Pagina 2 van 2

Re: Tramlijn naar Kijkduin

BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 12:58
door iljitsch
Er wordt rond madestijn ook flink gebouwd dus daar kan mooi een bus naartoe die z'n eindpunt op het deltaplein kwijtraakt.

Re: Tramlijn naar Kijkduin

BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 14:21
door Edwin
iljitsch schreef:Er wordt rond madestijn ook flink gebouwd dus daar kan mooi een bus naartoe die z'n eindpunt op het deltaplein kwijtraakt.


Maar lijn 2 hoeft alleen de Lozerlaan over te steken om bij Madestein te komen (en dan door naar Monster)

Re: Tramlijn naar Kijkduin

BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 16:17
door Admin
Verlenging lijn 3 naar Loosduinen was in 1985, ik heb Smit-Kroes toen nog van dichtbij gezien bij de opening :shock: Het zou nog ruim 20 jaar duren voor het eindpunt werd omgebouwd voor RR naar Ztm. (2006)

Reden voor de verlenging van lijn 3 was dat een grote nieuwbouwwijk (Nieuw Waldeck) het moest doen met bus 14 die in de wijk keerde, maar verder alleen aan de randen enig OV had: bus, later tram 2 en bussen 19, 23 en 26, waarbij de laatste op het Beethovenplantsoen z'n keerpunt had. (en dat deelde met lijn 27, maar die ging naar Vrederust). Dit alles eind jaren 70, eerste helft jaren 80. Verder nog wat Westnederland bussen (ex WSM) maar die mochten op het Haagse deel eigenlijk niemand laten instappen (het gebeurde soms/vaak wel) richting stad: dat was HTM domein! Door lijn 3 naar Loosduinen te laten rijden konden bussen 19 en 26 een andere route krijgen, waarbij een ander nieuwbouwdeel (Houtwijk) bediend kon worden. In diezelfde tijd werd ook de oude WSM tramremise/busgarage vervangen door nieuwbouw bij de oude Vredesteijn fabriek. Toen is ook de route v/d streekbussen verlegd naar de Escamplaan ipv de Loosduinseweg/kade. Hierdoor werd ook het Leyenburg zkhs beter bereikbaar voor Westlanders. Niet dat dat uitmaakte, men kwam toch gewoon met de auto :roll:

Re: Tramlijn naar Kijkduin

BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 16:58
door iljitsch
Waar was tussen 1985 en 2004 dan de keerlus van 3?

Re: Tramlijn naar Kijkduin

BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 17:49
door xCookiesolax
Hier een linkje met wat foto's van deze feestelijke verlenging http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1437504766
En hier foto's van het laatste weekend GTL-8 in Loosduinen http://www.digitaletram.nl/actueel/2006/200608/A200608.htm#2006148
Het oude postkantoor en de flat stonden dus eigenlijk in het midden van deze keerlus.

Re: Tramlijn naar Kijkduin

BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 17:52
door wattman
Lus Arnold Spoelplein - Aaltje Noorderwierstraat - en wat nu het Aaltje Noorderwierpad is, inderdaad rond het (voormalige) postkantoor en het flatgebouw. Zo waar het huidige einde van het tramspoor is, lag de eind/beginhalte (twee sporig). De huidige eindpuntvoorziening voor de bestuurders dateert ook nog uit de tijd van de verlenging.

Wat is eigenlijk de bezetting op dat laatste stuk van de huidige lijn 3. Ik ben al jaren geleden daar voor het laatst geweest.

Re: Tramlijn naar Kijkduin

BerichtGeplaatst: 14 okt 2016 17:55
door Admin
Om het (oude) postkantoor heen, ik heb het aangelegd zien worden. Het politiebureau stond er nog niet, dat was braakliggende grond. Als je die muur trouwens eens goed bekijkt zie je een duidelijk boog. Muren worden niet zomaar krom gebouwd. In dit geval omdat er een tramspoor langs liep. Google Earth (en Maps, neem ik aan) laat je teruggaan naar 2004, dus nog voor de aanpassingen voor RR. Er lag ook nog een boog om een rondje te kunnen maken, ding is nauwelijks gebruikt.

Re: Tramlijn naar Kijkduin

BerichtGeplaatst: 15 okt 2016 21:25
door Chris
Hoe kom je er eigenlijk bij dat je in het Haagse deel niet in Westnederland bussen mocht stappen? Dat was alleen tijdens stakingen van de HTM omdat WN niet aan besmet werk wilde doen.
In de tijd dat WN ook bussen reed vanuit Delft en Wateringen boden die een goed alternatief naar plekken in Den Haag vanuit zuid/west die niet rechtstreeks per HTM bereikbaar waren.

Re: Tramlijn naar Kijkduin

BerichtGeplaatst: 15 okt 2016 22:36
door willem
Er waren wel sneldiensten waar je binnen Den Haag geen gebruik van mocht maken.

Re: Tramlijn naar Kijkduin

BerichtGeplaatst: 16 okt 2016 01:37
door Admin
Dan heb ik me vergipst met de sneldiensten, het is al een tijdje terug en een onderwerp waar ik als tramman weinig oog voor had ;)

Re: Tramlijn naar Kijkduin

BerichtGeplaatst: 16 okt 2016 22:48
door Chris
Die sneldiensten hadden inderdaad geen lokale reizigers mee!