Pagina 1 van 1

AVENIO KOPPELSTEL

BerichtGeplaatst: 11 aug 2016 15:44
door Tiktak
Op de website van de Digitale Tram heeft Chris Westerduin foto's geplaats van een defecte AV 5037 welke gesleept werd door de AV 5002.
Op één van de foto's is de koppeling te zien. mijn vraag is; is dit een beker koppeling en hoe werkt deze. Ook zichtbaar is de elektrische verbinding
tussen de twee AV's .
Zou het in de verre toekomst ook mogelijk zijn als koppelstel de dienst ritten uit te voeren (mits de haltes zijn aangepast).

Re: AVENIO KOPPELSTEL

BerichtGeplaatst: 11 aug 2016 18:11
door René W
Het betreft hier een mechanische koppeling om in voorkomend geval een defecte tram te slepen.
De elektrische verbinding is m.i alleen bedoeld om de rem, sluit en knipperlichten van de tweede wagen te laten werken.
AV koppelstellen in de dienst gaan we niet zien.

Re: AVENIO KOPPELSTEL

BerichtGeplaatst: 15 aug 2016 10:36
door Roland
De elektrische verbinding is alleen voor de aarding. De pantograaf van de gesleepte wagen staat gewoon tegen de draad.

Re: AVENIO KOPPELSTEL

BerichtGeplaatst: 15 aug 2016 14:00
door Sjoerd
Tiktak schreef:mijn vraag is; is dit een beker koppeling en hoe werkt deze.


Nee, het is geen bekerkoppeling maar een Albert-koppeling. De werking heeft wel overeenkomsten. De koppelingen grijpen in elkaar waardoor er op twee plaatsen vertikale gaten in elkaars verlengde komen te liggen. Daar gaan dan twee pinnen doorheen.

Hierbij afbeeldingen (via google gevonden) van een losse koppeling, en in gekoppelde toestand:

Afbeelding
http://www.buntbahn.de/fotos/data/2/37V ... eipzig.jpg
Afbeelding
http://strabco.de/pixelbox/DSC_0172_www ... pplung.jpg

Zou het in de verre toekomst ook mogelijk zijn als koppelstel de dienst ritten uit te voeren (mits de haltes zijn aangepast).


Niet in de huidige toestand aangezien de wagens daar niet op zijn ingericht. Je hebt dan naast een simpel elektrisch contact ook een verbinding nodig tussen de computers van beide trams; deze moeten dan met elkaar communiceren bij het aansturen van de motoren, de deuren, de omroepinstallatie, enzovoorts.
Het lijkt mij dus zeker wel mogelijk om dit in de toekomst te doen, maar dan moeten er eerst extra elektrische verbindingen worden gemaakt en moet er een software update komen.

Re: AVENIO KOPPELSTEL

BerichtGeplaatst: 15 aug 2016 16:53
door EnglishTramMan
Als men in de toekomst een langere Avenio wil hebben kun je ze langer maken door extra tussenstukken te bestellen. Misschien eenvoudiger voor de computers enz.
Maar dan moet je ook de perrons verlengen en passen ze niet in de remises enz. Het zou misschien ook een optie kunnen zijn om de huidige Avenios op splitsen om voertuigen van 3 en 5 delen te creëren.

Re: AVENIO KOPPELSTEL

BerichtGeplaatst: 15 aug 2016 17:13
door iljitsch
Als ze gekoppeld hadden willen rijden hadden ze die optie natuurlijk wel gewoon besteld. GTLs hebben ook nooit gekoppeld gereden.

Je ziet nu ook dat ze 54 in eerste instantie gekoppeld wilden doen en daarvoor RC ingezet hebben die dit wel kunnen. En ik zie zo gauw geen gekoppelde trams door de Gravenstraat of Hobbemastraat ofzo rijden...

Re: AVENIO KOPPELSTEL

BerichtGeplaatst: 15 aug 2016 17:28
door Admin
iljitsch schreef:[...] ik zie zo gauw geen gekoppelde trams door de Gravenstraat of Hobbemastraat ofzo rijden...

SHTM PCC's? :roll: :mrgreen:

Re: AVENIO KOPPELSTEL

BerichtGeplaatst: 15 aug 2016 21:20
door iljitsch
Sorry, ik bedoelde gekoppelde Avenio's.

Twee of drie gekoppelde PCC's kan natuurlijk wel. :-)

Re: AVENIO KOPPELSTEL

BerichtGeplaatst: 19 aug 2016 11:15
door wattman
Heeft iemand informatie over koppel- en sleepproeven voorafgaande aan de indienststelling van de Avenio? Ik heb daar niets over gelezen of gezien. In Munchen was dat het slepen van de laatste testen.