Pagina 2 van 5

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 06 jul 2017 22:38
door iljitsch
Ik was gister van CS naar leegwaterplein met 9 en twee uur later met 15/11 naar loosduinseweg en bij één ervan (even kwijt welke) waren de kosten 89 cent. Lijkt me wat laag...

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 07 jul 2017 10:15
door Edwin
René W schreef:Mijn collega gaat nu naar Ypenburg en dan met de trein naar GvC of bij mooi weer op de fiets.


Tram valt onder de NS-B(usiness)-card, trein in dit geval niet.

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 13 jul 2017 17:35
door Charles
Doen ze nu eindelijk ook de tunnels onder HS?
Iedere keer weer als het eventjes geregend heeft, kan je met een bootje door deze tunnels varen... Da's toch niet normaal?!

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 17 jul 2017 12:52
door Roland
Aan de tunnel wordt niets gedaan, deze is ook nog gewoon in gebruik.

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 17 jul 2017 13:56
door Admin
@Charles: de kern v/h probleem is feitelijk dat de spoordijk te laag is. Hierdoor moeten alle onderdoorgangen verlaagd worden gebouwd en dat betekent dat deze het laagste punt zijn in hun omgeving. En daarmee automagisch het afvoerputje worden van de buurt. En niet alleen voor hemelwater :roll: Ook is het zo dat bij aanleg v/d TTHS er onvoldoende rekening is gehouden met de hogere neerslaghoeveelheden die we de laatste jaren zien, waardoor de afvoer simpelweg overbelast is geraakt. De enige oplossing is de afvoer vernieuwen en daarbij vergroten, maar daarvoor moet het (tram) spoor weg om er bij te kunnen komen. Dat betekent dat er veel tramlijnen omgeleid moeten worden: voor 16 en 17 relatief klein via de Laakkade/Rijswijkseweg, maar lijnen 9, 11 en 12 krijgen dan gigantische omleidingen, zodanig dat inkorten/tijdelijk opheffen wel eens de meest gunstige optie zou kunnen zijn.

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 17 jul 2017 14:49
door iljitsch
Moet ook de doorgaande kant parallelweg - HS op de schop in dit geval?

En zelfs dan heb je nog het spoor bovenlangs, zodat HS enkelspoors bereikbaar blijft. Je zou 9 en 11 enkelspoors kunnen laten rijden (als je ze netjes achter elkaar laat rijden moet dat te doen zijn qua capaciteit) en dan 12 via route 6 naar de grote kerk of centrum laten rijden (ik geloof niet dat je vanaf de bierkade kan keren bij HS).

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 17 jul 2017 20:15
door Admin
Ja, die put kun je niet zien als deelgebied, het is echt één put waar regen zich verzamelt. Een deel is overigens ook grondwater dat zich via allerlei kieren een weg omhoog baant, renovatie zou ook dat probleem kunnen aanpakken, maar nooit compleet oplossen. Maar aanleg/renovatie is slechts een eenmalige uitgave, een veel grotere kostenpost is onderhoud. En daar is in de loop der jaren best wel op beknibbeld en dat kan niet anders dan gevolgen hebben voor de staat van onderhoud van dergelijke objecten.

Wat mogelijk wel zou kunnen is een enkelspoor constructie, waarbij de 'brug' over de tunnel tijdelijk in 2 richtingen bereden wordt. Dit moet uiteraard wel beveiligd worden, maar da's tegenwoordig ook de kosten niet. Alternatief is een hulpspoor in de Parallelweg zoals bij de aanleg, maar daar kleven nogal wat bezwaren aan qua exploitatie: de Parallelweg is natuurlijk best druk en 2x de verkeersstroom in tegenrichting oversteken levert de nodige vertraging op. Het kan allemaal wel, maar tegen welke prijs? Soms is het gewoon goedkoper om lijnen op te heffen of in te korten gedurende de werkzaamheden. Lijn 11 kan met z'n Avenio's keren op het middenspoor bij de halte Wouwermanstraat, lijn 12 kan gebruik maken v/d keerdriehoek v/h HOVM terwijl lijn 9 tussen HS en Scheveningen rijdt. Oh nee, dat kan nu niet meer, omdat door kortzichtigheid de benodigde boog is verdwenen :roll: Nou ja, dan kannie nog tenminste tussen Vrederust en Zuiderpark z'n baantjes trekken, doorgaande reizigers kunnen dan overstappen op 16. En dan op 1 om in Scheveningen te komen... :evil:

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 17 jul 2017 21:34
door iljitsch
In principe zou 9 ook enkelsporig kunnen blijven rijden, als er ergens niet te ver van HS nog een overloopwissel ligt want uiteindelijk wil je toch een keer aan de rechterkant van de weg belanden... Vanaf Scheveningen tot HS en terug zou ook kunnen. Ligt dat extra spoortje van het zieken naar de oranjelaan er nog? Zoniet dan maar dan achterwaarts de keerlus door. :-)

Meest reizigersvriendelijk lijt me dan omrijden via de route van 16 en dan 15 voor doorgaande reizigers en pendelen vrederust - wauwermanstraat voor reizigers van/naar de schilderswijk.

Dan ook nog driehoeken met 12 lijkt me nogal onhandig, die reizigers komen wel uit met de bestaande overstappen op 2/3/4/6 en 11. 12 zou dan als ik me niet vergis vanaf duindorp bij de delftselaan linksaf kunnen, weer links de loosduinseweg op en dan rechts de regentesselaan op terug naar duindorp.

