Pagina 1 van 1

OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017 14:03
door Tiktak
Op de website van honderd procent haags stond er een artikel over het ontbreken van HTM Ov naar de nieuwe woonwijk Vroondaal
Wat is Uw mening en visie hierop.

Van mijn kant een idee.

Dan zou ik gaan om lijn 6 via de Zuidwoldestraat rechtsaf de Dedemsvaartweg en linksaf de Escamplaan op rechtdoor de Nieuweweg op tot de Madepolderweg en hier rechtsaf de nieuwe woonwijk in tot de Orberlaan (keervoorziening).

De Dedemsvaartweg en de Escamplaan / Nieuweweg zijn breed genoeg voor een vrije trambaan en heeft geen last van de woonhuizen voor eventuele bezwaren.

De nieuwe tramhalte's op het traject Escamplaan hoek Houtwijklaan/Dedemsvaartweg. Escamplaan/Zichtenburglaan Escamplaan/ thv de Mac Donald, Nieuweweg voor de Madepolderweg en diverse in Vroondaal.

Hiermee bereik men een groot deel van de bewoners van Houtwijk, de Dalenbuurt (Kraayenstein) en de bezoekers van de Uithof e.d. en natuurlijk de bewoners van Vroondaal en Madestein

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017 15:11
door OVinDelft
Klopt het dat deze nieuwe wijk een noordelijk en een zuidelijk gedeelte krijgt dat gescheiden wordt door een natuurgebiedje? Dan krijg je namelijk feitelijk twee losliggende wijken, waardoor een OV-aansluiting minder efficiënt wordt.

Aangezien het noordelijke deel het grootste lijkt te worden zou ik zelf voorstellen om tram 2 vanaf Kraayenstein de Lozerlaan over te laten steken en vanaf daar rechtdoor tot aan de Orbanlaan. Voor een tramontsluiting is dat zowel de goedkoopste optie als de snelste route. Het zuidelijke gedeelte zou ik dan laten bedienen door bus 36 die daar toch al langskomt.

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017 18:06
door Tiktak
Lijn 2 door trekken is bijna onmogelijk, dan moet je een doorsteek maken tussen de flatgebouwen, ook het fiets viaduct over de Lozerlaan staat in de weg, en dan kom je in het natuurgebied bij de vijver, hoe gaan we hier doorheen.
Nee, lijn 2 is geen goede optie.

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017 18:08
door buschauffeur
Tuurlijk, lijn 2 dwars door het laatste stukje wat je met een beetje moeite een natuurgebiedje zou kunnen noemen. Dwars door de wandelpaden, de ruiterpaden, de fietspaden, de mountainbikeroute.

Denk eens in bus in plaats van in tram. Wel zo handig en veel goedkoper voor die paar passagiers.

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017 21:11
door YC52000
Denk niet dat die villa bewoners behoefte hebben aan ov

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 04 nov 2017 00:13
door OVinDelft
Mijn voorstel was dan ook meer theoretisch. Stel een tramverbinding wordt nodig geacht, dan lijkt mij lijn 2 verlengen de goedkoopste en vervoerstechnisch de beste optie. Van het natuurschoon dat zich nabij Kraayenstein bevindt was ik mij niet bewust, ik kom dan ook niet zo vaak daar in de buurt. ;)

In eerste instantie inderdaad gewoon bus 31 en/of 36 een slinger de wijk in geven en misschien een tracé vrijhouden voor een eventuele toekomstige trambaan.

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018 23:34
door Tiktak
We zijn nu een jaar verder, maar geen nieuws meer gehoord over het OV in Vroondaal.
De buslijnen blijven gewoon over de Nieuweweg rijden, terwijl er een super grote woonwijk is verschenen.

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 08 nov 2018 08:48
door trambestuurder
Tiktak schreef:Lijn 2 door trekken is bijna onmogelijk, dan moet je een doorsteek maken tussen de flatgebouwen, ook het fiets viaduct over de Lozerlaan staat in de weg, en dan kom je in het natuurgebied bij de vijver, hoe gaan we hier doorheen.
Nee, lijn 2 is geen goede optie.


Als je het zo bekijkt dan erl ja, maar als je een beetje logisch nadenkt en het netwerk een beetje kan dan zijn er echt wel oplossingen te vinden.
zoals vanaf de Duijvensteinstraat links de Margretha van Hennebergweg op en dan rechtsaf de escamplaan op en dan de ingang maken bij de Madepolderweg bijvoorbeeld

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 08 nov 2018 11:43
door Brecht
In een brief d.d. 28 augustus 2018 van wethouder van Asten "Aan de voorzitter van de Commissie Leefomgeving" staat o.a:

"De MRDH zal met de nieuwe vervoerder EBS de mogelijkheden besproken worden om de bereikbaarheid van Vroondaal per OV verder te verbeteren"

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 19:37
door willem
Als EBS niets in de offerte heeft aangeboden zou het wel eens moeilijk kunnen worden.

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 11 nov 2018 19:35
door PAV
Als de MRDH werk wil maken van OV in Vroondaal hadden ze dat geen inzet van gesprekken moeten maken, maar gewoon integraal onderdeel van de concessie. En aangezien het een wijk van Den Haag is, lijkt het mij logischer dit in de stadsconcessie te doen dan in de streekconcessie.

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 18 nov 2018 15:41
door PAV
Overdag voorlopig nog niks, maar in de nacht rijdt er vanaf december wel OV naar Vroondaal:

HTM.nl schreef:Nachtnet N1 t/m N6
Vrijdag- en zaterdagnacht verzorgt HTM het nachtnet met zes buslijnen: N1 t/m N6. Tussen 1:00 en 5:00 rijden de 6 bussen vanuit het Centrum naar de omliggende wijken en gemeenten. Om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, wordt het nachnet vanaf vrijdag 14 december uitgebreid naar o.a. Voorschoten, Wassenaar, Vroondaal en de Binckhorst.
Bron: HTM.nl

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 15 okt 2019 09:18
door Tiktak
Er komt een onderzoek naar de mogelijkheden voor een lightrailverbinding tussen Den Haag en Westland. Dat zegt het Haagse stadsbestuur in reactie op een motie die het CDA daar eerder indiende. Die partij pleitte er in mei voor om de huidige tramlijn door te trekken tot nieuwbouwwijk Vroondaal en de gemeente Westland.

Het college van B en W in Den Haag zegt in april al een voorstel te hebben gehad van de collega's uit Westland, voor een onderzoek naar de ontwikkelingen van het openbaar vervoer op de lange termijn. Een lightrailverbinding maakt daar deel van uit.

Deze verkenning wordt in samenwerking gedaan met gemeenten Delft, Midden-Delfland en Rijswijk en moet een lange termijnvisie opleveren "en de stappen op weg daarnaartoe voor de korte en middellange termijn."

Er is overigens in 2017 nog onderzoek gedaan naar een lightrailverbinding. Toen bleek het niet rendabel, maar het aantal inwoners is fors toegenomen. Wel gaat het nog zeker tien jaar duren voordat een tramverbinding er ook daadwerkelijk kan liggen.

Bron. WOS

Re: OV naar Vroondaal

BerichtGeplaatst: 15 okt 2019 12:50
door buschauffeur
Als de nood echt zo hoog was geweest had er al een bus gereden. Tram is totaal overbodig.