de route van lijn 11. Maar met maatregelen als dat trams op het Spui nog maar 15 km/h mogen rijden bereik je natuurlijk alleen het tegenovergestelde.

Los daarvan is het wel logisch dat er de laatste 10 jaar veel reizigers de tram de rug hebben toegekeerd als je aan de volgende dingen denkt:

- bezuinigingen van het Rijk. Het is naïef om te denken dat je kunt bezuinigingen zonder dat dat reizigers gaat kosten
- de introductie van Randstadrail ging niet zo soepel
- enkele jaren geleden was er een aantal winters met sneeuw en prompt reden er geen trams meer
- veel werkzaamheden. De omleidingen en tijdelijke verbussingen die daarvan het gevolg zijn werken demotiverend
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor iljitsch » 07 apr 2016 20:26

Hm, ik vraag het me af.

En tot nu toe niemand op het idee gekomen 'm gewoon wat harder op z'n staart te trappen? De trams rijden vaak aardig sloom. Ik weet niet of dat uit voorzichtigheid is of vanwege de dienstregeling. Als je die strakker maakt krijg je natuurlijk ook vaker dat een tram te laat is. Maar ja, ik doe toch liever mijn rit 4 x per week in 10 minuten en 1 x in 12 minuten dan consequent elke dag in 12 minuten.

Op de vrije banen is het natuurlijk makkelijker om 50 km/u te rijden dan op de rijbaan, maar het probleem is dat er op veel plekken toch mensen op de trambaan kunnen komen, niet zelden vanachter obstakels zoals bomen, zodat hard rijden ook daar gevaarlijk kan zijn. Maar dat zou op te lossen zijn met hekken langs de vrije trambanen en misschien moeten er hier en daar wat bomen sneuvelen zodat de bestuurders en voetgangers/fietsers elkaar beter kunnen zien bij oversteekplaatsen over de trambaan.

Over de zevensprong: daar woon ik om de hoek en als fietser is het een verschrikkelijk kruispunt, je staat niet alleen vaak te wachten op meerdere trams achter elkaar, maar de stoplichten zijn ook zo afgesteld dat je vaak op helemaal niks zit te wachten: IEDEREEN staat stil. Geen wonder dus dat fietsers door het rood rijden. Maar de trams kunnen er lekker vlot doorrijden richting centrum. Ik kan niet helemaal inschatten hoe het zit de andere kant op, want ik weet natuurlijk niet wanneer de haltering klaar is en wanneer de tram wit licht krijgt.

Maar om weer eens mijn stokpaardje te berijden: vaak moet 2 op 4 wachten of omgekeerd omdat ze volgens de dienstregeling daar nagenoeg op hetzelfde moment bij halte De La Reyweg arriveren. Maak daar in plaats van een 2/8 frequentie een 5/5 frequentie van en je doet de reizigers een groot plezier en de trams zitten elkaar veel minder in de weg. (Ok, verderop komen 3 en 6 er ook bij dus misschien dat 5/5 niet haalbaar is, maar 4/6 of zelfs 3/7 moet toch te doen zijn. En helemaal 's avonds beter dan 2/13.)

Vanmorgen zelfde verhaal met 11 bij de Delftselaan: daar stond al een GTL aan de halte richting HS dus de AV moest voor de kruising blijven wachten. Met drie lijnen die bij elkaar komen en twee die net daar halteren lijkt me dit ook niet echt oplosbaar. De halte richting centrum/HS voor 6 en 12 voor de bocht leggen zoals de halte de andere kant op zal wel lastig worden. Hoewel... schuif gewoon dat tankstation vijf meter op. Voor 11 kan je die halte best wel opheffen.

De andere kant op overigens wel een stuk beter: vanavond zag ik dat 11 en 12 bij de markt richting strand mooi met 7/8 minuten tussenpozen reden. Maar van de week op het zwarte pad vertrokken 1 en 9 richting HS allebei op hetzelfde moment. Ik snap echt niet wat hier het nut van is.

Wat mij ook een doorn in het oog is is de slechte aansluiting op de treinen. Als ik 's avonds terugkom uit Amsterdam is het zowel op CS voor 2/4 of HS voor 12 meer dan 10 minuten wachten op de tram. Da's een belangrijke reden dat ik liever de fiets neem naar het station.

Verder kan het halteren volgens mij nog een stuk beter. Zet de chipkaartlezers zo dat mensen niet in de deuropening in de weg staan te chippen maar eerst naar binnen en dan pas inchecken. En gewoon sneller deuren dicht en weg. Hierbij zal ook weer een strakkere dienstregeling helpen.

Kaartverkoop kan ook een hoop tijd kosten, met name in de zomer 9 richting strand bij CS. Stond hier niet vaak een wagen van de HTM waar je kaartjes kan kopen?

Maar zodra 9 geavenieerd is is dat natuurlijk al grotendeels opgelost.

Ideaal zou zijn dat je met name op die drukke haltes al op de halte kan inchecken. Wat in elk geval zou kunnen is dat je een dag- of uurkaart koopt bij die wagen of een automaat die dan gelijk geactiveerd is zodat je daarmee niet meer in hoeft te checken.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor iljitsch » 07 apr 2016 20:32

willem: helemaal gelijk, nog vergeten. :-)

Als ooit in 2050 al die verbouwingen een keer klaar zijn zal dat zeker helpen.

Ik vind de huidige inrichting van de kruising spui/grote marktstraat geen succes. Leg daar gewoon weer een trottoir aan zodat mensen niet onnodig over de straat waar trams, bussen, taxi's en fietsers rijden gaan lopen. En verban alle geparkeerde fietsen en scooters!!

Maar beter nodig: stuur lijn 9 via het weteringplein zoals-ie nu ook rijdt. Klein eindje extra lopen of een overstap voor mensen die naar de Asta willen, maar het maakt 9 wel gelijk een slok op een borrel sneller.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor iljitsch » 08 apr 2016 08:47

iljitsch schreef:Maar om weer eens mijn stokpaardje te berijden: vaak moet 2 op 4 wachten of omgekeerd omdat ze volgens de dienstregeling daar nagenoeg op hetzelfde moment bij halte De La Reyweg arriveren.

Dit bedoel ik dus, vanochtend rond 9 uur:

Afbeelding

Wat wel opmerkelijk was is dat deze 4 z'n deuren open deed achter de 2, meestal wacht de tweede tram tot de eerste vertrokken is en rijdt dan door tot het eind van het perron en doet dan pas de deuren open.

Uiteraard helpt het niet dat de reizigers niet weten welk van de twee het wordt, omdat ze ofwel ten onrechte naar achter lopen ofwel ten onrechte vooraan blijven staan.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor Tiktak » 08 apr 2016 09:20

Daarom vind ik het belangrijk dat daar een tunnel komt met twee eilandperrons, dus 4 sporen.
Vanaf de zijde Paul Krugerlaan gezien, spoor 1 voor RR4 richting Zoetermeer, spoor 2 voor AV lijn 2 richting Leidschendam,
spoor 3 voor RR 4 richting de Uithof, spoor 4 voor AV lijn 2 richting Kraayensteijn. Voorbij de eilandperrons richting centrum van 4 naar 2 sporen
welke geregeld worden doormiddel van vertrek seinen bij de haltes.

Het natuurlijk weer een onmogelijk idee wat geld kost, maar het lijkt mij de prefecte oplossing voor de zevensprong en met de mogelijkheid om
voor AV lijn 2 geheel onder de grond aan te leggen tot in Loosduinen (kerk) en hier mee een gehele vrije baan heb zonder verdere obstakels waardoor de
snelheid van de AV kan naar 50 km per uur.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor iljitsch » 08 apr 2016 10:04

Dat is wel een prachtig plan, maar zou het niet goedkoper zijn om gewoon de dienstregeling vier minuten te verschuiven zodat 2 en 4 niet op hetzelfde moment aankomen bij de zevensprong?

Zoals ik eerder schreef, voor de trams is niet niet direct een knelpunt.

2 ondergronds langs de loosduinseweg lijkt me ook zwaar overdreven, die rijdt daar nu al over de vrije baan me alleen wat kruisingen met drukke wegen waar toch al haltes zijn. Je zou wel kunnen nadenken over die voetgangersbruggetjes over het water die overstekers richting de trambaan brengen. Zowel een tunnel onder als een brug over de trambaan lijkt me lastig, maar nog altijd een stuk overzichtelijker dan een nieuwe tramtunnel.

Misschien is de beste oplossing een beveiligde spoorwegovergang op plaatsen waar voetgangers en fietsers de trambaan kunnen kruisen waar geen halte is. Daar kan de tram dan op volle snelheid (wellicht sneller dan 50, maar ik elk geval 50 km/u) langs.

