Tramlijn naar Kijkduin

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor Tiktak » 10 okt 2016 14:35

Ik heb deze topic aangemaakt omdat er in een andere topic van Randstadrail (Erasmuslijn) een discussie op gang kwam, dat voor velen het brainstormen kan beginnen en wellicht komen hieruit leuke voorstellingen van uitvoering.
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor Edwin » 10 okt 2016 14:45

Lijn 3 via de Kijkduinsestraat of misschien eerder afslaan vanaf het de Savornin Lohmanplein en dan langs de Micheal Vrijenhoeklaan/Balsemienlaan?
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor buschauffeur » 10 okt 2016 15:25

Ik denk dat de buslijnen ruimschoots voldoen. Je kunt zonder overstappen naar het centrum, HS, CS, Rijswijk.
Bovendien rijden die drie lijnen rijden al nagenoeg leeg hun laatste stuk naar Kijkduin dus een tram heeft totaal geen meerwaarde.
buschauffeur
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor Edwin » 11 okt 2016 07:37

buschauffeur schreef:Bovendien rijden die drie lijnen rijden al nagenoeg leeg hun laatste stuk naar Kijkduin dus een tram heeft totaal geen meerwaarde.


Conclusie: Je kunt die drie buslijnen dus makkelijk vervangen door één tramlijn.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor iljitsch » 11 okt 2016 08:09

Zijn die bussen ook leeg op stranddagen?

Het kan natuurlijk zomaar zijn dat als Kijkduin makkelijker bereikbaar wordt dit nieuwe reizigers trekt. Aan de andere kant zit 12 ook zelden tot nooit vol tot z'n eindpunt vlakbij het strand.

Wat mij interessant lijkt is 6 doortrekken langs de Thorbeckelaan naar Kijkduin of misschien de laatste haltes van 3 over laten nemen en dat 3 dan naar Kijkduin kan.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor Edwin » 11 okt 2016 09:36

iljitsch schreef:Wat mij interessant lijkt is 6 doortrekken langs de Thorbeckelaan naar Kijkduin of misschien de laatste haltes van 3 over laten nemen en dat 3 dan naar Kijkduin kan.


6 moet dan eerst nog bij de Thorbeckelaan komen (Volendamlaan? of smalle deel van de Leyweg?) Daarbij moet er dan een goed overstap komen van 6 op 4 en wat te doen met het deel, dat samenvalt met 23?
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor buschauffeur » 11 okt 2016 14:47

Edwin schreef:
buschauffeur schreef:Bovendien rijden die drie lijnen rijden al nagenoeg leeg hun laatste stuk naar Kijkduin dus een tram heeft totaal geen meerwaarde.


Conclusie: Je kunt die drie buslijnen dus makkelijk vervangen door één tramlijn.

Waar leg je dan het eindpunt van die bussen?
Bovendien, die bussen rijden naar alle uithoeken van Den Haag, 1 tramlijn niet.
buschauffeur
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor Edwin » 11 okt 2016 14:57

buschauffeur schreef:
Edwin schreef:
buschauffeur schreef:Bovendien rijden die drie lijnen rijden al nagenoeg leeg hun laatste stuk naar Kijkduin dus een tram heeft totaal geen meerwaarde.


Conclusie: Je kunt die drie buslijnen dus makkelijk vervangen door één tramlijn.

Waar leg je dan het eindpunt van die bussen?
Bovendien, die bussen rijden naar alle uithoeken van Den Haag, 1 tramlijn niet.


Ergens eerder op de route. Bussen zijn tenslotte flexibel en kunnen makkelijk keren. De kans om drie lijnen te vervangen door één tramlijn, zoals je al voorstelde, is natuurlijk een prima idee om uiteindelijk geld te besparen en overstappen moet je nu ook al (zeker als je met de bus naar 'de uithoeken van de stad' wilt).

