AVENIO KOPPELSTEL

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

AVENIO KOPPELSTEL

Berichtdoor Tiktak » 11 aug 2016 15:44

Op de website van de Digitale Tram heeft Chris Westerduin foto's geplaats van een defecte AV 5037 welke gesleept werd door de AV 5002.
Op één van de foto's is de koppeling te zien. mijn vraag is; is dit een beker koppeling en hoe werkt deze. Ook zichtbaar is de elektrische verbinding
tussen de twee AV's .
Zou het in de verre toekomst ook mogelijk zijn als koppelstel de dienst ritten uit te voeren (mits de haltes zijn aangepast).
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: AVENIO KOPPELSTEL

Berichtdoor René W » 11 aug 2016 18:11

Het betreft hier een mechanische koppeling om in voorkomend geval een defecte tram te slepen.
De elektrische verbinding is m.i alleen bedoeld om de rem, sluit en knipperlichten van de tweede wagen te laten werken.
AV koppelstellen in de dienst gaan we niet zien.
gr.
Rene
Avatar gebruiker
René W
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 30 jan 2010 16:52

Re: AVENIO KOPPELSTEL

Berichtdoor Roland » 15 aug 2016 10:36

De elektrische verbinding is alleen voor de aarding. De pantograaf van de gesleepte wagen staat gewoon tegen de draad.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: AVENIO KOPPELSTEL

Berichtdoor Sjoerd » 15 aug 2016 14:00

Tiktak schreef:mijn vraag is; is dit een beker koppeling en hoe werkt deze.


Nee, het is geen bekerkoppeling maar een Albert-koppeling. De werking heeft wel overeenkomsten. De koppelingen grijpen in elkaar waardoor er op twee plaatsen vertikale gaten in elkaars verlengde komen te liggen. Daar gaan dan twee pinnen doorheen.

Hierbij afbeeldingen (via google gevonden) van een losse koppeling, en in gekoppelde toestand:

Afbeelding
http://www.buntbahn.de/fotos/data/2/37V ... eipzig.jpg
Afbeelding
http://strabco.de/pixelbox/DSC_0172_www ... pplung.jpg

Zou het in de verre toekomst ook mogelijk zijn als koppelstel de dienst ritten uit te voeren (mits de haltes zijn aangepast).


Niet in de huidige toestand aangezien de wagens daar niet op zijn ingericht. Je hebt dan naast een simpel elektrisch contact ook een verbinding nodig tussen de computers van beide trams; deze moeten dan met elkaar communiceren bij het aansturen van de motoren, de deuren, de omroepinstallatie, enzovoorts.
Het lijkt mij dus zeker wel mogelijk om dit in de toekomst te doen, maar dan moeten er eerst extra elektrische verbindingen worden gemaakt en moet er een software update komen.
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: AVENIO KOPPELSTEL

Berichtdoor EnglishTramMan » 15 aug 2016 16:53

Als men in de toekomst een langere Avenio wil hebben kun je ze langer maken door extra tussenstukken te bestellen. Misschien eenvoudiger voor de computers enz.
Maar dan moet je ook de perrons verlengen en passen ze niet in de remises enz. Het zou misschien ook een optie kunnen zijn om de huidige Avenios op splitsen om voertuigen van 3 en 5 delen te creëren.
EnglishTramMan
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 10 maart 2016 11:02

Re: AVENIO KOPPELSTEL

Berichtdoor iljitsch » 15 aug 2016 17:13

Als ze gekoppeld hadden willen rijden hadden ze die optie natuurlijk wel gewoon besteld. GTLs hebben ook nooit gekoppeld gereden.

Je ziet nu ook dat ze 54 in eerste instantie gekoppeld wilden doen en daarvoor RC ingezet hebben die dit wel kunnen. En ik zie zo gauw geen gekoppelde trams door de Gravenstraat of Hobbemastraat ofzo rijden...
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: AVENIO KOPPELSTEL

Berichtdoor Admin » 15 aug 2016 17:28

iljitsch schreef:[...] ik zie zo gauw geen gekoppelde trams door de Gravenstraat of Hobbemastraat ofzo rijden...

SHTM PCC's? :roll: :mrgreen:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 740
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: AVENIO KOPPELSTEL

Berichtdoor iljitsch » 15 aug 2016 21:20

Sorry, ik bedoelde gekoppelde Avenio's.

Twee of drie gekoppelde PCC's kan natuurlijk wel. :-)
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: AVENIO KOPPELSTEL

Berichtdoor wattman » 19 aug 2016 11:15

Heeft iemand informatie over koppel- en sleepproeven voorafgaande aan de indienststelling van de Avenio? Ik heb daar niets over gelezen of gezien. In Munchen was dat het slepen van de laatste testen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten