Jaardienst 2017

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Jaardienst 2017

Berichtdoor WeKra » 30 nov 2016 15:14

De grootste wijzigingen voor de jaardienst 2017 zijn zojuist bekend gemaakt (via de interne website). Interessante wijzigingen/toevoegingen:

Jaardienst 2017 gaat in op 11 december 2016.

Meppelwerf zal in gebruik worden genomen.

In de ochtendspits wordt op lijn 6 twee ritten toegevoegd, welke zullen rijden tot keerlus Aegonplein. (!)

Tram 9 tussen Vrederust en Madurodam met Avenio, Tram 59 tussen Scheveningen en Centraal Station met GTL. (Leeg ritje door stad, beginhalte weer CS)

Tram 12 van 8 naar 6 ritten per uur.

Tram 17 blijft zoals het is.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor PAV » 30 nov 2016 21:27

De werkzaamheden op de Lange Vijverberg/Korte Voorhout zij dus niet voor 11 december klaar?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor WKZH5A » 01 dec 2016 08:40

PAV schreef:De werkzaamheden op de Lange Vijverberg/Korte Voorhout zij dus niet voor 11 december klaar?


Het was eigenlijk de bedoeling, maar nee. Want er hangt nog geen bovenleiding en staan nog geen nieuwe bovenleidingmasten (op Tournooiveld/deels Korte Voorhout) en op het Korte Voorhout moeten nog nieuwe rails gelegd worden en de tijdelijke keerpunt van lijn 17 verwijderd worden. Qua planning was voor de aannemer niet haalbaar. Tot de kerstvakantie wordt er alleen op Tournooiveld gewerkt. Na de kerstvakantie wordt er verder gewerkt en volgens planning zou in februari 2017 gereed zijn om lijn 15, 16 en 17 daar weer te gaan rijden.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor PAV » 15 dec 2016 18:54

Gelijktijdig met de nieuwe jaardienst is ook de nieuwe concessie Rail Haaglanden ingegaan. Wisten jullie dat op pagina 76 van het Programma van Eisen onder meer staat dat de voor- en achterzijde van ieder voertuig voorzien moet zijn van logo en naam van de concessieverlener (MRDH)? Tot nu toe heb ik nog geen tram hiermee gezien en is de HTM dus in gebreke wat betreft dit (onbelangrijke) punt van de concessie. Overigens geldt dit ook voor de trams en metro's van de RET. :mrgreen:
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor buschauffeur » 15 dec 2016 19:49

R-net en RandstadRail blijven volgens mij in hun huidige uitvoering rijden. Zou betekenen dat de GTL aangepast zou moeten worden.

Uiterlijk Railvoertuigen: Uniforme kleur- en naamstelling (ID-0765)
De Concessiehouder draagt er zorg voor dat Railvoertuigen door een uniforme kleur- en naamstelling voor Reizigers
herkenbaar zijn als Railvoertuigen die de Concessiehouder inzet voor de Exploitatie.
Uiterlijk Railvoertuigen: Naam en logo Concessieverlener (ID-0766)
De Concessiehouder draagt er zorg voor dat Railvoertuigen op de voor- en achterzijde zijn voorzien van de naam en het
logo van de Concessieverlener.


En reclame plakken mag, maar niet op R-net.

Reclame op Railvoertuigen (ID-2189)
Het is de Concessiehouder toegestaan Reclame aan te brengen aan de binnen- en buitenzijde van Railvoertuigen die niet
voor de productformule R-net worden ingezet.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor PAV » 15 dec 2016 19:59

Beide ID's staan zoals ik ze lees los van elkaar. Ik lees daarin geen uitzondering voor het MRDH-logo bij trams voor R-net of RandstadRail. Tenzij die uitzonderingen voortvloeien uit de in de concessie genoemde "productformules", maar dat is nergens expliciet terug te vinden. Nu lijkt het me beter voor het uiterlijk van alle trams als er géén MRDH-logo op komt.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor buschauffeur » 16 dec 2016 09:31

Je hebt gelijk. Maar wat R-net betreft, dat moet als uniform merk gaan rijden en is groter dan MRDH. Bovendien mag er geen reclame op en in de voertuigen. Lijkt mij dan sterk dat iedere opdrachtgever zijn eigen stempel op de voertuigen gaat zetten. Wat betreft RandstadRail zou het natuurlijk kunnen, maar ook dit is een merk. Weliswaar slechts binnen MRDH en te beplakken met reclame.

Voor de overige voertuigen lijkt het mij wel gaan gebeuren. Bussen van HTMbuzz en Veolia/Connexxion rijden tenslotte ook al met het MRDH logo achterop.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor willem » 17 dec 2016 09:06

Bij R-net is er geloof ik achterop ergens een hoekje voor de naam van de opdrachtgever en vervoerder, maar zeker weten doe ik dat niet.
Een verbinding als Delft-Zoetermeer is nu nog niet echt R-net waardig, met een route door wegen en straten waar je maar 30 of 60 mag.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor PAV » 17 dec 2016 10:22

R-netlijn 400 tussen Zoetermeer en Leiden rijdt ook over smalle dijken en op plaatsen waar je zo'n bus niet zou verwachten.