Nu moet ik minimaal 2 maal overstappen om in Kijkduin te komen. Dat is éénmaal als lijn 3 naar Kijkduin zou rijden en ik woon aan het uiterste randje van de stad. Daar waar zelfs geen enkele HTM bus komt, maar wel 4 tramlijnen.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor Tiktak » 11 okt 2016 22:45

Mijn idee zou zijn om lijn 12 te verleggen naar Kijkduin en dat via de laan van Meerdervoort - rechts af Sav. Lohmanplein - rechtsaf de Sav. Lohmanplein - linksaf Mich. Vrijenhoeklaan - rechtsaf Hoek van Hollandlaan en rechtsaf Deltaplein (kop sporen).
Het vervallen deel van lijn 12 (Duindorp), hierop moet een nieuwe tramlijn op komen met eindhalte LnvNoi laag, deze kan in een halfuursdienst rijden en tevens is deze lijn als versterkingslijn (spits)
voor RR 3.
Ook zou het dan beter zijn om lijn 12 weer als eind halte CS laag te maken ( nieuw kopspoor op taxistandplaats ), hierdoor heeft lijn 11 een extra lus op het Rijswijkseplein.
Tiktak
 
Berichten: 690
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor buschauffeur » 12 okt 2016 15:34

En wie gaat er dan 's morgens naar Westduin rijden?
buschauffeur
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor trambestuurder » 13 okt 2016 11:44

Als er al gekozen wordt om een tramlijn door te trekken naar Kijkduin dan zou Lijn 3 vanaf Waldeck de meest voor de hand liggende optie zijn, al zal het zeker ook
wenselijk zijn om vanuit kijkduin een directe verbinding te hebben met remise Zichtenburg dus is zelf lijn 9 nog een goede optie.

De bussen zouden dan ergens anders heen moeten rijden, als de HTM durft en zich inschrijft voor de concessie westland dan is dat probleem ook verholpen, er zijn dus mogelijkheden zat voor de bussen
want 3 buslijnen vervangen voor 1 tram is natuurlijk wel goedkoper.
Alleen in de rustige periode/tijden is het kostbaar maar als kijkduin zijn opfrisbeurt heeft gehad kan het ook zijn dat het een hele goede concurrentie wordt met Scheveningen
dus mogelijkheden zat als ze ballen hebben ;)

Of topic :

ik las ook een stukje dat de burgemeester Aboutaleb ( voorzitter MRDH ) lijn 1 graag zou willen doortrekken van delft Tanthof naar Diergaarde Blijdorp
Is al heel lang een wens dus ook dit is zeker de moeite waart ;)
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor iljitsch » 13 okt 2016 12:31

Als ze nu eerst eens een tramlijn van Rotterdam CS daar om de hoek weer laten rijden naar Blijdorp... Sporen liggen er nog.

Lijn 1 naar Rotterdam lijkt me niks, je rijdt enorm om via de westelijke kant van Delft. 19 is dan veel beter. Dan kan je zeggen dat je met 1 zo leuk naar 't strand kan en met 19 niet (zonder overstap) maar geen mens gaat met 1 van Rotterdam naar Scheveningen, dat duurt veel langer dan wanneer je de trein of metro zou nemen.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor willem » 13 okt 2016 13:19

Er zijn plannen om de Delftse takken van lijn 1 en 19 om te draaien (1 naar de TU en 19 naar Tanthof), dus dat kan goed komen. Overschie kan best een tram gebruiken, maar in het stuk tussen Rotterdam en Delft geloof ik niet zo. Als je toch dat soort lange lijnen wilt gaan aanleggen zijn er veel andere plaatsen in de regio waar dat nuttiger is (Westland, Ridderkerk, metrotak naar Krimpen).

Wat Kijkduin betreft: het laatste stukje naar het Arnold Spoelplein is niet zo druk. Met een aftakking vanaf de plek in Waldeck waar lijn 3 van de Laan van Meerdervoort afslaat heb je de snelste verbinding tegen de laagste kosten. De trams van lijn 3 kunnen dan om en om naar Loosduinen en Kijkduin rijden. 's Winters is dat voldoende, 's zomers en/of in het weekeinde (dat laatste in het voor- en najaar) is dat niet voldoende en zul je een extra/aanvullende lijn of diensten moeten rijden.

De bussen kunnen dan ingekort worden tot het Savornin Lohmanplein (lijn 24 door een andere route). Lijn 26 heeft zo'n eigen functie dat die beter kan blijven rijden, eventueel tussen Leyenburg en Kijkduin in een lagere frequentie.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor buschauffeur » 13 okt 2016 19:14

trambestuurder schreef:Als er al gekozen wordt om een tramlijn door te trekken naar Kijkduin dan zou Lijn 3 vanaf Waldeck de meest voor de hand liggende optie zijn, al zal het zeker ook
wenselijk zijn om vanuit kijkduin een directe verbinding te hebben met remise Zichtenburg dus is zelf lijn 9 nog een goede optie.

De bussen zouden dan ergens anders heen moeten rijden, als de HTM durft en zich inschrijft voor de concessie westland dan is dat probleem ook verholpen, er zijn dus mogelijkheden zat voor de bussen
want 3 buslijnen vervangen voor 1 tram is natuurlijk wel goedkoper.
Alleen in de rustige periode/tijden is het kostbaar maar als kijkduin zijn opfrisbeurt heeft gehad kan het ook zijn dat het een hele goede concurrentie wordt met Scheveningen
dus mogelijkheden zat als ze ballen hebben ;)

Of topic :

ik las ook een stukje dat de burgemeester Aboutaleb ( voorzitter MRDH ) lijn 1 graag zou willen doortrekken van delft Tanthof naar Diergaarde Blijdorp
Is al heel lang een wens dus ook dit is zeker de moeite waart ;)

Dat gaat niet gebeuren.
buschauffeur
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor OVinDelft » 13 okt 2016 20:42

Waarom gaat dat niet gebeuren als ik vragen mag? Een eis van de aandeelhouder van de HTM (de gemeente Den Haag)?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor Admin » 13 okt 2016 23:17

Nee, veel eenvoudiger: als HTM zich buiten de eigen regio begeeft, betekent dat automatisch dat de concurrentie (DB, SNCF, etc) de huidige inbestedingen ter discussie gaan stellen en dat zou kunnen betekenen dat de rechter die inbesteding ongeldig verklaart en dus het hele spel opnieuw gespeeld moet worden, met alle bijbehorende risico's. Reken maar dat zowel DB als SNCF geen enkele moeite hebben om de HTM uit de markt te prijzen door (ver) onder kostprijs te bieden. De Fransen hebben het al gedaan in Zuid Limburg: om NS buiten de deur te houden heeft Veolia (meen ik) te laag geboden op deze combi-concessie (spoor en bus samen), met als resultaat dat gedurende de concessie het geld op was en de Provincie gedwongen werd om méér geld in het lokale OV te stoppen of aanzien dat er helemáál geen bus en trein meer reed. Is nog best een stevige rel geweest en sindsdien zijn de Fransen er niet echt meer welkom. En ook de Duitsers zijn er op gebrand stevige voet aan de grond te krijgen, zeker in het lucratieve stadsvervoer v/d grote steden, om zo NS weer dwars te zitten, want NS dochter Abellio heeft bij de Oosterburen al heel wat marktaandeel van het DB concern afgesnoept. Niet alleen vervoer waar DB niet echt op zat te wachten en dus niet zo veel moeite mee had om kwijt te raken, maar ook een aantal (zeer) winstgevende concessies in het Ruhrgebiet en andere drukkere regio's. Dat heeft in Berlijn echt wel pijn gedaan! Komt bij dat de Nederlandse OV markt door het buitenland als vette kip wordt gezien waar veel te halen valt. Ergo, als zich de mogelijkheid voordoet om in het lucratieve Haagse stadsvervoer te springen zullen de Duitsers en Fransen niet nalaten alles in het werk te stellen om 'onze' HTM om zeep te helpen :evil:

Maar wat de tramlijn naar Kijkduin aangaat: ik zie een heleboel mooie plannen met een hoog hobbyisten-wens-gehalte, maar waar is de onderbouwing met kosten-baten analyses, MER rapporten, haalbaarheidsstudies, enz. :roll: En simpel gezegd: als een tramlijn naar Kijkduin economisch haalbaar zou zijn, hadtie er allang gelegen. Het feit dat veel plaatsen in de Haagse regio na ruim 150 jaar nog altijd geen tramlijn hebben* zegt veel over de haalbaarheid daarvan. :!:

*of wel hebben gehad maar kwijt zijn geraakt bij de diverse saneringsrondes die tussen ca 1920 en 1975 het Nederlandse OV teisterden
Admin
Site Admin
 
Berichten: 735
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor iljitsch » 14 okt 2016 08:18

Ik dat opzicht is het wel interessant om te weten wat de afwegingen waren toen lijn 3 van Savornin Lohmanplein naar het Arnold Spoelplein doorgetrokken werd. Dat was toch toen 3 ver-RR'd werd? Dat was het moment geweest om spoor naar Kijkduin aan te leggen. Van Zoetermeer zonder overstappen naar 't strand is natuurlijk een aantrekkelijke gedachte.

Dan hadden de bussen het wijkje rond de Aaltje Noordewierstraat kunnen overnemen / blijven bedienen. (Toen ik jong was moest ik daar regelmatig zijn en dat was tot het eindpunt van lijn 3 en dan nog een paar haltes met de bus.)

Wat ik me ook afvraag is of trams wel de steile klim aankunnen.

Qua hobby: ik heb natuurlijk geen onderzoek gedaan, maar het lijkt me dat met alle woningbouw die er al recent geweest is en nog bijkomt en de huidige aantrekkingskracht van Kijkduin plus de toekomstige plannen er in elk geval genoeg aanleiding is om serieus te kijken naar de opties voor een tram naar Kijkduin.
iljitsch
 
Berichten: 1754
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor buschauffeur » 14 okt 2016 08:45

Ik denk dat een tramlijn technisch ook niet makkelijk haalbaar is. Het bestemmingsplan maakt een uitbreiding van het bestaande winkelcentrum mogelijk met winkels en woningen op een (half) verdiepte parkeergarage ter plaatse van de huidige vrije busbaan en het huidige parkeerterrein. Bussen moeten in de toekomst van de huidige rijbaan voor het autoverkeer langs het Deltaplein gebruik gaan maken en halteren ter hoogte van het Deltaplein langs de rijbaan. Dat halteren is een eis van de gemeente die wil dat dat de buslijnen met een eindpunt in Kijkduin op of direct nabij het Deltaplein over een in- en uitstaphalte kunnen beschikken. Ik denk dat er niet veel ruimte overblijft een eventuele tramlijn in te passen.
buschauffeur
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor Edwin » 14 okt 2016 10:37

buschauffeur schreef:Ik denk dat een tramlijn technisch ook niet makkelijk haalbaar is. Het bestemmingsplan maakt een uitbreiding van het bestaande winkelcentrum mogelijk met winkels en woningen op een (half) verdiepte parkeergarage ter plaatse van de huidige vrije busbaan en het huidige parkeerterrein. Bussen moeten in de toekomst van de huidige rijbaan voor het autoverkeer langs het Deltaplein gebruik gaan maken en halteren ter hoogte van het Deltaplein langs de rijbaan. Dat halteren is een eis van de gemeente die wil dat dat de buslijnen met een eindpunt in Kijkduin op of direct nabij het Deltaplein over een in- en uitstaphalte kunnen beschikken. Ik denk dat er niet veel ruimte overblijft een eventuele tramlijn in te passen.


Maar die ene tram zou dan de buslijnen daar vervangen.... Die komt er dus niet bij, maar in plaats van.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Tramlijn naar Kijkduin

Berichtdoor trambestuurder » 14 okt 2016 11:16

buschauffeur schreef:Ik denk dat een tramlijn technisch ook niet makkelijk haalbaar is. Het bestemmingsplan maakt een uitbreiding van het bestaande winkelcentrum mogelijk met winkels en woningen op een (half) verdiepte parkeergarage ter plaatse van de huidige vrije busbaan en het huidige parkeerterrein. Bussen moeten in de toekomst van de huidige rijbaan voor het autoverkeer langs het Deltaplein gebruik gaan maken en halteren ter hoogte van het Deltaplein langs de rijbaan. Dat halteren is een eis van de gemeente die wil dat dat de buslijnen met een eindpunt in Kijkduin op of direct nabij het Deltaplein over een in- en uitstaphalte kunnen beschikken. Ik denk dat er niet veel ruimte overblijft een eventuele tramlijn in te passen.


of het technisch haalbaar is zal geen punt zijn want dat is het wel want de tram vervangt hierbij gewoon de bussen of het financieel haalbaar is dat is het hekelpunt want we willen natuurlijk dat de lijn minimaal gebruikt wordt
en om en om rijden is zeker geen optie want dan wordt het nooit wat.
Het heeft een lange adem nodig maar gezien de drukte rondom Kijkduin denk ik dat het wel een hele verbetering zal zijn.

De bussen kunnen door hun flexibelheid hele andere plekken aandoen waar nog geen OV ligt en wel wenselijk is.

en de bussen kunnen dan allemaal een ander eindpunt krijgen (als we niet het westland in mogen ;) )

Lijn 24 eindpunt Westduin
lijn 26 eindpunt Loosduinen
lijn 23 eindpunt Savorin lohmanlaan (thv. de duinen)

Dus mogelijkheden zat zolang we ons maar niet blijven blindstaren op ' DAT KAN NIET' ;)

Daarbij is de wens van het Westand dat er een tramlijn doorgetrokken wordt richting hun gemeente dus gaat het zo wie zo een strijd worden in concessie land
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: iljitsch en 6 gasten