Vraag is natuurlijk ook hoe lang zo'n grapje moet duren. Zal wel niet in een weekeinde lukken maar een half jaar zou toch ook niet moeten hoeven.

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 17 jul 2017 22:33
door Tiktak
Ik zou het maar voor lief nemen, zo lang ik mij kan herinneren liepen alle onderdoorgangen onder de spoordijk onderwater.
Heeft de TTHS verleden week ook onderwater gestaan, of enkel de fiets en voetgangers tunnel onder het station ??
En dat onderwater staan duurt maar een paar uur als het droog geworden is, en als in heel Den Haag e.o. het rioolstelsel geheel
vernieuwd is, dan moet volgens mij het probleem water overlast verholpen zijn.

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 17 jul 2017 23:30
door WeKra
Er stond ook een redelijke laag water in de TTHS, maar de sporen staan daar op vrij hoge poten dus daar heb je geen last van

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 20:21
door hharry
Het is eigenlijk best wel raar dat de buslijnen 18 & 26 ook moeten omrijden, terwijl op hun route langs HS geen werkzaamheden zijn. Of zijn ze bang dat passagiers die niet willen lopen van de haltes Leeghwaterplein en HS/Waldorpstraat naar Achterzijde HS, dan de bus (18 of 26) nemen waardoor die het te druk krijgen?

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 21:59
door Charles
Tiktak schreef:Ik zou het maar voor lief nemen, zo lang ik mij kan herinneren liepen alle onderdoorgangen onder de spoordijk onderwater.
Het zou dan ook wel deze reden zijn dat de kruising Parallelweg/Vaillantlaan bekend staat als "de put"...
Maar hoe verklaar je dan dat de de Vliettunnel en de TTGM wel droog blijven? Zeker als je bedenkt dat het water vanaf de kruising Brouwersgracht/Prinsegracht moeiteloos de helling naar beneden neemt de TTGM in. En een tunneldak is daar niet.

Hier nog twee nieuwsberichten uit het verleden.
http://www.ad.nl/den-haag/bakfietsman-r ... ~a3ee3284/
http://www.ad.nl/den-haag/auto-s-varen- ... ~a8468f09/

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 22:05
door iljitsch
Hm, er was een tijd dat die bekend stond als de "zwemtunnel". Ik denk dat er een paar stevige pompen zitten. Voor zover ik weet lekken alle tunnels.

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 23 aug 2017 20:30
door trambestuurder
21032774_1601419899888874_4965254398588948889_n.jpg

20914692_1549498815100614_2645174189934039898_n.jpg

20914322_1549498811767281_3940861109762951152_n.jpg

20992535_1549498758433953_3378022023377849977_n.jpg


Een deel van de sporen ligt er al ;)

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 23 aug 2017 21:10
door OVinDelft
Is op zich een strak plan, maar ik begrijp nog steeds niet waarom de lus van lijn 11/12 niet gewoon aansluit op de buitenste sporen in westelijke richting. Het enige excuus zou zijn dat de bocht dan te scherp is, maar aangezien er nu een even scherpe bocht op dezelfde plek ligt is dit dus niet de reden. Hierdoor krijg je wel constant kruisbewegingen tussen 11/12 enerzijds en 9/17 anderzijds.

Ook jammer dat er aan de westzijde tot aan het wisselcomplex bij de TTHS geen viersporigheid is, maar ook wel weer begrijpelijk omdat er veel 'corridorwisselen' wordt gedaan en omdat er anders allerlei grootse en dure bouwwerken op de Parallelweg uit de grond gestampt hadden moeten worden.

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 23 aug 2017 22:06
door Chris
De haltes worden eilandperrons en het halteert wat rot met een éénrichting tram als het perron aan de andere kant zit dan waar de deuren van de tram zich bevinden...
Daarom kruist dus de boog vanaf het Stationsplein over een spoor heen naar het perron richting Jacob Catsstraat.

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 23 aug 2017 22:09
door OVinDelft
Ah, op die manier. Wanneer de GTL's op lijn 12 zijn vervangen kan het dan alsnog op de betere manier worden aangesloten.

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 24 aug 2017 00:01
door iljitsch
Wat ik mis in het plaatje is de aansluiting vanaf het zieken (komend uit de richting centrum) op de keerlus van 11/12. Blijft die aansluiting wel of verdwijnt die?

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 24 aug 2017 01:42
door Admin
Die staat er wel, is alleen niet ingekleurd, zie de vergroting. Ik zie ook dat de boog vanaf de Stationsweg richting Rijswijkseplein toch behouden blijft, waarmee een keermogelijkheid blijft bestaan vanaf het Zieken.

Re: WERKZAAMHEDEN HS

BerichtGeplaatst: 24 aug 2017 21:14
door trambestuurder
Admin schreef:Die staat er wel, is alleen niet ingekleurd, zie de vergroting. Ik zie ook dat de boog vanaf de Stationsweg richting Rijswijkseplein toch behouden blijft, waarmee een keermogelijkheid blijft bestaan vanaf het Zieken.


Nee dat spoor is er niet meer, als je op de foto kijkt zie je ook een grijs vlakje wat aangeeft dat dit spoor niet in het plan komt.
Is een fout in de eerste tekening en om niet een hele nieuwe tekening te hoeven maken is daar dus dit grijze vlak in gezet.

Je kan dus niet meer keren vanaf het zieken :(