Pagina 1 van 2

Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 30 nov 2016 15:14
door WeKra
De grootste wijzigingen voor de jaardienst 2017 zijn zojuist bekend gemaakt (via de interne website). Interessante wijzigingen/toevoegingen:

Jaardienst 2017 gaat in op 11 december 2016.

Meppelwerf zal in gebruik worden genomen.

In de ochtendspits wordt op lijn 6 twee ritten toegevoegd, welke zullen rijden tot keerlus Aegonplein. (!)

Tram 9 tussen Vrederust en Madurodam met Avenio, Tram 59 tussen Scheveningen en Centraal Station met GTL. (Leeg ritje door stad, beginhalte weer CS)

Tram 12 van 8 naar 6 ritten per uur.

Tram 17 blijft zoals het is.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 30 nov 2016 21:27
door PAV
De werkzaamheden op de Lange Vijverberg/Korte Voorhout zij dus niet voor 11 december klaar?

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 01 dec 2016 08:40
door WKZH5A
PAV schreef:De werkzaamheden op de Lange Vijverberg/Korte Voorhout zij dus niet voor 11 december klaar?


Het was eigenlijk de bedoeling, maar nee. Want er hangt nog geen bovenleiding en staan nog geen nieuwe bovenleidingmasten (op Tournooiveld/deels Korte Voorhout) en op het Korte Voorhout moeten nog nieuwe rails gelegd worden en de tijdelijke keerpunt van lijn 17 verwijderd worden. Qua planning was voor de aannemer niet haalbaar. Tot de kerstvakantie wordt er alleen op Tournooiveld gewerkt. Na de kerstvakantie wordt er verder gewerkt en volgens planning zou in februari 2017 gereed zijn om lijn 15, 16 en 17 daar weer te gaan rijden.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 15 dec 2016 18:54
door PAV
Gelijktijdig met de nieuwe jaardienst is ook de nieuwe concessie Rail Haaglanden ingegaan. Wisten jullie dat op pagina 76 van het Programma van Eisen onder meer staat dat de voor- en achterzijde van ieder voertuig voorzien moet zijn van logo en naam van de concessieverlener (MRDH)? Tot nu toe heb ik nog geen tram hiermee gezien en is de HTM dus in gebreke wat betreft dit (onbelangrijke) punt van de concessie. Overigens geldt dit ook voor de trams en metro's van de RET. :mrgreen:

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 15 dec 2016 19:49
door buschauffeur
R-net en RandstadRail blijven volgens mij in hun huidige uitvoering rijden. Zou betekenen dat de GTL aangepast zou moeten worden.

Uiterlijk Railvoertuigen: Uniforme kleur- en naamstelling (ID-0765)
De Concessiehouder draagt er zorg voor dat Railvoertuigen door een uniforme kleur- en naamstelling voor Reizigers
herkenbaar zijn als Railvoertuigen die de Concessiehouder inzet voor de Exploitatie.
Uiterlijk Railvoertuigen: Naam en logo Concessieverlener (ID-0766)
De Concessiehouder draagt er zorg voor dat Railvoertuigen op de voor- en achterzijde zijn voorzien van de naam en het
logo van de Concessieverlener.


En reclame plakken mag, maar niet op R-net.

Reclame op Railvoertuigen (ID-2189)
Het is de Concessiehouder toegestaan Reclame aan te brengen aan de binnen- en buitenzijde van Railvoertuigen die niet
voor de productformule R-net worden ingezet.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 15 dec 2016 19:59
door PAV
Beide ID's staan zoals ik ze lees los van elkaar. Ik lees daarin geen uitzondering voor het MRDH-logo bij trams voor R-net of RandstadRail. Tenzij die uitzonderingen voortvloeien uit de in de concessie genoemde "productformules", maar dat is nergens expliciet terug te vinden. Nu lijkt het me beter voor het uiterlijk van alle trams als er géén MRDH-logo op komt.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 16 dec 2016 09:31
door buschauffeur
Je hebt gelijk. Maar wat R-net betreft, dat moet als uniform merk gaan rijden en is groter dan MRDH. Bovendien mag er geen reclame op en in de voertuigen. Lijkt mij dan sterk dat iedere opdrachtgever zijn eigen stempel op de voertuigen gaat zetten. Wat betreft RandstadRail zou het natuurlijk kunnen, maar ook dit is een merk. Weliswaar slechts binnen MRDH en te beplakken met reclame.

Voor de overige voertuigen lijkt het mij wel gaan gebeuren. Bussen van HTMbuzz en Veolia/Connexxion rijden tenslotte ook al met het MRDH logo achterop.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 17 dec 2016 09:06
door willem
Bij R-net is er geloof ik achterop ergens een hoekje voor de naam van de opdrachtgever en vervoerder, maar zeker weten doe ik dat niet.
Een verbinding als Delft-Zoetermeer is nu nog niet echt R-net waardig, met een route door wegen en straten waar je maar 30 of 60 mag.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 17 dec 2016 10:22
door PAV
R-netlijn 400 tussen Zoetermeer en Leiden rijdt ook over smalle dijken en op plaatsen waar je zo'n bus niet zou verwachten.

Heb ook even opgelet of ik naam of logo van de opdrachtgever heb kunnen ontwaren op R-netbussen, maar op lijn 400 is dit niet het geval en bij een zoekopdracht op Google Afbeeldingen kwam ik die ook niet tegen. De Avenio's kunnen wat dat betreft dus logovrij blijven.

Overigens vind ik het opmerkelijk dat R-net geen reclame mag voeren en RandstadRail wel. In de beginperiode mocht dat bij RR ook niet omdat dat niet paste binnen het HOV-karakter van de lijnen. Vanwege commerciële redenen zijn ze daarvan afgestapt. Ook had ik begrepen dat RandstadRail ook ooit R-net zou worden. Dan zou op dezelfde voertuigen dus ineens geen reclame meer mogen. Overigens staat in de concessie volgens mij niet vermeld welke lijnen (en materieel) als R-net of RandstadRail moeten rijden en welke niet.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 17 dec 2016 10:39
door OVinDelft
Hoe zit het dan met de Avenio's van de HTM die nu al met reclame hebben rondgereden? Het zijn toch echt R-NET trams...

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 17 dec 2016 10:44
door PAV
Hebben er Avenio's rondgereden met reclame? Zijn daar ook foto's van?

Anyway, je zou kunnen beargumenteren dat dit voor 11 december nog onder de oude concessie viel waar nog niks over R-net in stond en die geenreclamebepaling nog niet gold volgens concessie. Dat was dan misschien niet conform de R-netrichtlijnen, maar die zijn juridisch niet bindend zoals de concessie.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 17 dec 2016 10:53
door Jeronimo117
De Avenio 5025 is tot nu toe de enige die met reclame heeft gereden.

https://www.youtube.com/watch?v=Z7antoDxjWA

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 05 jan 2017 22:09
door PAV
buschauffeur schreef:Je hebt gelijk. Maar wat R-net betreft, dat moet als uniform merk gaan rijden en is groter dan MRDH. Bovendien mag er geen reclame op en in de voertuigen. Lijkt mij dan sterk dat iedere opdrachtgever zijn eigen stempel op de voertuigen gaat zetten. Wat betreft RandstadRail zou het natuurlijk kunnen, maar ook dit is een merk. Weliswaar slechts binnen MRDH en te beplakken met reclame.

Voor de overige voertuigen lijkt het mij wel gaan gebeuren. Bussen van HTMbuzz en Veolia/Connexxion rijden tenslotte ook al met het MRDH logo achterop.

Uit het plaatje in de bijlage (bron: RdamOV-forum, user Tristan) blijkt dat de RET wel bezig is alle trams te bestickeren met het MRDH-logo.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 09:41
door wattman
Per 30 januari:
Lijn 17 verlaat zijn tijdelijk eindpunt Korte Voorhout en gaat dan tot 3 april keren via de lus Schedeldoekshaven - Spui - Kalvermarkt - Lage Zand - Schedeldoekshaven
https://www.htm.nl/media/459845/tram_17-v3-web.pdf
Lijn 9 gaat weer doorrijden naar Scheveningen, einde van pendeltram 59.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 20:35
door Slagathor
3 april, on-ge-lofelijk..! En dat alleen vanwege dat kippestukje over die parkeergarage onder het Tournooiveld? Daar zou de tram oorspronkelijk al vanaf de nieuwe dienstregeling 2017 weer gaan rijden, na anderhalf jaar graven en bouwen voor Koning Auto.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 19 jan 2017 00:13
door Tiktak
Had het niet beter geweest om lijn 17 naar Madurodam te laten rijden (als versterkingstraject voor lijn 9 - CS / Madurodam), dan heeft die duur kostende keerlus
ter minsten nog enig nut.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 19 jan 2017 23:20
door Chris
Wanneer de Avenio's gaan doorrijden neem ik aan dat er in de spits weer kort traject lijn 9's gaan rijden tussen Vrederust en Madurodam...
En dan heb je het over een dure keerlus. Dat 'Tailtrack' is ook nog steeds niet in dienst op Madurodam!

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 20 jan 2017 08:22
door wattman
Doorrijden naar Madurodam kost 2x5 minuten, dat is meer dan de keertijd aan Korte Voorhout. Er is behoudens de spits helemaal geen behoefte aan een hoge frequentie naar Madurodam. Verder zal het aantal passagiers van lijn 17 dat een rechtstreekse verbinding wil naar Madurodam beperkt zijn. Waar men meer behoefte aan heeft is een verbinding naar het Haagse stadscentrum. Dat wordt bereikt met het tijdelijke eindpunt Kalvermarkt.

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 20 jan 2017 18:08
door lcyerbanga3
Er zijn ook veel mensen die van Centraal naar Madurodam willen reizen...

Re: Jaardienst 2017

BerichtGeplaatst: 20 jan 2017 21:00
door iljitsch
Oponthoud voor het verkeer dat de bruggen naar de raamweg over wil steken is ook een probleem. Er was zelfs een tijd sprake van een in een tunnelbak ofzo rijdende tram.