Zou het trouwens een idee zijn om de halte brouwsersgracht op te heffen voor 3 en 4?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor wattman » 08 apr 2016 11:47

iljitsch schreef: Daar kan de tram dan op volle snelheid (wellicht sneller dan 50, maar ik elk geval 50 km/u) langs.
Met een tram door de stad lijkt me 50 een hele mooie snelheid. Ik heb tijdens mijn laatste bezoeken in Berlijn eens opgelet, en mijn indruk is daar dat de bestuurders daar heel snel naar 50 km/uur gaan, en soms - maar heel kort - richting de 60 km/uur. Afremmen wordt pas vrij kort voor de halte gedaan. Nu hebben ze daar wel van die fraaie vrije banen in DDR-stijl, meer een soort spoorbaan, maar zonder enig hekwerk.
Afbeelding
In het centrum
Afbeelding
Voorbeeld vrije baan in buitenwijk
Afbeelding
Achteraf bezien stond ik hier te dicht langs het spoor. Afremmen deed de bestuurder niet: kennelijk stalen zenuwen.

https://youtu.be/iFmQhtVl5PE?t=3m5s
Hierbij nog een video uit Berlijn waarbij je de snelheidsmeter kan zien, bestuurder rijdt even kort 60 km/uur.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor willem » 08 apr 2016 13:25

Ter inspiratie kan het goed zijn om eens naar andere, buitenlandse trambedrijven te kijken. In Berlijn rijden ze dus sneller, wat positief is. Ongeveer 5 jaar geleden was ik in Zurich en daar reden ze juist weer heel langzaam terwijl tegelijkertijd de tram erg veel klandizie had. Dat kan dus ook, zij het dat Zwitserland zo bergachtig is dat er niet veel gefietst wordt. Die fietsers nemen de tram en dat merk je wel. Wat dat betreft is de fiets in Nederland een concurrent van de tram, waardoor deze minder reizigers en dus een lagere frequentie heeft. Gevolg is dat je als bewoner weer sneller de fiets pakt omdat dat handiger is (zoals uit de bijdrage van iljitsch over de treinaansluitingen blijkt).

Een ander ding is de afstemming tussen de verschillende tramlijnen. Dat is nu lastig of onmogelijk omdat teveel lijnen op elkaar afgestemd moeten worden en dat gaat ergens mis. Lijn 4 en 6 wil je het liefst om en om laten rijden. Aan de andere kant van lijn 6 wil je juist weer de lijnen 2 en 6 om en om laten rijden. Tegelijk rijdt lijn 2 weer samen met lijn 4 en wil je die twee weer op elkaar afstemmen. Verderop moet lijn 4 weer afgestemd zijn op lijn 3 en op de metro (tussen NOI en Leidschenveen, resp. Zoetermeer).
Lijn 1 wil je richting Scheveningen afstemmen op lijn 9, maar tegelijk moet er in Delft-Noord aansluiting op lijn 19 zijn (behalve als lijn 1 iedere 10 minuten rijdt, dan lukt het toch niet). Lijn 9 zou je dan wel weer bij de Leyweg (en de haltes daar in de omgeving) willen combineren met lijn 16, zodat je vanuit Wateringse Veld met lijn 9 naar de stad kan en niet via Moerwijk hoeft te reizen. Bij het Parijsplein en de Dorpskade zou je dan weer een afstemming met lijn 17 willen. Lijn 16 zit tegelijk gekoppeld aan lijn 15. En voor Oud-Rijswijk (omgeving halte Herenstraat en Hoornbrug) zou je dan weer een afstemming met lijn 1 willen. Het afstemmen van de lijnen 11 en 12 op hun gemeenschappelijke traject lukt dan wel weer aardig, iets dat je vooral 's avonds en op zondag ziet.
En dan hebben we het nog niet over de treinaansluitingen gehad. Dat is voor elke tram die bij een station (HS of CS) komt belangrijk. Maar dan ook de vraag: welke trein? Die richting Rotterdam, Amsterdam of Utrecht?

Kortom: er zijn zoveel lijnen die je op elkaar wilt afstemmen dat dat nooit helemaal gaat lukken. En zo gebeurt het dat er ergens trams van twee lijnen achter elkaar aan rijden. Bij de HTM zullen ze wel weten wat daarin het belangrijkste is en ook het vertrouwen moet er zijn dat de HTM die afstemming, c.q. aansluiting op de trein in de dienstregeling verwerkt heeft.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor hharry » 08 apr 2016 19:04

Lijn 15 en 16 zijn sinds de omleidingen in het centrum, niet meer aan elkaar gekoppeld.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor little john » 09 apr 2016 17:13

iljitsch schreef:
iljitsch schreef:Maar om weer eens mijn stokpaardje te berijden: vaak moet 2 op 4 wachten of omgekeerd omdat ze volgens de dienstregeling daar nagenoeg op hetzelfde moment bij halte De La Reyweg arriveren.

Dit bedoel ik dus, vanochtend rond 9 uur:

Afbeelding

Wat wel opmerkelijk was is dat deze 4 z'n deuren open deed achter de 2, meestal wacht de tweede tram tot de eerste vertrokken is en rijdt dan door tot het eind van het perron en doet dan pas de deuren open.

Uiteraard helpt het niet dat de reizigers niet weten welk van de twee het wordt, omdat ze ofwel ten onrechte naar achter lopen ofwel ten onrechte vooraan blijven staan.


Gebeurt ook bij Station HS met regelmaat zie dan mensen blijven staan aan de kop van perron om dan alsnog in te stappen maar lopen ook veel door naar achteren om daar vast in te stappen. Soms heb je pech dat tram er achter staat niet door rijd naar kop van perron om daar alsnog passagiers in te laten stappen maar direct doorrijd naar volgende halte van dienstdoende schema.
little john
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 apr 2011 10:39

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor little john » 09 apr 2016 17:24

Maar wat dacht jullie aan inpassen van de trams nieuwe trams deed zou vele jaren ( 2 a 3 ) eerder zijn geweest dan de huidige 2 lijnen ook de kwaliteit van matriaal en de uitstraling kan nadelig gevolgen hebben om in "afgedankte" trams te stappen.

Daarbij valt mij ook op dat regelmaat bestuurders van de trams een hele zware voet hebben ivm 4 tot wel 6 minuten voor op tijdschema rijden waardoor je bij sommige haltes je passagiers ook in de kou laat staan
als dit met regelmaat gebeurd krijg je de mensen ook niet makkelijk meer mee in je tram deze situatie kom ik met regelmaat tegen als ik overstap, Ik reis regelmaat met de tram door den haag heen.

Als ik nu bedenkt dat meer met de fiets ga dan met het tram ga omdat ik al rekening hou dat ik mijn aansluiting al niet haal ivm boven staande punt geen tijdwinst op levert zegt al genoeg want dit erg jammer hoe meer mensen zo gaan denken hoe minder mensen in de tram stappen en dus omzet daling, keuzes zijn te over maar de uitvoering en planning moet wel goed uitgevoerd worden als je groei wil realiseren.
little john
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 apr 2011 10:39

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor trambestuurder » 09 apr 2016 22:39

little john schreef:
Gebeurt ook bij Station HS met regelmaat zie dan mensen blijven staan aan de kop van perron om dan alsnog in te stappen maar lopen ook veel door naar achteren om daar vast in te stappen. Soms heb je pech dat tram er achter staat niet door rijd naar kop van perron om daar alsnog passagiers in te laten stappen maar direct doorrijd naar volgende halte van dienstdoende schema.


Station HS is niet te vergelijken met andere haltes omdat deze haltes in twee delen is, de Kop van de Halte is een In/Uitstap Halte en de tweede halteplaats is alleen bedoeld om uit te stappen.
Dit is om de doorstroming beter te maken want elke reiziger die naar de achterste tram loopt stapt altijd in bij de eerste deur wat aanzienlijke vertraging oplevert

En dat een Tram op HS van de achterste halte direct doorrijdt en niet op de kop van de halte stopt is natuurlijk te gek voor worden, er zijn daar voor ons duidelijke regels voor.

Dit gebeurt alleen op de Halte Grote markt, Spui en CS Hoog daar rijdt de tram wel van de tweede plek gelijk door omdat dit in het regelement staat.
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Algemeen nieuwsberichten topic

Berichtdoor Slagathor » 09 apr 2016 22:46

trambestuurder schreef:Dit gebeurt alleen op de Halte Grote markt, Spui en CS Hoog daar rijdt de tram wel van de tweede plek gelijk door omdat dit in het regelement staat.


Daar zijn reizigers natuurlijk niet van op de hoogte. Welbeschouwd kun je dat ook niet van ze verwachten...
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 27 gasten