Heb ook even opgelet of ik naam of logo van de opdrachtgever heb kunnen ontwaren op R-netbussen, maar op lijn 400 is dit niet het geval en bij een zoekopdracht op Google Afbeeldingen kwam ik die ook niet tegen. De Avenio's kunnen wat dat betreft dus logovrij blijven.

Overigens vind ik het opmerkelijk dat R-net geen reclame mag voeren en RandstadRail wel. In de beginperiode mocht dat bij RR ook niet omdat dat niet paste binnen het HOV-karakter van de lijnen. Vanwege commerciële redenen zijn ze daarvan afgestapt. Ook had ik begrepen dat RandstadRail ook ooit R-net zou worden. Dan zou op dezelfde voertuigen dus ineens geen reclame meer mogen. Overigens staat in de concessie volgens mij niet vermeld welke lijnen (en materieel) als R-net of RandstadRail moeten rijden en welke niet.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor OVinDelft » 17 dec 2016 10:39

Hoe zit het dan met de Avenio's van de HTM die nu al met reclame hebben rondgereden? Het zijn toch echt R-NET trams...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor PAV » 17 dec 2016 10:44

Hebben er Avenio's rondgereden met reclame? Zijn daar ook foto's van?

Anyway, je zou kunnen beargumenteren dat dit voor 11 december nog onder de oude concessie viel waar nog niks over R-net in stond en die geenreclamebepaling nog niet gold volgens concessie. Dat was dan misschien niet conform de R-netrichtlijnen, maar die zijn juridisch niet bindend zoals de concessie.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor Jeronimo117 » 17 dec 2016 10:53

De Avenio 5025 is tot nu toe de enige die met reclame heeft gereden.

https://www.youtube.com/watch?v=Z7antoDxjWA
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor PAV » 05 jan 2017 22:09

buschauffeur schreef:Je hebt gelijk. Maar wat R-net betreft, dat moet als uniform merk gaan rijden en is groter dan MRDH. Bovendien mag er geen reclame op en in de voertuigen. Lijkt mij dan sterk dat iedere opdrachtgever zijn eigen stempel op de voertuigen gaat zetten. Wat betreft RandstadRail zou het natuurlijk kunnen, maar ook dit is een merk. Weliswaar slechts binnen MRDH en te beplakken met reclame.

Voor de overige voertuigen lijkt het mij wel gaan gebeuren. Bussen van HTMbuzz en Veolia/Connexxion rijden tenslotte ook al met het MRDH logo achterop.

Uit het plaatje in de bijlage (bron: RdamOV-forum, user Tristan) blijkt dat de RET wel bezig is alle trams te bestickeren met het MRDH-logo.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor wattman » 18 jan 2017 09:41

Per 30 januari:
Lijn 17 verlaat zijn tijdelijk eindpunt Korte Voorhout en gaat dan tot 3 april keren via de lus Schedeldoekshaven - Spui - Kalvermarkt - Lage Zand - Schedeldoekshaven
https://www.htm.nl/media/459845/tram_17-v3-web.pdf
Lijn 9 gaat weer doorrijden naar Scheveningen, einde van pendeltram 59.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor Slagathor » 18 jan 2017 20:35

3 april, on-ge-lofelijk..! En dat alleen vanwege dat kippestukje over die parkeergarage onder het Tournooiveld? Daar zou de tram oorspronkelijk al vanaf de nieuwe dienstregeling 2017 weer gaan rijden, na anderhalf jaar graven en bouwen voor Koning Auto.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor Tiktak » 19 jan 2017 00:13

Had het niet beter geweest om lijn 17 naar Madurodam te laten rijden (als versterkingstraject voor lijn 9 - CS / Madurodam), dan heeft die duur kostende keerlus
ter minsten nog enig nut.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor Chris » 19 jan 2017 23:20

Wanneer de Avenio's gaan doorrijden neem ik aan dat er in de spits weer kort traject lijn 9's gaan rijden tussen Vrederust en Madurodam...
En dan heb je het over een dure keerlus. Dat 'Tailtrack' is ook nog steeds niet in dienst op Madurodam!
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor wattman » 20 jan 2017 08:22

Doorrijden naar Madurodam kost 2x5 minuten, dat is meer dan de keertijd aan Korte Voorhout. Er is behoudens de spits helemaal geen behoefte aan een hoge frequentie naar Madurodam. Verder zal het aantal passagiers van lijn 17 dat een rechtstreekse verbinding wil naar Madurodam beperkt zijn. Waar men meer behoefte aan heeft is een verbinding naar het Haagse stadscentrum. Dat wordt bereikt met het tijdelijke eindpunt Kalvermarkt.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor lcyerbanga3 » 20 jan 2017 18:08

Er zijn ook veel mensen die van Centraal naar Madurodam willen reizen...
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: Jaardienst 2017

Berichtdoor iljitsch » 20 jan 2017 21:00

Oponthoud voor het verkeer dat de bruggen naar de raamweg over wil steken is ook een probleem. Er was zelfs een tijd sprake van een in een tunnelbak ofzo rijdende tram.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Volgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten