Seinstoring tramtunnel

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Seinstoring tramtunnel

Berichtdoor buschauffeur » 08 nov 2017 17:36

De laatste tijd zijn er seinstoringen in de tramtunnel en op Centraal Station. Ook op dit moment is er een file trams op de Prinsegracht, de zoveelste keer al deze week. Ik stond zelf op lijn 3 richting Loosduinen te wachten op Centraal. Wat ik dan niet snap is dat de trams niet gewoon op zicht door de tunnel rijden. Nu wordt er minuten lang gewacht op, ja, waarop? Mijn lijn 3 kwam uiteindelijk met 15 minuten vertraging de tunnel uit.

Wat is er mis met het seinstelsel in de tunnel en waarom wordt er niet wat soepeler mee omgesprongen in geval van een (veel voorkomende) storing?
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Seinstoring tramtunnel

Berichtdoor Roland » 09 nov 2017 09:12

Wat is er mis met het seinstelsel in de tunnel en waarom wordt er niet wat soepeler mee omgesprongen in geval van een (veel voorkomende) storing?


Wat er mis is geen idee, maar je kan niet zomaar op zicht gaan rijden. Dit vanwege dezelfde reden als dat NS-treinen niet op zicht door mogen rijden bij seinstoringen. Zonder seinen kun je niet veilig op normale snelheid achter elkaar rijden. De zichtlijnen zijn minder en als er iets gebeurd in de tunnel komt hulpverlening er moeilijk bij. Als je het seinsysteem uitzet kun je voertuigen van punt naar punt gaan loodsen, maar daar is de CVL niet op ingericht. Dit zou alleen bij langdurige calamiteiten kunnen en je capaciteit gaat drastisch omlaag.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Seinstoring tramtunnel

Berichtdoor Sjoerd » 09 nov 2017 11:16

Wellicht is een compromis mogelijk; in geval van een seinstoring in de tunnel op zicht rijden, maar dan wel op lage snelheid. bv maximaal 25 km/h. De zichtlijnen zijn er korter, maar toch wel goed genoeg om bij zo'n lage snelheid voldoende remweg beschikbaar te houden.
Sjoerd
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 mei 2013 13:24
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Seinstoring tramtunnel

Berichtdoor iljitsch » 09 nov 2017 12:13

Ik denk dat het probleem meer is dat je geen trams stil wilt hebben staan in de tunnels en op de viadukten tussen de haltes in, en er is geen zicht om te zien of er ruimte is om door te reiden tot en met de volgende halte.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Seinstoring tramtunnel

Berichtdoor Admin » 09 nov 2017 14:45

Het is veel eenvoudiger: ARI. Daarmee kan een tram simpelweg niet voorbij een rood sein zonder voorafgaande toestemming v/d VL-post en laten die nou net op dat moment héle andere dingen aan hun hoofd hebben! :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten